Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä suomen kieli kuulostaa ulkomaalaisen korvin?

Vierailija
25.09.2013 |

Onko teille jotkut ulkomaalaiset kertoneet millaiselta kielemme kuulostaa? Itse olen aina ajatellut sen kuulostavan töksähtelevältä. Tänään kuitenkin yksi italialainen sanoi, että se kuulostaa vähän kuin ihmiset laulaisivat puhuessaan...? Siis hänestä kuulostaa kauniilta. Olin vähän yllättynyt.

Kommentit (110)

61/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniilta. Laululta. Riippuu myös murteesta. Venäjä kuulostaa vihaiselta.

Olen usein 6-8 viikkoa putkeen Etelä-Amerikassa, jossa kukaan ei puhu suomea. En ole ikinä törmännyt edes suomenkieliseen reppureissaajaan. Lennän usein Miamin kautta kotiin ja siellä on melkein aina lentokentällä joku perhe, joka puhuu suomea. Aina tulee hyvä mieli kun kuulen suomea pitkästä aikaa!

Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona

Vierailija
62/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi toksautteleva ruma kieli. Saksa vihase kuulosta. 

Venäjä kaunis kieli niin pehmyt ja eteenpäin menevä. Mina lapsena jo kuuli saksa pelottava kova kieli.

Minä ei halu riidela kanssa typeryste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihto-oppilasvuoden jälkeen suomen kieli kuulosta alussa todella oudolta. Tuntui, että kaikki konsonantit (k, r ja t) oikein korostuivat kielessä =töksähtelevää). Aika nopeasti korva tottui.

Vierailija
64/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 01:43"]Nyt kaikki ylpeänä puhumaan voimakkaalla suomi-aksentilla enkkua! :D

http://www.hs.fi/matka/Tankeroiden+pilkka+saa+luvan+loppua+t%C3%A4h%C3%A4n/a1378456533966?ref=hs-top4-1

Olen täysin samaa mieltä. Suomalaisten Englannin kielen osaaminen on erittäin hyvää ja aksenttikaan ei vääristele sanoja niin pahasti ettei max. yhdellä tarkennuksella saisi selvää. Isoimmat ongelmat tulevat ihmisillä juuri juuttuessa yrittämään väkisin jotain äännettä, johon kieli ja suu eivät taivu.

Itse muutin Suomeen n. 6 vuotta sitten, mutta muistan kielen kuulostamisesta vain, että hämmästyin miten vähän se mitään muuta tuntemaani kieltä muistutti. Olin kyllä siihen mennessä opiskellut kielitiedettä ja osasin 5-6:tta kieltä, joten varmaankin kuuntelin sitä eri tavalla kuin moni ulkomaalainen. Voin kyllä hyvin ymmärtää, miksi ihmiset ovat ajatelleet sen kuulostavan Japanilta, koska molemmissa on saman kaltainen konsonanttien ja vokaalien vuorottelu ja melko tasainen tavujen pituus sekä paljon samankaltaisia äänteitä. Itse puhun kuitenkin Japania äidinkielenä, minkä vuoksi Suomi ei kovin samanlaiselta kuulostanut.

Voi luoja.. kirjoitat täydellistä suomea, parempaa kuin alkuperäinen suomalainen! Olet tosi taitava!

Vierailija
65/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieltä ja italian kieltä lausutaan hyvin samalla tavalla. On paljon sanoja, jotka lausutaan identtisesti, mitään eroa ei siis ole. Suomalaisen on siis helppo ääntää italiaa.

Suomesta puuttuu ne suhinat, mitä italian kielessä on ja gli-äänne.

Suomessa on paljon vokaaleja, ei ole töksähtelevää kuten viro. Kuulemma kaunis kieli. Paljon vokaaleja = kauniin kuuloista

"Alavalla maalla hallan vaara" on jopa valittu yhdeksi kauneimmaksi lauseeksi koko maailmassa.

Vierailija
66/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I wonder if I should run around aimlessly? = Juoksentelisinkohan?

Siinä teille suomalaista tiivistämisen taitoa :D

Italiassa osataan myös samantapainen tiivistämisen taito :D ja ne sanat kirjoitetaan myös yhteen.

Vierailija
67/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YouTuben suomen kielisten videoiden kommenteissa lukee usein, että kaunis kieli. Ruotsalaiset eivät jostain syystä pidä. Veikkaan että pitävät oikeasti kauniina, mutta eivät pysty tunnustamaan sitä, koska kokevat suomalaiset metsässä asuvana orjaheimona.

😀

Vierailija
68/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin on luultu espanjalaiseksi ulkomailla. Suomi kylkä kuulostaa äkkiseltään espanjalta, ehkäpä jonkin Katalonian murre :D se on muuten jännä että ruotsalaiset aina haukkuvat suomen kieltä rumaksi.

Espanjaa tosiaan puhutaan nopeasti papattamalla ilman kiekaisuja. Voi hyvinkin kuulostaa suomelta, tosin suomessa ei ole suhinaäänteitä

Vierailija
69/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanilta. 

Lukiossa oli monesta eri maasta(esim. australia, kiina, hollanti..) vaihto-oppilaita ja tosi moni sanoi, että kuulostaa ihan japanilta!  :D

Itse olen japania hieman opiskellut ja siellä on tosiaan paljon samoja sanoja! Merkitys on tietty eri.

Esim. masu, kani, uni, koko, motto, kuru, hikari, hana, sumu, toki jne... 

Lisäksi ääntämys on samantyyppistä.

Italia myös täynnä samoja sanoja kuin suomessa (ja lausutaan täysin identtisesti), mutta tosiaan merkitys on ihan eri.

Vierailija
70/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Afrikkalainen ystäväni sanoi, että suomi kuulostaa vihaiselta, eikä lauseet VOI tarkoittaa mitään kun niissä kuulosta olevan vain yhtä vokaalia ja imitoi: "tokotokotoko, laalalaalalaala, japajapajapa" . Ja tosiaan tuo ,että yhtäkkiä kaikki alkavatkin nauraa, kun ensin kuulostaa siltä, että monotonisesti laulellen väitellään jostain. Joskus hän luuli meidän pelleilevän hänen kustannuksellaan, jos joku sanoi jotain ohimennen suomeksi, että vaan huviksemme lallattelemme ja annamme hänen ymmärtää, että puhumme jotain kieltä. 

Leffassa hän ihmetteli (lukiessaan tekstityksiä), miten paljon sanoja suomen kielessä tarvitaan vaikkapa ihan vaan kun joku sanoo "Good afternoon" niin meillä siinä lukee ihan helvatan pitkä rimpsu sanoja ("Hyvää iltapäivää god  middag") ja miten kerkiämme lukea ne, kun tekstit vilisevät niin nopeasti. Kunnes hänelle valkeni, että siinä on aina kahden kielen tekstitys, ylemmällä rivillä suomeksi ja alemmalla ruotsiksi. Se oli hänestä tosi outoa. 

Vierailija
71/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari brittiläistä sanoi, että se kuulostaa samalta kuin puhe Sims -peleissä. En tosin itse tiedä miltä puhe sims -peleissä kuulostaa...

Tää on muuten ihan totta, pelaan itse Simssejä!

Vierailija
72/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tšekkiläinen ja ennen kun suomea olen oppinut se kuulosti tosi kauniilta ja eksoottiselta. Nyt kun istun esim. bussissa ja joudun kuuntelemaan teinien juttuja koska kuulokkeet vahingossa jääneet kotiin, kaipaan kipeesti näitä aikoja kun en ymmärtänyt mitään ja kaikki kuulosti niin ihanalta 😅

Vierailija
73/110 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sanovat, että taianomaiselta. Tolkien on käyttänyt suomea fantasiakielensä esikuvana.

suomi kuulostaa venäläiseltä.

Vierailija
74/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan ruotsinkieliset vihaavat suomenkieltä, jos joku. Muut pitävät eksoottisena, erittäin mielenkiintoisena, soinnukkaana, vokaalirikkaana, taianomaisena ja eksoottisena. Suomi eroaa selvästi kaikista muista kielistä!

Vierailija
75/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalainen poikaystäväni sanoi aina, että kuulostaa humalaisen venäläisen puheelta.

Vierailija
76/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Englannissa ja täällä kanssa ihmiset kommentoivat just tota laulumaisuutta.

Vierailija
77/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskalainen tuttu sanoi suomen kuulostavan hassulta. Sitä nauratti hirveästi kun kerroin, että tanskan kieli kuulostaa siltä kuin puhuisivat kuuma peruna suussa. Vanha vitsi, mutta aina se jaksaa nauraa tuolle :D.

Vierailija
78/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, mitäs miinustamista tuossa nyt oli?

Alapeukutin aloitusta tuon "töksähtelevän" takia. Taas sitä suomalaista itseruoskintaa.

Meillä on kaunis ja äärimmäisen hieno kieli. Suurin osa maailman kielistä on indoeurooppalaisua, mutta me vaan puhumme omaa suomeamme.

Vierailija
79/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unkarilainen kaveri piti suomen kieltä omituisen ja hauskan kuuloisena.

Vierailija
80/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus lukioluokan mukana oltiin tanskalaisen koulun kanssa vaihdossa, he kuvailivat kieltämme monotoniseksi: hallajallahallajalla ja malapalamalapala. Johtunee sanapainosta ekalle tavulle ja takavokaalien runsaudesta.

Ranskankieliset tutut taas sanoivat suomen kuulostavan unkarilta ulkopuolisen korvaan, siis he ei osanneet kumpaakaan kieltä mutta olivat kuulleet molempia kieliä puhuttavan. Näkyyköhän sukulaisuus siis esim. sanapainosta, en tiedä kun en osaa unkaria.

Tanska onkin sitten aivan oma lukunsa... lol

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän