Maksatteko vuokraa jos asunto on avopuolison?
Pitääkö mielestänne avoliittoon muuttavan puolison maksaa vuokraa avopuolisolleen, jos asunto ja asuntovelka on hänen? Onhan epäreilua, jos toinen maksaa asuntovelkaa ja toinen ei maksa asumisestaan mitään. Toisaalta on myös muuttajan kannalta epäreilua, jos hän maksaa osan toisen asuntovelasta mutta mahdollisen eron tullessa hänelle ei jää siitä mitään käteen. Mikä tässä olisi oikea ratkaisu?
(Asunnon yhteinen omistus ei tule kysymykseen, sillä toisella ei ole varaa ottaa asuntovelkaa niin paljon.)
Kommentit (103)
Miksi asunnottoman puoliskon pitäisi päästä hyötymään siitä, että toinen on ottanut lainan ja ostanut asunnon? Jos tilanne on niin, että toinen tienaa selvästi enemmän, on minusta reilua, että tuo puolisko maksaa silloin myös asumiskuluista enemmän, oli asunto sitten vuokra tai omistus. Jos taas molemmat tienaavat suunnilleen saman verran niin ehdottomasti molempien maksettava lainasta ja muista kuluista sama osuus. Muutenhan velaton puolisko voi asua lähes ilmaiseksi ja sijoittaa tienaamiaan rahoja mihin tahansa, samalla kun toinen maksaa asuntolainaa pois, jotta molemmat voivat asua asunnossa.
Jos asunto olisi velaton, niin silloin olisi reilua maksaa puolet juoksevista kuluista ja osallistua hieman enemmän ruoka- ym. taloushankintoihin hyvityksenä siitä, että saa asua lähes ilmaiseksi toisen luultavasti aiemmin kovalla työllä maksamassa asunnossa.
Onhan se loogista maksaa puolet, tai ainakin osa, asumiskuluista.
Tosin meillä on tilanne, että mä maksan vuokran ja sähköt ja mies maksaa sitten esim. ruoat tai reissut.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:29"]
Entä se omistamaton puoliso, miten hän kasvattaa varallisuuttaan, kun toisella on jo asunto?
[/quote]Kuluttamalla vähemmän kuin tienaa ja sitten sijoittamalla ylijäämän valitsemallaan tavalla. Yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:42"]
Omistamaton puolisohan voi sijoittaa omia säästöjään ihan mihin haluaa. Vaikka asuntoihin. Tämä oli vain ajatusleikki. Usein vuokrakämpästäkin on omistajalla velkaa, jota vuokralainen siis lyhentää. Miksi on jotenkin selvästi parempi kartuttaa vieraan eikä tutun varallisuutta?
[/quote]
No johan mä sanoin; koska on pakko!!! Että on se katto pään päällä.
[/quote]
Ja sen jälkeen kun syödään samasta jääkaapista niin ei ole enää pakko kasvattaa kenenkään varallisuutta?
Muuttuuko tilanne jos ajatellaan että toinen on yrittäjä joka tarvitsee liiketilan ja toinen on kiinteistösijoittaja jolla on sellainen tila? Kuuluuko siitä jääkaappisäännön mukaan maksaa korot+hoitokulut, ne+lainanlyhennykset vai kaikki nämä plus vielä profitti?
Käyttökulut (sähkö, vastike, vesi, interwebbsi- yms liittymät) puoliksi. Se, jolla asuntolaina on, hoitakoon lyhennykset ja korot.
Ex yritti joskus ehdottaa että jos ostaisi meille kämpän, niin mun pitäisi maksaa korot tai osa koroista, hän maksaisi lyhennykset ja asunto olisi kokonaan hänen nimissään. Ehdotin, että maksan mieluummin osaa, vaikka sitten pientä osaa, siitä lainasta niin että mulla on laina häneltä (paperit olisi tehty tietenkin) ja saisin pikkuisen osuuden kämpästä. Ei käynyt kuulemma, ja kyse ei todellakaan ollut siitä että hänen riskinsä olisi huomattavasti kasvanut tämän järjestelyn takia. Todellakaan en maksa korkoja siitä että toinen kasvattaa omaisuuttaan, juoksevat kulut totta kai pistän puoliksi.
Meillä minä maksan yhtiövastikkeen, mies hoitaa oman lainansa. Sähkö, vesi, ruoka ym asumiseen liittyvät kulut puolitetaan.. Tai no mulla taitaa olla päävastuu ruokahuollosta tällä hetkellä.
miksei kukin saa sopia keskenään, miten menot jakavat? Tietty, avoerolaki kannattaa ottaa huomioon
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:22"]
No lainasta en maksaisi mitään, se nyt on selvä. Entäs koroista sitten..? Kun ei ole mun lainakaan... No, en osaa äkkiä sanoa. Asumiskuluista (siis kuluista jotka eivät kohdistu omaisuuden kasvattamiseen, eli vastike, sähkö, lämpö, vesi jne jne.) olis musta asiallista maksaa puolet.
Ja oikeasti, v***u, että mua kyrsisi puoliso, joka alkaa multa pyytää rahaa, muiden kuin siis asumiskulujen osalta.
[/quote]Eli toinen maksaa kuukausittain lyhennykset ja korot, jotta voisit asua puolikkaan vastikkeen yms. hinnalla? Siis huomattavasti halvemmalla kuin vastaavassa vuokrakämpässä.
Pidä asenteesi, ainakaan minun luokseni ei tarvitse tulla loisimaan.
[/quote]
Ja miksi sinun EI pitäisi maksaa asunnostaai sitä, mitä muutkin sen asunnon ostavat ihmiset maksaisivat?
Sinähän siinä kerrytät omaisuutta itsellesi. Ja ei pelkoa, että asuisin luonasi, mulla on velaton omistusasunto ollut jo vuosia. Ja jos olisin asunut siellä avopuolisoni kanssa, ei olisi tullut mieleenkään pyytää kuin siitä osasta, joka ei kerrytä minun varallisuuttani.
Meillä on päivänselvää, että kumpikin maksaa omat lainansa ja asumiskulut puolitetaan. Ja asumiskulut siis ovat esim. yhtiövastike, asuntolaina on toisen, joten hän huolehtii siitä itse.
Exän kanssa mä ostin 30% asunnosta. Maksoin siis oman lainani ja hän omansa. Omistussuhde otettiin noin, koska asunto oli alunperin miehen, niin "varmistettiin", että mikäli jostain käsittämättömästä syystä erostamme tulisi likainen, ei tarvitsisi ainakaan tapella, että kumpi jää vaan hän ostaa mut ulos isomman omistussuhteen oikeudella. Ja niin hän myös osti.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:42"]
Omistamaton puolisohan voi sijoittaa omia säästöjään ihan mihin haluaa. Vaikka asuntoihin. Tämä oli vain ajatusleikki. Usein vuokrakämpästäkin on omistajalla velkaa, jota vuokralainen siis lyhentää. Miksi on jotenkin selvästi parempi kartuttaa vieraan eikä tutun varallisuutta?
[/quote]
No johan mä sanoin; koska on pakko!!! Että on se katto pään päällä.
[/quote]
Ja sen jälkeen kun syödään samasta jääkaapista niin ei ole enää pakko kasvattaa kenenkään varallisuutta?
Muuttuuko tilanne jos ajatellaan että toinen on yrittäjä joka tarvitsee liiketilan ja toinen on kiinteistösijoittaja jolla on sellainen tila? Kuuluuko siitä jääkaappisäännön mukaan maksaa korot+hoitokulut, ne+lainanlyhennykset vai kaikki nämä plus vielä profitti?
[/quote]
Mikä jääkaappisääntö??
Miksi avopuolison pitäisi kasvattaa sinun varallisuuttasi? Vastaa mulle tähän.
Eikä tietenkään kiinteistösijoittajaesimerkki ole sama asia, kenekään ei ole avoliitossa asuakseen pakko ottaa toisen liiketilaa käyttöönsä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 19:12"]
Ja miksi sinun EI pitäisi maksaa asunnostaai sitä, mitä muutkin sen asunnon ostavat ihmiset maksaisivat?
Sinähän siinä kerrytät omaisuutta itsellesi. Ja ei pelkoa, että asuisin luonasi, mulla on velaton omistusasunto ollut jo vuosia. Ja jos olisin asunut siellä avopuolisoni kanssa, ei olisi tullut mieleenkään pyytää kuin siitä osasta, joka ei kerrytä minun varallisuuttani.
[/quote]Ja miksi omistamaton asuja ei maksaisi sitä, mitä omistamaton asuja normaalisti maksaa, eli puolta käyvästä vuokrasta?
Ja omistamaton puoliso voi myös kerryttää omaa omaisuuttaan valitsemallaan tavalla. Vai onko omaisuuden kerryttäminen sinusta syntiä tms.?
Sanoisin, että asunnon omistaja maksaa lainanlyhennykset kokonaan. Yhtiövastike, lainan korot ja muut asumismenot puoliksi. Jos ero tulee, niin omistaja tuskin pitää ex-puolisoa puolta vuotta irtisanomisajalla tms.
Mutta koska kyse on parisuhteesta, olisi sekin tosi outoa, että toinen syö pöydän toisessa päässä tonnikalaa asuntolainansa maksaakseen ja toinen toisessa päässä pöytää paistia, minimaallisine asumiskuluineen. Kaipa näitä eri variaatioita löytyy, riippuen monista eri tekijöistä.
Aika vieras ajatus tuollainen puolisolle vuokran maksaminen, kun meillä on ollu yhteiset rahat melkein alusta asti ja hyvin on toiminut 24 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 19:12"]
[/quote]Ja miksi omistamaton asuja ei maksaisi sitä, mitä omistamaton asuja normaalisti maksaa, eli puolta käyvästä vuokrasta?
Ja omistamaton puoliso voi myös kerryttää omaa omaisuuttaan valitsemallaan tavalla. Vai onko omaisuuden kerryttäminen sinusta syntiä tms.?
[/quote]
No siksi, koska hänestä ei tehdä vuokralaista.
Jos ei edes tätä saa sovittua, niin ei ehkä kannata muutta yhteen lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:20"]
Vähintäänkin tulee tosiaan maksaa puolet vastikkeesta ja puolet koroista.
[/quote]Meneekö lainan korovähennys puoliksi kummankin eduksi?
Ja ei ole omaisuuden kerryttäminen minusta syntiä. Esi-isäni omaisuudenkeruun ansiosta minulla on velaton asunto, josta mun ei ole tarvinnut koskaan maksaa penniäkään. Siksi jakaisin siitä muillekin.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:04"] Toisaalta on myös muuttajan kannalta epäreilua, jos hän maksaa osan toisen asuntovelasta mutta mahdollisen eron tullessa hänelle ei jää siitä mitään käteen.
[/quote]Jos maksaa enintään saman verran kuin puolet vastaavanlaisen asunnon vuokrasta olisi, ei siinä ole mitään epäreilua.
[/quote]Mutta toisaalta asunto voi olla toiselle sijoitus kun taas itse tyytyisi paljon pienmpään ja halvempaa asuntoon.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 19:21"]
Mutta koska kyse on parisuhteesta, olisi sekin tosi outoa, että toinen syö pöydän toisessa päässä tonnikalaa asuntolainansa maksaakseen ja toinen toisessa päässä pöytää paistia, minimaallisine asumiskuluineen. Kaipa näitä eri variaatioita löytyy, riippuen monista eri tekijöistä.
[/quote]Tai toinen syö tonnikalaa jotta jää rahaa maksaa yhtä paljon asumiskuluja kuin mitä toinen maksa ja toinen syö pihviä ja haluisi muuttaa vielä kalliimpaa asuntoon.
Puolet vastikkeesta voisin maksaa, saman vaatisin jos ottaisin miehen asumaan omaan kämppääni. En tosiaan ilkeäisi pyytää puolisolta vuokraa asunnosta, enkä suostuisi maksamaan jos mies omistaisi asunnon. Sillä ei ole merkitystä onko asunnosta velkaa vai ei.
Lyhennyksiä voisin maksaa jos saisin maksamiani lyhennyksiä vastaavan osuuden asunnosta itselleni.