Työ, jota on paljon tarjolla: henkilökohtainen avustaja. Miksi ei kelpaa?
Kommentit (594)
Olen tehnyt ja se on mielekkäin työ, mitä olen tehnyt. Kaikkien mielipide ei ole sama.
Kun palkkaus ja työajat on kohdallaan. Paljon riippuu kunnasta. Kerran ois saanu halvaantuneen potilaan yöllisestä vessakäynnistä yhden tunnin palkan, vaikka paikalla ois pitäny olla koko yö, kun eihän tiedä milloin se vessareissu tulee. En tietenkään lähtenyt, koska minulla olisi mennyt matkakustannuksiin enemmän, kuin olisin saanut palkkaa, vaikka tunsin suurta empatiaa.
Se apua tarvitseva yksityishenkilö on samalla henkilökohtaisen avustajan työnantaja. Ja kaikista ei todellakaan ole siihen työnantajan rooliin.
Lisäksi omaiset ja ystävät voivat huseerata siinä ohessa pikkupomoina yms.
Jos tulee erimielisyyttä, työntekijällä ei ole ketään - on vain sana sanaa vastaan.
Työnantajat pompottavat avustajaa enempi kuin ns. tavallisten työpaikkojen työnantajat pompottavat työntekijöitään. Koska kysymys on heidän arjen asioistaan, niin odotetaan, että avustaja olisi aina valmis joustamaan heidän hyväkseen, esim. olemaan sovittua kauemmin työssä tms.
Myös ylityökorvauksissa ym. on puutteita.
Siinä suurimmat ongelmatilanteet. Jos autettavalla lisäksi käy kotipalvelusta tms. hoitajia, voi sekametelisoppa olla melkoinen.
Itse olen pääasiassa hyvin selvinnyt. Ja jos tulee ylivoimaisia ongelmia, niin aina voi vaihtaa toiseen paikkaan, koska itselle sopivia autettavia kyllä aika hyvin piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Se apua tarvitseva yksityishenkilö on samalla henkilökohtaisen avustajan työnantaja. Ja kaikista ei todellakaan ole siihen työnantajan rooliin.
Lisäksi omaiset ja ystävät voivat huseerata siinä ohessa pikkupomoina yms.
Jos tulee erimielisyyttä, työntekijällä ei ole ketään - on vain sana sanaa vastaan.
Työnantajat pompottavat avustajaa enempi kuin ns. tavallisten työpaikkojen työnantajat pompottavat työntekijöitään. Koska kysymys on heidän arjen asioistaan, niin odotetaan, että avustaja olisi aina valmis joustamaan heidän hyväkseen, esim. olemaan sovittua kauemmin työssä tms.
Myös ylityökorvauksissa ym. on puutteita.
Siinä suurimmat ongelmatilanteet. Jos autettavalla lisäksi käy kotipalvelusta tms. hoitajia, voi sekametelisoppa olla melkoinen.
Itse olen pääasiassa hyvin selvinnyt. Ja jos tulee ylivoimaisia ongelmia, niin aina voi vaihtaa toiseen paikkaan, koska itselle sopivia autettavia kyl
Se onkin vaikea ainakin itselle miettiä sopivaa paikkaa, koska haasttelussa avustettava antaa tietysti ruusuisen kuvan ja muutaman vuoron jaksaa näytellä ja sitten on piru irti.
Kokeiltu on ja ei kiitos toiste. En olisi saanut kahvia ottaa edes puolta kupillista samalla kun keitin hänelle,olisi pitänyt tuoda omat mukana ja kiihottui selvästi alapesusta koettaen pitkittää sitä (oli nainen ja minäkin olen nainen)
Miksi vammaiset saa olla työnantajina? Monella ei ole mitään kokemusta työelämästä ja työelämän säännöistä.
Matala palkka:
Usein henkilökohtaiset avustajat saavat matalaa palkkaa suhteessa työmäärään ja vastuuseen. Työ voi olla fyysisesti ja henkisesti vaativaa, mutta palkka ei välttämättä heijasta tätä rasitusta.
Epäsäännölliset työajat:
Henkilökohtaiset avustajat voivat joutua työskentelemään epäsäännöllisinä aikoina, mukaan lukien iltaisin ja viikonloppuisin. Tämä voi vaikuttaa elämänlaatuun ja sosiaaliseen elämään.
Fyysinen ja emotionaalinen rasitus:
Työ saattaa vaatia fyysistä kuntoa, erityisesti jos avustettava tarvitsee apua liikkumisessa tai muiden päivittäisten toimintojen suorittamisessa. Lisäksi henkilökohtaiset avustajat voivat joutua kohtaamaan vaikeita tilanteita, mikä voi aiheuttaa emotionaalista kuormitusta.
Vähäinen ammatillinen kehitys:
Työssä ei välttämättä ole selkeää ammatillista etenemismahdollisuutta. Palkkaus ja tehtävät voivat pysyä samoina pitkään, mikä voi aiheuttaa tyytymättömyyttä ja turhautumista.
Henkilökohtaisten rajojen haasteet:
Työ saattaa vaatia avustajalta kykyä asettaa ja ylläpitää selkeitä henkilökohtaisia rajoja. Tämä voi olla vaikeaa, erityisesti jos avustaja joutuu kohtaamaan monenlaisia tilanteita avustettavan yksityiselämässä.
Vaihteleva asiakaskokemus:
Työssä voi kohdata monenlaisia asiakkaita, ja joskus näiden ihmisten tarpeet voivat olla hyvin haastavia. Tämä saattaa vaikuttaa työtyytyväisyyteen ja jaksamiseen.
Rutiinit ja toistuvuus:
Työ saattaa olla toistuvaa ja rutiininomaista, mikä voi tuntua tylsältä tai henkisesti vähemmän stimuloivalta. Tämä voi vaikuttaa motivaatioon ja työtyytyväisyyteen pitkällä aikavälillä.
Vastuu ja stressi:
Henkilökohtaiset avustajat kantavat usein suurta vastuuta avustettavansa hyvinvoinnista. Tämä vastuu voi olla stressaavaa, etenkin tilanteissa, joissa avustettava on erityisen riippuvainen avusta.
Mahdolliset konfliktit:
Henkilökohtaiset avustajat voivat joutua kohtaamaan konflikteja avustettavan tai tämän läheisten kanssa. Konfliktit voivat johtua esimerkiksi erilaisista odotuksista, kommunikaatiovaikeuksista tai henkilökemioista.
Juurihan hallituspuolueet poistivat asumistukileikkauksen mietinnöstä sen, että henkilökohtaisista avustajista on pulaa jo nyt. Hallituksen tekojen seurauksena pula pahenee. Tämä tosiasia poistettiin mietinnöstä hallituspuolueiden toimesta.
Henkilökohtaisilla avustajilla ei ole varaa asua pienillä palkoillaan.
Sanon rehellisesti, että ei kiinnosta rankka työ aivan olemattomalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt ja se on mielekkäin työ, mitä olen tehnyt. Kaikkien mielipide ei ole sama.
Kun palkkaus ja työajat on kohdallaan. Paljon riippuu kunnasta. Kerran ois saanu halvaantuneen potilaan yöllisestä vessakäynnistä yhden tunnin palkan, vaikka paikalla ois pitäny olla koko yö, kun eihän tiedä milloin se vessareissu tulee. En tietenkään lähtenyt, koska minulla olisi mennyt matkakustannuksiin enemmän, kuin olisin saanut palkkaa, vaikka tunsin suurta empatiaa.
Minulla käy henkilökohtainen avustaja. Jos tarvitsen yöllä apua niin olen antanut Henkkarin nukkua ja tarvittaessa herättänyt. Sovittu tietty että käy välillä katsomassa onko kaikki hyvin. Kääntämisapua mahdollisesti. 
kyllä se palkka juoksee koko ajan. Sinua on huijattu melko härskisti. Myös ilta- ja yölisät kuuluvat. 
en oikein usko tuota kokemustasi todeksi. Mikäli pitää paikkansa niin välittömästi reklamoimaan!
olisi kiinnostavampaa laitoksessa jossa muitakin hoitajia myös avustettavan kannalta
Olen ollut kahden eri henkilön avustajana. Molemmat pitivät työntekijää palvelijanaan, pompottivat ihan miten halusivat. Kun kieltäytyi, niin tuli sanomista. Eri avustajia kohdeltiin eriarvoisesti. Reippaat avustajat tekivät kaiken, kun laiskempi ja vaikeammin komennettava teki vain vähimmän vaadittavan. Seuraavassa vuorossa reipas avustaja korjaili edellisessä vuorossa olleen laiskan jälkiä.
On aika riskialtista lähteä toisen kotiin pyörimään ja töitä tekemään, siinä ylittyvät helposti monet rajat. Vaikka molemmat henkilöt olivat olleet työelämässä, niin heillä oli todella heikot sosiaaliset taidot ja omituinen käsitys siitä, että mitä voit "työnantajana" vaatia työntekijältä. Molempien henkilöiden avustajat vaihtuivatkin tiuhaan tahtiin. Mikäli näihin hommiin harkitset hakevasi, suosittelen seuraamaan työpaikkailmoituksia. Jos avustajaa haetaan jatkuvasti, on avustettavassa jotain vikaa.
Yliherkkyys kaikelle mahdolliselle ml. kaikki "pöpöt". Kertakäynti "ihan terveessä" perheessä, jossa lapset nyt sitten olivatkin ihan järkyttävässä räkätaudissa, tiesi itselle kuukausien flunssakierrettä.
Vihaan ihmisiä, joten epäsopiva homma
"Joustava ja tasapainoinen persoonallisuus on työssä tarpeen. Työssä tarvitaan myös empatiakykyä sekä erilaisuuden kunnioittamista. Avustajan tulee pystyä itsenäiseen ja vastuulliseen työskentelyyn sekä sopeutumaan muuttuviin tilanteisiin. Hyvä fyysinen kunto on henkilökohtaisen avustajan työssä eduksi."
Työtä on myös mahdoton tehdä jos avustettavan ja avustajan kemiat eivät kohtaa. Ei voi toimia avustajana henkilölle joka ei sinusta pidä, eikä se sinulle itsellesikään ole varmaankaan mukavaa, vai mitä luulet?
Miten kuvittelet että kuka tahansa voi kävellä toisen kotiin ja alkaa hommiin? Avustettava valitsee itse haluaako juuri sinut vai ei.
Avustettava on sinun työnantajasi.
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/avoimet-tyopaikat/bb4cd1ad-…
"Koska kirjoitan hitaasti, työtehtäviisi kuuluu keskeisesti asiakirjatekstien kirjoittaminen tietokoneella saneluni mukaisesti hoitaessani eri työtehtäviäni. Tämän vuoksi on tärkeää, että sinulla on erinomainen kirjallinen suomen kielen taito sekä kyky kirjoittaa tietokoneella nopeasti. Työpäivieni aikana saatan tarvita apua myös pukeutumisessa sekä wc:ssä siirtyessäni pyörätuolista ja siihen takaisin, ruokailussa, ulkona liikkuessani ja käydessäni kaupassa.--. Sosiaalityöntekijän työni on mielenkiintoista, monipuolista ja mukavaa, minkä lisäksi kohtaan erilaisia ihmisiä työskennellessäni yhteistyökumppaneidemme ja asiakkaittemme kanssa."
Tässä haetaan enemmänkin sihteeriä.Mitähän laki sanoo, että saako kuka tahansa nähdä sosiaalityöntekijän tekstit?
Yleisesti ottaen henkilökohtaisten avustajien hakuun tarkoitetut ilmoitukset on aikamoinen villilänsi. Tuntuu, että niissä haetaan enemmän jotain kaveria, kuin avustajaa. Yhdessäkin ilmoituksessa haettiin hoitajaa 9 lapselle. Tai, että pitää olla tiettyä sukupuolta, olla "terveellisest" elämäntaan, olla tuoksuton kokonaan, osata kokata "itsenäisesti", ulkoiluttaa perheen koiria jne tai olla valmis lähtemään matkoille avustettavan kanssa, mutta tunteja ei ole riittävästi.
Meni järki siinä työssä. että menkää vaa kokeilee.
Siksi että noita vammaisia ei kukaan jaksa. Ei kukaan jaksa kiukuttelua. Noilla on paska olo ja paska elämä niin ne YRITTÄÄ siirtää sen pahan olon muihin, onnistumatta. Sitten ne vielä enemmän raivostuu,kun ne tajuaa, että avustajille on normaali hyvä elämä .
Raskas työ
Huono palkka
Usein hankalia asiakkaita
Epäsäännöllinen työaika
Fyysisesti raskasta
Ei vastaa koulutustani
Ei vastaa uratavoitteitani
Vähäiset etenemismahdollisuudet
Epäsäännöllinen työaika
Henkilökohtaisen tilan puute
Uskomattoman p.ska palkka. Ei kiitos ikinä enää.
Henkilökohtaiset orjat takaisin