Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivähoitopaikat tiukalla! Äidit kotona - lapset tarhassa.

15.01.2008 |

... Tai jotain vastaavaa, kirjoittivat eräät fiksut länsinaapurimme kirjassaan hiljattain.

Olisi hauska nähdä miehet keskenään laskemassa euroja, spekuloimassa toisten motiiveja ja kyttäilemässä toistensa lasten hoitoonviemisiä ja - viemättömyyttä. Menkää saman tien kyttäilemään terveyskeskusten auloihin, että verovaroilla kustannettuja palveluita käyttävät varmasti vain ne oikeasti tarvitsevat. Onkohan tuokaan Tauno oikeasti yskässä, vai teeskenteleekö vain saadakseen saikkua ryyppyputkea varten?

Mistähän syystä juuri naiset onnistuvat olemaan toisilleen näin inhottavia kuin tässäkin nimenomaisessa ketjussa? Eikä tämä ole edes suomalainen ilmiö, vaikka juuri meillä suhtaudutaankin varhaiskasvatukseen eurooppalaisessa mittakaavassa poikkeuksellisesti nimenomaan lasten laitossäilytyksenä - ja meillä myös alan ammattilaiset näyttävät keskustelujen perusteella tekevän niin.

Silti: Eräs hyvä ystäväni Sveitsistä kommentoi hiljattain lähes samaa. Kun siellä joitakin vuosia sitten järjestettiin kansanäänestys muistaakseni äitiyslomiin tms. liittyvistä asioista, juuri _naiset_ äänestivät vastaan. "Kun ei meilläkään mitään tällaisia oikeuksia ollut ja ihan hyvin pärjättiin" kommentoitiin katugallupeissa. jep jep!

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokopäiväöhoidoksi lasketaan kaikki yli 5h kestävä hoito. Eli tuohon 2500 lapseen sisältyvät myös esim. sellaiset lapset, jotka käyvät 2-3 kertaa viikossa päiväkodissa, jos hoito kestää minuutinkin yli sen 5h noina hoitopäivinä. Kokopäivähoidoksi lasketaan myös osa-viikkoinen hoito vaikka ennalta sovittuja poissaolopäiviä olisi kuukausittain yli puoletkin toimintapäivistä.

Eli tätäkään ei tule tulkita mustavalkoisesti - 2500 lasta kokopäivähoidossa ei suinkaan tarkoita 2500 lasta 8-9h päivässä 5pv viikossa päiväkodissa, kun toinen vanhemmista " makaa kotona" . Suurin osa esim. äitiyslomalla olevien äitien lapsista käy päiväkodissa " kerhomaisesti" muutaman päivän viikossa. Silti heidät lasketaan tuohon lukemaan mukaan.

Vierailija
102/147 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

äippä_87_:

Itse olen nyt jäänyt äitiyslomalle ja pidän tytärtäni (3V) päiväkodissa 4 tuntia päivässä, jotta hänellä olisi muutakin tekemistä kuin nyhjöttää minun kanssani aamusta iltaan, ja myöhemmin myös vauvan kanssa.

Nyhjöttää.... voihan sen tietysti niinkin ottaa. Mun on pakko sanoa, että me ei kyllä nyhjötetty kotona ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
23.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa joku edellinen kirjoitti tyyliin " työttömänä kotona makaillaan" , mikä ei kaikkien kohdalla todellakaan pidä paikkaansa . Itse ainakin olen nämä muutaman työttömyyskuukautenani tehnyt verkko-opintoja, kirjoittanut lehtijuttuja freelance-pohjalta ja aktiivisesti hakenut töitä. Viime viikolla pelkästään työhaastatteluissa ja soveltuvuuskokeissa meni yhteensä 10 tuntia.

No, vakituisen työn sain eli tämän työttömän ahkeruus palkittiin :) Lapset saavat jatkaa samassa tutussa päiväkodissa, jossa työttömyyteni aikana olivat 3 pv/vko (maksoimme täyttä hoitomaksua kyllä). Ai niin, ja mainittakoon vielä että tämä työni alkaa jo ensi maanantaina, eli päivähoitopaikkojen olemassaolo oli edellytys tuon työn vastaanottamiselle.

Vierailija
104/147 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ihan noin mene. Kukaan äiti ei laiskuuttaan vie lasta hoitoon ja syljeskele kotona kattoon sillä aikaa. Siitä olen ihan varma. Jokaisella perheellä on oma päivähoitotarpeensa eikä sitä tarvitse sinulle tai muille selitellä.

Kesken " lukukauden" on aika vaikea saada lapsille päivähoitopaikkaa, vieläpä kahdelle samaan paikkaan, tämä olisi selvinnyt pienellä etukäteistiedustelulla.

Vierailija
105/147 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ihan noin mene. Kukaan äiti ei laiskuuttaan vie lasta hoitoon ja syljeskele kotona kattoon sillä aikaa. Siitä olen ihan varma. Jokaisella perheellä on oma päivähoitotarpeensa eikä sitä tarvitse sinulle tai muille selitellä.

Kesken " lukukauden" on aika vaikea saada lapsille päivähoitopaikkaa, vieläpä kahdelle samaan paikkaan, tämä olisi selvinnyt pienellä etukäteistiedustelulla.

Vierailija
106/147 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei kerran laiskuuttaan, niin mistä syystä sitten?!?

Eni minun toki tarvitsekaan kaikkien ratkaisuja ymmärtää, mutta kyllä se vaan niin on, että päivähoitojärjestelmän tarkoitus on tarjota hoitoa, kun vanhemmat ovat jossain muualla kuin kotona... ja kotonahan nämä äitiys-ja vanhempainlomalaiset ja työttömät ovat. Esim. kotoa käsin työskentely tai opiskelu ovat asia erikseen, mutta näitähän en tuossa ensimmäisessäkään kirjoituksessani maininnut.

Vähemmänkin kiihtyneessä mielentilassa voin todeta, että systeemi on mätä, jos nämä ihmiset (eivät siis laiskuuttaan, vaa?!? öö... ) jostain syystä haluavat hoitopaikan lapselleen kotona ollessaan, ja sen vielä saavat!

Jonkinlainen priorisointi olisi vähintään tehtävä sen mukaan kuka hoitopaikan tarvitsee. Toisaalta mielestäni lakia pitäisi muuttaa siten, ettei tällainen mukavuudenhaluinen toiminta onnistuisi.

Eikä minun tehtäväni ole hakea paikkaa " sopivaan aikaan vuodesta" , jotta kaupunki (jonka velvollisuus on paikka järjestää!) pystyisi tehtävänsä hoitamaan.

Vierailija
107/147 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se tämän päivän trendi on, että kun perheeseen syntyy vauva niin yhä useampi jättää se isomman lapsen hoitoon.

Syitähän riittää:

-saa laatuaikaa vauvan kanssa

-isompi tarvitsee niin paljon virikkeitä, ettei äiti pysty niitä tarjoamaan

-viihtyy niin hyvin hoidossa

-säilyttää sitten paikan jatkossa

Ok, jos kyse on 5-vuotiaasta ja siitä ylöspäin niin sitten ymmärrän esim. tuon virike-ja kaveriasian. Jos ei naapurustossa muuten ole päivisin lapsia niin tuon ikäinen kaipaa jo muutakin seuraa, mutta usein on kyse alle 3-vuotiaasta... joka ihan oikeasti saa virikettä tarpeeksi siitä omasta perhe-elämästään...

Tuo paikan säilyttäminen on musta karsea ajatus: pidetään lasta päivähoidossa vuosikin sen vuoksi, että säilyttää paikan...

Ja viihtyminen :) Hyvähän se on, että viihtyy päivähoidossaan, mutta työtähän se päiväkodissa oleminen lapsillekin on.

Sitten samalla valitetaan miten se hoidossa oleva sisarus tuo kaikki taudit kotiin ja tartuttaa myös vauvan.

No, tilanteita on monia, osalle varmasti ihan hyvä olla ennemmin hoidossa kuin kotona, mutta onko tässä enää mitään järkeä:

" Vantaalla on nyt kokopäivähoidossa 1 200 sellaista lasta, joilla on toinen tai molemmat vanhemmat kotona. Pokin mukaan se tarkoittaa 12 päiväkotia ja 300 työntekijää."

Henk.koht. olen vain sitä mieltä, että lapsuusaika on niin lyhyt, että siitä kannattaisi nauttia ja pitää se isompikin sisarus kotona. Osittain kyllä olen sitä mieltä, että on äitien laiskuuttakin viedä hänet hoitoon. Onhan toisen lapsen kanssa jo tietyt rutiinit helpompia ja kun isommalle lapselle ei tarvitse mitään aktiviteettia keksiä niin äidin päivät voivat olla aika helppoja...

Jokainen tavallaan, mutta kun sitä päivähoitopaikkaa haet lapsillesi ja sitä ei meinaa saada siihen päivään mennessä, kun työt alkavat niin suututtaahan se.

Vierailija
108/147 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetus:

Vähemmänkin kiihtyneessä mielentilassa voin todeta, että systeemi on mätä, jos nämä ihmiset (eivät siis laiskuuttaan, vaa?!? öö... ) jostain syystä haluavat hoitopaikan lapselleen kotona ollessaan, ja sen vielä saavat!

Jonkinlainen priorisointi olisi vähintään tehtävä sen mukaan kuka hoitopaikan tarvitsee. Toisaalta mielestäni lakia pitäisi muuttaa siten, ettei tällainen mukavuudenhaluinen toiminta onnistuisi.

Uskallan väittää, että 99%:ssa näistä tapauksista lapset ovat jo olleet tuossa samassa " omassa" tutussa päivähoitopaikassa ennen kuin äiti/isä on jäänyt kotiin. Eli siis heille ei ole näitä päivähoitopaikkoja annettu törkeästi sinun nenäsi edestä vaan lapset ovat ehkä jo vuosia olleet juuri tämän päiväkodin ja tämän ryhmän lapsia..

Minulla esikoinen (4v.) oli 3 krt viikossa vanhassa tutussa päiväkodissaan hyvien ystäviensä ja tuttujen rakkaiden hoitajiensa kanssa puuhastelemassa silloin kun olin kakkosesta äitiyslomalla. Ja tässä oli kysymys vain ja ainoastaan lapsen parhaasta! Itse koin tuon viemisen ja hakemisen ja aikataulun mukaan kulkemisen HYVIN rasittavana verrattuna niihin päiviin kun olimme kaikki kotona. Lapsen/lasten takia kuitenkin tämän tein mielelläni. 1) Esikoisella säilyi tutut kuviot ja tuttu leikkiseura 2) Esikoisella säilyi tuttu ja rakas hoitopaikka myös sitten kun palasin töihin äitiyslomalta 3) Kuopus pääsi tähän " maailman parhaaseen" hoitopaikkaan myös sitten kun palasin töihin.

Olen sen verran leijonaemo, että laitan TODELLAKIN omat lapseni etusijalle. Hulluhan olisin jos en laittaisi! Minusta olisi ollut aivan karmea ajatus, että olisin ensin riistänyt esikoiselta yli vuodeksi tutut kaverit, rutiinit ja hoitajat. Ja sitten äitiysloman loputtua hakemun paniikissa uusia hoitopaikkoja molemmille. Esikoinen olisi joutunut taas ihan uuteen ryhmään uuteen paikkaan, ehkä jopa kokonaan eri paikkaan kuin kuopus. Huoh! ONNEKSI olin sen verran fiksu, että otin asioista selvää etukäteen! Luojan kiitos.

Eikä minun tehtäväni ole hakea paikkaa " sopivaan aikaan vuodesta" , jotta kaupunki (jonka velvollisuus on paikka järjestää!) pystyisi tehtävänsä hoitamaan.

Tämä on se kirjoituksesi ydin, josta alussa puhuin. Luepa uudelleen tämä ja mieti. JOS sinun tehtäväsi ei ole hakea paikkaa " sopivaan aikaan vuodesta" , niin MIKSI - OI MIKSI - muiden vanhempien tehtävä olisi ottaa omat lapsensa hoidosta pois " JOTTA KAUPUNKI JONKA VELVOLLISUUS ON PAIKKA JÄRJESTÄÄ PYSTYISI TEHTÄVÄNSÄ HOITAMAAN" ????

Sanopa se! Miksi ihmeessä sinä et syytä kaupunkia, jonka vastuutta toden totta tämä asia on??? Riippumatta siitä kuinka monta kymmentä, sataa tai tuhatta " virikelasta" missäkin kunnassa on hoidosta nauttimassa, on kaupungin velvollisuus paikat järjestää ihan kaikille haluaville. Ei muiden lasten vanhempien.

Tämä on ihan laissa määrätty.

Vierailija
109/147 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

AO, et kai ihan tosissasi usko, että jos kaikki ns. virikelapset otettaisiin hoidosta pois, vapautuisivat nuo paikat ns. tarvitsijoille? :-D

Kyllä siinä samalla silmänräpäyksellä sama määrä kunnallisia hoitopaikkoja lakkautettaisiin " turhina" . Tarjonta vaan muuttuisi huomattavasti suppeammaksi ja ne mukavat lähipäiväkodit ehkä suljettaisiin lopullisesti. Siinäpä sitten ihmeteltäisiin, kun paikkoja ei heru edes siinä määrin kuin nykyään.

