Olen rv 42+2 ja täksi päiväksi sovittu käynnistys peruttiin
Ja minut laitettiin kypsymään kotiin. Uusi käynnistysaika on sitten perjantaille. Kyllä on jotenkin järkyttävää käytöstä näissä isoissa sairaaloissa. Joka kerta erilääkäri ja jokaisella omat näkemyksensä.
Ekan kerran tämä raskaus piti käynnistää vauvan ison koon takia pari viikkoa sitten. Sitten se ei ollutkaan yhden lääkärin mielestä niin kovin iso ja sitten käytiin kontrollissa 41+5 ja silloin luvattiin tälle päivälle käynnistys.
Okei, paikat ovat ihan epäkypsät,mutta niin alan olemaan minäkin, tämä lapsi ei täältä tule itsestään..
Hitto että harmittaa........
Kommentit (113)
Ole niin kultainen, ja soita vielä Tammisaareen - ihan oikeasti; he osaavat neuvoa äitiä niin, että ottavat samalla tämän tuntemukset huomioon - oman kokemukseni mukaan näissä HUS:in alueen isoissa sairaaloissa eivät niinkään sitä tee =o/.
Saisit ainakin toisen mielipiteen; tosin pitäisi sitten ajella tuo matka Tammisaareen, mutta toisaalta; ei se nyt niin pitkä ole. Itse(kin) matkannut sen (mies tosin ajoin ;o)) synnytys päällä KOVISSA supistuksissa.
Minua alkoi huolestuttamaan sinun puolestasi..
t. Se, joka Tammisaarta ehdotti aikaisemminkin tässä ketjussa.
Tässä vielä numero Tammisaaren synnytysosastolle:
019 - 224 2235
Puhuvat sujuvaa suomea myös =o)! Soita sinne ihmeessä - et jää yksin tuntemuksiesi kanssa.
Ei kai - mistä syystä?
En ole koskaan tuollaista kuullutkaan..
Ap:lle suosittelisin siis edelleen soittoa sinne; kyllä he sitten sieltä kertovat, jos eivät ota synnyttämään noilla viikoilla - epäilen tuota kyllä ;o).
Uskomatonta toimintaa lääkäriltä!!! Kumpi on ssuurempi riski käynnistys vai sektio? Sektio vaikka sekin on jo todella turvallinen ja kuuluisi minusta jokanaisen oikeuksiin niin halutessaan. Uskon että on suurempi riski antaa raskauden mennä noin paljon yli kuin käynnistys tai sektio. Eikö siinä yliaikaisuudessakin jo riskit kasva. Ihme toimintaa.
Synnytystapa-arviossa katottiin että lapsi mahtuu tuleen ihan hyvin, kokoarviot heitteli 3,5kg-4kg. RV:lla 42 tasan synnytys käynnistettiin, lähti nopeata käyntiin, mutta mutta, vauva ei mahtunutkaan tulemaan, lopulta päädyttiin sektioon. Repesin itsekkin pahasti. Vauva painoi 4,8kg. Oli hapenpuutetta, kireätä napanuoraa yms.. Nyt 2kk vauva ihan terve, itsellä kauheet traumat vieläkin.
mäki haluun ulkomaille synnyttämään!
Voisi ne ajatella edes sun psyykettäkin jos lapsen vointi ei kiinnosta. Pakkohan sun stressimäärän jo heijastua sikiönkin vointiin.
Itsellenikin väitettiin viimeiseen asti, että napanuoravirtaukset kunnossa ja vauva voi hyvin, joten kotiin vaan. Mullehan laskettu aikakin oli määritelty kuukautisten alkupäivän mukaan vaikka kuukautiskiertoni on lyhyt ja ultran mukaan vauva viikkojaan kehittyneempi, joten olin vielä pidemmällä kuin 42+1 jolloin lopulta käynnistettiin. (kirjoitin muistaakseni nrolla 17 aiemmin).
Ultralla ei kuitenkaan voida tarkistaa lapsiveden väriä (yliaikaisissa raskauksissa usein vihreää). Istukan kunnossa ei ollut muka valittamista, vaikka oli lopulta ihan loppuunajettu. Koska istukka ei toiminut ilmeisesti enää riittävän hyvin, vauva ei kestänyt supistuksia ja hätäsektioon jouduttiin. Minulle on turha väittää, että kontrollien avulla raskautta voi jatkaa maailman ääriin, kun selvästikään ei voi.
Ap:lle tsemppiä, vaikka täällä moni on kokenut hurjia juttuja, niin huomenna pääset käynnistykseen. Silloin voit olla varma, että sydänääniä seurataan joka hetki.
Vaikka vain saadakseni mielipiteen.
Itse synnytin viereisen paikkakunnan sairalassa koska omassa sairaalassa oli juuri tuollaista että joka lääkäri sanoi eriä. Ja lisäksi lääkärit eivät osanneet kunnolla suomea.
Huomio nro 66, liikkeiden hidastuminen saattaa johtua lähestyvästä synnytyksestä, mutta myös vauvan ahdinkotilasta, siksi kannattaisi ottaa tilanne tosissaan!
Liikkeiden vähäisyys tai vaimeus johtuu usein vauvan hapenpuutteesta, jolloin vauva elää säästöliekillä. Ap:n kannattaisi ehdottomasti nyt tehdä ohjeiden mukainen liikelaskenta kylkimakuulla. Jos saat hädintuskin 10 liikettä tuntiin, tai ovat normaalia vaimeampia, niin heti synnärille!
Jos eivät sairaalassa ota liikehälytystä tosissaan, niin jo on kumma... Täällä pohjoisemmassakin ihan lääkäreiden suusta on kuultu, että näillä asioilla ei ole leikkimistä varhaisemmillakaan viikoilla, eli synnärille mieluummin turhaan kuin aletaan leikkimään vauvan hengellä.
ONNEA MATKAAN!
mullakin meni vedet kahden päivän käynnistyksen jälkeen 42+4 ja siitä vielä kolme päivää " käynnistettiin" synnytyssalien ruuhkan takia, kunnes _pääsin_ kiireelliseen sektioon.
eli kyllä ne ruuhkasairaalassa venyttävät vaikka vedet olisikin menneet. aloittavat vain antibiootit suoraan suoneen sitten 18 tunnin jälkeen :(
Soita sinne Tammisaareen ja kysy heidän mielipidettään tai sitten vetoa noihin vauvan vähentyneisiin liikkeisiin ja mene sairaalaan ja VAADI että jotain aletaan tehdä. Jos päätät kuitenkin odottaa huomiseen, älä missään nimessä anna lääkäreiden pompotella sinua enää vaan vaadi se käynnistys tai sektio huomenna. Tuossa leikitään jo vauvan hengellä. :(
Oikein paljon tsemppiä ja varjelusta teille ap ja vauva. olette mielessä.
sanottiin että pystyn synnyttämään 4,5kg ja pasat..... synnytys käynnistyi ja arvaas lapsi olikin nin iso että minulla repesi peräsuoli tai siis sulkija lihas ja olen jonossa leikkaukseen ollut jo 6kk... Tää se vasta kamalaa on.... vituttaa että äitejä ei kuunnella.. Lapsellani oli napanuora kaulanympärillä jne toivotaan että lapselleni ei jäänyt mitään happivajetta.. sekin selviää myöhemmin
Mä lähden kohta jollekin yhden naisen mielenosoitukselle vaikka kättärin pihalle. Kailotan siellä niin, että Käpylä raikaa. Perhana aleta äidin ja lapsen turvallisuudella leikkimään.
Minä en nyt APna kuitenkaan täysin hermostuisi. Olet saanut paljon erilaisia kommentteja. Itse synnytin Helsingissä kolmannen lapseni rv tasan 42 spontaanisti. Menkkojen mukaan laskettu aika oli 21 vuorokautta yli. Ihan normaali synnytys ikänaiselle. Luottaisin kyllä hoitavaan lääkäriin. Hyviä napavirtauksia toivottaen nyt neljättä odottava antiikkimamma.
Olette aika ihania, ei tällä palstalla ihan kuspäitä kaikki olekkaan.
Nyt kuulkaas kävi niin että tossa vartti sitten heräsin voimien keräys päikkäreiltä ja portaita laskeutuessani meni vedet. Nyt ollaan lähdössä sairaalaan, mutta oli pakko tulla kirjottamaan teille koska olette olleet niin uskomattomia:)
Kiitos paljon teille, nyt lähden hakemaan vauvaa,kättäriltä:) Nyt uskallan sen tunnustaa, tätä ei voi enään peruuttaa:)
ap
Paljon onnea matkaan ja tsemppiä urakkaan =)
t. Se yhden naisen mielenosoituksen järjestäjä.
ilmoita meille, miten kävi.
*halaa virtuaalisesti*
Nyt hajoo pää,muuta en voi sanoa. Vauva ultrattiin ja kaikki on hyvin. Palaan kunhan saan itseni hieman koottua
ap