Mistä jatkuva etova olo voi johtua?
Alkaa tympiä ja toisaalta kaikki oireet tuntuu niin pieneltä ettei kehtais lääkäriinkään mennä :P
Pitkän aikaa, useemman viikon, etonu oikeestaan päivittäin. Nukkuminen ja syöminen auttaa hetkeksi. Silti tälläkin hetkellä etoo vaikka vähän aikaa sit syöny ja parina viime yönä nukkunu oikein hyvin ja normaalisti.
Muita epämääräsyyksiä ollu mm. migreenin oireet alkuviikolla vaikkei koskaan ennen migreenii oo ollu ja muutenki aika ajoin päänsärkyä. Lämmöt noussu välillä niin et on lämpönen olo mut silti ei kuumetta, lämpö ollu enimmillään sen 37,4. Nii ja tänä reilun kuukauden aikana myös korva tinnittanut lievästi, välillä lakaten ja sit uudelleen alkaen.
Lähinnä tää jatkova etova olo ja väsymys ihmetyttää.
Mistä kaikesta vois johtua, mitään arvailuja? Raskaus on aika poissuljettua kun parikin testiä tehny sen varmistamiseks ja negatiivista näyttäny.
Kommentit (53)
Minulla aivan sama ongelma. Tulin juuri asian tiimoilta googlailemaan ja kas kummaa, päädyin av:lle.
Mutta siis minullakin on ollut nyt viikon etova, huimaava, oksettava ja pyörryttävä olo. Heikottaa hieman, että käden välillä vähän tärisee. Pystyn kyllä toimimaan suht normaalisti, mutta on vähän sellainen ulkopuolinen, itsestä irtoamisen fiilis. Myös lievää päänsärkyä ja paineen tunnetta päässä. Tein jo raskaustestin, mutta se näytti negaa.
Mulla oli jatkuvaa etomista kun aloitin pillerit. Merkkiäkin vaihdettiin, eikä auttanut. Vasta kun lopetin ne kokonaan, tilanne normalisoitui.
Refluxiin: 1 rkl ruokasoodaa/ 1 dl vettä sekoita ja juo.
Googlatkaa nyt kuitenkin tuota suolan puutetta, se ongelma on tosi monella suomalaisella!!
Mulla jostain syystä d-vitamiinilisä tekee etovan ja ruokahaluttoman olon. Joskus pahoinvointia. Huomaan sen, koska nappaan d-vitamiinipillerin vain sillointällöin.
Okei, pitänee koittaa parantaa ruokavaliota, ei sekään mulla maailman terveellisin vielä ole :P Ainakaan HeVi-puoli ei kauhean monipuolinen kun en niistä kauheesti tykkää. ja keliakiani takia taitaa kuitujakin olla liian vähän, keliakia tosin muuten hoidossa ollu jo vuosikaudet.
Ja nojoo olen miettiny olisiko pillerit syy? Aloitin ne elokuussa. Toisaalta en voi lopettakaan koska ilman niitä tulee takaisin jopa yli kuukauden pituset menkat joista aiemmin kärsin pco:n takia... on tämä vaikeaa. Pitänee miettiä menisikö vielä gynelle asioimaan tjtn. :/
AP
Mulla oli syynä helikobakteeri! Ja kuulemma useinkin se löytyy jatkuvasti etovan olon taustalta..
Olen tuo joka sanoi ruoansulatuksesta. Sun keliakia voi hoidossa olosta huolimatta olla tärkeä pointti tässä. Usein keliakia ja kilpirauhasongelmat kulkee käsi kädessä. Lisämunuaisen oireilukin voi tulla kyseeseen.
Epämääräiset oireet on hankalia, lääkärit tuijottaa jotain yksittäisiä oireita kun pitäis katsoa kokonaisuutta. Ehkä voit etsiä lääkärin joka harjoittaa funktionaalista lääketiedettä.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 20:59"]Googlatkaa nyt kuitenkin tuota suolan puutetta, se ongelma on tosi monella suomalaisella!!
[/quote]
Anteeksi en halua pilata tähtihetkeäsi, mutta en usko että monella suomalaisella on puutetta suolasta. Sitä lisätään melkeinpä kaikkeen, ja osa jopa lisää suolaa ruokaansa. Toki poikkeuksia löytyy.
Minulle tuli e-pillereistä kuin jatkuva lievä raskauspahoinvointi.
Onko tämän viestiketjun aloittaja vielä kuulolla? Onko otettu jokin rokote ennen näitä oireita?
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee etova olo jos saan allergiaoireita esim.eläinpölyistä tai koivunsiitepölystä.Myös homeiset ja pölyiset tilat aiheuttavat huonoa oloa.[/quote
Näitä oireita voi olla niin lievinä ettei henkilö edes tunnista sen olevan kaukokulkeutuneen siitepölyn aiheuttamaa, tehkää testi: kuivat suihkut--- vaatteet päällä--- jos pahoinvointi helpottaa diagnoosi selvä.
Kyllä suolanpuutetta voi ilmetä, varsinkin jos hikoilee paljon esim. helteen vuoksi ja juo paljon vettä. Tällöin elektrolyyteistä Na, K ja Mg voi tulla vajetta. - Suomalaisilla on tapana kulkea vesipullon kanssa ja moni näyttää juovan puhuessaan jo parin lauseen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Etova olo kuulostaa refluksilta, jota voi aiheuttaa monet asiat. Itselläni sitä helpottaa tiettyjen ruokien välttäminen (kun itse oppii mikä sopii vatsalle ja mikä ei), stressin välttäminen ja säännölliset ruoka-ajat (= syön usein, mutta vähän kerrallaan). Akuutissa tilanteessa olen käynyt lääkärissä ja saanut neljän viikon kuurin vähän tehokkaampia maitohappobakteereja. Minulla tämä on ollut "kroonisena" teini-ikäisestä lähtien ja liittyy paljon juuri stressiin.
Muista oireista en osaa sanoa.
Sama, on refluksivaiva, johon jo vuosia säännöllinen lääkitys. Sen kanss pitää olla tosi tarkkana. Pitää levätä ja nukkua tarpeeksi, syödä usein vähän, ettei tule nälkäkuureja, jolloin olo pahenee.
Joskus on ollut niin kova ällötys, että olen oksentanut pelkät nesteet vatsasta. Näin on käynyt, jos iltapäivällä tulee todella oksettava olo ja pala on kurkussa. En sitten ollutkaan syönyt koko päivänä mitään.
On ollut vaikea löytää ruokia, jotka ei ärsyttäisi ja lisäisi närästystä ja happaman maun nousemista suuhun. Periaatteessa makeat maitotuotteet helpottavat yökötystä, eli maitoa ja jäätelö syön ja saan apua oloon, mutta aina ei nekään auta, kun vatsahapot ovat aivan sekaisin. Huonosti saa ravintoneuvontaa tähän vaivaan.
Erittäin vastenmielinen ällötys rauhoittuu, kun säännöllisesti nukkuu tarpeeksi ja syö hyvin. Psyykkiseen uupumukseen liittyy myös oksettava olo.
Jos ei lepo ja syöminen auta, on se jätettävä lääkärin tutkittavaksi.
Vierailija kirjoitti: Et ole saanut tarpeeksi suolaa:
Hyponatremian oireet
Lievä hyponatremia on aika yleinen vaikeissa sydän- ja munuaissairauksissa, eikä siihen yleensä liity mitään oireita. Jos veren natriumpitoisuus laskee alle 125 mmol/l, alkaa esiintyä väsymystä, voimattomuutta, päänsärkyä, pahoinvointia ja lihaskramppeja (ks.Suonenveto (lihaskramppi)4). Jos natriumpitoisuus pienenee vielä vähäisemmäksii (alle 120 mmol/l), alkaa esiintyä lihasheikkoutta ja hermostoireita, yleistä kouristelua ja sekavuutta.
Mulla oli tämä pari vuotta sitten. Podin liikahikoilua ja naishormonit oli nolla. Sain hormonia tupla-annoksen, mutta siihen, että elimistöni kuivui, ei lääkäri puuttunut. Tuli ihan järkyttävän huono olo, kun hikosin kaikki nesteet, mitä join.
Aikamoista välinpitämättömyyttä lääkäriltä. "Ai niin, sullahan oli viime kesäkuussa nestevajaus."
Olisin voinut vastata, että ai jaa, mullahan oli koko vuoden 23 nestevajausta, että olin oksentaa aivot pihalle, kun yökötti niin. Lihakset katosi ja nahat roikkui. Näytti että vanhenen 20 vuotta hetkessä.
Sun ruoansulatus ei toimi. Antibiootit on haitannut suolistobakteereita, stressi sekottaa systeemiä entisestään. Kokeile auttaa ruoansulatusta, jos ei ruokavalion korjaus auta niin kokeile suolahappovalmistetta tai jotain entsyymejä. Voi auttaa akneenkin.