Päivähoitopaikat tiukalla! Äidit kotona - lapset tarhassa.
... Tai jotain vastaavaa, kirjoittivat eräät fiksut länsinaapurimme kirjassaan hiljattain.
Olisi hauska nähdä miehet keskenään laskemassa euroja, spekuloimassa toisten motiiveja ja kyttäilemässä toistensa lasten hoitoonviemisiä ja - viemättömyyttä. Menkää saman tien kyttäilemään terveyskeskusten auloihin, että verovaroilla kustannettuja palveluita käyttävät varmasti vain ne oikeasti tarvitsevat. Onkohan tuokaan Tauno oikeasti yskässä, vai teeskenteleekö vain saadakseen saikkua ryyppyputkea varten?
Mistähän syystä juuri naiset onnistuvat olemaan toisilleen näin inhottavia kuin tässäkin nimenomaisessa ketjussa? Eikä tämä ole edes suomalainen ilmiö, vaikka juuri meillä suhtaudutaankin varhaiskasvatukseen eurooppalaisessa mittakaavassa poikkeuksellisesti nimenomaan lasten laitossäilytyksenä - ja meillä myös alan ammattilaiset näyttävät keskustelujen perusteella tekevän niin.
Silti: Eräs hyvä ystäväni Sveitsistä kommentoi hiljattain lähes samaa. Kun siellä joitakin vuosia sitten järjestettiin kansanäänestys muistaakseni äitiyslomiin tms. liittyvistä asioista, juuri _naiset_ äänestivät vastaan. "Kun ei meilläkään mitään tällaisia oikeuksia ollut ja ihan hyvin pärjättiin" kommentoitiin katugallupeissa. jep jep!
Kommentit (147)
Kattelin netissä noita ryhmäkokoja. Tän alueen kunnallisissa päiväkodeissa 3-5-vuotiaiden ryhmissä on 22-24 lasta ja kolme hoitajaa, yksityisissä tän ja lähialueiden (osa ostopalvelupäiväkoteja) lapsia oli 17-20 ja hoitajia kolme. Eli kyllä noi ryhmäkoot näyttäisi olevan yksityisissä jonkun verran pienempiä.
Insinööriäiti:
Tuo että vanhemmat siirtävät lapsiaan yksityiselle puolelle ei helpota kuntien taloutta ja vapauta paikkoja kunnalliselle puolelle. Pikemminkin sitä mukaa kun lapset siirtyvät yksityiselle puolelle, kunnallisten päivähoitopaikkojen määrä vähenisi. Paikat vaan siis siirtyisivät kunnalliselta puolelta yksityiselle.
Tämä johtuu siitä että kunnat maksavat yksityisten päivähoitopaikkojen osalta palveluiden tuottajille tukia. Kuntakohtaisesti nämä tuet vaihtelevat ja yleensä missä on suurin pula kunnallisista hoitopaikoista, ovat yksityisen puolen tuet suurimpia-> Tämä yhtälö myös vaikuttaa pitkälti yksityisten hoitopaikkojen määrään: Ja on kuntia mistä joutuvat ostamaan kunnallisena ostopalveluna paikat yksityisiltä.
Eli kunnalle se ei ole paljoakaan halvempaa/ollenkaan halvempaa, vaikka lapsi siirtyisi hoitoon yksityiselle puolelle. Tällöin tuskin kunnalliset hoitopaikatkaan säilyisivät samanmääräisinä, vaikka moni siirtyisikin yksityiselle puolelle hoitoon. Tämä siksi että kunnilla ei ole enempää rahaa laittaa hoitoon: Siis maksaa siirtyvien lasten lisääntyvät yksityisen hoidon tuet + maksaa yhtä monen lapsen hoidon kunnallisella puolella kuin aikaisemmin ennen siirtymistä.
Aika utopistista on siis että yksityisten hoitopaikkojen lisääminen vapauttaisi kunnallisia hoitopaikkoja, niin että nämä vapautuneet paikat jopa säilyisivät. Silloin niitä päiväkoteja vain lakkautetaan ja paikkoja kunnallisella puolella vähennetään. Rahastahan siinäkin on vain kyse.
Mitä tukia???? Jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa, vanhemmat voivat kylläkin hakea yksityisen hoidon tukea. En kuitenkaan ole kuullut, että yksityiset pk:t saisivat mitään tukia ellei sitten ole ostopalvelupaikoista. Se on taas kunnallispolitiikkaa eli kunta haluaa mieluummin ostaa palvelut yksityiseltä kuin järjestää itse
Tätä palvelujen ostamista tehdään monessa kunnassa päivähoidon lisäksi vanhustenhuollossa ja terveydenhoidossa.
AZ10:
Kattelin netissä noita ryhmäkokoja. Tän alueen kunnallisissa päiväkodeissa 3-5-vuotiaiden ryhmissä on 22-24 lasta ja kolme hoitajaa, yksityisissä tän ja lähialueiden (osa ostopalvelupäiväkoteja) lapsia oli 17-20 ja hoitajia kolme. Eli kyllä noi ryhmäkoot näyttäisi olevan yksityisissä jonkun verran pienempiä.
Aivan hurjan kokoisia ryhmiä... Omien lasteni päiväkodissa ryhmäkoot on PALJON pienempiä! Vantaalla :)
arnica:
Mitä tukia???? Jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa, vanhemmat voivat kylläkin hakea yksityisen hoidon tukea. En kuitenkaan ole kuullut, että yksityiset pk:t saisivat mitään tukia ellei sitten ole ostopalvelupaikoista. Se on taas kunnallispolitiikkaa eli kunta haluaa mieluummin ostaa palvelut yksityiseltä kuin järjestää itseTätä palvelujen ostamista tehdään monessa kunnassa päivähoidon lisäksi vanhustenhuollossa ja terveydenhoidossa.
Eli kyllä se yksityinenkin päiväkoti saa yksityisen hoidon tuet. Lisäksi ne kunnat missä minä olen asunut ovat maksaneet aika suurtakin yksityisen hoidon kuntalisää (muistaakseni 250euron tienoilla, voi olla että pikkusen heittää, mutta tuota suuruusluokkaa). Tämä siis tasaa huomattavasti kunnalle aiheutuvia yksityisen ja kunnallisen hoidon kulujen eroja.
Hyväntekeväisyyttä ei yksityisen päiväkodin hoito ole ja hintoja ei kai voi pitää kovin paljon korkeammalla kuin kunnallisen jos mielii saada lapsia hoitoon. Tämä siis jos ei voi kilpailla laadulla. Nyt kai yksityisillä ja kunnallisilla ei ole niin paljoa eroa, mutta jos kunnallisella puolella kiristetään koko ajan ja aletaan hoito alas, niin tilanne voi olla eri. Jos laatuero alkaa olla huomattava ja vanhemmat ovat vakuuttuneita tästä, niin silloin luulisi että vanhemmat mielellään myös maksavat tuosta laadusta.
Samat asetukset kunnallisella ja yksityisellä puolella on, mutta kunnallisella puolella niitä laiminlyödään enemmän: Kai yksityisellä puolella on nopeammin työpaikka pois jos sääntöjä laiminlyödään (tai päiväkoti on pian kiinni). Kunnallisella puolella en hevin usko että työpaikka menee ja enintään kunnat tuntuvat pääsevän huomautuksilla/kehoituksilla ja en ole kuullut päiväkotien sulkemisestakaan (ja jos niin kävisi, niin kunnalta löytyisi varmasti se toinen päiväkoti johon lapset ja työntekijät sijoitettaisiin).
Ja tosiaan meidän lapsen päiväkotiryhmässä kunnallisella puolella oli minun käsitykseni mukaan 22lasta, mutta joku väitti että 23lasta ja hoitajia 3kpl. Eli ryhmä ylitetään. Saisi olla vain 21lasta ja enkä edes tiedä onko lapsissa joku kahden paikan vievä erityislapsikin (yleensä näitä tuon kokoisesta ryhmästä jo löytyy).
Kunta Helsinki ja alue täällä idässä päin.
