70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatketaan keskustelua, siskot.
Mietin että jatketaanko joskus syssymmällä kun tuo hullu on rauhoittunut, ja keksinyt jonkun uuden paikan sekoilulleen?
Niin. Jos tuo 70-luvulla syntynyt sekopää olis jo syksyllä psyk.hoidossa. Ihmettelen tosin jos ei vielä jo ole.
Kuka?
Ainakin tuo kyy-mummoon addiktoitunut on ahdistunut ja huonovointinen. Näkee hänet kaikkialla kuin juoppo punaisia elefantteja.
Vierailija kirjoitt
Niin. Jos tuo 70-luvulla syntynyt sekopää olis jo syksyllä psyk.hoidossa. Ihmettelen tosin jos ei vielä jo ole.
Kuka psyk.hoidossa? Siis mikä tämä sinun
ongelmasi nyt on ottaa yksi nainen täällä
silmätikuksi?
Sinä Sinä Sinä Sinä
olet se, kenestä me kaikki haluamme eroon.
Ymmärrätkö?
Sinä olet se psykoottinen täällä.
Olet varmaankin 1940-1960 välillä syntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitt
Kuka psyk.hoidossa? Siis mikä tämä sinun
ongelmasi nyt on ottaa yksi nainen täällä
silmätikuksi?
Sinä Sinä Sinä Sinä
olet se, kenestä me kaikki haluamme eroon.
Ymmärrätkö?
Sinä olet se psykoottinen täällä. Olet varmaankin 1940-1960 välillä syntynyt?
Kuka nainen? Tuo 70-luvulla syntynyt kaheli voi olla myös mies.
Arvauksesi meni väärin. Olen paljon sinua nuorempi.
Hyvät sisaret rakkaat. Ehdotan tämän aiheketjun jäädyttämistä kokonaan kolmen kuukauden ajaksi, kunnes pääsemme kyymummoaddiktoituneesta häirikkötrollista eroon. Mitä mieltä olette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäys.
Joku puhui "Facebookissa mainostavasta ennustajasta."
En ole ennustaja. En tee senkaltaista työkseni enkä vapaa-ajallani. Täytyy sekin vielä korjata, kun syytösten sarja on loppumaton. Facebookia käytän aika vähän.
n1976H
Hän on pilkannut varmaan kaikkia tässä ketjussa. Todella outo kiusaajamuori, ei kannata välittää. On tuo välilyöntejä epäloogisiin paikkoihin tunkeva, siitäkin aina tunnistaa ja tietää välttää vastaamista.
Olet hyvin herttainen ja mukava ihminen. Selvänäkijän vikaa minussakin. Laitapa joku tämän kyy-mummon kommentin numero niin minäkin opin tunnistamaan noista välilyönneistä hänet. Ja varomaan.
Tarkoitatko välil
Oot ihan pirun outo. Anteeksi vaan, mutta olet. Pakkohan sun on se jotenkin tiedostaa... Eikä sitä rivinvaihtoa erikseen tarvitse. Kappalejako on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät sisaret rakkaat. Ehdotan tämän aiheketjun jäädyttämistä kokonaan kolmen kuukauden ajaksi, kunnes pääsemme kyymummoaddiktoituneesta häirikkötrollista eroon. Mitä mieltä olette?
Entäs ne veljet? Ihan kuin uhriutuminen ja katkeruus olisi vain naisten oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin että jatketaanko joskus syssymmällä kun tuo hullu on rauhoittunut, ja keksinyt jonkun uuden paikan sekoilulleen?
Hyvä idea. Tuntuu siltä, että nyt on päällä joku akuutti tilanne. Uskon, että nopeasti löytää jonkun toisen kohteen.
Ei kyllä löydä, jos tuosta mummelista puhutaan. Hän on tosi sinnikäs. Mitäpä muutakaan sitä vanhoilla päivillään, kuin kiusaisi ihmisiä netissä. Tai kuten hän ilmaisee, "huvittelee". Hyytävää.
Kuka kaheli? Voitteko kirjata ylös kommentin numeron/rot, niin voimme järjellämme arvioida henkilön 'kaheliuden tason.'
Minä en näe täällä ketään 70-luvulla syntynyttä 'kahelia psykoosipotilasta.'
Siis sotkeekon joku nyt useat henkilöt keskenään tai trollaako vain tahallaan. Saammeko nyt selvyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäys.
En ole ennustaja. En tee senkaltaista työkseni enkä vapaa-ajallani. Täytyy sekin vielä korjata, kun syytösten sarja on loppumaton. Facebookia käytän aika vähän.
n1976H
Hän on pilkannut varmaan kaikkia tässä ketjussa. Todella outo kiusaajamuori, ei kannata välittää. On tuo välilyöntejä epäloogisiin paikkoihin tunkeva, siitäkin aina tunnistaa ja tietää välttää vastaamista.
Olet hyvin herttainen ja mukava ihminen. Selvänäkijän vikaa minussakin. Laitapa joku tämän kyy-mummon kommentin numero niin minäkin opin tunnistamaan noista välilyönneist
Laita joku kommentin numero.
Välilyönti tulee pisteen ja pilkun jälkeen, ei ole sattunut silmiin poikkeavuutta siinä. Siis anna kommentin numero.
Kappalejako tehdään rivinsiirrolla.
Kirjoitatko tietokoneella, minä älykännykällä. Nuorena olin aika nopea konekirjoittaja, nyt kännykällä etusormen käyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kaheli? Voitteko kirjata ylös kommentin numeron/rot, niin voimme järjellämme arvioida henkilön 'kaheliuden tason.'
Siis sotkeekon joku nyt useat henkilöt keskenään tai trollaako vain tahallaan. Saammeko nyt selvyyden.
Kaheli luulee jokaista erimieltä olevaa boomeriksi tai joksikin kyy-mummoksi. Kaheli märehtii vuosikymmeniä menneitä ja ei pysty ottamaan vastuuta elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäys.
n1976H
Olet hyvin herttainen ja mukava ihminen. Selvänäkijän vikaa minussakin. Laitapa joku tämän kyy-mummon kommentin numero ni
Älä jaksa. Tiedät itsekin mitä teet. Ihan tyypillistä, kiusaat ja vaadit vielä muita todistamaan sen erikseen. Onneksi en tunne sinua, säälin heitä, jotka joutuvat vaikutuspiiriisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea. Tuntuu siltä, että nyt on päällä joku akuutti tilanne. Uskon, että nopeasti löytää jonkun toisen kohteen.
Ei kyllä löydä, jos tuosta mummelista puhutaan. Hän on tosi sinnikäs. Mitäpä muutakaan sitä vanhoilla päivillään, kuin kiusaisi ihmisiä netissä. Tai kuten hän ilmaisee, "huvittelee". Hyytävää.
70-luvulla syntynyt on sinnikäs jankkaaja. Vuosikymmeniä jaksaa kantaa kaunaa. Eihän tuommoinen lopeta vasta kuin haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työkuntoinen, onko sinulla työpaikalla tapana olla se klikkien muovaaja ja mobbaaja? Ei puhuta ton kanssa, se on vanha haahka, ei moikata tota blondia, pomo tykkää siitä. Liisan kanssa ei kukaan saa mennä samaan kahvipöytään. Tahdot olla se joka määrää puheenaiheet tai menet pomolle kalvamaan jos joku puhuisi dekkareista, sinä seiskan uutisista mieluummin.
? Anteeksi kuinka. Seiskan uutiset ja mitä? Meidän lafkassa, en tarkkaa kaupunkia sano, on yhteensä vain 7 henkilöä, joista 2 on mieheni nuorempia sisaruksia. Meillä on oikein miellyttävä henki ja ilmapiiri meidän 7 henkilön kesken ja välillä. Emme todellakaan juorua toisistamme yhtään mitään. Nuorin on sihteerimme, hyvin viehättävä 26-v. nainen. Mikä kysymys tämäkin nyt oli? Ei pahalla!
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa. Tiedät itsekin mitä teet. Ihan tyypillistä, kiusaat ja vaadit vielä muita todistamaan sen erikseen. Onneksi en tunne sinua, säälin heitä, jotka joutuvat vaikutuspiiriisi.
Tässä ketjussa saa märehtiä menneitä, sehän on ketjun aihe. Jos se ei kosketa omaa elämää, niin ei kai tässä tarvitse roikkua? Ei teidän tarvitse arvostella toisten kokemuksia.
Jos vielä reippaasti työikäinen, ei ees vielä niitä vaihdevuosia, luulee tänäänkin täällä olleen vain yhden boomerin vihaten ja sättien häntä kaikkien kommenteista ja muiden keskustelujen kommenteista vuosia sitten ei asiat ole hyvin. Onkohan hän tallentanut koneelleen kaikki keskustelut joihin on osallistunut. Itse en ainakaan muistaisi että koronavuonna 2022 joku kirjoitti varmasti niin. (Minä en ainakaan 2022 tänne ees kirjoittanut.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työkuntoinen, onko sinulla työpaikalla tapana olla se klikkien muovaaja ja mobbaaja? Ei puhuta ton kanssa, se on vanha haahka, ei moikata tota blondia, pomo tykkää siitä. Liisan kanssa ei kukaan saa mennä samaan kahvipöytään. Tahdot olla se joka määrää puheenaiheet tai menet pomolle kalvamaan jos joku puhuisi dekkareista, sinä seiskan uutisista mieluummin.
? Anteeksi kuinka. Seiskan uutiset ja mitä? Meidän lafkassa, en tarkkaa kaupunkia sano, on yhteensä vain 7 henkilöä, joista 2 on mieheni nuorempia sisaruksia. Meillä
Kyllähän hänen kommentistaan saattaa päätellä, että hyvä kun on jo eläkkeellä. Vaikuttaa painajaismaiselta kollegalta.
Ne kommenttien numerot nyt tulemaan, arvon ladyt sekä herrat, niin selvitämme asian oikeudenmukaisesti perinjuurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? Anteeksi kuinka. Seiskan uutiset ja mitä? Meidän lafkassa, en tarkkaa kaupunkia sano, on yhteensä vain 7 henkilöä, joista 2 on mieheni nuorempia sisaruksia. Meillä
Ahaa, perhefirma. Sosiaaliset taidot ei kehity. Siksi yrität täällä tehdä klikkeja ja mobata muita kirjoittajia. Olla päällepäsmäri.
Kuka?