Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatteko vuokraa jos asunto on avopuolison?

Vierailija
28.10.2013 |

Pitääkö mielestänne avoliittoon muuttavan puolison maksaa vuokraa avopuolisolleen, jos asunto ja asuntovelka on hänen? Onhan epäreilua, jos toinen maksaa asuntovelkaa ja toinen ei maksa asumisestaan mitään. Toisaalta on myös muuttajan kannalta epäreilua, jos hän maksaa osan toisen asuntovelasta mutta mahdollisen eron tullessa hänelle ei jää siitä mitään käteen. Mikä tässä olisi oikea ratkaisu? 

(Asunnon yhteinen omistus ei tule kysymykseen, sillä toisella ei ole varaa ottaa asuntovelkaa niin paljon.)

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin aikanani puolet vastikkeesta yms kuluista ja puolet koroista.

Vierailija
2/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai osallistuisin kuluihin, ei oo tapana elää siivellä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en maksa vaan avomies maksaa asumiskulut kokonaisuudessaan, maksaisin toki osan jos olisin töissä mutta opiskelen tällä hetkellä. Käytettiin kyllä minun säästöni yhteisen auton ostamiseen ja muuhun elämiseen joten olen jollain tavalla myös osallistunut kustannuksiin.

Vierailija
4/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä maksan yhtiövastikkeen kokonaan (Halpa..130e) minulla sitten tulee taas todella isot  matkakustannukset töihin ja auton kulut ja lainat päälle joten tämä on meillä hyvä toimintatapa. Toisten lainoja ei kannata ainakaan alkaa maksamaan.

Vierailija
5/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:04"] Toisaalta on myös muuttajan kannalta epäreilua, jos hän maksaa osan toisen asuntovelasta mutta mahdollisen eron tullessa hänelle ei jää siitä mitään käteen.

[/quote]Jos maksaa enintään saman verran kuin puolet vastaavanlaisen asunnon vuokrasta olisi, ei siinä ole mitään epäreilua.

Vierailija
6/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrataan tilannetta siihen, että se ei olisikaan omistus- vaan vuokrakämppä. Monet pistäisivät kyselemättä vuokran ja muut asumiskulut puoliksi. Miksi on enemmän ok kasvattaa vieraan vuokraisännän varallisuutta?

Vierailija
7/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintäänkin tulee tosiaan maksaa puolet vastikkeesta ja puolet koroista. 

Vierailija
8/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lainasta en maksaisi mitään, se nyt on selvä. Entäs koroista sitten..? Kun ei ole mun lainakaan... No, en osaa äkkiä sanoa. Asumiskuluista (siis kuluista jotka eivät kohdistu omaisuuden kasvattamiseen, eli vastike, sähkö, lämpö, vesi jne jne.) olis musta asiallista maksaa puolet. 

Ja oikeasti, v***u, että mua kyrsisi puoliso, joka alkaa multa pyytää rahaa, muiden kuin siis asumiskulujen osalta. 

Vierailija
9/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin miehenä osuuteni, tietysti.

Terveisin, herrasmies 40v

Vierailija
10/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:19"]

Verrataan tilannetta siihen, että se ei olisikaan omistus- vaan vuokrakämppä. Monet pistäisivät kyselemättä vuokran ja muut asumiskulut puoliksi. Miksi on enemmän ok kasvattaa vieraan vuokraisännän varallisuutta?

[/quote]

No ihan samahan se on, vuokraisännälle nyt vaan on pakko maksaa, että on katto pään päällä, mutta miksi mä maksaisin ihmiselle, jonka asunto se jo on? Joka maksaa siitä ihan saman verran, olin mä siellä tai en? Ja siis asumiseen kuluvat kulut, joihin kuuluu yhtiövastike (omistaja ei voi sen suuruuteen vaikuttaa) lämpö, vesi, sähkö jne.

On kuulkaa olemassa myös velattomia omistusasuntoja. Miksi sellaisen omistavan avopuolison pitäisi vielä tienata sillä, että hänen puolisonsa asuu hänen kämpässään? Katsoisin kyllä, että kun minulla on velaton asunto, niin sen pitää mennä myös minun avopuolisoni hyväksi samalla lailla kun se asuminen on siinä halpaa minullekin.

Ja taas jos asunto ei ole velaton, niin MINÄHÄN siinä kasvatan omaisuuttani, se toinen ei saa asunnosta palaakaan, vaan minä. 

Siis käyttökulut jaetaan, se on oikeudenmukaisinta minusta.

Entä se omistamaton puoliso, miten hän kasvattaa varallisuuttaan, kun toisella on jo asunto? 

Vierailija
11/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:19"]

[/quote]

No ihan samahan se on, vuokraisännälle nyt vaan on pakko maksaa, että on katto pään päällä, mutta miksi mä maksaisin ihmiselle, jonka asunto se jo on? Joka maksaa siitä ihan saman verran, olin mä siellä tai en? Ja siis asumiseen kuluvat kulut, joihin kuuluu yhtiövastike (omistaja ei voi sen suuruuteen vaikuttaa) lämpö, vesi, sähkö jne.

[/quote]

niin piti jatkaa tuohon, että asumiseen kuuluvat kulut tietysti jaetaan.

Vierailija
12/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni pitää maksaa puolet vastaavan asunnon vuokrasta + puolet muista asumismenoista (sähkö, vesi, kotivakuutukset yms.).

Vierailija
13/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistamaton puolisohan voi sijoittaa omia säästöjään ihan mihin haluaa. Vaikka asuntoihin. Tämä oli vain ajatusleikki. Usein vuokrakämpästäkin on omistajalla velkaa, jota vuokralainen siis lyhentää. Miksi on jotenkin selvästi parempi kartuttaa vieraan eikä tutun varallisuutta?

Vierailija
14/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:42"]

Omistamaton puolisohan voi sijoittaa omia säästöjään ihan mihin haluaa. Vaikka asuntoihin. Tämä oli vain ajatusleikki. Usein vuokrakämpästäkin on omistajalla velkaa, jota vuokralainen siis lyhentää. Miksi on jotenkin selvästi parempi kartuttaa vieraan eikä tutun varallisuutta?

[/quote]

No johan mä sanoin; koska on pakko!!! Että on se katto pään päällä.

Vierailija
15/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen joka ei omista asuntoa, voisi hankkia jotain muuta omaisuutta. Esimerkiksi sijoitusasunnon, josta saadut vuokrat ovat yhteistä tuloa. Tai kesämökin, jota kumpikin käyttävät yhteisesti. Tai jotain sijoituksia, joista saa osinkoa. Pääasia on, että hänenkin sijoituksensa hyödyttää molempia puolisoita.

Muuten pidän vähän epäreiluna, että vain toinen maksaa asuntovelkaa (vaikka onkin oma) ja toinen ei, vaikka asunnon käyttöarvoa nauttivat kumpikin samalla lailla. On huomattava, että tämä asunnon omistaja ei välttämättä ole mikään varakas! Hän saattaa olla yksinkertaisesti järkevä rahankäyttäjä, joka  säästeliäästi penniä venyttäen saa lainansa maksettua ja pidettyä talon pään päällä koko perheelle. Onhan se vähän epäreilua, jos avopuoliso käyttää säästyneitä vuokrarahoja huolettomasi kaikkeen kivaan, vaikkapa omiin kenkiin ja vaatteisiin!

Vierailija
16/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:42"]

[/quote]

No johan mä sanoin; koska on pakko!!! Että on se katto pään päällä.

[/quote]

Ja onhan vuokralaisella enemmän oikeuksiakin, kun avopuolisolla. Irtisanomisajat sun muut. 

Vierailija
17/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:06"]

Maksoin aikanani puolet vastikkeesta yms kuluista ja puolet koroista.

[/quote]

Joku tämäntyylinen olisi ehkä reilu, ei sitä nyt toisen lainaa tarvitse lyhentää mutta ei kaikkia juokseviakaan kuluja maksattaa. Mikäli osuus edellämainituista olisi ei olisi lähellekään vastaavan asunnon oletetun vuokran puolikasta, voisi tilannetta hyvittää maksamalla hieman enemmän yhteisistä kuluista (esimerkiksi yhteiset nettilaskut/tv-paketin tms). Mutta tasan puolikasta ei välttämättä ole tarpeen maksaa, sillä vastaavasti toinenkin voittaa - Hänhän saa osan maksamastaan ns itselleen takaisin, eikä kaikki mene vuokranantajan taskuun.

Pääasia lienee että kumpikin on tyytyväinen eikä koe, että toinen yrittäisi tarkoituksellisesti hyötyä toisesta :) Eli samakai miten yksittäinen pariskunta asian ratkaisee, kunhan tilanne on kummankin mielestä reilu.

Vierailija
18/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 18:22"]

No lainasta en maksaisi mitään, se nyt on selvä. Entäs koroista sitten..? Kun ei ole mun lainakaan... No, en osaa äkkiä sanoa. Asumiskuluista (siis kuluista jotka eivät kohdistu omaisuuden kasvattamiseen, eli vastike, sähkö, lämpö, vesi jne jne.) olis musta asiallista maksaa puolet. 

Ja oikeasti, v***u, että mua kyrsisi puoliso, joka alkaa multa pyytää rahaa, muiden kuin siis asumiskulujen osalta. 

[/quote]Eli toinen maksaa kuukausittain lyhennykset ja korot, jotta voisit asua puolikkaan vastikkeen yms. hinnalla? Siis huomattavasti halvemmalla kuin vastaavassa vuokrakämpässä.

Pidä asenteesi, ainakaan minun luokseni ei tarvitse tulla loisimaan.

Vierailija
19/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, tottakai muuttava helposti hyötyy toisen omistusasunnosta - Mutta toisaalta hyötyyhän omistavakin osapuoli siitä, että nyt jaetaan sellaisia kuluja jotka ennen on maksanut yksin :) - nr 18

Vierailija
20/103 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa lainasta, koroista, yhtiövastikkeesta tai sähkö- ja vesilaskuista mitään. Tämä siksi, että olen itse vielä opiskelija, ja omat tulot on alle 500 € kuussa, mies taas tienaa yli 70 000 € vuodessä. Maksan esimerkiksi ruokia, bensoja, omat laskut jne., ja työpätkien jäljiltä laitan aina enemmän rahaa kuluihin.

Tämä on meidän kahden välinen sopimus, eikä siis kumpikaan koeta, että eläisin siivellä, sillä opiskelu on kuitenkin väliaikainen tila, kuten esimerkiksi vanhempainvapaalla oleminen. Kun mun tulot kasvaa, katsotaan tilannetta taas uudelleen. Eri asia olisi, jos en tekisi yhtään mitään, vaan makaisin työttömänä kotona.

Osa toki pitää mua loisena, mutta niin vaan on mies halunnut pitää mut elämssään, kosi oma-aloitteisesti ja naimisiin ollaan menossa muutaman kuukauden kuluttua.