Miltä suomen kieli kuulostaa ulkomaalaisen korvin?
Onko teille jotkut ulkomaalaiset kertoneet millaiselta kielemme kuulostaa? Itse olen aina ajatellut sen kuulostavan töksähtelevältä. Tänään kuitenkin yksi italialainen sanoi, että se kuulostaa vähän kuin ihmiset laulaisivat puhuessaan...? Siis hänestä kuulostaa kauniilta. Olin vähän yllättynyt.
Kommentit (110)
Japanilainen tuttava kommentoi, että keskustelu kuulosti usein siltä kuin riideltäisiin - ja sitten yhtäkkiä kaikki puhkesivatkin nauramaan. Mutta tässä on ehkä kyse pikemminkin äänenpainoista, puheen nopeudesta ja sen sellaisesta kuin sanoista sinänsä.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 05:39"]
Japanilainen tuttava kommentoi, että keskustelu kuulosti usein siltä kuin riideltäisiin - ja sitten yhtäkkiä kaikki puhkesivatkin nauramaan. Mutta tässä on ehkä kyse pikemminkin äänenpainoista, puheen nopeudesta ja sen sellaisesta kuin sanoista sinänsä.
[/quote]
Kyseessä voi olla assosiaatio siitä, kuinka Japanissa riita/uhkailutilanteissa käytettävään miesten karkeaan puhetapaan kuuluu vahva r-äänteen korostaminen ja Suomalainen r, jota sanoissa on muutenkin paljon enemmän muistuttaa tätä. En kyllä itse ole tuollaistakaan ajatellut.
Istuttiin kerran ystäväni kanssa Itävallan Wienissä metrossa ja puhuttiin keskenämme suomea. Vastapäätä meitä istui vanhempi mies jonka oli pakko keskeyttää keskustelumme kysyäkseen mistä olimme, oli kuulemma kauniin kuuloista :)
Kerran oltiin Grand Canyonilla ja olin aika varma ettei siellä silloin ollut toisia suomalaisia, no tokihan oli. Kyllä suomen kielen erottaa hyvin :)
Äidinkieleni on italia, ja minusta suomen kieli kuullosti miellyttävältä ja kotoisalta heti alusta. En tiennyt miksi, mutta loppujen lopuksi näissä kielissä on paljon samankaltaisuuksia kuten foneettisuus, ääntämys ja vokaalipitoisuus.
Esim. minun on aina ollut äärimmäisen vaikea ääntää englantia, mutta suomi on helppoa. Kunhan muistaa että paino on aina ekalla tavulla, niin suomea osaamatonkin italialainen lukisi aika hyvin suomenkielistä tekstiä.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 01:47"]
I wonder if I should run around aimlessly? = Juoksentelisinkohan?
Siinä teille suomalaista tiivistämisen taitoa :D
[/quote]
juoksennella = springa lite hit och dit utan särskild ändamål
Joskus lukioluokan mukana oltiin tanskalaisen koulun kanssa vaihdossa, he kuvailivat kieltämme monotoniseksi: hallajallahallajalla ja malapalamalapala. Johtunee sanapainosta ekalle tavulle ja takavokaalien runsaudesta.
Ranskankieliset tutut taas sanoivat suomen kuulostavan unkarilta ulkopuolisen korvaan, siis he ei osanneet kumpaakaan kieltä mutta olivat kuulleet molempia kieliä puhuttavan. Näkyyköhän sukulaisuus siis esim. sanapainosta, en tiedä kun en osaa unkaria.
Hitaalta. Suomalainen puhuu parin minuutin sisällä tosi vähän mitään asiaa, verrattuna espanjalaiseen. Olen asunut Espanjassa pian 10 vuotta ja ero alkaa tuntua huvittavalta. Tietenkin suomalaisen puheen hitaus johtuu sanojen pituudesta, mutta myös kulttuurieroista. Esimerkiksi jollain eteläpohjalaisella menee monta minuuttia siihen että hän ajattelee jonkun lauseen valmiiksi (pohjalaiset ovat ihan seisahtaneita, kuin puoliunessa koko ajan) ja seuraavat minuutit siihen että hän alkaa sanomahan veeeeenyyyyyytttääääeeeen asiaansa.
Olen ymmärtänyt että kovalta monotoniselta kolinalta. "Monkey talk" sanoi eräs amerikkalainen.
Pari brittiläistä sanoi, että se kuulostaa samalta kuin puhe Sims -peleissä. En tosin itse tiedä miltä puhe sims -peleissä kuulostaa...
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 00:59"]
kuulostaa sekavalta, vihaiselta ja muutenkin paskalta. ei ole oikea kieli, vaan laaja pienelle alueelle keskittynyt puhevika.
[/quote]
No tässäpä on suomalaisen mentaliteetti parhaimmillaan..
Lisätäänkö tuohon vielä, että näytetäänkin paskalta ja vituttaakinhan tuo aina ja saatana ainakin ne ruskeet ulkomaalaiset tulee pilaamaan tänne sen vähänkin hyvän perkele..
Niin mäkin oon ulkomaalainen jos te kysyttä minulta että miltä suomenkieli kuulosta minä vastaisin että suomen kieli kuulosta ihanalta
YouTuben suomen kielisten videoiden kommenteissa lukee usein, että kaunis kieli. Ruotsalaiset eivät jostain syystä pidä. Veikkaan että pitävät oikeasti kauniina, mutta eivät pysty tunnustamaan sitä, koska kokevat suomalaiset metsässä asuvana orjaheimona.
Jenkeissä meitä usein luultu saksalaisiksi, kun suomea ollaan puhuttu.
Haluaisin tietää miltä suomi kuulostaa norjalaisten mielestä koska itse pidän norjaa erittäin kauniina. :)
Italiassa sanoivat että kuulostaa japanilta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 01:43"]Nyt kaikki ylpeänä puhumaan voimakkaalla suomi-aksentilla enkkua! :D
Olen täysin samaa mieltä. Suomalaisten Englannin kielen osaaminen on erittäin hyvää ja aksenttikaan ei vääristele sanoja niin pahasti ettei max. yhdellä tarkennuksella saisi selvää. Isoimmat ongelmat tulevat ihmisillä juuri juuttuessa yrittämään väkisin jotain äännettä, johon kieli ja suu eivät taivu.
Itse muutin Suomeen n. 6 vuotta sitten, mutta muistan kielen kuulostamisesta vain, että hämmästyin miten vähän se mitään muuta tuntemaani kieltä muistutti. Olin kyllä siihen mennessä opiskellut kielitiedettä ja osasin 5-6:tta kieltä, joten varmaankin kuuntelin sitä eri tavalla kuin moni ulkomaalainen. Voin kyllä hyvin ymmärtää, miksi ihmiset ovat ajatelleet sen kuulostavan Japanilta, koska molemmissa on saman kaltainen konsonanttien ja vokaalien vuorottelu ja melko tasainen tavujen pituus sekä paljon samankaltaisia äänteitä. Itse puhun kuitenkin Japania äidinkielenä, minkä vuoksi Suomi ei kovin samanlaiselta kuulostanut.
Suomessahan on näitä vitsejäkin, miten sanotaan jotain japaniksi, hajosiko monosi yms. Sekä japanissa on paljon nimiä, jotka tarkoittavat suomessa jotain: Kanako, Mura, Satoko...
Käyttäkää kieltänne!