Lapset eivät osaa syödä nykyisin perunoita!
Olen järkyttyneenä huomannut, että päiväkodissa yhä useammin lapset nirsoilevat perunoille. olen kuvitellut, että perunat, leipä ja maito ovat suomalaisen lapsen perusruokaa, jota syödään päivästä toiseen. Täytyykö kaiken maistua hyvälle/ makealle?
Kommentit (45)
Vierailija:
Ennen vanhaan sitä perunaa vasta syötiinkin, eikä sitä 2. tyypin diabetesta niin paljoa ollut kuin nykyään.
Ei sillon ollutkaan, mutta se osa väestöstä, joka sitä perunaa on aikoinaan popsinut, on tänä päivänä suurin 2-tyypin diabeteksen sairastajaporukka.
No sen rasvan takia tietenkin. Mutta jos ne laittaa itse, eikä siis osta pakastelohkiksia, ne eivät ole yhtä huonoja, koska rasvaa voi laittaa vaan vähän ja käyttää terveellistä öljyä.
Kaupan pakastepotut on epäterveellisiä (mutta käteviä, myönnän). Ja ravintoloissa ne lohkoperunat on ihan samaa roskaa kuin ranskikset.
Tuo kuulostaa siltä, että lapsi ei saa ylimääräisiä säilöntäaineita ja ruokaa saa läheltä ja luultavasti luomunankin.
Vierailija:
meillä syödään kaikkia muita kasviksia paitsi ei perunaa. .
Sama juttu
Mutta, kun kaiken maailman karppaajat ja muut hörhöt jaksaa aina toitottaa sitä, miten peruna lihottaa.
Se on ihan varma, että yksikään lihava ei ole lihava sen perunan syönnin takia!!!
Kohtuudella, kun syö mitä tahansa, niin kaikki ok.
hyvin monille lapsosille ei kelpaa tavalliset kotitekoiset kiisselit ja marjapuurot. Ne ovat lasten mielestä ihan ihmeellisiä, koska eivät ilmeisesti ole joutuneet syömään sellaisia.
Tosin joukkoon mahtuu myös niitä lapsia, jotka eivät suostu syömään jogurttiakaan.
Lihapiirakat ja muut rasvaiset epäterveellisemmät jutut menevät kyllä kaikille.
ravinnoltaan, samoin kuin ranskikset.
Miten niin muka perunamuusi huonoa??? Samalla tavalla siinäkin on keitetyt perunat, muusattuna vain, ja seassa maitoa? Miten niin huonoa ravintoa?
Vierailija:
ravinnoltaan, samoin kuin ranskikset.Miten niin muka perunamuusi huonoa??? Samalla tavalla siinäkin on keitetyt perunat, muusattuna vain, ja seassa maitoa? Miten niin huonoa ravintoa?
ja kyllä se minusta nopeammin kypsyy kuin riisi, mitä pitää keittää 20-30 min. En voisi kuvitella laittavani ruokaa ilman perunoita. Tälläkin viikolla on jo ollut perunaa kalakeitossa, janssoninkiusauksessa ja lihaperunasoselaatikossa, viikonlopuksi varmaan laitetaan ainakin perunoita sienikastikkeen kera.
En pidä sitä kauhean terveellisenä (vaikken mikään karppi olekaan vaan melkeinpä päivastoin, pyrin noudattamaan Harvardin terveellisen ruoan mallia) enkä siitä juuri tykkääkään. En usko että jäämme mistään paitsi.
Pitävät yllä tulehduksia ja aiheuttavat vatsavaivoja. Enpä niin välitä antaa perunaa lapsilleni joka päivä. Silloin tällöin kyllä.
viitenä päivänä viikosta. Ne loput kaksi on yleensä sitten jotain makaroniruokaa. Riisiä meillä syödään taas todella harvoin, ehkä kerran kuussa.
Ja muuten, vaikka syödään niin paljon ja usein perunaa, niin kukaan meidän perheestä ei ole lihava, mutta ei myöskään mitenkään alipainoisia vaan ihan normaaleja ollaan kaikki.
Ei meillä vaan ole ollut kumpaakaan vaikka paljon perunaa syödäänkin.
Vierailija:
Pitävät yllä tulehduksia ja aiheuttavat vatsavaivoja. Enpä niin välitä antaa perunaa lapsilleni joka päivä. Silloin tällöin kyllä.
Käyppä joskus neuvolassa tekemässä testi missä arvioidaan kuinka suuri riski on sairastua tyypin 2 diabetekseen. Ei kuule kysytä perunoista missään!!
" Tyypin 2 diabeteksen kehittymisen taustalla ovat perinnölliset tekijät, mutta sairauden puhkeamiseen vaikuttavat ennen kaikkea elintavat. 2-tyypin diabetes on voimakkaasti lisääntyvä kansansairaus ja epäterveellisen ruokavalion, ylipainon ja passiivisen elämäntavan tavallinen seuralainen. Sairaus puhkeaa tavallisesti aikuisilla, mutta viime vuosina sitä on tavattu yhä nuoremmilla, jopa alle 20-vuotiailla.
