Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen äiti SINÄ olet, jonka mielestä sektio ei ole synnytys?

Vierailija
13.10.2007 |

Arvaan, olet kouluttamaton kotiäiti, tai lesta. Tai synnytyksen jälkeisestä masennuksesta rankan alatiesynnytyksen jälkeen kärsinyt. Tai monilapsisen perheenäiti, jonka duunarimies ei tee kotitöitä. Kerro itsestäsi! Olen aina miettinyt millainen ihminen ajattelee noin. ;)

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kaksossynnytys voi tapahtua alakautta, jos A-kaksonen on pää tarjoutuvana ja muut edellytykset alatiesynnytykselle ovat olemassa. Muissa tapauksissa tehdään keisarinleikkaus."

Synnytetään alakautta, tehdään keisarinleikkaus. Että näin on naistentautien erikoislääkäri samaa mieltä kuin av:n mammat!

Vierailija
102/130 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki synnytystavat voivat olla aktiivisia

Kun yhdistyksemme nimi muutettiin 1989 Luonnonmukaisen Syntymän yhdistyksestä Aktiivinen Synnytys ry:ksi, toiveena oli pyrkiä vähentämään paineita, joita " luonnonmukainen" synnyttäminen oli kasvattanut. Kuitenkin myös " aktiivisuus" näyttää tuoneen naisille suorituspaineita. Säkkituolit, synnytysjakkarat ja vesiamme voivat näyttää kuntopiiriltä, jota kiertäessä synnytys käy sujuvammin. Aktiivinen synnyttäminen ei ole kuitenkaan käsittääkseni kokoelma asentoja tai apuvälineitä.

Aktiivisuus voi olla vähäeleistä tai suurieleistä, mutta se ei riipu ulkoisesta. Se on ennen kaikkea asennoitumista, omien tuntemusten kuuntelua ja toimimista niiden mukaan. Eivätkä synnytyslääketiede ja naisen aktiivisuus sulje toisiaan pois. Vaikka lääketieteellisillä toimenpiteillä voi olla haittavaikutuksia, joista puhutaan äitiyshuollossa edelleen liian vähän tai niistä vaietaan kokonaan, siitä huolimatta niistä on joskus suurta hyötyä. Tällöin ei voida puhua synnyttäjän epäonnistumisesta. Jos kaikki synnytykset eivät voi olla luonnonmukaisia, ne voivat olla aina aktiivisia, myös keisarileikkaukseen päätyvä synnytys.

Aktiivinen synnyttäminen voi olla myös passiivista

Aktiivisuuden voi nähdä paradoksaalisesti myös passiivisuutena, heittäytymisenä, ei niinkään yrityksenä hallita kipua, aikaa tai asentoja. Synnytyspeloista puhuessaan monet naiset kertovat pelkäävänsä kontrollin menetystä. Michel Odentin mukaan juuri kontrollin unohtaminen on synnytyksessä kuitenkin tärkeää. Vasta silloin voi antautua ja avautua niille synnyttäville voimille, joita ei voi hallita. Monessa kulttuurissa tätä avautumista on tuettu avaamalla synnytyksen alkaessa kaikki solmut, lukot, ovet ja ikkunat. Synnytyshuoneessa on kellunut vesimaljassa hitaasti avautuva ruusunnuppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on hoidettavana myös lapsi, johon kirralla ei ole erityisosaamista, lisäksi imetys jne. Ja tokihan raskaus on aiheuttanut omat muutoksensa naisen kehoon, ei sitä kukaan kiellä.

Mutta ilman näitä pointteja, voitaisiin ihan yhtä hyvin hoitaa kirurgisella, kirurginen operaatio nääs.

Vierailija
104/130 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän aiheeseen liittyvä pointti tuossa lainauksessa oli " keisarinleikkaukseen PÄÄTTYVÄ synnytys"

Vierailija
105/130 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ette hyväksy tosiasioita, vaikka artikkelini ovat suurinosa lääketieteen ja sairaanhoidon ammattilaisten kirjoittamia. Saatte pitää mielipiteenne, mutta minua ette edelleenkään vakuuta. Duodecim on aika painava lähde alalla, samoin väitöskirja. Samoin omat sairaskertomukseni, jotka kertovat siis minun synnyttäneen ;) Ap

Vierailija
106/130 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti alkuun maininta, että ensimmäinen SYNNYTYS sektiolla. ;) Ap

Vierailija
107/130 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 ja 72 lainaukset on www. terveyskirjasto .fi, siis duodecimin.

Vierailija
108/130 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös maininta sektiosta synnytyksenä, kuten jos äiti synnyttänyt edellisen sektiolla jne Tässä esimerkiksi pirkanmaan sairaanhoitopiirin. Aiemmin mainitsin jo HUSin näkemyksen asiasta.

Synnytyksen suunnittelu

Raskauden edetessä normaalisti ei erillistä synnytyksen suunnittelukäyntiä äitiyspoliklinikalle tarvita, vaan neuvolalääkärin loppuraskaudessa tekemä tutkimus riittää.

