PASKA päivä opena.
Mikä ihme on vialla?? MIKSI oppilaiden ei tarvitse tehdä mitään eikä yrittää olla edes kunnolla? Siis mitä tässä yhteiskunnassa on tapahtunu??
Viimene tunti meni ihan hulinaksi ja viimeinen pisara oli se, että kuulin kun jälki-istuntoa suorittavat kyselivät valvojalta, voivatko suorittaa istumisen puolen tunnin pätkissä. Lisäksi pari ilmoitti vaan, ihan tuosta noin vaan, että "nyt ei ehdi, on muita kiireitä"!!!! Osa ei vaan ilmaantunut paikalle, vaikka istuminen olisi pitänyt suorittaa jo monta viikkoa sitten.
Siis oppilaat saavat valita ja päättää itse, suorittavatko istumisensa ja miten!! Tämä on ihan täysin järjetöntä. Mun mielestä tuo on ihan lintsausta ja siitä voisi vaikka tuplata sen istumisen määrän. Ihan pelkkää selkärangattomuutta ja luistamista. Ja siitä ei seuraa mitään!
Mulla on varmaan PMS, kun mua ottaa pattiin tää asia niin perkeleesti. Viimesellä tunnilla yks tyttö ilmoitti, että hän ei aio istua mun antamaa jälkkää. Ei kuulemma huvita. Viime viikolla hän ei ehtinyt istumaan, kun heille oli kotiin tullut vieraita.
Tää on ihan uskomatonta.
Kommentit (182)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 06:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2013 klo 05:25"]
Eikö teidän kouluissa ole eritysluokkaa häiriköille
[/quote]
Siis tällaiset luokathan ovat nyky-yhteiskunnassa tarkoitettu koulukiusatuille. Häiriköt jatkakoot ahdisteluaan on nykypäivän trendi.
[/quote]
näin juuri. ja se luulo, että se häirikkö on joku muu. se on sinun oma kersa, häiriköitä on yli puolet oppilaista. siksi mitään ei voida tehdä. heidän on annettava rellestää koska heitä on enemmistö.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 08:08"]
Täällä yksi yläkoulun ope. olen tehnyt opehommia kaksitoista vuotta. Viime syksynä oppilaiden laiskuus, välinpitämättömyys, levottomuus (joka johtuu mielestäni osittain aivan käsittämättömästä älypuhelimien räpläämisestä ja nettiriippuvuudesta!), koko ajan kasvavat ryhmäkoot, kiire, kaikenlaiset palaverit, valvonnat jne. alkoivat tulla korvistani ulos. Huomasin itsestäni piirteitä, joita en aikaisemmin ollut havainnut: stressiä, ärtymystä, unettomuutta, tolkutonta väsymystä. Väsyin totaalisesti kaikenmaailman pillu- ja kyrpäjuttuihin, turhaan kohkaamiseen ja jumalattoman huutamiseen käytävillä, ruokalassa ja välitunneilla.
Parin viimeisen vuoden aikana oppilaiden käytös on suorastaan romahtanut. Pelkäsin, että jos jatkan työssä, joudun stressilomalle tai muuhun vastaavalle. Niinpä anoin itselleni opintovapaata kahdeksi vuodeksi ja lähdin opiskelemaan aivan muuta alaa. tämän opintovapaan tarkoitus on olla tauko yläkouluelämästä, mutta jos ennen opintovapaani loppua alkaa töihin paluu ahdistaa, olen päättänyt irtisanoa itseni virasta. Miksi palata hommaan, jota en pysty tekemään sillä tavalla kuin haluaisin? Miksi käyttää elämänsä siihen, että elämä on päivästä toiseen selviytymistä ja iltaisin makaan sohvalla "silmämunat väärinpäin" ja korjaan kaiken maailman lippuja ja lappuja?
Nyt olen niin tyytyväinen ratkaisuuni. Nautin opiskelusta, jaksan kotonakin aivan eri tavalla kuin ennen ja jaksan huolehtia itsestäni. Ihanaa on opiskella jotain ihan toisenlaista ja nauttia käsillä tekemisestä. Illat ja viikonloput voin oikeasti viettää perheeni kanssa eikä tarvitse korjailla kokeita, kirjoitelmia eikä muita oppilaiden tuotoksia.
kouluelämä on muuttunut totaalisesti kymmenen vuoden aikana. Jotain pitää asialle tehdä, sillä nyt opettajat ovat aivan puhki ja kaatuvat työtaakan alle. Moni tuttuni miettii alan vaihtoa, kun ei vain enää jaksa taistella.
tsemppiä siis kaikille kollegoille! rentouttavaa talvilomaa kaikille!
[/quote]
no ensinnäkin tämä kolmiportainen tuen malli joutaisi kuuseen ja käyttöön kolmiportainen kurin malli:
1.varoistus ylimääräisestä suun soittamisesta
2. nurkka ylinmääräisestä suun soittamistesta
3. kolmannesta huomauttamisesta viikon erotus ja penikan vanhemmat hommaavat itse hoitopaikan tekemälleen tuotokselle
4. jos homma jatkuu samana viikon loman jälkeen, vammaisten koulut pystyyn jonne ne, jotka katsovat oikeudekseen häiriköidä muita
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 08:08"]
Täällä yksi yläkoulun ope. olen tehnyt opehommia kaksitoista vuotta. Viime syksynä oppilaiden laiskuus, välinpitämättömyys, levottomuus (joka johtuu mielestäni osittain aivan käsittämättömästä älypuhelimien räpläämisestä ja nettiriippuvuudesta!), koko ajan kasvavat ryhmäkoot, kiire, kaikenlaiset palaverit, valvonnat jne. alkoivat tulla korvistani ulos. Huomasin itsestäni piirteitä, joita en aikaisemmin ollut havainnut: stressiä, ärtymystä, unettomuutta, tolkutonta väsymystä. Väsyin totaalisesti kaikenmaailman pillu- ja kyrpäjuttuihin, turhaan kohkaamiseen ja jumalattoman huutamiseen käytävillä, ruokalassa ja välitunneilla.
Parin viimeisen vuoden aikana oppilaiden käytös on suorastaan romahtanut. Pelkäsin, että jos jatkan työssä, joudun stressilomalle tai muuhun vastaavalle. Niinpä anoin itselleni opintovapaata kahdeksi vuodeksi ja lähdin opiskelemaan aivan muuta alaa. tämän opintovapaan tarkoitus on olla tauko yläkouluelämästä, mutta jos ennen opintovapaani loppua alkaa töihin paluu ahdistaa, olen päättänyt irtisanoa itseni virasta. Miksi palata hommaan, jota en pysty tekemään sillä tavalla kuin haluaisin? Miksi käyttää elämänsä siihen, että elämä on päivästä toiseen selviytymistä ja iltaisin makaan sohvalla "silmämunat väärinpäin" ja korjaan kaiken maailman lippuja ja lappuja?
Nyt olen niin tyytyväinen ratkaisuuni. Nautin opiskelusta, jaksan kotonakin aivan eri tavalla kuin ennen ja jaksan huolehtia itsestäni. Ihanaa on opiskella jotain ihan toisenlaista ja nauttia käsillä tekemisestä. Illat ja viikonloput voin oikeasti viettää perheeni kanssa eikä tarvitse korjailla kokeita, kirjoitelmia eikä muita oppilaiden tuotoksia.
kouluelämä on muuttunut totaalisesti kymmenen vuoden aikana. Jotain pitää asialle tehdä, sillä nyt opettajat ovat aivan puhki ja kaatuvat työtaakan alle. Moni tuttuni miettii alan vaihtoa, kun ei vain enää jaksa taistella.
tsemppiä siis kaikille kollegoille! rentouttavaa talvilomaa kaikille!
[/quote]
no ensinnäkin tämä kolmiportainen tuen malli joutaisi kuuseen ja käyttöön kolmiportainen kurin malli:
1.varoistus ylimääräisestä suun soittamisesta
2. nurkka ylinmääräisestä suun soittamistesta
3. kolmannesta huomauttamisesta viikon erotus ja penikan vanhemmat hommaavat itse hoitopaikan tekemälleen tuotokselle
4. jos homma jatkuu samana viikon loman jälkeen, vammaisten koulut pystyyn jonne ne, jotka katsovat oikeudekseen häiriköidä muita
[/quote]
suomalaiset ovat ennen hävenneet hiljaisuutta ja itseään, ja on haluttu matkia amerikan nuorten puheliaisuutta.
mutta kun se että osaa keskustella ja on avoin ja kiva ja puhelias, ei tarkoita sitä että häiriköidään tunnilla muita ihmsiiä.
kaikelle on aikansa ja paikkansa.
Katselin dokkaria erityisluokasta, jossa ysillä oleviin nuoriin yritettiin saada jotain järjestystä. Aika karseaa katsottavaa se oli; joukossa oli muutama oikea erityisoppilas (näki mm. ulkonäöstä), mutta he olivat pääosin kunnolla, loput ihan tavallisia teiniprinssejä ja -prinsessoita, joille kukaan ei uskaltanut laittaa vastaan. Eivät minusta kuuluneet erityisluokalle, vaan enemmänkin jonnekin laitokseen tai luokalle jossa voisivat muiden paskapäiden kanssa viettää päivänsä. Olen itsekin ollut nuori ja kärsinyt mm. vanhempieni alkoholismista, huostaanotosta sekä seksuaalisesta väkivallasta, mutta en ikinä käyttäytynyt kuten nuo teinit. Kyllä on päässä pahasti jotain vialla, jos ensin haukutaan porukalla oikeasti erityisnuorta ja sitten samassa lauseessa ihmetellään, miksi se kouluampuja oli ampunut muita...omalle käytökselle ollaan täysin sokeita, ilmeisesti. Ja dokkarin aikana tuo kiusattuhan uhkasi lopulta tehdä vaikka mitä, niin paljon inhosi näitä kiusaajiaan.
Opettaja yritti parhaansa ja selvästi välitti luokastaan, mutta ei siellä kukaan juuri mitään oppinut. Teinit räpläsivät kännyköitään, huutelivat toisilleen, kiroilivat ja tulivat sekä menivät miten huvitti. Sitä ihmettelin ehkä eniten, miten kukaan ei saanut luokan ovea lukkoon ja puheella yritettiin estää teinejä lähtemästä! "Ei me voida tehdä mitään, jos hän päättää lähteä mussunmussun". Ai ette vai? Miten olisi että se vitun ovi lukittaisiin noin alkajaisiksi?? Ja kyse oli kuitenkin 15-vuotiaista, ei mistään täysi-ikäisistä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2013 klo 04:26"]
Mikä ihme on vialla?? MIKSI oppilaiden ei tarvitse tehdä mitään eikä yrittää olla edes kunnolla? Siis mitä tässä yhteiskunnassa on tapahtunu??
Viimene tunti meni ihan hulinaksi ja viimeinen pisara oli se, että kuulin kun jälki-istuntoa suorittavat kyselivät valvojalta, voivatko suorittaa istumisen puolen tunnin pätkissä. Lisäksi pari ilmoitti vaan, ihan tuosta noin vaan, että "nyt ei ehdi, on muita kiireitä"!!!! Osa ei vaan ilmaantunut paikalle, vaikka istuminen olisi pitänyt suorittaa jo monta viikkoa sitten.
Siis oppilaat saavat valita ja päättää itse, suorittavatko istumisensa ja miten!! Tämä on ihan täysin järjetöntä. Mun mielestä tuo on ihan lintsausta ja siitä voisi vaikka tuplata sen istumisen määrän. Ihan pelkkää selkärangattomuutta ja luistamista. Ja siitä ei seuraa mitään!
Mulla on varmaan PMS, kun mua ottaa pattiin tää asia niin perkeleesti. Viimesellä tunnilla yks tyttö ilmoitti, että hän ei aio istua mun antamaa jälkkää. Ei kuulemma huvita. Viime viikolla hän ei ehtinyt istumaan, kun heille oli kotiin tullut vieraita.