Ja sitten tietysti yksityiset perhepäivähoitajat ovat asia erikseen. Kunnallisilla perhepäivähoitajilla näkyy olevan aina 4,5 lasta (ja joskus joku ylimääräinenkin, esim. oma lapsenlapsi, joka lienee vastoin määräyksiä), mutta tunnen monia yksityisiä perhepäivähoitajia, joilla lapsia on vain 2-3. Ainakin tällä alueella kunnalliset perhepäivähoitajat ovat tosiaan vähenemässä mutta olen bongannut aika monta yksityistä.
pupuhupuna:
Tarkoitin pointtini niin, eli ei kai kukaan sellaista äitiä, joka ensimmäistä lastaan hoitaa kotona nimitä lorvijaksi. Kyllähän jokainen tietää, että hommaa piisaa. Eli minusta on huvittavaa, jos toista lastaan kotonahoitavaa äitiä kutsutaan laiskottelijaksi, kun vanhempi lapsi käy päivähoidossa. Kyllähän siellä kotona ihan yhtä lailla hommaa on kuin kaikilla pienen lapsen äideillä. Ei paljon kattoon syljeskellä.
Mikäli tuntuu siltä, että ei omien lastensa kanssa (oli niitä nyt sitten yksi, kaksi tai miten monta vaan) selviä kotona päiväsaikaan, niin kuinka se ilta ja viikonloppuhoito sitten järjestyy? Kysynpä vaan...
On hassua, kun kirjoitat, että esikoisen vieminen hoitoon on sinusta törkeää toimintaa. Ketä kohtaan? Esikoista, yhteiskuntaa, muita perheitä, sinua (toivottavasti olette jo saaneet päivähoitopaikat lapsillenne)?
Ensinnäkin: esim. esikoista kohtaan tuo on törkeää. Äiti nyt haluaa olla yhden lapsen kanssa ja toinen passitetaan pois silmistä. Eikä kyse ole siitä, että onko siellä hoidossa kivaa vai ei... En minä ainakaan omalle lapselleni pystyisi sanomaan, että pikkusisko tai -veli saa olla kotona, ja hänet pitää viedä hoitoon, kun on niin raskasta.
Toisaalta: Jos on kerran vanhempainvapaalla tai äitiyslomalla, niin eikö nämä ajat ole tarkoitettu nimenomaan tuohon kyseiseen hommaan?
Kolmanneksi: Yhteiskuntaa ja muita veronmaksajia kohtaan. Kyllä ne kalliita paikkoja on, mikä on jo tullut todettua.
Ja kiitos kysymästä: meillä ei ole hoitopaikkaa. Edelleenkään.
Halusin vain kiinnittää huomiota siihen, kun monessa kirjoituksessa lausutaan päivähoidon olevan tarkoitettu vain työssäkäyvien perheiden lapsille, Tämähän ei pidä paikkaansa - laki antaa kaikille yhtäläisen mahdollisuuden päivähoitoon.
Ehkäpä ne pykälät vielä joskus muuttuvat. Tai sitten eivät.
Jos nyt halkaistaan niitä kuuluisia hiuksia, niin ehkä tuo " tarkoitettu" oikeasti viittasi siihen, että kyseisten henkilöiden mielestä hoitopaikat on alunperin luotu sitä varten, että olisi mahdollisuus käydä töissä. Ei kannattaisi viilata tuota pilkkua, kun kerran asiasisällön ymmärtää. On ihan turha esittää mielipidettä, jossa sanoo, että " Tiedättekö, että Suomen laki sanoo näin" . Laki on se, mikä se on. Keskustelu siitä, onko laki hyvä ja tulisiko sitä kenties muuttaa, on varmaankin tärkeämpää.
Mutta emmekö voi sitten laajentaa tätä keskustelua/moralisointia myös siihen, miksi äidit vievät 10 kk:n ikäiset lapset päiväkotiin? Minun mielestäni lapsen paikka tuolloin olisi kotona, mutta lakihan antaa tähän mahdollisuuden ja asia on jokaisen perheen itse valittavissa. Eikös vaan?
Tuo hoitovapaalla jeesustelu on todella tökeröä. Käytännössä siis: varakkaat ihmiset voivat toki hoitaa lapsiaan kotona vaikka miten pitkään. Tuet kun tiedetään, niin monessa perheessä hoitovapaalle jääminen ei ole käytännössä edes vaihtoehto. Ja itseasiassa, joillakin äideillä on (usko tai älä) oikea työura. Mutta varmaankin myös osa vauvan kanssa hoitovapaalle jäävistä kuskaa edelleen isompaa/isompia lasta tarhaan. Hyvä hyvä...
Tuo oli henkilökohtainen mielipiteeni, toisaalta tämän lisäksi:
Nämä samaiset " jumalat" jotka kaikessa viisaudessaan ovat säätäneet lain siitä, että myös kotona olevat vanhemmat saavat kuskata lapsensa päivähoitoon (ja heille myös pitää tämä paikka taata), OVAT myös päättäneet, että vanhempainvapaan kesto on n. 9 kk lapsen syntymän jälkeen. Miksi ihmeessä siis kyseenalaistaisit tässä tilanteessa tuon lainsäätäjien toiminnan?
Ei se hyvät naiset ja herrat mihinkään tuosta kääntelemällä ja vääntelemällä parane: siihen, että itse on toimettomana kotona ja vie lapsen päivähoitoon ei ole tässäkään ketjussa löytynyt mitään perusteluja - muita kuin joistakin teksteistä läpikuultava viitsimättömyys, mukavuudenhalu ja kummallinen logiikka. (Viimeisellä viittaan näihin erinäisiin näkemyksiin siitä, että virikkeitä on oltava, ja että päivähoitopaikasta on pidettävä kiinni, ja että ollaankin oikeasti " työssäkäyviä äitejä" ). Kyllähän sitä voi itselleen yrittää perustella, mutta toteaisitte jo asian oikean tolan... kukaan vaan ei uskalla julkisesti myöntää, ettei vaan viitsi useampaa tai yhtäkään lasta hoitaa.
annetus:
Mikäli tuntuu siltä, että ei omien lastensa kanssa (oli niitä nyt sitten yksi, kaksi tai miten monta vaan) selviä kotona päiväsaikaan, niin kuinka se ilta ja viikonloppuhoito sitten järjestyy? Kysynpä vaan...
Lapsen isä on kotona. Ja sekin kuulemma auttaa kummasti jaksamaan, kun saa joskus arkipäivänä nukkua vauvan nukkuessa.
mahdatko ajatella oikeasti noin mustavalkoisesti vai provosoitko ehkä kuitenkin pikkuisen? Luin uudelleen aloituksesi ja se henkii kyllä melkomoista fanattisuutta, mutta myös suoranaista tietämättömyyttä.
Tässä on kokonaisen ketjun verran ainesta, jolla voit laajentaa katsantokantojasi - ehkä olisi hyvä lukaista läpi kertaalleen.
Päivähoitoihmisten kanssa asioidessasi voit myös pyytää tietoa tästä asiasta - saatat yllättyä.
Meillä tilanne siis tämä: Isä töissä, minä äiti teen etätöitä ja olen hoitovapaalla.
Perheessä kaksi päivähoitoikäistä lasta, isompi 6v ja tämä nuorin pian 1v.
Kun nuorimmainen syntyi otin keskimmäisen (silloin reilu 5v) pois hoidosta. Hänen ja minun sekä koko perheen toiveesta. Tottahan minä hoidan kotona lapset kun kerran vauvasta jäin äitiyslomalle. Olisinhan huono äiti jos jättäisin isomman hoitoon. Näin ajattelin eikä vaihtoehtona todellakaan ollut jättää isompaa hoitoon.
Mutta toisin kävi... tuli kesä, tuli syksy... 5,5v alkoi käytöksellään olemaan niin hankala, niin hankala että minun voimat alkoivat olla loppu. Ihanasta reippaasta lapsesta tuli lapsihirviö! Minäkö sen sitten tein?? Kävin lastenpsykiatrilla, neuvolassa ja päiväkodin johtajan kanssakin puhumassa. Kaikki olivat samaa mieltä, lapsi tekee kiusaa tekemisen ja kavereiden puutteessa. Meidän perhe-elämästä oli tullut kesän aikana helvettiä. Sanottiin, että tuon ikäiselle päiväkodista pois ottaminen on ollut liian suuri muutos johon ei kukaan osannut ennalta varautua. En minä, eikä kukaan muukaan.
Podin hurjaa syyllisyydentuntoa kun päiväkodin johtajan kehotuksesta vein hakemuksen osapäivähoidosta päiväkotiin. Manasin itseni huonoksi ja kamalaksi äidiksi. Miten voin viedä lapsen hoitoon kun jään itse kotiin nuoremman kanssa?
Nyt on kulunut reilu kuukausi siitä kun saimme osapäiväpaikan. Lapsi on kuin eri ihminen, sama iloinen itsensä ja meillä ollaan taas pikkuhiljaa löydetty tuttu lapsi takaisin. Aamulla mennään iloisella mielellä, tykätään olla tarhassa.
Ja nyt!!! Menetän kuntalisän sekä hoitorahan sisaruskorotuksen. Äkkiä laskettuna osapäiväpaikka maksaa minulle saman verran kuin kahden lapsen kokopäivähoito yhteensä. Järkeäkö??? En tiedä mutta muutos on valtava.
Soimatkaa tai ette mutta anteeksi sinä jonka paikan meidän lapsi vie.
Mielipiteeni on muuttunut, perheiden tilanteet ja tarpeet on niin erilaisia. Ei niitä voi laittaa samalle viivalle.
Ehkä se on kumminkin parempi, että lapseni on hoidossa kuin se, että minä olen hoidettavana.
vielä tungen lusikkaa soppaan...
Ihan sama asia nyppii minuakin. Miksi niin monet vanhemmat ilman minkäänlaista syytä vievät PIENET lapset päiväkotiin koko päiväksi vaikka itse ovat kotona.
Eri asia ovat lapset jotka ovat yli 3-vuotiaita tai todelliset erityistapaukset niin kuin esim Arnicalla.
Itse olen hoitanut molemmat kotona, ikäeroa 2v 4kk ja nuorempi on nyt 1v 3kk. Ei aina ollut kivaa, varsinkaan kun nuorempi syntyi sektiolla, mutta kyllä lasten kanssa pärjää jos on varustettu normaalilla älykkyydellä eikä ole patalaiska.
Itse asun noin 5000 asukkaan maalaiskylässä, tosin melko lähellä pääkäupunkiseutua ja ainakin meidän kylällä löytyy jotain ohjelmaa joka päivälle jos vain haluaa mennä. Ja miksei voi aktiivisesti alkaa itse järjestää ohjelmaa jollei sellaista ole. Eivätköhän esimerkiksi seurakunnat lähde melko helpolla mukaan jos vain niille ehdotetaan esimerkiksi perhekerho toimintaa.
Väitän, että esimerkiksi synnytyksenjälkeiset masennukset vähenisivät kummasti, jos ihmiset kykenisivät itse lähtemään liikkeelle ja yrittämään eivätkä jäisi yksin kotiin tuijottelemaan seiniä. Ja kyllä, olen kokenut myös keskivaikean synnytyksenjälkeisen masennuksen jolle nyt naureskelen, kun len ymmärtänyt että sen olisi voinut välttää melko yksinkertaisesti.
Insinööriäiti:
Eli kyllä se yksityinenkin päiväkoti saa yksityisen hoidon tuet. Lisäksi ne kunnat missä minä olen asunut ovat maksaneet aika suurtakin yksityisen hoidon kuntalisää (muistaakseni 250euron tienoilla, voi olla että pikkusen heittää, mutta tuota suuruusluokkaa). Tämä siis tasaa huomattavasti kunnalle aiheutuvia yksityisen ja kunnallisen hoidon kulujen eroja.
Yksityisen hoidon tuki ja kotihoidon tuki ovat vaihtoehtoisia. Jos hoidat kotona, saat rahan itse, jos viet lapsen päiväkotiin, se maksetaan pk:lle. Kotihoidontuki on huomattavasti Yksityisen hoidon tukea suurempi ainakin KELAN sivujen mukaan.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901123435HN?openDocument
arnica:
Insinööriäiti:Eli kyllä se yksityinenkin päiväkoti saa yksityisen hoidon tuet. Lisäksi ne kunnat missä minä olen asunut ovat maksaneet aika suurtakin yksityisen hoidon kuntalisää (muistaakseni 250euron tienoilla, voi olla että pikkusen heittää, mutta tuota suuruusluokkaa). Tämä siis tasaa huomattavasti kunnalle aiheutuvia yksityisen ja kunnallisen hoidon kulujen eroja.
Yksityisen hoidon tuki ja kotihoidon tuki ovat vaihtoehtoisia. Jos hoidat kotona, saat rahan itse, jos viet lapsen päiväkotiin, se maksetaan pk:lle. Kotihoidontuki on huomattavasti Yksityisen hoidon tukea suurempi ainakin KELAN sivujen mukaan.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901123435HN?openDocument
Itse asiassa yksityisen hoidon tuki ja kotihoidontuki eivät ole vaihtoehtoisia. Yksityisen hoidon tuen rahaa et saa itse vaikket viekään lasta yksityiseen tai kunnalisenkaan päivähoitoon.
Lisäksi on kuntalisät kyseisten tukien osalta. Kunnat voivat maksaa yksityisen hoidon kuntalisää, vaikkeivat maksaisikaan yhtään kotihoidontuen kuntalisää (tässä se kuntien osalta esim. 250euron luokkaa kuukaudessa). Tämä sekoittaa pakkaa vielä enemmän ja tekee yksityisestä hoidosta kunnalle kallimpaa kuin mitä kelan sivuilta käy ilmi.
Tässä keskustelussa on myös se aloitus, jonka mukaan äiti hoitaa pienempää lasta kotona (yleensä sillä äitiys/vanhempainrahalla) ja isompi lapsi viedään hoitoon. Tämä isomman lapsen hoito maksaa ihan yhtä paljon kunnalle kuin kenen tahansa lapsen hoito. Mutta onkin siinä että isomman lapsen kotihoito on selkeästi halvempaa, koska tästä isommasta lapsesta maksetaan lähinnä vain sisaruskorotus (se 60euroa, tosin jos äitiys/vanhempainpäiväraha on pienempi kuin hoitoraha olisi -> niin sitten maksetaan se erotus- tämä kai aika marginaalinen ryhmä ja määrät aikasen pieniä).
Siis auki väännettynä sen isomman lapsen hoito maksaa (yhteis)kunnalle useita satoja euroja kuukaudessa (kunnallisessa hoidossa ehkä n. 500euroa, yksityisessä kuntalisistä riippuen n.140-500euroa). Vastaavasti tämän lapsen kotihoito maksaa 60euroa=sisarkorotuksen. Ero on oikeasti huomattava!
Nopeasti sieltä bongasin yhden esim. Oulusta alla:
edram:
Hoitopaikan hinnan hoitaja määrääitse ,mutta meillä oulussa näin: hoitopaikan hinta 560 ¿. Joka koostuu seuraavasti perhe maksaa 200 ¿, kela maksaa yksityisen hoidon tukea 137,33¿ ja kunta maksaa 222.67 ja näistä muodostuu 560¿/kk
Niin tai näin, verojahan makselen palveluja saadakseni...
Rosana:
Itse aikoinaan olin myös aivan raivon partaalla tuosta samasta.
Meillä oli tuolloin kaksi lasta ja olin laittanut hyvissä ajoin hakemuksen pk:tiin. Päiväkodin johtaja vihjaili, että kovin on paikat tiukassa jotenka varaudu ettei molemmat lapset pääse samaan pk:tiin.
No onneksi viime tipassa saatiin ilmotus, että yksi lapsi oli lähtenyt juuri pois, joten molemmille saatiin paikat samaan paikkaan.
Sitten kun mulle selvisi, että samaan pk:iin raahattiin meidän samasta pihapiiristä yhden perheen kaksi alle kolmevuotiasta lasta ja samaan aikaan tämä äiti oli ä-lomalla vauvan kanssa, niin kyllä meinasi todella palaa sulakkeet päästä!
Ja vielä kun sain tietää että kyseisen perheen isä oli kotona työttömänä niin...Ja sitten tosiaan meille sanotaan ettei ole varmaa pääseekö samaan paikkaan, no ei niitä paikkoja voikaan töissä käyville riittää kun pidetään kotiäidit virkeinä.
Todellakin nuo taustat pitäisi selvittää kelle niitä paikkoja annetaan, jotta ne virikelapset ym. saadaan pois viemästä hoitopaikkoja.
Mutta työttömälle on pakko antaa mahdollisuus pitää hoitopaikka juuri tuon työllistymisen nojalla ja esim. jos äiti on masentunut tms.
niin noissa tilanteissa kyllä ymmärrän että pidetään lapsi hoidossa.Mutta tosiaan, meitä on joka lähtöön.
olikohan jo virikelasten perheiden mollaajien tiedossa, että mikäli lapsi on osa-aikaisesti päivähoidossa, esim. 2 pvää viikko, niin ei vie keneltäkään päivähoitopaikkaa. Näin meidän päiväkodissa. Ryhmän koko vaihtelee viikonpäivien mukaan, alku- ja loppuviikosta on väljempää. Ja kaikkien perheet eivät todellakaan ole VIRIKEperheitä... Maailmaan mahtuu katsokaas erilaisia perheitä ja elämäntilanteita.
Itse asiassa täyttöasteet kai pyritään pitämään yleensä yli 100%:n. Kyllä se virikelapsikin sen paikan vie. Virikelapsia on muitakin kuin 2-3päivää viikossa olevia, mutta näitä harvemmin olevia voidaan sijoittaa ristiin eri päivinä (toinen lapsi 3p:nä ja toinen lapsi niinä 2muuna päivänä= 1lapsen paikka) tai sitten näitä vähemmän hoidossa olevia lapsia sijoitetaan ylipaikoille (eli ryhmäkoko ylitetään).
Hyvä, että täällä on monella asiat noin hyvin, energiaa riittää kaikkeen, työpaikka odottaa äitiysloman/hoitovapaan jälkeen ja elämä kulkee noin hyvin eteen päin... Huh huh. Suureen ääneen toitotetaan, että kyllähän massennus/sairaus/jopa työttömyys on hyvä syy saada/pitää hoitopaikka, mutta jotenkin ei vain omaan naapuriin satu yhtään sellaista ihmistä, joka voisi täyttää jonkin näistä kriteereistä... Naapurin rouvat vain kuskaa lapsiaan hoitoon ja syljeskelee kattoon sen 8-10 tuntia, kun esikoinen on hoidossa. Ihan kuin jollakulla olisi velvollisuus esittää kaikille vastaantulijoille ja naapureille selvitys omasta ja perheensä tilanteesta, terveydentilasta, tuloista ja menoista.
Luuleeko joku ihan oikeasti, että jos nämä " virikelapset" otettaisiin pois päiväkodeista, päiväkotipaikat automaattisesti riittäisivät kunnollisten perheiden lapsille? Että kunnat ylläpitäisivät ylimääräisiä paikkoja, niin ettei kenenkään tarvitsisi ikinä kuskata lapsiaan kauemmaksi hoitoon? HAHAHAHAHAHAHHA! Kyllähän jokaisessa järjestelmässä on ihmisiä, jotka käyttävät järjestelmää hyväksi, mutta tiedättekö te " virikelapsien" vanhempien parjaajat todella, mikä todellinen luku on juuri siinä tietyssä päiväkodissa, johon olette hakeneet hoitopaikkaa. Se, että Espoossa on kokoomuksen(kuten joku aikaisemmin tässä ketjussa sanoi) selvityksen mukaan 800 lasta hoidossa ilman erityistä syytä, niin mitä sekin tarkoittaa? Tilastot ovat aina tilastoja, eivätkä ikinä kerro koko totuutta asioiden tilasta. Mikä on todellinen syy? Onko kyselykaavakkeessa(tai millä keinolla tuokin selvitys on tehty)ollut mahdollista selvittää syyt, miksi hakee hoitopaikkaa. Onko uupumus riittävä syy? Se, että on kolme alle 3-vuotiasta lasta? Joku voi tietysti kaikkitietävästi todeta, että olis kannattanu miettiä sitä aikaisemmin, mutta eipä se paljon tilannetta auta, että rupeaa surkuttelemaan, mitä olisi pitänyt miettiä.
Lastenhoitajan palkkaamistakin on joku ehdottanut tai sen hankkimista kunnalta/kaupungilta. En tiedä, missä te asutte, mutta monessa paikassa se on mahdotonta, ellei sitten kuulu lastensuojelun piiriin. Sehän varmaan onkin ratkaisu, sosiaalitapaukset kun oli monen mielestä ymmärrettäviä tapauksia... Onhan se aivan hirveätä, jos joku kokee oman jaksamisen(mikä ei todellakaan ole vähäpätöinen asia lasten etua ajatellen)/lapsen edun vaativan päivähoitopaikan säilyttämistä. On hieno, jos teillä kaikilla " virikelapsien" parjaajilla on loistava tukiverkosto, johon voitte luottaa, mutta kaikilla ei näin ole asiat. Eikä silloin aina tarvitse olla työtön/ sosiaalitapaus/laiska, kuten monet ovat asian ilmaisseet.
On käsittämätöntä, miten suureen ääneen tuomitsette naapureidenne lasten päivähoitotarpeen, vaikka joku voisi ihan yhtä hyvin arvostella teitä muita ihan samalla tavalla. Kuka käskee hankkimaan asunnon, kun lapset ovat alle 3-vuotiaita, kuka käskee palaamaan töihin ennen kuin lapset ovat 3-vuotiaita? Jne. Lista on loputon. Vähän provosoivaa, mutta fakta on se, että on aina kamalan helppo tietää, miten muiden tulisi tehdä ja niin vaikeata näyttää olevan uskoa, että jolla kulla voisi olla ihan oikeasti syy viedä ne lapset sinne hoitoon.
Tarkoitin pointtini niin, eli ei kai kukaan sellaista äitiä, joka ensimmäistä lastaan hoitaa kotona nimitä lorvijaksi. Kyllähän jokainen tietää, että hommaa piisaa. Eli minusta on huvittavaa, jos toista lastaan kotonahoitavaa äitiä kutsutaan laiskottelijaksi, kun vanhempi lapsi käy päivähoidossa. Kyllähän siellä kotona ihan yhtä lailla hommaa on kuin kaikilla pienen lapsen äideillä. Ei paljon kattoon syljeskellä.
On hassua, kun kirjoitat, että esikoisen vieminen hoitoon on sinusta törkeää toimintaa. Ketä kohtaan? Esikoista, yhteiskuntaa, muita perheitä, sinua (toivottavasti olette jo saaneet päivähoitopaikat lapsillenne)?
Ja vielä mielipiteiden esittämisestä. Ei minua hirveästi häiritse, mitä juuri sinä olet mieltä päivähoito-oikeuksista. En kyllä tunne edes ketään, joka ajattelisi noin kovin jyrkästi tästä asiasta. Halusin vain kiinnittää huomiota siihen, kun monessa kirjoituksessa lausutaan päivähoidon olevan tarkoitettu vain työssäkäyvien perheiden lapsille, Tämähän ei pidä paikkaansa - laki antaa kaikille yhtäläisen mahdollisuuden päivähoitoon.
Ehkäpä ne pykälät vielä joskus muuttuvat. Tai sitten eivät.
Mutta emmekö voi sitten laajentaa tätä keskustelua/moralisointia myös siihen, miksi äidit vievät 10 kk:n ikäiset lapset päiväkotiin? Minun mielestäni lapsen paikka tuolloin olisi kotona, mutta lakihan antaa tähän mahdollisuuden ja asia on jokaisen perheen itse valittavissa. Eikös vaan?