Miltä suomen kieli kuulostaa ulkomaalaisen korvin?
Onko teille jotkut ulkomaalaiset kertoneet millaiselta kielemme kuulostaa? Itse olen aina ajatellut sen kuulostavan töksähtelevältä. Tänään kuitenkin yksi italialainen sanoi, että se kuulostaa vähän kuin ihmiset laulaisivat puhuessaan...? Siis hänestä kuulostaa kauniilta. Olin vähän yllättynyt.
Kommentit (110)
Olen venäjänkielinen. Minusta suomi kuulostaa useimmiten oudolta italialta. Välillä suomi kuulostaa hyvin arkaaiselta ja välillä jopa pikkusen biorobottimaiselta, melkein intonaatiottomalta tasaiselta puheelta. Ei se rumalta kuulosta ainakaan, enemmän kauniilta. Ja on paljon helpompi ääntää kuten esim. riikinruotsia tai tanskaa.
Vierailija kirjoitti:
Viro ja suomi kuulostavat joidenkin mielestä vähän japanilta. Tietysti tämä riippuu ihmisten kielitaustasta ja tuntemuksesta.
Suomi kuulostaa enemmän japanilta kuin viro. Viro kuulostaa kiinalta tai joltakin löysältä korealta.
"Suomessahan on näitä vitsejäkin, miten sanotaan jotain japaniksi, hajosiko monosi yms. Sekä japanissa on paljon nimiä, jotka tarkoittavat suomessa jotain: Kanako, Mura, Satoko..."
Venäjän kielessäkin on samanlaisia vitsejä, että sanotaan muka japaniksi, mutta oikeasti venäjäksi. Esim.
tojama tokanava = huono tie (ven.-suom. "kerran kuoppa kerran oja" tai "joskus kuoppa joskus oja")
komu-to herovato = ambulanssi (ven.-suom. "jollakulla on paskahko olo")
Islantilainen, työn puolesta tuttu hemmo, pyöritteli vaan päätään kuultuaan suomenkielistä keskustelua. Totesi nauraen, että ei ole ikinä kuullut mitään noin omituista kieltä puhuttavan, sen enempää erittelemättä... :D
Eikö ihmisiä yleensäkin kiinnosta toisten mielipiteet asioista? Sitä sanotaan välitttämiseksi. Ei taida olla tuttua? Ja tuo 99% pelkkää skeidaa...
Päin vastoin, sehän kuullostaa kuin sipulia paistaisi
Joku vielä pyytää vesilasin välissä kun puhuu
Vierailija kirjoitti:
Unkarilainen kaveri piti suomen kieltä omituisen ja hauskan kuuloisena.
"Jo napot kivanok" ei kullostakaan yhtään oudolta ja hauskalta.😂
Suomen kielen sanat ovat pitkiä päätteiden takia.
—Are you elvish?
Lausahdus englantilaiselta ystävältä kun kuuli suomen kieltä ja näki suomalaisia naisia. Pressanvaalit olivat myös käynnissä ja hän rakastui heti Huhtasaareen. Toppuuttelin että ei ihan kaikki ole yhtä hyvän näköisiä.