Tää on ihan uskomatonta.
[/quote]
Soita vanhemmille ja kerro tilanne. Et voi pakottaakaan noin fyysisesti. Luulen, että kummasti löytyy aikaa kun isi on takavarikoinut iPhonen.
Olen käytöshäiriöisen pojan äiti ja ärsyyntynyt nykytouhuun. Kotona pidetään kuria, vaikka sitten fyysisesti jos on pakko (ei hakata, mutta esim. väkisin siirretään omaan huoneeseen jos lapsi kerjää verta nenästään tai ei osaa rauhoittua) ja annetaan rangaistus jos aikuisille soitetaan suuta varoituksen jälkeenkin. Päiväkodissa ei osata muuta kuin puhua- ja puhehan ei tuohon lapseen tehoa, ei ole koskaan tehonnutkaan. Raivostuu vaan lisää ja sitten tulee nyrkit mukaan. Siinä missä kotona poika kyllä uhmaa jne., mutta malttaa myös mielensä, päiväkodissa hän on täysin pitelemätön ja varsinainen kusipää käytökseltään. Monesti on tehnyt mieli vedellä pitkin korvia, kun olen mennyt hakemaan ja hän on ollut tekemässä jotain tyhmää...vaan mitä tekevät tädit? Seisovat vieressä ja lässyttävät että "ei saa"!! Heillekin olen sanonut, että jos pian kouluikäinen ei kuuntele puhetta, kyllä silloin saa ja pitääkin eristää fyysisesti muista. Jos laki ei olisi mitä on, veikkaan että käytöshäiriökään ei juuri arjessa näkyisi...
Täytyy myöntää, etten jaksanut lukea kaikkia kommentteja, mutta oma ratkaisuni on lakimuutos joka sallii lukuvuositodistuksen panttaamisen siihen asti, että tunnit on istuttu ja jos oppilas ei suostu tunteja istumaan ja vanhemmatkaan ei siinä vaiheessa ymmärrä laittaa rotia, niin ei muuta ko uusimaan edellisvuosi ja harjottelemaan käytöstapoja. Ja ysiluokaltakaan ei todistusta jos ei oo jälki-istuntotunteja istuttu, siinähän säilyy vapaa valinta, että haluaako jälki-istuntoon osallistua...
uskomatonta on, että on vielä jotain jälki-istunto käytäntöjä vuonna 2013!
Todistusta ei voi jättää antamatta, niiden vuoksi. Aivan järjetöntä touhua kaikin puolin. Lasten reaktio on periaatteessa aivan oikea, ketä kiinnostaa? Aivan aataminaikaista kasvatuspsykologiaa, samoin kuin kaikki "keskustelut". Sama vaikka kutsuisivat paavin paikalle. Aivan yhtä tyhjän kanssa. Ei ole ihme, että moisia tötteröitä kuunnellessa lapselta lähtee viimeinenkin auktoriteetin kunnioitus!
MIelestäni kertausvuodet, siis luokalle jättämiset ovat väärin yhteiskunnan ja veronmaksajien kannalta. Helkkarin kalliita vuosia, siitä että joku pentu ei käyttäydy, eikä opi sittenkään käyttäytymään.
Valitettavasti nyky opettajat eivät ymmärrä luontosalien teorioiden ja todellisuuden eroa kuin vasta kentällä. Osalla ei ole mitään kapasiteettia hoitaa pestiään kunnialla. Sitten märistään työn raskautta ym. Paremmat soveltuvuustestit opettajan koulutukseen. Kanteleensoittotaito ja runonlausunta ja pitkät palmikot vähän auttavat arjen työssä.
Eli ei verorahoilla ainakaan, muitakin kohteita on!
Rangaistuksen ei auta pikkulapsilla, koirilla, eikä myöskään nuorilla. Rangaistuksella (jälki-istunto) ei ole mitään yhteyttä tapahtumiin. Asioista pitäisi keskustella. Nuorelta pitäisi kysyä, mitä hänelle kuuluu. Jokuhan on mennyt vikaan jo alakoulusta alkaen, jos ei vaan kiinnosta.
Itse olin puolihäirikkö yläasteella. Homma on äärettömän tylsää. Keskiarvo oli noin 9,5. Pahempiakin häiriköitäkin oli. Mutta miettikääpä itse: mitä jos joutuisitte työelämässä jollekin kurssille, jossa opetetaan vaikka kirjaimia. Osaatte ne jo, mutta silti vedetään läpi A:stä Ö:hön, esim. tahdilla 1 kirjain per päivä. Miten toimisitte? Jaksaisitteko innostua keksimään vaikka K:lla alkavia sanoja parin tunnin ajan? Tuolta minusta tuntui yläasteella. Miten koulussa olisi pitänyt olla? Häiriköinti oli tapa pysyä hereilläkin.
52, kai tajuat itsekin olleesi vähemmistössä? Harvemmin häiriköt koulussa pärjäävät tai häiriköivät vain siksi, että osaavat jo kaiken. Kyllä jättiosa näistä lapsista/nuorista on syrjäytyneitä, oppimisvaikeuksia riittää ja todistus täynnä vitosia. En ole vielä kuullut kenenkään syrjäytyneen siksi, että olisi osannut ennalta kaiken mitä koulu opettaa. ;) Ja onhan sekin hyvä kyky, että tajuaa olevan osa ryhmää eikä silloin voida mennä vain sen yhden oppilaan tahdissa...
Se, että nuorelta kysyy hänen kuulumisiaan, ei ratkaise mitään. Vastaus kun todennäköisesti on "vittuako se sulle kuuluu" tai jotain muuta yhtä mieltä ylentävää. Ja kyllä normaaliälyisen nuorenkin tulisi tajuta, että rangaistuksella nimenomaan ON yhteys tapahtumiin: jos teet rikoksen, joudut vankilaan (noin äärimmäisen kärjistetysti).
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 01:47"]
52, kai tajuat itsekin olleesi vähemmistössä? Harvemmin häiriköt koulussa pärjäävät tai häiriköivät vain siksi, että osaavat jo kaiken. Kyllä jättiosa näistä lapsista/nuorista on syrjäytyneitä, oppimisvaikeuksia riittää ja todistus täynnä vitosia. En ole vielä kuullut kenenkään syrjäytyneen siksi, että olisi osannut ennalta kaiken mitä koulu opettaa. ;) Ja onhan sekin hyvä kyky, että tajuaa olevan osa ryhmää eikä silloin voida mennä vain sen yhden oppilaan tahdissa...
Se, että nuorelta kysyy hänen kuulumisiaan, ei ratkaise mitään. Vastaus kun todennäköisesti on "vittuako se sulle kuuluu" tai jotain muuta yhtä mieltä ylentävää. Ja kyllä normaaliälyisen nuorenkin tulisi tajuta, että rangaistuksella nimenomaan ON yhteys tapahtumiin: jos teet rikoksen, joudut vankilaan (noin äärimmäisen kärjistetysti).
[/quote]
Kyllä mä tavallaan olen syrjäytynyt. Yliopistossa olisi pitänyt lukea, mutta en enää ehtinyt lukea kirjaa 5 min. En ole saanut tutkintoa kasaan.
Yläasteella häiriköinnilläni häiritsin muita ja toin lisää levottomuutta. Meidän luokalla noin 90% oli häiriköitä. Suurin osa meni lukioon ihan ok keskiarvoilla. Osa tipahti, minne nyt tippua voi. Osa näistä tippuneistakin oli erityislahjakkaita. Mutta koulu ei tukenut heidän oppimistaan millään tavalla. Ongelmia oli paljon perheissäkin. Ei tarvitse olla mikään sosiologi ymmärtääkseen, että alkoholismi, työttömyys, itsemurhat, väkivaltaisuus, köyhyys jne. saavat lapsen voimaan pahoin. Itselläni oli taustat kunnossa, mutta luokallani oli todella paljon ongelmaperheiden lapsia.
Nykyaikana ongelmana on se, että todella monet häiritsevät. Pääkaupunkiseudulla ei tavallisiin yläasteisiin jää lahjakkaita ja motivoituneita lapsia, vaan kuten ap:kin kirjoitti, luokilla on muutama, joita koulu kiinnostaa.
On totta, että hyvät oppilaat jäävät vaille huomiota, kun opettajan kaikki aika menee heikkojen ja levottomien oppilaiden kanssa. Pienemmät ryhmäkoot auttaisivat tähän huomattavasti! mielestäni sopiva ryhmäkoko olisi 12 - 16 oppilasta. Silloin opettaja ehtisi huomioimaan kaikki oppilaat, myös ne hyvät. Tai sitten vanhat kunnon tasoryhmät takaisin!
t. Ope
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 01:31"]
MIelestäni kertausvuodet, siis luokalle jättämiset ovat väärin yhteiskunnan ja veronmaksajien kannalta. Helkkarin kalliita vuosia, siitä että joku pentu ei käyttäydy, eikä opi sittenkään käyttäytymään.
Valitettavasti nyky opettajat eivät ymmärrä luontosalien teorioiden ja todellisuuden eroa kuin vasta kentällä. Osalla ei ole mitään kapasiteettia hoitaa pestiään kunnialla. Sitten märistään työn raskautta ym. Paremmat soveltuvuustestit opettajan koulutukseen. Kanteleensoittotaito ja runonlausunta ja pitkät palmikot vähän auttavat arjen työssä.
[/quote]
jep. minä ihmeolentoina opettajia pidät ja mitä ihmeolentoja heidän pitäisi olla?
jos täällä on kauhea itku ja hampaidenkiristys kun koittaa kesäloma ja pitää olla sen yhden tai muutaman oman kakaran kanssa muutama viikko ja se on yhtä helvettiä?
niin miksi opettajan pitäisi pärjätä noiden kanssa kun niitä on 25?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 01:31"]
[/quote]sinun kaltaisilla on juurikin häirikkökakarat.
jotka katsovat että toisen erilaiset harratsukset kuin omasi ovat syy käyttäytyä epäkunnioittavasti tai sukupuoli.
kun opetat noin 1-2 vuotiaasta saakka istumaan hilja ja kunnioittamaan muita, myös naisia, niin kyllä hän osaa 7-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 12:23"]
Sitä ihmettelin ehkä eniten, miten kukaan ei saanut luokan ovea lukkoon ja puheella yritettiin estää teinejä lähtemästä! "Ei me voida tehdä mitään, jos hän päättää lähteä mussunmussun". Ai ette vai? Miten olisi että se vitun ovi lukittaisiin noin alkajaisiksi?? Ja kyse oli kuitenkin 15-vuotiaista, ei mistään täysi-ikäisistä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 12:23"]
Päiväkodissa ei osata muuta kuin puhua- ja puhehan ei tuohon lapseen tehoa, ei ole koskaan tehonnutkaan. Raivostuu vaan lisää ja sitten tulee nyrkit mukaan. Siinä missä kotona poika kyllä uhmaa jne., mutta malttaa myös mielensä, päiväkodissa hän on täysin pitelemätön ja varsinainen kusipää käytökseltään. Monesti on tehnyt mieli vedellä pitkin korvia, kun olen mennyt hakemaan ja hän on ollut tekemässä jotain tyhmää...vaan mitä tekevät tädit? Seisovat vieressä ja lässyttävät että "ei saa"!!
[/quote]
No, laki kieltää. Ovea ei saa lukita, ketään ei saa pitää lukittujen ovien takana vastoin tahtoaan. Jos opettaja sulkee lukkojen taakse oppilaan - tai päiväkotilapsen - hän syyllistyy laittomuuteen ja menettää virkaoikeutensa. Suomessa on sellainen laki, että lapset ja nuoret täytyy saada tottelemaan puhumalla ja että fyysinen rajoittaminen tulee kyseeseen vain ja ainoastaan silloin, jos nuori/lapsi on uhka ympäristön terveydelle. Vika ei ole työntekijöiden vaan lainsäätäjien. Ja viime kädessä myös huoltajien, jotka eivät ole kasvattaneet lapsiaan kunnioittamaan yhteisön sääntöjä.
[/quote]
Ihanaa miten joku on vielä näin naivi!! Erityisluokkiin, kun ei aina pääse sellaisetkaan jotka jonkun syyn vuoksi sitä tarvitsevat... ja toisaalta, häiriköt erityisluokissa? Tän päivän koulut oilis varmaan täynnä näitä erityisluokkia.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2013 klo 06:01"]
[/quote]
Siis tällaiset luokathan ovat nyky-yhteiskunnassa tarkoitettu koulukiusatuille. Häiriköt jatkakoot ahdisteluaan on nykypäivän trendi.
[/quote]
näin juuri. ja se luulo, että se häirikkö on joku muu. se on sinun oma kersa, häiriköitä on yli puolet oppilaista. siksi mitään ei voida tehdä. heidän on annettava rellestää koska heitä on enemmistö.
[/quote]
Mahtavaa!!! Tähän on tultu ja tiedossa ollut, kun tän päivän aikuiset ei kasvata lapsiaan vaan annetaan pikku Jessicoiden Ja Nico Petterien kasvaa vapaasti ettei niille tule paha mieli!
Säälin opettajia ja toivon, että edes TE jaksatte, kun nää nyhverö vanhemmat ei saa mitään ( tyhmiä) aikaiseksi!!
[quote author="Vierailija" time="13.02.2013 klo 07:25"]
Ei kai sitä muuta voi kuin antaa siten sen huonon numeron toikkariin niin kyseisestä aineesta ja käytöksestä. Jos eivät sitten pääse kouluun niin voi voi.
[/quote]
Ei se nyt ole "voi voi", jos joku saa pelkkiä nelosia. Se "voi voi" maksaa yhteiskunnalle satoja tuhansia euroja. Eli huono todistus ei ole mikään ratkaisu.
Onneksi edestään löytää minkä taakseen jättää... nämä pikku kullanmurut tulevat joskus olemaan itse äitejä ja isiä. Mietin miten he kestävät näitä haistattelevia pikkupaskiaisia, omia kakaroitaan?
Miksi vanhemmat ei laita rajoja lapsilleen? Ei viitsitä tapella vaan annetaan lapsen tehdä mitä huvittaa. itse en ole mikään tyrannikasvattaja vaan ihan tavallinen Liisa. On asioita joita saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, opetan mikä on moraalisesti oikein ja miten elämässä saa hunajalla enemmän kuin etikalla.
Opetan käytöstapoja ja toisten kunnioitusta. Nämä kaikki lähtee jo sieltä pikkulapsi ajoista, lasta pitää kasvattaa ja ohjata ihan pienestä asti. Ei se auta että herätään koulumaailmassa ettei Erkki osaa käyttäytyä tai arvostaa toisia ihmisiä kun on saanut viedä toisilta lelut kädestä ja hakata lapiolla päähän ennenkin.
Lapsen kasvatus on ihan jokapäiväistä työtä. Itse olen halunnut tehdä tämän työn itse varmistaakseni että lapsi saa hyvät eväät elämäänsä, omaa moraalin ja toisten kunnioituksen. Kuolisin häpeästä jos lapsi ikinä haistattelisi jollekkin, varsinkin aikuiselle tai kieltäytyisi istumasta jälki-istuntoa. Jollei muuta niin minä istuisin lapseni kanssa sen siellä koulussa ja minähän saan viedä lapseni väkisin sinne luokkaan, kyllä minulla keinoja on vaikka ne ei olekkaan fyysisiä. Kotona odottaisi tyhjä huone jollei muuta, istukoon siellä, poistaisin kaikki tavarat lapsen huoneesta, sängyn voisin jättää.
Mä en kestä miten avuttomia nykyajan vanhemmat on. EIkä ne tajua että lapsi siitä kärsii myöhemmin kun ei ole mitään rajoja eikä moraalia. Ei ihme että vankilat on täynnä....