Kunnathan yrittävät (rahaa säästääkseen) tulla toimeen ja täyttää lain vaatimuksen mahdollisimman pienellä tyhjäkäynnillä. Eli tosiaan erityisesti jos kesken toimintavuotta hakee hoitopaikkaa, ei niitä tyhjinä ole odottelemassa. JOS kävisi megasäkä, niin joku lapsi siitä lähipäiväkodista ehkä muuttaisi juuri sopivaan aikaan toiseen kaupunkiin. Mutta muuten ryhmät pysyvät kyllä aika lailla samana koko toimintavuoden. Niille, jotka paikkaa hakevat muulloin kuin elo/syyskuussa (jolloin siis eskarit siirtyvät kouluun ja paikkoja vapautuu), tarjotaan niitä harvoja paikkoja jotka jossain päin kaupunkia ehkä vapautuvat.

Vierailija
110/147 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivähoitopaikkaa pitää hakea 4 kk ennen tarvetta, MUTTA kaupungilla ei ole velvollisuutta sitä osoittaa esim. 1 kk ennen vaan se voi jättää sen edelliseen päivään.

KOSKA päivähoitopaikan voit perua ilman mitään aikaa, sanot vain, että huomisesta lähtien lapsi ei enää tule... Miten tuollaisilla tiedoilla voi suunnitella mitään.

Vierailija
111/147 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin tulisikin aina ottaa huomioon tämä päivähoidon suunnittelussa. Eli pitää jonkinlaista pelivaraa kapasiteetissa. Edelleen tämä on vain ja ainoastaan kaupunkin vastuu, ei tosiaankaan muiden vanhempien.

Meillä ainakin muuten päivähoidon irtisanomisaika on 2 viikkoa. Ts. irtisanomisesta 2 viikkoa eteenpäin peritään vielä maksu.

Rose:

päivähoitopaikkaa pitää hakea 4 kk ennen tarvetta, MUTTA kaupungilla ei ole velvollisuutta sitä osoittaa esim. 1 kk ennen vaan se voi jättää sen edelliseen päivään.

KOSKA päivähoitopaikan voit perua ilman mitään aikaa, sanot vain, että huomisesta lähtien lapsi ei enää tule... Miten tuollaisilla tiedoilla voi suunnitella mitään.

Vierailija
112/147 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...minäkin lusikkani tähän soppaan.

Mielestäni on ihan turha toisten arvostella äitejä tai isiä, jotka vievät lapsensa hoitoon jomman kumman ollessa kotona vauvan kanssa. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, syyt ovat erilaisia, tilanteet erilaisia, ja kukaan ulkopuolinen ei voi niistä tietää, eikä tarvitsekaan - itse en edes haluaisi tietää! Jos jotakin halutaan haukkua päiväkotipaikkojen riittämättömyydestä, niin sormi voisi osoittaa kuntia ja valtiota; eli olisiko Suomessa lasten varhaiskasvatuksen toiminnassa korjaamisen varaa?

Omasta taustastani sen verran, että kolmannen lapsen syntyessä jäin kotiin siihen asti kunnes hän täytti kolme vuotta. Kakkosemme oli kotona myös, ja näin ollen tarhan he aloittivat yhdessä toisen ollessa viiden vanha. Siinäpä löytyikin sitten ongelmia, kun katsottiin, että vanhemman sopeutuminen isoon ryhmään ei ollutkaan niin helppoa; ei ymmärtänyt tehtävien antoa, oli hieman ujo ja arka tuomaan itseään esiin vieraassa ympäristössä jne. Vielä kouluun lähtiessä tutkittiin, että onko hän varmasti valmis sinne, mutta onneksi kaikki on kuitenkin mennyt hyvin.

Neljännen lapsemme syntyessä päätin, että kolmosemme saa jäädä osapäiväiseksi tarhaan. Siellä hänellä on kaverit, erilaista toimintaa ym. mikä kuuluu tarhaelämään - ilman, että mitenkään väheksyisin niitä " virikkeitä" , joita kotona saa. En siis ota riskiä siitä, että kouluun mentäessä tulisi hankaluuksia ryhmässä toimisen osalta tai että repisin pojan kaveriporukasta pois. Lisäksi myönnän kyllä, että yhtenä motiivina on se, että töihin palatessani on yksi päiväkotipaikkajonotus poissa. Itsekästä voi joku sanoa, mutta samassa tilanteessa olin itsekin alussa. En myöskään usko, että jos kaikki kotona olevat vanhemmat ottaisivat lapsensa pois päiväkodeista, että silloin tulisi päiväkotipaikkoja lisää; luultavasti kunnat tekisivät supistuksia, ryhmien yhteenlaittamista tms. Voi olla, että tämä on jossittelua, mutta kuitenkin.

Joku viittasi myös erilaiseen toimintaan ulkomailla. Juttelin juuri ystävättäreni kanssa, joka asuu Italiassa. Siellähän lapset viedään kolmen vanhoina päiväkoteihin, ja jos ei viedä, niin toiset vanhemmat kummeksuvat moista. Jopa häntä on katsottu oudoksuen, kun piti lapsensa vain puolipäiväisenä. Siellä siis " syyllistetään" aivan päinvastaisesta syystä, sillä varhaiskasvatusta pidetään todella tärkeänä siellä.

Eli toivoisinkin, että annettaisiin kunkin vanhemman tehdä päätöksensä aivan itse. Suomalaiseen mentaliteettiin taitaa kuulua vähän se, että tiedetään toisten asiat paremmin kuin itse, ja että on oikeus kovaan ääneen tuomita muut. Suurin osa niistäkin lapsista, joiden äiti tai isä on kotosalla, maksaa täyttä tarhamaksua kunnalle.

Vierailija
113/147 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae syyllisiä niinkään perheistä vaan kaupungeista/kunnista.

Itse selvittelin viime viikolla puhelimitse päiväkotihakemustilannettamme ja ehdinpä minäkin muutaman ärräpään päästellä. Pojillemme (3 ja 4) on laitettu hakemus jo viime elokuussa. Hoidon aloituspäiväksi laitoin 1.3. Tiesin jo etukäteen että se on hankala aika aloittaa, mutta kuten ap totesi, ei ole myöskään meidän perheiden tehtävä hakea paikkoja " oikeaan aikaan" joka on siis kesä-elokuussa (tai siis tuohan on aloitusajankohdaksi se optimaalisin). Kaikki lapset eivät synny kesällä ja vaikka minäkin mietin töihin paluuta juuri tästä ongelmasta tietoisena jo syksyksi 2007 päätin vielä käyttää koko lakisääteisen hoitovapaan ja tuo 3 v. tulee täyteen maaliskuun puolessa välissä. Päivähoitotarpeemme alkaa meidän perheessä keväällä ja sillä siisti!

Päiväkodin johtajan vastaus oli mielenkiintoinen: mikäli suostuisin venyttämään töihinpaluutani kesäkuulle, pojillemme löytyisi tarhapaikka silloin. Varmistin monesti että kyse olisi 100% lupauksesta ja juuri meidän pojillemme ja vastaus oli myönteinen. No, kyllähän minä jäisin kotiin mielelläni vielä loppukevääksikin, mutta mitähän työnantaja tuohon tuumaa kun lakisääteinen hoitovapaa loppuu jo maaliskuussa!!? Mielestäni on aivan käsittämätöntä että oikeudella päivähoitoon voidaan kikkailla tällä tavoin ja vielä kun hakemuksemme on jo laitettu hyvissä ajoin kunnalle. Ja näitä lykkäyksiä on ehdotettu niin monelle samassa tilanteessa olleelle ystävällenikin, en siis ole ainoa.

Syynä näihin ongelmiin ei voi olla mikään muu kuin huono, jotenkin jälkijunassa kulkeva organisointi. Jokuhan siinä tökkii ja pahasti että päätökset tehdään ja tulevat asiakkaiden tietoon vain pari viikkoa ennen kuin hoidontarve alkaa.

Meille ei jää oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin saada joku opiskelija tai abityttö hoitamaan lapsiamme 2 kuukaudeksi ja sitten toivottavasti saamme tuon luvatun päiväkotipaikan kesäkuussa. Perhepäivähoitoon en lapsiamme halua, syynä ei mikään muu kuin ikä. 3 ja 4 vuotiaat eivät mielestäni parhaimmassakaan perhepäivähoidossa saa niin paljon virikkeitä, sosiaalisia taitoja ja tapahtumia kuin päiväkodissa (tai no, yhden tiedän paikkakunnallamme, mutta hän onkin yksityinen ja jo aivan buukattu) Väittämällä että alle 2 v. ESIKOISlapset kuuluvat automaattisesti perhepäivähoitoon ärsytän varmasti monia, mutta tälläkin järjestelyllä päiväkotijonot helpottuisivat jonkin verran.