Neuvola tekee lähetteen äitiyspoliklinikalla tapahtuvaan synnytyksen suunnitteluun seuraavissa tilanteissa:

* äiti on synnyttänyt aiemmin keisarileikkauksella

* aiempaan synnytykseen on liittynyt ongelmia

* epäillään kookasta sikiötä

* epäillään lantion ahtautta

* äidillä on synnytykseen vaikuttava perussairaus

Sikiön sykekäyrä eli KTG

Vierailija
109/130 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimellä nuo ap:n lähteet; on aika kummallista, etten ole koskaan moiseen törmännyt. Joten selkeä lähdemerkintä, tack, muutenhan vois kuvitella, että olet itse keksinyt koko jutun..

Vierailija
110/130 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kuitenkaan tee sinusta missään mielessä huonompaa, joten anna olla:)

Vierailija
111/130 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin sinulle lähteet, mielelläni. Missään tapauksessa ei tulisi mieleenikään moista keksiä. Voit aloittaa googlettamisen, keisarileikkauksella synnyttäminen ja alkaa löytymään paljonkin

Vierailija
112/130 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keisarileikkauksella synnyttäminen

Ohjeita keisarileikkauksella synnyttävälle äidille

Keisarileikkaus 01

Yleisimmät syyt leikkauspäätökeen ovat ahdas lantio tai perätila.

Sektio ajankohta pitäisi valita optimaalisesti sekä syntyvän lapsen että äidin kannalta. Useimmiten tämä on lähellä ns. laskettua aikaa.

Leikkauksesta päätetään yhdessä lääkärin kanssa äitiyspoliklinikka-

käynnillä. Tällöin sovitaan leikkauspäivä ja alustavasti anestesiamuoto eli puudutus / nukutus.

Olivatpa syyt keisarinleikkaukseen mitkä tahansa, keisarileikkaus on yhtä oikea synnytys kuin nor-maali alatiesynnytyskin. Se ei vaikuta äitiyteen kasvamiseen eikä hyvän äiti-lapsisuhteen kehittymiseen.

LEIKKAUSTA EDELTÄVÄNÄ ILTANA

Vierailija
113/130 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla alemmuuskompleksi kun et ole kokenut oikeaa synnytystä, va mikä on?

Vierailija
114/130 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole synnyttänyt normaalisti, olen synnyttänyt oikeasti ja koen synnyttäneeni. Sitä ei minulta voi viedä pois. En koe alemmuuskompleksia vaan sinä sensijaan voisit myöntää erehtyneesi ;D Ainakin tämän kerran. Tai jos olisin sinä, tulisin kyl vähän jo vastaan...

Vierailija
115/130 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onko sulla alemmuuskompleksi kun et ole kokenut oikeaa synnytystä, va mikä on?

Vierailija
116/130 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käsitämme synnytyksellä erilaisia asioita. Sinun synnytyksesi on sinun ja minun synnytykseni on minun ;) Ap

Vierailija
117/130 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen myös kokenut sektion sekä kaksi alatiesynnytystä. Ja mielestäni leikkaus on leikkaus, ja synnytys on jotain muuta. Ja minun puolestani saat ajatella synnyttäneesi, jos saat siitä paremman mielen. Kuitenkin melkein kaikki ajattelee, ettei sektio ole synnytys. Öitä!

Vierailija
118/130 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän yleinen käsitys on että sektiossa pääsee helpolla? Minulla alatiesynnytys oli paljon kivuttomampi kuin sektio. Tuntien kipujen jälkeen jouduin kiireelliseen sektioon. Siitä seuranneet kivut ja voimien menetys oli paljon pahempi kuin alatiesynnytyksessä. Alatiesynnytyksen jälkeen sitä oli parissa päivässä voimissaan, leikkauksen jälkeen meni viikkoja ja alussa järkyttävät kivut, sektion jälkeen annettava kipulääkitys oli minimissä (kai että voisi imettää). Normaalin leikkauksen jälkeen saa kunnon kipulääkityksen.

Vierailija
119/130 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa ajatella kuten itse haluaa. Minä en ole synnyttänyt alakautta, olen synnyttänyt sektiolla ja kaikki on mennyt ihan hyvin ;) Saatte olla mitä mieltä tahansa, mutta tässä keskustelussa tuli taas jälleen kerran todistetuksi noin ajattelevin yksioikoinen ajattelu sekä yksinkertaisuus ja suoranainen, tietämättömyys. Tätä ei tietenkään saisi ääneen sanoa. hys hys, hiljaa nainen ;) Myös näiden linkkien perusteella ja todistusaineiston perusteella jokainen järkevä akateeminen ihminen tajuaa asioiden tarkoituksen ja merkityksen. Kaikille ei ole niin helppoa myöntää olevansa väärässä ja sanoa anteeksi. ;) Ap

Vierailija
120/130 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap poistuu nyt hyvillä mielin ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi