Kummiongelma, fiksuja vastauksia kaivataan!! ov.
Olemme olleet miehen kanssa yhdessä 6v. Olemme avoliitossa ja kihloissa.
Nyt miehen tosi etäinen lapsuudenkaveri pyysi kummiksi lapselleen. Oli sanonut miehelleni, että tulee virallisesti vain kaksi kummia?! Eli mieheni ja joku muu, mutta puolisot ovat vain mukana... Mitä tämä tarkoittaa? Että tämä kaveripariskunta pyytää vain miestä, mutta ei minua? Vai että mies on virallinen kummi ja minä vain lahjanostaja? Tuntuu jotenkin todella loukkaavalta jos vain toista pyydetään, koska olemme olleet kauan yhdessä. Ja naurettavaa, koska mieheni ei edelleenkään muista 11-vuotiaan kummityttönsä syntymäpäivää eli on tyypillinen huithapelimies, joka ei laita muistamisia koska ei muista! Eli minä huolehdin lahjat :(
Emme edes tunne kovin hyvin tätä pariskuntaa, he eivät koko 6v yhdessäolomme aikana ole kertaakaan käyneet meillä, vaikka ovat täällä päin liikkuneet ja olemme pyytäneet heitä kylään. Myöskään me emme ole koskaan käyneet heillä. Välimatkaa on useita satoja kilometrejä.
Miehellä on jo yksi ns etäinen kummilapsi (11v.) kaukana, ja hänelle minä ostan kaikki muistamiset.
Mitä IHMETTÄ tässä tehdä? Minusta on niin outoa, että kysytään puolituttuja kummiksi, järjestävät meidän hankalaan tilanteeseen. Kaikki parhaat ystävämme ja omat sisaruksemme ovat vielä lapsettomia, joten kohta on aika monta tälläistä tosi etäistä kummilasta. Ja sekin tosi noloa että miestä pyydetään yksin kummiksi " puoliso" mukana jos se puoliso eli minä ne muistamisetkin aina huolehdin. Eikä 30-kymppinen sitoutunut mies oikein poikakummiksi passaa..
Mitä tehdä? Kieltäytyisittekö välimatkan ym takia, että tahtoisimme mieluummin olla osallistuvia kummeja, kuin pelkkiä puolituttujen lahjanlähettäjiä? Suostuisitteko niin, että vain mies menee vai kehtaisitteko kysyä, että niin siis oliko pyyntö meille pariskuntana ja sanoisitte, että suostumme vain yhdessä??
Tosi hankalaa... Mitä ihmettä ovat ajatelleet nämä?
Kommentit (141)
Vierailija:
Onko tämmöinen etäinen kummi sitten tarkoituksenmukainen lapsen elämässä, koska tiedän, että mieheni ei ilman minua mene sinne satojen kilometrien päähän kyläilemään eikä tosiaan hoida näitä muistamisia. Eli jää melko tuntemattomaksi lapselle.
Kaikki sympatiani ap:lle!
Eikö miehesi voisi sanoa, että ei kuule kirkkoon, eikä näin ollen voi ryhtyä kummiksi. Ei tarttis sen kummemmin selitellä. Miehenäsi en kyllä alkaisi kenenkään puolituttujen lapsen kummiksi, varsinkaan ns. yksin.
Vierailija:
11 ja 12 kiitos vast.Miten siis olette toimineet? Meneekö mies yksin ristiäisiin? Onko tämmöinen etäinen kummi sitten tarkoituksenmukainen lapsen elämässä, koska tiedän, että mieheni ei ilman minua mene sinne satojen kilometrien päähän kyläilemään eikä tosiaan hoida näitä muistamisia. Eli jää melko tuntemattomaksi lapselle. Ja minua ei kiinnosta jos en ole kummi niin mitään tapaamisia alkaa järjestelemään tai muistamisia huolehtimaan...
Jotenkin tosi loukkaavaa, itse pyytäisin joko molemmat tai en ollenkaan.
Kyllä mielestäni ristiäisiin menette yhdessä, samoin kuin kyläilyihinkin. Pointtini on se, että jos kerran sinut on luokiteltu etäiseksi ja miehesi läheiseksi, niin hän varmasti sitten myös huolehtii kummin velvollisuuksista (yhteydenpidosta jne.). Kyllä ne lahjat ja kortit kuuluvat lapsen ja kummin väliseen yhteydenpitoon myöskin enkä ymmärrä, miksi ei-kummin pitäisi niistä huolehtia.
Ihmettelen näitä ei kummius ole lahjojen antamista -viestejä. Eihän se olekaan mutta jonkinlaista muistamistahan siihen liittyy. Mitä järkeä kummiudella olisi muuten?! Ja miksi avovaimon pitäisi huolehtia miehensä kummilasten lahjoista?! Ei miksikään. Mies menköön kummiksi, jos kokee sen asiakseen (ts. jos haluaa todella olla kummi....).
Mutta meillä siis molemmat huolehdimme omien sukulaistemme lahjoista mutta kyläilemme yhdessä jne. Eli kaikkinaiset muistamiset (kortit ja soittamiset) kukin hoitaa omien sukulaistensa osalta (ja kummilastensa) mutta muuten toimimme yhtenä yksikkönä :).
jos napsahtaisi omalle kohdalle?? Meillä pariskunnat kummeja yhdessä, tottakai!
Jos miehesi haluaa lapsen kummiksi, menette ristiäisiin YHDESSÄ sekä myöhemmin kyläilemään YHDESSÄ ja miehesi pitää lapseen YHTEYTTÄ, ei jää mitenkään etäiseksi kummiksi.
Jos miehesi EI HALUA kummiksi, niin mitä selittelet enempää?
Just. Eli parempi kun ET MIETI jos ET MISTÄÄN MITÄÄN TIEDÄ!
Mutta voiko luetun ymmärtämisen taitoa odottaakaan ihmiseltä, joka kuvittelee, että kaikkien maailman ihmisten velvollisuus on pyytää juuri häntä kummiksi?
Vierailija:
Onko sitten näinkin, että kutsutaanpas meidän häihin vain pariskunnan mies, koska hän on mieheni kaveri, viis hänen kaikenkarvaisesta avovaimostaan?? No HUH sanon minä!
Häihin kutsutaan yleensä kymmeniä, ehkäpä sata henkilöä. Ilman muuta siellä joukossa on sellaisiakin, jotka ei ole kaikkein läheisimpiä (ellei ihan pienet häät), eikä ne sieltä joukosta erotu.
Sen sijaan kummiksi pyydetään kai noin 2-6 ihmistä tavallisesti. Suurimmalla osalla meistä on 2-6 oikeasti läheistä ihmistä, jotka tosiaan haluaa kummiksi. Siinä joukossa tuntuu paljon enemmän, jos joku valituista ei olekaan lainkaan läheinen.
Jos halutaan verrata häihin, niin verrataan vaikka näin: ristiäisiin on toki kohteliasta kutsua myös kummien puolisot, vaikka he eivät olisikaan kastettavan lapsen kummeja, samoin kuin häihin kutsutaan vieraat puolisoineen.
...ja vielä: tiedän pariskunnan, joista vain toista pyydettiin kummiksi. Syynä oli se, että puolisoa - hänkin erittäin läheinen pyytäjille - pyydettiin sitten seuraavalle lapselle. Eli syitä voi olla hyvin monenlaisia, ja turha on kenenkään loukkaantua, jos ei tule pyydetyksi kummiksi.
vuodessa kakkukahvilla pistäytyminen. Ja siltikään puolisot eivät ole takamuksesta toisissaan kiinni töissä eikä ehdokkaana.
Vierailija:
..ja vielä: tiedän pariskunnan, joista vain toista pyydettiin kummiksi. Syynä oli se, että puolisoa - hänkin erittäin läheinen pyytäjille - pyydettiin sitten seuraavalle lapselle. Eli syitä voi olla hyvin monenlaisia, ja turha on kenenkään loukkaantua, jos ei tule pyydetyksi kummiksi.
mutta, voisiko tilannettasi verrata omaani.
Miehelläni on kaksi kummilasta, joiden kummi hän on ollut jo ennen tapaamistamme. Vähitellen olen oppinut tuntemaan nämä kummilapset, joten heistä on tullut minullekin hyvin läheisiä. Aina, kun ostamme heille lajoja, käymme kylässä, lähetämme kortteja jne. osallistumme asiaan molemmat.
Vaikka miehesi olisi lapsen kummi paperilla, voitte te molemmat olla läheisiä ja turvallisia aikuisia lapselle, mikä on mielestäni kummin tehtävä.
Itselläni on paljon läheisiä lapsuuden ystäviä, joiden kanssa olen harvoin tekemisissä, mutta se tietty, lapsena rakennettu yhteys on aina säilynyt. Voisin hyvin pyytää heitä lapseni kummeiksi, mutta en heidän puolisoitaan, joita en ole koskaan oppinut tuntemaan, kuten ystäväni tunnen!
Ainakin joku todennäköisemmin säilyy, kun osa pariskuntakummeista kuitenkin loukkaantuu ja laittaa välit poikki jos lapsi soittaakin vain toiselle heistä tai pyytää vain toista kampaamaan tukkansa.
Ja todellakin, vain hyvin pikkumaiset ihmiset eivät pysty iloitsemaan mukavien lasten seurasta olematta heidän kummejaan.
Vähän asian vierestä... Itse en enää alkaisi kummiksi kaukana asuvalle lapselle. Itselläni ja kummilapsella on vain 50km välimatkaa mutta autottomana ihmisenä on tosi suuri kynnys lähteä sinne esim linja-autolla. Kummilapsi on jäänyt tosi vieraaksi ja kun kerran vuodessa tapaamme niin olo on tosi vaivautunut kun kummilapsikin on aika ujo. Useammin emme vieraile, koska itselläni on tois paha kissa-allergia ja heillä on kissoja - siksi he eivät voi tulla minunkaan kotiini. tapaamme siis kesäisin ja ulkona -- tosi hankalaa.
No, siis piti vain" sanoa" että ihanne kummisuhde syntyy jos kummilapsi asuu lähellä ja vanhempien kanssa on muutenkin tekemisissä. Jos vanhemmat eivät ODOTA mitään kummilta niin siten se on OK mutta kun tätäkin palstaa seuraa niin kyllä kummin pitäisi viettää aikaa lapsen kanssa ja ostella niitä lahjoa...
Miksi kummilapsen pitäisi olla molemmille tärkeä jos vain toinen kelpaa kummiksi?
Tämä käsiteltiin jo.
Toista puolisoa ei myöskään pyritä sulkemaan mitenkään pois pelkästään sillä, että vain toinen pyydetään kummiksi. Jos toista ei kutsuta kylään koskaan eikä hän ole tervetullut ristiäisiin ja tapaamisiin niin sitten, mutta normaaleilla ihmisillä on paljon ihmisiä jotka eivät ole heidän lastensa kummeja ja joiden kanssa he silti pystyvät olemaan ystävällismielisissä tekemisissä.
Minäkään en voi ymmärtää, miten ystävän puoliso halutaan sulkea kummiuden ulkopuolelle, kun kuitenkin se koskee ja sen halutaankin koskevan koko perhettä.
Vastauksesi informaatioarvo oli nolla.
Tuohan on selvä ele, että puolisoon ei edes haluta tutustua! Käytöstapoja ihmiset...
Ahneutta, epäkohteiliaisuutta ja typeryyttä! Omaan napaan tuijottamista! Käytöstapoja ei 2000-luvulla ole.
Miksi kummilapsen pitäisi olla tärkeä jos kummin puoliso ei kelpaa kummiksi... hoh hoijaaaa
ja miehes alkaa elämään vain sen lapsen toisen kummin kanssa. hei haloo pahvi! oletko oikeesti noin lapsellinen?