Maksatteko vuokraa jos asunto on avopuolison?
Pitääkö mielestänne avoliittoon muuttavan puolison maksaa vuokraa avopuolisolleen, jos asunto ja asuntovelka on hänen? Onhan epäreilua, jos toinen maksaa asuntovelkaa ja toinen ei maksa asumisestaan mitään. Toisaalta on myös muuttajan kannalta epäreilua, jos hän maksaa osan toisen asuntovelasta mutta mahdollisen eron tullessa hänelle ei jää siitä mitään käteen. Mikä tässä olisi oikea ratkaisu?
(Asunnon yhteinen omistus ei tule kysymykseen, sillä toisella ei ole varaa ottaa asuntovelkaa niin paljon.)
Kommentit (103)
En maksanut. Meillä oli yhteiset rahat heti alusta alkaen.
Nyt kun ollaan naimisissa ja minulla puolta isommat tulot kuin miehellä, niin sama tilanne edelleen.
Mikä taas on niin vaikeaa ymmärtää. Jos toisen asunto ja muuttaa sen yhteiseks niin muuttava maksaa kaikista (sähkö, vesi, netti, vastike, ruoka ja jos auto niin sen kuluista puolet jos käyttää) meillä toimi niin ja nyt ostettiin yhteinen talo ja nyt kaikki on puoliks ja myös pankkitili muutettiin yhteiseks. Kummankaan puolelta ei ole mitään siivellä elämistä havaittavissa vaikka tienaankin melkein tuplat hänen tuloihin nähden. Kun homma tlimii niin se toimii. Älkää koittako uunottaa toista koska sitten huomaatte että yhyy olettekin yksin ja se on teille sitä paitsi vielä ihan oikein :)
Jos molemmat käyvät työssä niin kyllä olisi asiallista maksaa vastaavanlaisen asunnon vuokran puolikasta vastaava summa, miinus ne verot jotka vuokrasuhteen ollessa kyseessä menisi valtiolle. Esim jos vastaava asunto normaalisti maksaisi 800e / kk, niin maksettavaa tulisi 0,70 * 400, eli 280e.
Se että itse ei saa lainaa ei muuta tätä tilannetta mihinkään.
Mikäli taas toinen on opiskelija niin sitten voisi sopia jonkun vaihtoehtoisen tavan puolittaa kulut esim juuri niin että maksaisi puolet vastikkeesta ja koroista.
Lainalyhennys ei ole asumisen kulu, vaan säästämistä. Ja näin myös kelan mielestä.
Entäpä jos miehellä oma asunto, joka vuokralla. Vuokratulot menee miehen tilille. Mies asuu naisen asunnossa, jossa naisella lainaa. Heillä yhteinen tili, josta maksetaan sähkö ym. Mies ostaa usein ruokaa. Pitäisikö miehen kuitenkin maksaa naiselle myös vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Verrataan tilannetta siihen, että se ei olisikaan omistus- vaan vuokrakämppä. Monet pistäisivät kyselemättä vuokran ja muut asumiskulut puoliksi. Miksi on enemmän ok kasvattaa vieraan vuokraisännän varallisuutta?
Tässähän on se ero että vuokraisäntä tekee tietysti bisnestä kun vuokraa asuntoaan, mutta onko ok tehdä bisnestä puolison kustannuksella? Entä jos minä alan ottaa maksua siitä kun teen puolisolleni ruokaa? Kyllähän ravintolassakin syöminen maksaa!
En maksa vuokraa.
Maksan yhtiövastikkeen ja vesimaksun omalta osaltani.
Tulee joka tapauksessa halvemmaksi kuin vuokra-asunto samalta seudulta ja tässä avopuoliso ei kartuta omaisuuttaan, joten tilanne ei ole hänelle epäreilu, koska hänelle jää vastikkeen verran enemmän käyttöön joka kk eikä tarvi maksaa veroa (=vähäinen summa). En siipeile, eikä hän tienaa minulla.
Vierailija kirjoitti:
Sen joka ei omista asuntoa, voisi hankkia jotain muuta omaisuutta. Esimerkiksi sijoitusasunnon, josta saadut vuokrat ovat yhteistä tuloa. Tai kesämökin, jota kumpikin käyttävät yhteisesti. Tai jotain sijoituksia, joista saa osinkoa. Pääasia on, että hänenkin sijoituksensa hyödyttää molempia puolisoita.
Muuten pidän vähän epäreiluna, että vain toinen maksaa asuntovelkaa (vaikka onkin oma) ja toinen ei, vaikka asunnon käyttöarvoa nauttivat kumpikin samalla lailla. On huomattava, että tämä asunnon omistaja ei välttämättä ole mikään varakas! Hän saattaa olla yksinkertaisesti järkevä rahankäyttäjä, joka säästeliäästi penniä venyttäen saa lainansa maksettua ja pidettyä talon pään päällä koko perheelle. Onhan se vähän epäreilua, jos avopuoliso käyttää säästyneitä vuokrarahoja huolettomasi kaikkeen kivaan, vaikkapa omiin kenkiin ja vaatteisiin!
älkää nyt miehen asuntolainoja maksa. Yhtiövastikkeesta ts Hoitovastike puolet sun muut vesi sähkö vakuutus. Kuka tekee kotityöt?
En tietenkään vaan asun ilmaiseksi koska muutenhan se toinen ei rakasta minua, jos kehtaa pyytää maksamaan puolet laskuista. Ja rikastuukin minun kustannuksellani!
.. hei haloo! Tottakai maksan, en vuokrana vaan maksamalla puolet juoksevista kuluista.
Maksoin exälle vastikkeen. En suosittele muuttamaan toisen asuntoon. Oli pyytänyt poikansa hakea mun kotiavain kaapista, kun oltiin hänen toivomallaan matkalla. Olin asunnossa kirjoilla 2,5v.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni pitää maksaa puolet vastaavan asunnon vuokrasta + puolet muista asumismenoista (sähkö, vesi, kotivakuutukset yms.).
Itse mietin about näi myös ja tarjoiduin maksamaan muutaman satasen vastikkeen kokonaan ja muut kulut menee puoliks. En nimittäin saa tehdä täällä juuri mitään muutoksia, toisin kuin normi hallintaoikeudella saisin. Selkeesti miehen kämppä. ja toisaalt tarvittaessa autan vaikka tiskikoneen jne kuluissa. Tämä vuokrasysteemi siten mielestäni ok. 👍
Omaisuuden kerryttämistä toisen kustannuksella voi tapahtua molempiin suuntiin: myös niin päin että asustelee pilkkahinnalla toisen lainarahoitteisessa asunnossa ja sijoittaa säästyneet palkkatulonsa.
Kohtuujärjestely minusta olisi korvata omistusasujalle esim noin 40% vastaavantyyppisen asunnon vuokrasta, jos se on sellainen kämppä missä muuten todennäköisesti asuisitte vuokralla.
Koska olen nainen, maksan koko lainanlyhennyksen korkoineen, vastikkeen, sekä kaikki laskut. Mies käy töissä ja minä olen kotona.
No mun mies kyllä maksoi kaikista kuluista puolet, myös lainat korkoineen, välillä kokonaankin jos itsellä ei ollut rahaa. Asunto vain minun nimissä. Mentiin myöhemmin naimisiin, ei avioehtoa eli saapahan hän sitten puoleksi maksamastaan asunnosta puolet jos ero tulisi. Ja se on ihan oikein kerta on maksanutkin tämän puoliksi.
Ei mitään järkeä maksaa vuokraa. Miksi sekoittaa asiaan verottajaa? Sen sijaan maksan tietysti puolet kuluista.
Jokohan tässä yhdeksän vuoden aikana on aloittajan tilanteeseen tullut selkeyttä?
Niin, että pitäisikö naisen saada asua tässä täysin ilmaiseksi ? taidat olla nainen. :D
Vierailija kirjoitti:
Maksoin aikanani puolet vastikkeesta yms kuluista ja puolet koroista.
Sama, puolet vastikkeesta + suurimman osan ruoista (+ kävin kaupassa ja valmistin ne.)
Tähän asti olin töissä ja avovaimo pätkätöissä. Maksoin omistamani velkaisen asunnon kulut ja avovaimo sai käyttää itse rahansa. Pari viikkoa sitten jäin työttömäksi ja mietin nyt mahdollisuutta pyytää työttömältä avovaimoltakin osallistumista yhteisiin kuluihimme. Ennen pärjäsimme minun tuloilla kokonaan.
Mies maksaa lyhennykset ja korot, mä maksan vastikkeen. Sähköt, vedet, netit puoliksi. Vakuutuksen maksaa mies.