Minkä ikäisenä menetit neitsyytesi?
Oliko sopiva ikä? Liian nuori? Liian vanha? Oikea kumppani? Väärä kumppani? Mitä neuvoja antaisit nuoremmalle itsellesi nyt vanhempana ja viisaampana?
Kommentit (135)
Onpa jännä peukuttaja täällä. Yläpeukuttaa niitä, jotka ovat menettäneet neitsyytensä alaikäisenä, ja alapeukuttaa niitä, jotka ovat olleet täysi-ikäisiä. Kyseinen peukuttaja on varmaan itse nainut ensimmäistä kertaa joskus 12-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 15:45"]Saakohan tähän esittää miehisen näkökulman ilman, että tulee ristiinnaulituksi? En siis halua tällä mielipiteelläni perustrollata vaan puhun ihan vilpittömästi omasta kokemuksestani.
Luin nuo aiemmat vastaukset, ja toteanpa vaan, että todella myöhään on naisella neitsyys menetetty kun ikää on ollut 20-25v. Tuo on mielestäni todella ahdistavaa. Käytin itsekin jo termiä "menetetty" neitsyys. Miksi tämä asia on tytöille näin vaikea? Onko siinä jotain menettämistä? Pojilla kai kyse on poikuuden menettämisestä, mutta harva kundi sitä todella suree jälkeenpäin tai edes pohtii, ellei sitten ole tullut hyväksikäytetyksi tai vastaavaa traumaa. Onko tässä kyse kulttuurin tuomasta moralismista? Suomihan ei ole maailman avoimimmin seksuaalisuuteen suhtautuvia maita/kulttuureita, mutta pahempiakin paikkoja on.
Itselläni mielenkiinto tyttöihin heräsi jo ala-asteella. Olin luokallani ainoa, jolla oli avoimesti "tyttökavereita" jo silloin. En ymmärtänyt mikä siinä oli niin häpeällistä. En tietystikään kuvitellut, että mitään seksiin liittyvää silloin olisi tapahtunut, mutta jossain ehkä yläasteen aikoihin sekin puoli alkoi kiinnostaa. 7-9 luokkalaisena olin edelleen ainoa luokaltani, joka seurusteli, mutta mitään seksiin liittyvää ei tapahtunut kuin vasta 19-vuotiaana. Eikä olisi ollut minusta kiinni! Murrosikäisellä pojallahan seisoo muutenkin kaiket päivät pitkät.
Ehkä noin viidesluokkalaisena olen masturboinut ensimmäisiä kertoja ja varmasti fantasioinut oman ikäisistä tytöistä ja varmaan vanhemmistakin. Yksi seurustelukumppanini, jo aikuisiällä kylläkin, kertoi aloittaneensa masturboinnin jo viisivuotiaana, vaikka ei ehkä tiennyt mitä se tarkoitti silloin. Kyse ei siis varmaan ole sukupuolten eriaikaisesta seksuaalisesta heräämisestäkään, vaikka yksilötasolla asia olisikin näin.
Kyselin joskus naispuolisilta työkavereiltani, että mikä siinä "pillun antamisessa" on tytöillä niin vaikeaa. Ja kysehän on nimenomaan antamisesta, poikahan on vain saamapuolella ja aina se vonkaaja. Vastaukset pyöri suunnilleen jossain "haluaa odottaa" - "tytöille se vaan on enemmän henkinen asia" välimaastossa. Selkeää syytä ei oikein tuntunut olevan. Siitä huolimatta ajankohta, missä se ensimmäinen kerta sitten tapahtuu on aina onneton. Joko kännissä, tai sitten muuten vaan kokemattomuuttaan tuherretaan jossain kaverin bileissä. Ei minkäänlaista suunnitelmallisuutta. Vain hirveää pelkoa. Verta joillakin joka paikassa ynnä muuta kamalaa, mistä varmaan on jo etukäteen peloteltukin.
Tyttöjen ja poikien seksuaalisuus eriytetään jo varhaisessa vaiheessa ja minulla on esimerkiksi pitkä ajanjakso nuorten tyttöjen seksuaalisuudesta ja alastomuudesta täysin pimennossa. Omia nuorempia sisarruksia ja muita vauvaikäisiä olen nähnyt alastomia ehkä jonnekin 5-vuotiaaksi asti. Sitten seuraavat näköhavainnot on noin 17-18 vuoden väliltä. Pojilta on kokonaan suljettu pois se miltä edes alaston tyttö näyttää 13-14 vuotiaana. Tämä on aikanamme ehkä vieläkin tabumpi aihe, koska kaikenlainen hyväksikäyttö on nettimaailman myötä lisääntynyt. Aikuisena miehenä en luonnollisesti voi enää edes ajatella tuonikäisten tyttöjen seksuaalisuutta muussa kuin kylman analyyttisesä mielessä leimaantumatta pedofiiliksi tai muuten vain pervoksi.
Jos lapsille puhuttaisiin avoimesti seksuaalisuudesta ja opetettaisiin myös ehkäisyn käyttöä, sellaisista asenteista, että varhain aloitettu seksi johtaa automaattisesti teiniraskauksiin voitaisiin päästä pois. Eihän sen tarvitse näin olla. Miksi seksin harrastamista pelätään vaikka se on yksi parhaista asioista elämässä, kunhan sen tekee oikein? Veikkaampa, että moni teinipoika on valmis hommiin, kunhan mimmi vaan on valmis.
Joku tuolla jo kirjoittikin, että "täytin 16 ja valitsin itselleni miehen joka vei neitsyyden." Kuinkahan moni 16-vuotias poika voisi vaan valita itselleen kumppanin?
[/quote]
Sori en jaksanut edes lukea loppuun. Ja pahoittelut jos mun seksielämä tai sen puute ahdistaa. Ei kuulu sulle. Mulle neitsyys ei ollut mikään ihme juttu, se nyt vain meni silloin kun meni eikä sen takana ollut mitään aatetta tai ideologiaa. Pidä huoli omista asioistasi.
T: se yksi 25v:nä neitsyyden menettänyt
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 15:45"]
Kyselin joskus naispuolisilta työkavereiltani, että mikä siinä "pillun antamisessa" on tytöillä niin vaikeaa.
Omia nuorempia sisarruksia ja muita vauvaikäisiä olen nähnyt alastomia ehkä jonnekin 5-vuotiaaksi asti. Sitten seuraavat näköhavainnot on noin 17-18 vuoden väliltä. Pojilta on kokonaan suljettu pois se miltä edes alaston tyttö näyttää 13-14 vuotiaana.
Veikkaampa, että moni teinipoika on valmis hommiin, kunhan mimmi vaan on valmis.
[/quote]
Asenteesi kertoo kaiken.
Asiaan liittyy yhä vieläkin se, että vaikka ihminen olisi fyysisesti valmis seksiin, hän ei ole sitä henkisesti vielä useisiin vuosiin. Ja jos käy vahinko (poika painostaa ja lupaa vetää vehkeensä ajoissa ulos tms.), niin se on se tyttö, joka joutuu käymään läpi abortin/adoption/äitiyden ja poikaisä häippäsee panemaan muita tyttöjä vailla minkäänlaisia henkisiä traumoja. Jos ihan oikeasti poika joutuisi ottamaan 14-vuotiaana vauvansa hoidettavakseen 24/7, voisi siinä teinipanemisessa olla hiukkasen eri meininki. Jopa ihan täällä meidän sivistys-Suomessamme.
Hyvä kirjoitus 18! Omassa lähipiirissäni kaikki tytöt haaveili aina vanhemmista pojista, omanikäiset ei kiinnostaneet pätkääkään. Kuinka moni niistä olisi sitten kuitenkaan Marky Markille tai New Kids on the Blockin Danielille pesää antanut tosi paikan tullen, aika harva. Niiden kanssahan piti mennä naimisiin! Pelkkiä prinsessahaaveita siis. Mulla oli aina kalu kovana Samantha Foxiin, mutta tuskin olisin sitä pystynyt panemaan pikkupoikana vaikka olisin halunnutkin. Teineillä varmaan angsti olisi vähempänä jos seksuaalikasvatus ja asenteet olisi vähän vapaampia.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 15:57"]
Kyselin joskus naispuolisilta työkavereiltani, että mikä siinä "pillun antamisessa" on tytöillä niin vaikeaa.
Omia nuorempia sisarruksia ja muita vauvaikäisiä olen nähnyt alastomia ehkä jonnekin 5-vuotiaaksi asti. Sitten seuraavat näköhavainnot on noin 17-18 vuoden väliltä. Pojilta on kokonaan suljettu pois se miltä edes alaston tyttö näyttää 13-14 vuotiaana.
Veikkaampa, että moni teinipoika on valmis hommiin, kunhan mimmi vaan on valmis.
[/quote]
Asenteesi kertoo kaiken.
Asiaan liittyy yhä vieläkin se, että vaikka ihminen olisi fyysisesti valmis seksiin, hän ei ole sitä henkisesti vielä useisiin vuosiin. Ja jos käy vahinko (poika painostaa ja lupaa vetää vehkeensä ajoissa ulos tms.), niin se on se tyttö, joka joutuu käymään läpi abortin/adoption/äitiyden ja poikaisä häippäsee panemaan muita tyttöjä vailla minkäänlaisia henkisiä traumoja. Jos ihan oikeasti poika joutuisi ottamaan 14-vuotiaana vauvansa hoidettavakseen 24/7, voisi siinä teinipanemisessa olla hiukkasen eri meininki. Jopa ihan täällä meidän sivistys-Suomessamme.
[/quote]
Mitä kirjoitukseni kertoo asenteestani, jos se kerran kertoo kaiken? Selvennä.
Jätit kätevästi siteeraamatta kirjoituksestani sen kohdan mihin itse omalla asenteellisuudellasi syyllistyt: "Jos lapsille puhuttaisiin avoimesti seksuaalisuudesta ja opetettaisiin myös ehkäisyn käyttöä, sellaisista asenteista, että varhain aloitettu seksi johtaa automaattisesti teiniraskauksiin voitaisiin päästä pois. Eihän sen tarvitse näin olla. Miksi seksin harrastamista pelätään vaikka se on yksi parhaista asioista elämässä, kunhan sen tekee oikein?"
Tuo ajatus pitää sisällään myös sen, että mikään ajoissa ulosvetäminen ei ole ehkäisyä. Mutta lapset ja nuorethan eivät voi tätä ymmärtää, koska eivät ole vielä vuosiin henkisesti kypsiä. Seksistä kun seuraa vaan abortteja ja 14-vuotiaita äitejä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 15:52"]
Sori en jaksanut edes lukea loppuun. Ja pahoittelut jos mun seksielämä tai sen puute ahdistaa. Ei kuulu sulle. Mulle neitsyys ei ollut mikään ihme juttu, se nyt vain meni silloin kun meni eikä sen takana ollut mitään aatetta tai ideologiaa. Pidä huoli omista asioistasi.
T: se yksi 25v:nä neitsyyden menettänyt
[/quote]
Älä kommentoi, jos et jaksa lukea loppuun. Äläkä kerro täällä omasta seksielämästäsi, jos haluat, että pidän huolen omista asioistani.
"T:25-vuotiaana neitsyyden menettänyt"? Niinpä niin. Mitäpä se mulle kuuluu...
14-vuotias olin. Järjellä ajatellen varmastikin liian nuori, mutta ei tuo ole mua silloin harmittanut eikä nytkään (olen nyt 32-v.). Kumppani oli passeli, silloinen poikaystävä. Ei oltu kauaa yhdessä, mutta tunnetaan yhä ihan vaan kavereina.
Mitä neuvoja antaisin? No en mitään ainakaan tähän liittyen!
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:46"]
Pari viikkoa tämän jälkeen tapasin ensimmäisen mieheni, joten olisinpa odottanut siihen asti.
[/quote]
Miksi et malttanut odottaa? Oliko se niin upeaa, kun sai olla itsekin "kokenut" kaverin silmissä?
[/quote]
Ei todellakaan nyt ajatellen, silloin tietysti oli kauhean siistiä, kun se oli tehty. Olisinpa tiennyt, että hyvin harva tuon ikäisenä oli neitsyytensä menettänyt :) paha vain, että paras ystäväni oli aikamoinen pissis ja jo monissa liemissä uitettu. Hän kehuskeli kaadoillaan ja yllytti minua tietty samaan. Tajusin onneksi jossain vaiheessa jättää tuon kaverin
Seurustelusuhteessa tapahtui, olin melkein 27 ja tyttö 25. Molempien ensimmäinen kerta, mutta ei tiedetty sitä silloin, koska molempia nolotti olla sen ikäisenä neitsyt. Olisin jälkikäteen ajatellen voinut aikaisemminkin aloittaa, mutta opiskelut ja muut tuli ensin ja lisäksi olin aika ujo, enkä halunnut lähteä mihinkään baariin tms. vain seksiä etsimään. Hänellä oikeastaan sama tarina.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 15:57"]
[/quote]
Asenteesi kertoo kaiken.
[/quote]
Mitä kirjoitukseni kertoo asenteestani, jos se kerran kertoo kaiken? Selvennä.
Jätit kätevästi siteeraamatta kirjoituksestani sen kohdan mihin itse omalla asenteellisuudellasi syyllistyt: "Jos lapsille puhuttaisiin avoimesti seksuaalisuudesta ja opetettaisiin myös ehkäisyn käyttöä, sellaisista asenteista, että varhain aloitettu seksi johtaa automaattisesti teiniraskauksiin voitaisiin päästä pois. Eihän sen tarvitse näin olla. Miksi seksin harrastamista pelätään vaikka se on yksi parhaista asioista elämässä, kunhan sen tekee oikein?"
Tuo ajatus pitää sisällään myös sen, että mikään ajoissa ulosvetäminen ei ole ehkäisyä. Mutta lapset ja nuorethan eivät voi tätä ymmärtää, koska eivät ole vielä vuosiin henkisesti kypsiä. Seksistä kun seuraa vaan abortteja ja 14-vuotiaita äitejä.
[/quote]
Et ole varmaankaan koskaan kuullut, miten äitisi on kertonut ehkäisystä, halusta ja rakkaudesta siskoillesi. Äidit myös kertovat, että pojalle voi aina sanoa EI, jos ei ihan oikeasti halua seksiä eikä pidä välittää siitä, mitä poika sanoo tai yrittääkö poika saada tytön tuntemaan huonoa omatuntoa asiasta. Useimmat äidit kyllä puhuvat ehkäisystä tytöilleen, jotkut tosin jättävät senkin vain koulun harteille.
Kun tyttö ja poika ovat siinä tilanteessa, että ollaan kahden ja poika alkaa kinuta ja vetää vetoketjuaan auki, tytöllä on aika hankala paikka. Jos kieltää taas kerran, poika uhkaa jättää. Siinä altistaa itsensä myös ties mille koulukiusaamiselle, kun poika alkaa kavereidensa kanssa haukkua tyttöä ties miksi huoraksi tai pihtariksi. Jos ei ole kumia mukana tai poika sanoo, että haluaa ilman kumia ja lupaa vetää ajoissa ulos, mitä tytön pitää tehdä? Uskoako poikaa, ettei tule raskaaksi, vai muistellako äitiä, joka on ehkä kai jossain vaiheessa tästäkin puhunut?
Sitten kun teinipoika voi tulla raskaaksi, hän voi panna teinityttöjä ihan niin paljon kuin haluaa. Sinulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, millaista henkistä kuormaa ja raskaudenpelkoa tyttö joutuu kantamaan, joten pidä suusi ja vetoketjusi kiinni.
Vaikka poika voi saattaa alulle lapsen, hänen ei tarvitse tässä maassa olla lapsensa kanssa missään tekemisissä vaan hän voi maksattaa elarit yhteiskunnalla, muuttaa pois, opiskella, riehua känniporukoissa kaiket illat, kasvaa aikuiseksi, etsiä elämänkumppanin, saada ammatin, matkustella, hankkia asunnon, tehdä vastuullisesti lisää lapsia ja elää hyvän elämän. Tyttö on teiniäiti, piste.
Taitaa olla yksinhuoltajaäidit liikkeellä kun teiniraskaudet niin pelottaa. Miksiköhän se on aina poika joka painostaa? En oo kuullut koskaan tytöstä joka painosti poikaystävää seksiin. Pelkkä ajatuskin on täysin absurdi. Ehkä se on biologiaa. Luonnon keino rajoittaa liikalisääntymistä. Ihminen taitaa olla niitä harvoja lajeja jotka harrastaa seksiä ihan vain huvikseen. Hyvä että tytöt rajoittaa biologisista syistä tätäkin hupia ettei elämä olisi pelkkää panemista.
Saakohan tähän esittää miehisen näkökulman ilman, että tulee ristiinnaulituksi? En siis halua tällä mielipiteelläni perustrollata vaan puhun ihan vilpittömästi omasta kokemuksestani.
Luin nuo aiemmat vastaukset, ja toteanpa vaan, että todella myöhään on naisella neitsyys menetetty kun ikää on ollut 20-25v. Tuo on mielestäni todella ahdistavaa. Käytin itsekin jo termiä "menetetty" neitsyys. Miksi tämä asia on tytöille näin vaikea? Onko siinä jotain menettämistä? Pojilla kai kyse on poikuuden menettämisestä, mutta harva kundi sitä todella suree jälkeenpäin tai edes pohtii, ellei sitten ole tullut hyväksikäytetyksi tai vastaavaa traumaa. Onko tässä kyse kulttuurin tuomasta moralismista? Suomihan ei ole maailman avoimimmin seksuaalisuuteen suhtautuvia maita/kulttuureita, mutta pahempiakin paikkoja on.
Itselläni mielenkiinto tyttöihin heräsi jo ala-asteella. Olin luokallani ainoa, jolla oli avoimesti "tyttökavereita" jo silloin. En ymmärtänyt mikä siinä oli niin häpeällistä. En tietystikään kuvitellut, että mitään seksiin liittyvää silloin olisi tapahtunut, mutta jossain ehkä yläasteen aikoihin sekin puoli alkoi kiinnostaa. 7-9 luokkalaisena olin edelleen ainoa luokaltani, joka seurusteli, mutta mitään seksiin liittyvää ei tapahtunut kuin vasta 19-vuotiaana. Eikä olisi ollut minusta kiinni! Murrosikäisellä pojallahan seisoo muutenkin kaiket päivät pitkät.
Ehkä noin viidesluokkalaisena olen masturboinut ensimmäisiä kertoja ja varmasti fantasioinut oman ikäisistä tytöistä ja varmaan vanhemmistakin. Yksi seurustelukumppanini, jo aikuisiällä kylläkin, kertoi aloittaneensa masturboinnin jo viisivuotiaana, vaikka ei ehkä tiennyt mitä se tarkoitti silloin. Kyse ei siis varmaan ole sukupuolten eriaikaisesta seksuaalisesta heräämisestäkään, vaikka yksilötasolla asia olisikin näin.
Kyselin joskus naispuolisilta työkavereiltani, että mikä siinä "pillun antamisessa" on tytöillä niin vaikeaa. Ja kysehän on nimenomaan antamisesta, poikahan on vain saamapuolella ja aina se vonkaaja. Vastaukset pyöri suunnilleen jossain "haluaa odottaa" - "tytöille se vaan on enemmän henkinen asia" välimaastossa. Selkeää syytä ei oikein tuntunut olevan. Siitä huolimatta ajankohta, missä se ensimmäinen kerta sitten tapahtuu on aina onneton. Joko kännissä, tai sitten muuten vaan kokemattomuuttaan tuherretaan jossain kaverin bileissä. Ei minkäänlaista suunnitelmallisuutta. Vain hirveää pelkoa. Verta joillakin joka paikassa ynnä muuta kamalaa, mistä varmaan on jo etukäteen peloteltukin.
Tyttöjen ja poikien seksuaalisuus eriytetään jo varhaisessa vaiheessa ja minulla on esimerkiksi pitkä ajanjakso nuorten tyttöjen seksuaalisuudesta ja alastomuudesta täysin pimennossa. Omia nuorempia sisarruksia ja muita vauvaikäisiä olen nähnyt alastomia ehkä jonnekin 5-vuotiaaksi asti. Sitten seuraavat näköhavainnot on noin 17-18 vuoden väliltä. Pojilta on kokonaan suljettu pois se miltä edes alaston tyttö näyttää 13-14 vuotiaana. Tämä on aikanamme ehkä vieläkin tabumpi aihe, koska kaikenlainen hyväksikäyttö on nettimaailman myötä lisääntynyt. Aikuisena miehenä en luonnollisesti voi enää edes ajatella tuonikäisten tyttöjen seksuaalisuutta muussa kuin kylman analyyttisesä mielessä leimaantumatta pedofiiliksi tai muuten vain pervoksi.
Jos lapsille puhuttaisiin avoimesti seksuaalisuudesta ja opetettaisiin myös ehkäisyn käyttöä, sellaisista asenteista, että varhain aloitettu seksi johtaa automaattisesti teiniraskauksiin voitaisiin päästä pois. Eihän sen tarvitse näin olla. Miksi seksin harrastamista pelätään vaikka se on yksi parhaista asioista elämässä, kunhan sen tekee oikein? Veikkaampa, että moni teinipoika on valmis hommiin, kunhan mimmi vaan on valmis.
Joku tuolla jo kirjoittikin, että "täytin 16 ja valitsin itselleni miehen joka vei neitsyyden." Kuinkahan moni 16-vuotias poika voisi vaan valita itselleen kumppanin?
[/quote]
Karismaattinen "laatulihaa" oleva poika, josta kasvaa laadukas mies ;)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 16:21"]
Sitten kun teinipoika voi tulla raskaaksi, hän voi panna teinityttöjä ihan niin paljon kuin haluaa. Sinulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, millaista henkistä kuormaa ja raskaudenpelkoa tyttö joutuu kantamaan, joten pidä suusi ja vetoketjusi kiinni.
Vaikka poika voi saattaa alulle lapsen, hänen ei tarvitse tässä maassa olla lapsensa kanssa missään tekemisissä vaan hän voi maksattaa elarit yhteiskunnalla, muuttaa pois, opiskella, riehua känniporukoissa kaiket illat, kasvaa aikuiseksi, etsiä elämänkumppanin, saada ammatin, matkustella, hankkia asunnon, tehdä vastuullisesti lisää lapsia ja elää hyvän elämän. Tyttö on teiniäiti, piste.
[/quote]
Juuri näin. Eli pojat vain painostaa ja jättää pihtaritytöt ja sitten haukkuu vielä huoraksi. Kyllä on tytöillä taakkaa... Ei kannattaisi uhriutua ihan vaan sen vuoksi, ettei ole syntynyt pojaksi, jolla on maailmassa vain pelkkiä vapauksia. Itsehän olen aina kumia käyttänyt enkä ketään seksiin pakottanut tai painostanut. Ja arvaa miksi! KUN ISÄ ON NIIN OPETTANUT.
Ei sen tytönkään ole pakko sitä lasta pitää tai edes synnyttää, joten aikaa ja mahdollisuuksia kännäämiselle ja matkustelulle on aivan yhtä lailla. Toki jos lapsen tekee niin onhan siitä vaikea luopua, sitä en kiistä. Mutta vastuuttomien poikien takaa löytyy valistuksen puute ja myös vastuuttomia tyttöjä on paljon. Tarinan opetus onkin varmaan se, että seksiä voi harrastaa vasta sitten kun elämä ja talous on sillä mallilla, että jos vahinko sattuu on varaa tehdä ja pitää se lapsi. Sen jälkeen ei nimittäin ole mitään elämää. Oikea ikä aloitukselle siis 30v.
15-vuotiaana. Saman miehen kanssa on tänä vuonna 20v. hääpäivä, ja yhdessä oltu kaikkiaan 25v. Enpä mitään neuvoja antais, saman kaverin mukaan lähtisin edelleen. Ikä oli mikä oli, mies oli silloin 17v. Toistemme ekoja ja ainoita ollaan, ei kyllä minkään sortin uskovaisia kun sitä joku kumminkin heti epäilee :)
Olin 19, tuttu vuotta vanhempi mies ja juhannuksena teltassa meni multa neitsyys.
Ei harmittanut mikään.
Saakohan tähän esittää miehisen näkökulman ilman, että tulee ristiinnaulituksi? En siis halua tällä mielipiteelläni perustrollata vaan puhun ihan vilpittömästi omasta kokemuksestani.