Tyypin 2 diabeetikolla keho kärsii suhteellisesta insuliinin puutteesta. Toisin sanoen keho tuottaa normaalisti insuliinia, mutta sen vaikutus kudoksiin on vähäinen. Siksi haima lisää insuliinintuotantoaan, jotta veressä oleva sokeri (glukoosi) saataisiin siirrettyä soluihin. Vähitellen tämä ylituotanto rasittaa haimaa niin, että voidaan puhua todellisesta insuliinin puutoksesta.
Koska elimistö pyrkii kompensoimaan insuliinin heikentyneen vaikutuksen, tyypin 2 diabeetikko saa usein diagnoosin vasta vuosia sairastettuaan. Oireet kuten väsymys, aikaansaamattomuus, päänsärky, jano ja usein toistuva virtsaamisen tarve on helppo selittää kiireisellä elämäntavalla.
Tyypin 2 diabetesta hoidetaan aluksi muuttamalla ruokavaliota ja lisäämällä liikuntaa, jotta mahdollinen ylipaino vähenisi ja solujen herkkyys insuliinille paranisi. Potilas voi myös tarvita lääkkeitä, jotka eri tavoin voivat lisätä insuliinintuotantoa tai parantaa kudosten herkkyyttä insuliinille. Jotkut tyypin 2 diabeetikot voivat myös joutua käyttämään insuliinipistoksia."
Vierailija:
Vierailija:
Ennen vanhaan sitä perunaa vasta syötiinkin, eikä sitä 2. tyypin diabetesta niin paljoa ollut kuin nykyään.Ei sillon ollutkaan, mutta se osa väestöstä, joka sitä perunaa on aikoinaan popsinut, on tänä päivänä suurin 2-tyypin diabeteksen sairastajaporukka.
tarkoittaako se sitä, että teillä ei syödä keittoja, laatikoita, pataruokia yms. joissa on perunaa. Siis ei perunaa missään muodossa?
niin mitä teidän lapset syövät koulussa? Täälä ainakin tuntuu enimmässä määrin olevan jotain perunaruokia koulussa. Vai ovatkohan teidän lapset ihan innoissaan koulussa kun pääsevät syömään perunaa ;)
Suomessahan peruna on ihan taparuokaa, monet vanhemmat ihmisethän kokee, että ateria ei ole oikeaa kunnon ruokaa jollei siinä ole perunaa. Onhan peruna tietysti myös edullista.
Meillä syödään perunaa keitettynä melko harvoin, lukuunottamatta uusia perunoita alkukesästä. Ainoastaan joskus stroganoffin tai muun lihapadan seurana voi olla siikliperunoita. Muut vanhat perunalajikkeet ovat mun mielestä melko mauttomia keitettyinä.
Muusiperunaa meillä syödään silloin tällöin. Pyritään kuitenkin lisäämään siihen jotain mauksi ja terveellisyydenkin vuoksi. Yleensä porkkanaa, naurista tai pinaattia. Kunnon voilla maustettu perunamuusi on hyvää, mutta ei tietenkään kovin terveellistä. Samoin joskus teen jotkut hasselbackan perunat tai uuniperunat, mutta ei nyt joka kuukausikaan.
Meillä on liharuokien kanssa usein lisukkeena juuri kasviksia. Talvisin juuressoseita, salaatteja tai raasteita. Samoin syömme paljon varsinkin talvisin höyrytettyjä kasviksia: kukkakaalia, papuja, parsakaalia, pinaattia.
Meillä syödään myös usein pastaa ja täysjyväriisiä. Ruokavalioiden vuoksi meillä ei pastalaatu ole kovin ravintopitoista, joten sitä ei ole kovin usein. Riisiä tosiaan meillä syödään paljon, teemme usein curry-ruokia.
En yleensä keittoihinkaan lisää perunaa. Suosikkikeittoja meillä ovat juuressosekeitot ja niissä peruna tosiaan ei lisää juuri makua eikä paljon ravintoaineitakaan.
Meillä on kuidunsaanti ongelma ruokavalioiden vuoksi, joten siksikään ei ole tarpeen täyttää vatsaa perunalla, vaan jollakin runsaskuituisella.
Meillä pyritään syömään hyvää ruokaa. On tietysti hyvä tottua kaikkiin makuihin, mutta ei se nyt keitetyn perunan maku nyt yleensä kovin kaksinen ole.
Muussi, laatikot / kiusaukset, ranskalaiset, lohkoperunat ja keitot kyllä kuuluvat ruokalistallemme.
Lihapullat ja makkara kyllä maistuvat niin, että niitä oltaisiin hakemassa lisää useammankin kerran. Miettikääpä vanhemmat mitä lapsenne oikeasti syövät hoidossa ja koulussa jos peruna ei maistu. Oikeasti harvalle lapsista maistuu salaattikaan!!! Onko ruokavalio pelkkää näkkäriä, lihaa (harvoin kalaa) ja maitoa?
Vierailija: