Loukkaantuisitko, jos saisit joululahjaksi vuohen Afrikkaan?
Kommentit (112)
Tämä ihminen halusi viettää sen takia joulua vähän etukäteen, mutta mitäpä sellainen enää tarvitsisi. Niinpä päädyimme lahjoittamaan hänen puolestaan vuohen Afrikkaan, ja hän piti lahjastaan.
MUTTA onko teistä kaikki ne julkkiksetkin brassailijoita jotka ovat mukana kummeina lastenklinikoille, Planille jne?
Minusta se ei ole mitään brassailua vaan tapa levittää sanomaa.
Mikä ettei jos sun pärställä on julkisuusarvoa ja tuo rahaa asialle.
...laantuu se väestönkasvu, ja ehkä tästä planeetastakin jää jotakin tuleville sukupolville.
Itselläni ei todellakaan ole kaikkea, niin kuin moni sanoo, että sellaiselle voi ostaa, jolla jo kaikkea. Mulle se olisi ihan nappiin mennyt lahja.
Jos joku ostaisi sen lapselleni, niin odottaisi siihen lisäksi edes pienen pientä lelulahjaa mukaan.
Aikuiset ihmisetkö täällä kitisevät, että " minä loukkaannun, minä raivostun, minä haluan, lahjoja, paketteja, minä, minä, minä, minulle kaikki, minulle heti, minulle sitä ja tätä" . Eikö joulu ole lasten ja yhdessäolon juhla, eikä siinä ole lahjat itsetarkoitus kuin kenties lapsille! Kyllä sen ymmärtää, että esim. puolisolle voi lahjan ostaa, mutta ei todellakaan ole mikään pakko kenenkään ostaa koko ystävärepertuaarille lahjoja. Mielestäni voi aivan hyvin kertoa laittaneensa ne rahat hyväntekeväisyyteen.
Vierailija:
Aikuiset ihmisetkö täällä kitisevät, että " minä loukkaannun, minä raivostun, minä haluan, lahjoja, paketteja, minä, minä, minä, minulle kaikki, minulle heti, minulle sitä ja tätä" . Eikö joulu ole lasten ja yhdessäolon juhla, eikä siinä ole lahjat itsetarkoitus kuin kenties lapsille! Kyllä sen ymmärtää, että esim. puolisolle voi lahjan ostaa, mutta ei todellakaan ole mikään pakko kenenkään ostaa koko ystävärepertuaarille lahjoja. Mielestäni voi aivan hyvin kertoa laittaneensa ne rahat hyväntekeväisyyteen.
vaan siitä (mistä Risis ja hänen jälkeensä kommentoinut kirjoittaja sanoi) moraalista.
Minusta tuollaisen lahjan saaja pitää tuntea hyvin. Haluaako tosiaan kannattaa tuota toimintaa jne.
Ilahtuisitko, jos joku tukisi sellaista yhdistystoimintaa mikä ei olisi sinun mielestäsi hyvä asia?
Siinä se pointti on.
ainakaan siellä missä itse lahjoitin rahaa vuohiin.
En osaa sanoa ilahtuisinko minä vuohilahjasta vai en. Yleensäottaen olen sitä mieltä, että aikuiset eivät tarvitse mitään lahjoja eikä meillä aikuiset toisilleen lahjoja ostakkaan. Tai no, kyllä me miehen kanssa toisillemme jotain hankimme.
Eli mulla olis kyllä selkeästi se tilanne, että jos joku mulle vuohen ostaisi niin kyse olisi silkasta " näyttämisenhalusta" , koska meillä ei aikuisille lahjoja ostella. Mä varmaan olisin vaan että aha.
Ehkä vuohilahja sopii silloin, jos on perhepiiri, jossa on tapana aina ostaa joululahjoja kaikille aikuisillekin ja kaikilla on jo kaikkea ja kuitenkin on joku ihme pakko antaa lahjoja kaikille...
Mut en tiedä, eikö tossakin tilanteessa olisi vaan parempi sanoa, että hei, tänä vuonna mä en anna lahjoja aikuisille vaan pistän rahat hyväntekeväisyyteen... En tiiä
vaan se lahjan antajan ajatus; " haluan että tuet tällaista toimintaa" .
Morre:
Ilahtuisitko, jos joku tukisi sellaista yhdistystoimintaa mikä ei olisi sinun mielestäsi hyvä asia?
Morre:
vaan se lahjan antajan ajatus; " haluan että tuet tällaista toimintaa" .
myös ne villasukat ja hyvän kirjan :).
Annan anopille lahjakortin, jossa lukee että kiitos suunnattomasti lahjoituksestanne vanhojen huorien rahastoon.
Mitä mahtaisit ajatella, jos joku ihminen tosiaan lahjanimissä viestittäisi sinulle että: " Laitoin joululahjaksesi 50e Hollanin Pedofiilipuolueelle." ja siten siis viestittäisi sinulle, että haluaa sinun tukevan tuollaista toimintaa, koska itse katsoo sen olevan hyvä asia.
Esimerkkini on toki kärjistetty, mutta ymmärtänet pointin?
sitten varmaan osaat tuntea myötätuntoa sitä perhettä kohtaan joka toivoo sitä vuohta, koska ei itsellä ole varaa sitä ostaa?
en ole koskaan täällä ketään haukkunut, mutta nyt teen todellakin poikkeuksen. Olette siis todellakin, kuten sanoin, säälittäviä idiootteja, omaan napaan tuijottajia, sivistymättömiä materialisteja, jotka ajattelevat vain sitä että pääsevät joulun jälkeisenä maanantaina sinne parhaimmassa tapauksessa Siwan kassalle taas istumaan (anteeksi Siwan kassat, olen itsekin ollut sellainen...) ja kertomaan kovaan ääneen niin, että asiakkaatkin kuulevat, että kyllä se minun mies on niin ihana, kun osti 1000 euroa maksavat korvakorut, kuulivathan nyt kaikki varmasti? TUHAT EUROA!
Menkää itseenne, kasvakaa ja hankkikaan vaikka vähän yleissivistystä! Jos vaikka osallsituisi sinne työkkärin kurssille, eikä makaisi perse homeessa siellä neljän seinän sisällä ja räkisi kattoon. Voisi vaikka vähän avartaa maailmankatsomusta.
Tämä keskustelu avasi silmäni, ja iltani ovat pelastetut, eipähän tarvitse enää tänne tulla. Voitte aivan rauhassa jatkaa sitä kattoon räkimistä.
enkä tajua sitäkään, että se nähdään oman sädekehän kiillottamisena. jos esim ei ole rahaa lahjoitella jatkuvasti, mutta justiinsa joululahjarahat olisi mahdollista kerrankin laittaa hyvään tarkoitukseen, miksei niin voisi tehdä? ja onko se keneltäkään pois jos lahjan antajan sädekehä kirkastuu? eikö lopputulos ole kuitenkin kaikkein tärkein, eli joku afrikassa saa oikeasti helpotusta arkipäiväänsä.
ja kyllä, kehitysapu ei ole pysyvä apu afrikan ongelmiin, mutta jos juuri nyt pystyy jollain tavalla auttamaan tavallisia ihmisiä siellä, eikö niin pitäisi kuitenkin tehdä?
että minun lahjanani tuetaan hyväntekeväisyyteen verhottua lähetystyötä.
Kiitos ei. Mieluummin tuemme jotain sitoutumattomia järjestöjä tai osallistumme itse auttamistyöhön esim SPRn.