Mutta vielä ap aihetta sivuten olen sitä mieltä että kuntien ja kaupunkien tulisi tarjota enemmän kerhotoimintaa kotona oleville lapsille tarhapaikan sijaan. Kerhotoiminnan voisi aloittaa jo 2-vuotiaalle ja tarjontaa pitäisi olla 3 kertaa viikossa ja vähintään 4 tunnin ajan. Tuo korvaisi loistavasti puolipäiväisen tarhapaikan, enempää kodin ulkopuolista hoitoa ja virikettä ei lapsi yleensä tarvitse ja äidille (isälle) jää vielä paljon aikaa myös vanhempien lasten kanssa jota kuitenkin uskon että suurin osa vanhemmista pohjimmiltaan haluaa. Tiedän varmaksi että suurin syy pitää vanhempaa lasta päiväkodissa on se että näin turvataan hoitopaikka jatkossakin ja sen kotona olevan sisaruksenkin on näin helpompi päästä samaan tarhaan. Ja ajatellen tilannetta jossa toinen vanhempi olisi esim. vain minimin 10 kk ä-vapaalla, esikoisen ottaminen päiväkodista tuoksi ajaksi olisi suoraan sanottuna hölmöyttä.

Vierailija
114/147 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...esitän vain mielipiteeni ja ihmettelen. Jokainen tekee kuten haluaa sillä päivähoitolakimme antaa siihen tällä hetkellä mahdollisuuden. Eikös tämä palsta ole sitä varten että tänne voi myös omia tuntojaan purkaa, eli jos joku asia ärsyttää, ilmeisesti pitäisi kuitenkin vain olla hiljaa ja hyväksyä kaikki asiat. Taidankin lopettaa kirjoittelun tältä erää. Hyvää kesää kaikille äideille joiden lapset ovat päivähoitopaikassa, olivat äidit sitten töissä tai kotona.

Vierailija
115/147 |
18.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetus:

Kun ei kerran laiskuuttaan, niin mistä syystä sitten?!?

Omalta kohdaltani voin kertoa syyt vaikkei niitäkään tarvitse kenellekään perustella, mutta sinun tuntuu olevan niin vaikea kuvitella jonkun muun elämäntilanne kuin omasi.

Esikoisen vein hoitoon kolmeksi kuukaudeksi ennen toisen laskettua aikaa, koska jouduin vuodelepoon. Tosin tästä ajasta n. 50 % pph oli sairaana, joten eipä siitä paikasta joku työssäkäyvä kunniallinen ihminen olisi kovin iloissaan varmaan ollut.

Vein lapset hoitoon työttömänä kun hoitovapaan jälkeen ei ollut paikkaa mihin palata. Erittäin aktiiviseen työnhakuun meni aikaa kuukausi kunnes aloitin työt. Mitkähän mahdollisuudet olisi ollut työllistyä, jos tuossa vaiheessa olisin sanonut haastatteluissa, että neljän kuukauden päästä voin aloittaa, mitä luulet? Ja tässä kohtaa on turha sanoa, että kyllä hoitopaikka järjestetään viikossa JOSTAIN. Miksi MINUN lapseni pitäisi olla heittopussina eikä SINUN? Tottakai asetan oman lapseni edun ensimmäiseksi!

Ensi syksynä keskimmäinen on 5,5-vuotias kun olen äitiyslomalla ja todennäköisesti jatkaa tutussa päiväkodissa osa-aikaisena. Henkilökohtainen näkemykseni tästä lapsestani on, että hän kaipaa jo päivisisin kavereita ja ohjattua toimintaa. Voisin toki viedä hänet johonkin kerhoon ensi talveksi, ja sitten hän palaisi seuraavana syksynä entiseen päiväkotiin eskariin. Onko tämä jonkun mielestä lapsen edun mukaista? Minun mielestäni ei.

Ja mitä tulee vielä siihen hoitopaikan tarpeen alkamisajankohtaan. Tottakai jokaisen perheen tarve on omansa, ja kaikilla se ei ole elokuu. Mutta kun se on TOSIASIA, että ne paikat vapautuu syksyllä, niin sinun tarpeesi ei sitä miksikään muuta. Siitä voi syyttää kuntia, koulujen alkamisajankohtaa, mitä vaan, mutta kaikkein vähiten kyllä äitejä.

Vierailija
116/147 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko lapseni olevan kokopäivähoidossa, jos maksan kokopäivähoidosta (+ pk:ssa hoitopäivän aikana toimivan musiikkiopiston lukukausimaksun + retket + ...), vaikka lapseni olisikin hoidossa todellisuudessa vain 4 h/päivä tai 2-3 pv/vko???

Kada:

Luin tänään hesarista, että Helsingissä on 2500 lasta kokopäivähoidossa, joiden toinen tai molemmat vanhemmista ovat kotona. Nyt suunnittelevat sitten vihdoin päättäjätahotkin, että alkavat hiljalleen vihjailemaan näille vanhemmille myös kevyemmistä vaihtoehdoista.

Juu kyllähän se työstä käy viedä esikoista kahdeksaksi hoitoon ja hakea puolilta päivin, ja kyllähän se myös maksaa (tiedän kun muinoin kuljetin esikoista esikouluun neljäksi tunniksi ja tein reissut kaksosvauvojen kanssa lisukkeena vielä kantamiset kellarikerroksen ja kakkoskerroksen välillä...Siksipä en millään ymmärräkään äitejä, jotka aivan tietoisesti kuljettelevat lapsiaan hoitoon kun ovat pienempien kanssa kotona, siis jo ihan siitä syystä, että se jokapäiväinen hakemis ja viemisrumba on älytöntä. Tiedän myös kyllä, että kaikki ajattelevat oman lapsensa parasta.

Vierailija
117/147 |
27.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin ymmärrä miksi yleisesti monikaan maksaisi täyttä hoitomaksua, jos pitää lapsen parina päivänä viikossa hoidossa tai 4h päivässä. Eikä niissä kaupungeissa/kunnissa joissa on 5-7h maksuluokka kai luokitella sitäkään täysipäiväiseksi hoidoksi, vai? Meidän kaupungissa ei tosin tuollaista maksuluokkaa ole, on vain alle 5h ja 5-10h. Tällöin jo yli 5h luokitellaan kokopäiväiseksi.

Se mitä joku kirjoitti monen vanhemman maksava täyttä hoitomaksua, niin vanhempien maksama suurin maksuluokka on 200euroa/lapsi. Kaunpungille hoitopaikka maksaa keskimäärin 700euroa/lapsi (perhepäivähoitajilla yleensä vähemmän, päiväkodeissa enemmän ja alle 3v maksaa enemmän kuin yli 3v). Eli ei se vanhempien maksama maksu kata kuin osan kuluista.

Vierailija
118/147 |
29.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 5h kestävä päivähoito. Eli niissä kunnissa (mm. Espoo), joissa on valittavissa 5-7h hoitoaika, tämä lasketaan kokopäivähoidoksi.

Lisäksi täytyy erottaa toisistaan KOKOPÄIVÄ ja koko viikko. Eli kokopäivähoitoa on edelleen kaikki sellainen hoito, jossa hoitopäivän pituudeksi on sovittu yli 5h.

Vaikka lapsi sitten olisi ns. sopimuspäivillä eli useamman päivän viikosta pois ja vaikkapa hoitopäiviä ainoastaan 12 kuukaudessa, on tämä edelleen KOKOPÄIVÄhoitoa jos kuitenkin hoitoaika noina päivinä on yli 5h.

Siksi Hesarin uutisointi on todella harhaanjohtavaa, koska se sisältää paljon lapsia, jotka ovat vain osan viikosta hoidossa ja ehkä vain sen himpun yli 5h kerralla. Uutisotikot saadaan kyllä raflaaviksi, koska moni ihminen mieltää " kokopäivähoidon" aina yli 8h päivässä 5pv viikossa tapahtuvaksi hoidoksi. Näin ei todellakaan ole.

Vierailija
119/147 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen annetuksen kanssa täsmälleen samaa mieltä (ja mielipiteitähän täällä kirjoitetaan). Muiden tilanteesta en tiedä mitään enkä ketään arvostele. Oma tilenteemme on seuraava. Kaksostyttöjemme syntyessä keväällä -06 otimme 5 v poikamme päivähoidosta pois ja laitoimme hänet seurakunnan kerhoon, jossa tämä viihtyi ja sai toisten lasten seuraa muutamana päivänä viikossa. Näin poika sai olla kotona myös uusien vauvojen kanssa, se oli myös itselle helpompaa kun ei koko ajan tarvinnut poikaa hoitoon kuljetella. Syksyllä poika aloittikin esikoulun.

Olin kotona kaksi vuotta ja aloin sitten etsiä töitä. Laitoin elokuussa -07 pv-hoitohakemuksen omalle alueellemme. Marraskuussa saimme tiedon, että olemme saaneet hoitopaikan kauempaa, emme siis lähialueelta. Silloin ei vielä ollut itselläni työpaikkaa tiedossa, joten sovin pk johtajan kanssa etten ota vastaan hoitopaikkaa, sillä ajattelin, etten missään tapauksessa halua alkaa työttämäksi ja kuskailla lapsiani hoitoon ja vieläpä jonnekin kauas. Tiedustelin josko pk olisi voinut pitää hoitopaikkoja varattuna vuoden loppuun, silloin tietäisin varmemmin olenko päässy töihin, tämä ei missään tapauksessa käynyt, heti piti päättää otanko paikat vai en. Sovimme, että laitamme haun alkamaan jälleen maaliskuun alusta. No, joulukuussa ilmaantuikin mielenkiintoinen työpaikka, jota hain ja yllätyksekseni myös paikan sain. Siitä alkoikin mieletön hoitopaikan etsintä ja haku,. Kunnallinen puoli vain pyöritteli päätään ettei nyt ole paikkoja emmekä siis ole saaneet kunnallista paikkaa.

Löysimme sikakalliin yksityisen pk:n kauempaa, joka suostui ottamaan alle 3 v lapsia. Tällä hetkellä tilanteemme on seuraava: käyn työssä Helsingistä Espooseen, ennen kuin pääsen aloittamaan oman työmatkani, joudun tekemään 3 bussimatkaa kaksostemme pk-kuljetuksen vuoksi, mies tekee sen joskus ja hänellä on auto. Kaksosrattailla ruuhkabusseissa ei kovin mielekästä. Iltapäivällä lähden Espoosta töistä 15.30 ja olen kotona lasten kanssa vasta klo 18. Kunnalliset pk:t sijaitsevat aivan vieressä ja kyllä kieltämättä raivostuttaa, kun lähitalojen mammat kuljettavat esikoisiaan lähipäiväkotiin ja lähtevät sitten kotiin viettämään laatuaikaa vauvojensa kanssa! Ja minä työssäkäyvänä raahaan lapsiani toiselle alueelle monella bussilla. Meillä ei ole montaa kuukautta mahdollista maksaa yksityistä kallista pk-maksua (vaikka yksityisen hoidon tukea saadaankin) kahdesta lapsesta hoitomaksut tuossa päiväkodissa ovat 700 e / kk, ja tämä on summa mikä meidän itsemme pitää maksaa. MInä olen tilanteesta raivoissani, mutta en voi sille mitään. Soittelen pk johtajalle ahkeraan, mutta paikkoja ei kertakaikkiaan ole. Olen myös fyysisesti aivan rikkipuhki kun päivän kuljetukset työpäivän lisäksi on saanut hoidettua. Olenkin miettinyt, että onko minun pakko palata kodiäidiksi, jos emme saa lähipäiväkodista paikkaa (hei, mainio idea, silloin voisin saada myös hoitopaikat tytöillemme!)

Kaikesta huolimatta hyvää alkanutta vuotta kaikille ja onnea niille, joilla on kunnallinen hoitopaikka kodin lähellä.

Vierailija
120/147 |
19.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan olin myös aivan raivon partaalla tuosta samasta.

Meillä oli tuolloin kaksi lasta ja olin laittanut hyvissä ajoin hakemuksen pk:tiin. Päiväkodin johtaja vihjaili, että kovin on paikat tiukassa jotenka varaudu ettei molemmat lapset pääse samaan pk:tiin.

No onneksi viime tipassa saatiin ilmotus, että yksi lapsi oli lähtenyt juuri pois, joten molemmille saatiin paikat samaan paikkaan.

Sitten kun mulle selvisi, että samaan pk:iin raahattiin meidän samasta pihapiiristä yhden perheen kaksi alle kolmevuotiasta lasta ja samaan aikaan tämä äiti oli ä-lomalla vauvan kanssa, niin kyllä meinasi todella palaa sulakkeet päästä!

Ja vielä kun sain tietää että kyseisen perheen isä oli kotona työttömänä niin...

Ja sitten tosiaan meille sanotaan ettei ole varmaa pääseekö samaan paikkaan, no ei niitä paikkoja voikaan töissä käyville riittää kun pidetään kotiäidit virkeinä.

Todellakin nuo taustat pitäisi selvittää kelle niitä paikkoja annetaan, jotta ne virikelapset ym. saadaan pois viemästä hoitopaikkoja.

Mutta työttömälle on pakko antaa mahdollisuus pitää hoitopaikka juuri tuon työllistymisen nojalla ja esim. jos äiti on masentunut tms.

niin noissa tilanteissa kyllä ymmärrän että pidetään lapsi hoidossa.

Mutta tosiaan, meitä on joka lähtöön.