Miten tajuatte sanonnan "vanha suola janottaa"?
Kuulin version "maistella vanhaa suolaa" :) ja siitä rupesin tuota miettimään.
Kommentit (6)
Niin. Kun on kerran päässyt jonkun hyvän makuun niin sitä alkaa kaivata taas uudestaan.
Vanhan suolan maistelusta tulee mieleen, että siinä on tarkoitettu jonkun pettämistä exän kanssa.
Mun mielestä "vanha suola" on se rakkaus tms. tunne jota jotakin ihmistä kohtaan on tai on ollut, jano on kaipausta ja janoa sammuttava eli se mitä nautitaan sen suolan aiheuttamaan oloon on sitten se entinen rakastettu... Ehkä vanhaa suolaa voisi siinä mielessä maistella, että elättelee ("maistelee") jotenkin niitä tunteita vaikka lillumalla hyvissä muistoissa, mutta vasta se "juominen" olisi pettämistä :).
Kyllä se kävi mielessä, viikonloppuna kun näin ensirakkauteni. Miten joskus olin tuossa kainalossa, haistelin ja maistelin ihon suolaa, olin sulaa siihen hulluuteen... (se ei toiminut silloin, minä olin liian nuori, hän taas liian rikki)
Parikymmentä vuotta, onnellinen avioliitto, pari lasta, eikä vieläkään ole täysin lakannut sen tunteen muisto, halu toisen iholle. Ei siinä mitään tapahtunut. Pari iltaa tuo kaipuu tulee uniin, sitten se häviää järjelle.
Mutta osaan elää sen kanssa. Mutta janottaa!
Pilaantunutta ja homeista suolaa kun syö, voipi alkaa tehdä mieli vettä.
Sitä, että haikailee entisen heilansa perään.