Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka saada lapselle vapautus pakkoruotsista?

Vierailija
16.09.2026 |

Minä ja lapsi molemmat näemme ruotsin opiskelun täysin turhana (mitä se on) ja mielummin lapsi käyttää vapautuvan ajan tärkeiden aineiden opiskeluun

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa Venäjälle. Ai niin, tehän asutte siellä jo

Vierailija
2/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita äidinkieleksi ruotsi DVV:ssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita äidinkieleksi ruotsi DVV:ssä.

Ja tämä auttaa ruotsin opiskelun välttämiseen miten? Tuon muutoksen jälkeen kun ruotsia opiskellaan äidinkielenä, ei toisena kotimaisena kielenä.

Vierailija
4/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta ulkomaille.

Vierailija
5/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta vaikka muualle Eurooppaan. Itse olen vähän katkera isälleni koska hän ei antanut äitini puhua minulle ruotsia lapsuudessa. Olisi ollut helppoa olla kaksikielinen. 

Vierailija
6/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetushallitus :

Lapsen vapauttaminen ruotsin kielen (B1-kieli) opiskelusta peruskoulussa on mahdollista vain erittäin painavista ja erityisistä syistä, sillä ruotsi kuuluu perusopetuslaissa määriteltyyn kaikille pakolliseen ydinoppimäärään. Vapautus perustuu aina yksilölliseen harkintaan, eikä pelkkä motivaation puute tai oppiaineen vastustaminen riitä perusteeksi.

Vierailija
7/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä nyt lasta sivistää kannata. 

Vierailija
8/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään kielen opiskelu ei ole turhaa. Korjauttakaa molemmat pikemminkin asenteenne. Arvaan toki mikä on puoluekantasi.

Vierailija
9/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei voi nähdä mikä on turha kouluaine. Hän imee vanhempiensa asenteet. Minulle ruotsin kielestä tuli väylä hyvin työllistävään ammattiin.

Vierailija
10/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lukiossa luokkakaveri joka arveli ettei hänen tarvitse oppia ruotsia eikä edes opetella syömään veitsellä ja haarukalla, koska niitä taitoja ei maaseudulla tarvita. Hän jätti koulun kesken.

Vierailija
11/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap on itse sitä mieltä ettei ruotsia kannata opiskella ja on syöttänyt tuon ajatuksen myös lapselleen, niin ei kais se ruotsienkielen opiskelu kiinnostele. Jatkoa ajatellen kannattaa muistaa, että aika moneen valtion/kunnan virkaan ja moneen muuhunkin työpaikkaan vaaditaan sekä suomen- että ruotsinkielen taito.

Vierailija
12/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö itärajalla asuville tuo ole nykyään mahdollista? Sinne vaan.

Vierailija
13/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri sai vapautuksen ruotsista, koska hänen äidinkielensä oli paperilla englanti ja perheensä asui pitkään ulkomailla hänen ollessa lapsi. 

Vierailija
14/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa Venäjälle. Ai niin, tehän asutte siellä jo

Muuta itse viimeinkin Ruotsiin.

Vierailija
15/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kieli ei kuulu yleissivistykseen, vaan sen opiskeluun tuhlattu aika ja vaiva on pois oikeasti arvokkaiden aineiden opiskelusta.

Vierailija
16/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestämällä sellaista puoluetta ja ehdokasta, jotka vastustavat ruotsin kielen asemaa.

Vierailija
17/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon muitakin tapoja sivistää lasta kuin yksi kieli pakotettuna. Ymmärrän aloittaa hyvin olisin itse myös halunnut opiskella ruotsin sijaan muuta kieltä tai ainetta. Olisi ollut nyt paljon hyödyllisempää osata espanjaa, saksaa tai vaikka kiinaa kuin ruotsia jota olen oikeasti tarvinnut yhden ainoa kerran elämässäni. Koko ruotsin kielen pakottaminen on jäänne menneisyydestä mikä pitäisi päivittää tähän päivään.

Vierailija
18/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on itse sitä mieltä ettei ruotsia kannata opiskella ja on syöttänyt tuon ajatuksen myös lapselleen, niin ei kais se ruotsienkielen opiskelu kiinnostele. Jatkoa ajatellen kannattaa muistaa, että aika moneen valtion/kunnan virkaan ja moneen muuhunkin työpaikkaan vaaditaan sekä suomen- että ruotsinkielen taito.

Tarvitaan paperilla ja muodon vuoksi. Todellisuudessa hyvin harva osaa ruotsia tai joutuu kommunikoimaan ruotsiksi oikeastaan koskaan. Suomalaisia alistetaan pakkoruotsilla. Ruotsissa asuu hyvin paljon suomalaisia, muttei ruotsalaisilta vaadita pakkosuomea. Hehän ovat parempaa väkeä, ei sellaista sovi vaatia. 

Vierailija
19/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy persu Onni Rostilalta, joka on junaillut eduskunnan joululahjarahoja eli veronmaksajien rahoja jo 500 000 euroa itsensä ja persuisänsä edustamalle pakkoruotsia vastustavalle yhdistykselle.

Vierailija
20/20 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta vaikka muualle Eurooppaan. Itse olen vähän katkera isälleni koska hän ei antanut äitini puhua minulle ruotsia lapsuudessa. Olisi ollut helppoa olla kaksikielinen. 

Lapseni on kaksikielinen ja opiskelee myös äitinsä kieltä A-kielenä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä