Miksi viet sisarruksen hoitoon, jos toinen kipeänä?
Tätä en ymmärrä, miksi pitää lähteä viemään toinen lapsi hoitoon, jos itse kotona kipeän sisarruksen kanssa??? Aivan järjetöntä ja kylmää kohtelua, tiedän että lapset yleensä viihtyy hoidossa, mutta tekisi hyvää olla kotona oman vanhempansa kanssakin joskus, ihan rauhassa vaan!
Kommentit (40)
Kun sinun lapset ottaa yhteen, sinulta on vanhemmuus hukassa.
Ja toki lastani kiellän niin tekemästä, mutta tosiaan sisätiloissa vanhempi lapsi pitkästyy, alkaa käyttäytyä huonosti, eikä jaksa olla koko päivää. Yleensä ei tällaista tee, on vilkas ja älykäs, ikäisiään kehityksessä edellä. Toisinaan vien siksi vanhemman lapseni hoitoon, ettei hänen tarvitsisi pitkästyä suotta. Meillä lapset ja aikuiset ovat temperamenttisia luonteeltaan ja tunteita osoitetaan, toisinaan muksut nahistelevat. t. kahden ei yhtä täydellinen äiti
ja mies on kotona sairaan kanssa. Silloin toinen saa rauhassa ulkoilla ja leikkiä. Yleensä sairas vain nukkuu ja katselaa kotona videota.
huomiota. Lisäksi tässä toteutuu meillä tietty tasa-arvo, lapset ovat kuitenkin hyvin samanikäsiä ja molemmat saavat sairastaa rauhassa kotona.
Lisäksi oikeasti on esim. pikkusisarukselle mukavaa ja järkevää käydä ulkoilemassa, muutoin saa todellakin olla huonossa tapauksessa koko viikon sisällä ja katsella videoita.
Tarhapäivä meillä tarkoittaa tässä tapauksessa max klo 9-14, riippuen siitä, miten sairastava isosisko nukkuu päivällä, tarviiko isosiskon kanssa mennä lääkäriin tms.
ja jos aina hänen sairaana ollessaan pitäisin sisaruksen kotona niin se rajoittaisi jo huomattavasti terveen sisaruksen elämää. Tietenkin vatsataudit ja muut tarttuvat ovat asia erikseen, mutta meillä on pitkiä jaksoja jolloin lapsi on liian sairas/heikko päiväkotiin, mutta ei todellakaan tartuta muita. Tuolloin on hyvä vaan että terve lapsi pääsee kavereiden kanssa leikimään ja tekemään normaaleita asioita. Joutuu muutenkin sopeutumaan niin paljoon sairaan sisaruksensa myötä.
Ja todella meillä sairastelijakaan ei ole suinkaan aina kotona lepäilemässä, vaan päiviin kuuluu usein lääkärikäyntejä ja osastolle jäämisiäkin. Silloin varmasti parempi paikka löytyy päiväkodista. Muutenkin on hyvä että sairastelija saa välillä vanhemman huomion.
Vierailija:
tälle toiselle lapselle,kun toinen lepää ja nukkuu paljon kipeänä ollessaan. Saisivat kaikki rauhaisan päivä, köllötellä sängyssä välillä ja lueskella lempi satuja ja muuta kivaa sisätekemistä.
Kiitos kun kerroit, millaisia lapset ovat sairaina (ja siis nimenomaan lapset, ei esim. sinun lapsesi). Muistelen tätä herttaista kuvausta lämmöllä seuraavan kerran kun taajon oksentavan, kipeän ja pahaa oloaan raivoavan lapsen kanssa.
kaipaan joskus lepoa ja omaa aikaa. Eli jos sairas nukkuu kotona (ei välttämättä nukkuisi jos toinen siinä riehuisi) ja toinen on päiväkodissa tavallista lyhyemmän päivän. Hänkin nukkuu siellä omaksi parhaakseen, kotona ei malttaisi. Paitsi omaa aikaa niin saan tällöin myös kahdenkeskistä aikaa sairastavan lapsen kanssa: voin pitää häntä sylissä, ilman että toinen muksu on mustasukkainen tai kaivaa esiin ne kirjat, pelit ja leikit joista kahden lapsen kanssa tulisi vain kiistaa. Eikä terve lapsi ole silloin kotona altistumassa sille samalle pöpölle kuin sairastava.
niin pystyn huolehtimaan heistä ja hoitamaan hoitolapset. Mutta en olisikaan pph jos jo kahdesta lapsesta huolehtiminen on saavutus.
lääkäriin, niin otan koko revohkan mukaan? Ei, kyllä se on kuulkaa parempi että sairas lapsi saa kaiken huomion ja huolenpidon silloin, kun hänellä on hankala olo. Tietysti jos on vatsatauti tms. helposti tarttuva, niin en vie. (elleivät muut ole jo sairastaneet ja parantuneet). Itsekin olen usein sairaan kanssa valvonut yöt, joten tekee ihan hyvää vähän levätäkin välillä. Joskus kun saattaa olla, että kun tauti kiertää koko perheen, niin siinä menee parikin viikkoa. Toisilla kun on enemmän kuin ne kaksi lasta. Olen kyllä yleensä varmistanut lääkäriltä, voiko jo tervehtyneet lapset viedä hoitoon, vai vieläkö tartuntariskiä.
Esim meillä tuo kuopus on kerran kuussa korvatulehduksessa ja kuumeessa kotona. Putket kun ei auta, ja vuotavan korvan kanssa on huono viedä hoitoon muutenkaan. Jos meidän energiapakkaukset sitten riekkuisivat siinä sisätiloissa muutamana päivän, kiipeillen seinille, niin mitä siitä tulisi? Itsellä hermot tapissa valvomisesta ja huoli sairaasta. Siinä sitten yrität rauhoittaa levon potilaalle!
Niin ja minä en vie sisarusta hoitoon, vaan mies samalla kun menee töihin.
Meillä normaalisti sairaana on kuopus, esikoinen on tosi harvoin kipeänä. Miksikö siis esikoinen ei saa nauttia kotona rauhaisasta päivästä äidin helmoissa? Siksi, kun kuopus on erittäin vaatelias sairaana. Hän ei köllöttele sängyssä kirjoja lukien. Ei, hän on MUN SYLISSÄ koko päivän. Nukkuukin sylissä, ihan joskus harvoin olen saanut nukkumaan sängyssä niin että itse pötkötän vieressä hipi hiljaa koko ajan. Minä saan hädin tuskin paskalla käytyä, en todellakaan voisi huomioida ja leikittää vilkasta 4,5-vuotiasta esikoista siinä sivussa!
Niin ja terveenä ollessaan tämä kuopus on todella omatoiminen, nukkuu yönsä omassa sängyssään ja käy unilleen ilman nukutuksia, samoin päikkärit. Mutta sairaana homma kääntyy päälaelleen ja kaipaa huomiota ja syliä ihan koko ajan. Ja minusta tällä pikkuisella on siihen oikeus. Samoin on esikoinen pienenä saanut sairastaa täysin äidistä riippuvaisena ja roikkuvaisena.
Onhan se kiva kuulla, että muissa perheissä sairas ei kaipaa erityistä huomiota vaan pötköttää vaan sängyllä ja nauttii olostaan. Ja toisaalta outoa kuulla, että muissa perheissä terveen lapsen hoitoon vieminen olisi kotiin jäävän vanhemman ja sairaan lapsen asia... Meillä tosiaan se joka menee töihin vie terveen hoitoon. Kuopuksen kanssa yleensä kotiin jään minä.
Hoitolasten vanhemmat eivät ole tyytyväisiä jos joka kuukausi olen 3vk sairaslomalla ja hoidan omia lapsia.
jos toinen niin kipeä, ettei tee muuta kuin itkee. Nuorempi lapsi tällainen, että itkee taukoamatta ollessaan kipeä, haluaa olla vain sylissä jne(ja voin jo ennen kritiikkiä sanoa, että kyseessä 2v., ei vauva). Olisi kyllä tosi kurjaa vanhemmalle lapselle katsoa tuota sivusta, ja jäädä vähemmälle huomiolle. Toki sitten, jos toinen lapsi on vain hieman kipeä, tai nukkuu tosiaan koko päivän, saa toinenkin jäädä kotiin!
lapsen ulkoilemaan? Jos hän 5-vuotias eikä enää mahdu pakkasella vaunuihin ja lämpöpussiin, niin mitä sitten teet?
olento! Jos sinun lapsesi pötkötttelee ja lukee kirjaa sängyssä terveenä vaikka koko päivän, niin jonkun toisen lapsi kaipaa juoksemista, ulkoilua ja kavereita. Lisäksi siinä on eroa onko tenava 1,5-vuotias vaiko eskarilainen. Luulen, että suurin osa näistä pötköttelijä-äideistä on yhden pienen vauvan äitejä - mutta onneksi Siperia opettaa...
Kuinka monella on mahdollisuus lähteä viemään tervettä lasta hoitoon jos toinen kipeä? Ei ainakaan minulla, enkä kyllä muutenkaan veisi, tuntuu ikävältä jos toinen saa olla kotona ja toinen ei.
Sen sijaan jos itse olen kipeä ja lomalla, lapset menevät hoitoon.
Varmuuden vuoksi (mummon kanssa, töistähän ei saa olla pois enää kun lapsi on pk-kykyinen). Sitten oli pakko viedä lapset hoitoon, kun ei voi jäädä kotiin odottamaan taudin mahdollista puhkeamista. Mies sairastui keskiviikkona ja vein lapset hoitoon. Jännitettiin toisen lapsen sairastumista ja sitä, että hän tartuttaa muita pk:ssa... Mutta kuinkas kävikään: tämä lapsi ei sairastunut ollenkaan eikä muutkaan lapsen pk-ryhmässä.
Av-logiikan mukaan meidän varmaan pitäisi vieläkin odotella toisen lapsen sairastumista kotona (tauti jylläsi 2 viikkoa sitten).
Mutta:
1. eipä noita yleensä käytetä tk:ssa, vaikka sairastaisivat. Ja jos käytetäänkin, ei kahden vienti tk:hon ole mitenkään ylivoimaista meillä.
2. minusta olisi suurempi urakka viedä toinen hoitoon, kun toinen on sairaana. Mihin pistät sen sairaan lapsen siinä välissä? Meillä kun toinen vie, toinen hakee. Ei yleensä työajoistamme johtuen onnistu se, että sama veisi ja hakisi.
3. Meillä on onneksi naapureita, joilla kotona olevia lapsia, samoja ikiä kuin esikoinen. Eli hänelle löytyy ulkoiluseuraa, mikäli pienempi on kipeänä.
4. Kunhan esikoisen esikoulu alkaa, hän varmaan alkaa käymään siellä, vaikka kuopus olisi kipeä, tapauskohtaisesti katsotaan.
Ja vielä: olin itse jokin aika sitten kipeänä, ja vein lapset hoitoon, ja nautin sairaslomastani yksin kotona. Se tuntui väärältä, mutta en olisi pystynyt päivää lapsia hoitamaan, kun en pystynyt kumpaakaan nostamaan kuin hyvin huonosti ja mahdollisimman vähän, ja kuopus on hyvinkin nosteluiässä.
Olen aineenope ja korjaamista riittää. Kun sairas lapsi nukkuu (kenties?), korjaan korjattavia eli teen töitä! Kun sairas lapsi on hereillä niin ainakin meidän tapauksessa lapsi on sen verran vaativa, että aika menee tehokkaasti sylissä pitämiseen, lukemiseen ja hoivaamiseen. Meidän kaikki kolme tenavaa ovat airaina vaativia. Esikoinen on kyllä jo koulussa ja menee taatusti kouluun, vaikka molemmat pikkusisarukset olisivat kipeinä kotona.
t. opeäiti
Minä en todellakaan hoida vieraita lapsia omien lasteni kustannuksella. Jos omat lapseni ovat sairaana (esim. kova flunssa tai kuume) niin silloin hoitolapset ovat varahoidossa. Mielestäni väärin terveitä lapsia kohtaan pitää heitä päivä sisällä. Välillä kyllä ärsyttää kun vanhemmat tuovat meille sairaan lapsen ja sen jälkeen omat lapseni (ja minä itse) sairastuvat.
Vien viisivuotiaan hoitoon jotta saa leikkiä ja ulkoilla. Itse teen etänä töitä sen minkä lapsen hoitamiselta ja opinnoilta ehdin.