Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset eivät osaa syödä nykyisin perunoita!

Vierailija
07.09.2007 |

Olen järkyttyneenä huomannut, että päiväkodissa yhä useammin lapset nirsoilevat perunoille. olen kuvitellut, että perunat, leipä ja maito ovat suomalaisen lapsen perusruokaa, jota syödään päivästä toiseen. Täytyykö kaiken maistua hyvälle/ makealle?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka vanhemmilla aina niin kiire, ettei kerkiä ruokaa valmistamaan, ja syötetään valmisruokia. Kyllä meillä kaikki lapset ainakin syövät perunaa ihan mielellään.

Vierailija
2/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

riisiä ja pastaa kuin perunoita, kestävät kauan kiehua ja ne pitää pestä. pasta tai riisi on helpompaa.

Mutta lapset perunaa syövät, joskus jopa pyytävät sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ei nyt sitten liittynyt perunansyöntiin mitenkään ;-)...



t. maitoallergisten mutta perunaa syövien lasten äiti



P.S. muistan esikoisen ekan luokan ensimmäisestä vanhempain illasta äidin, joka tärkeänä selitti kuinka " tehdään nyt yhdessä maidon juonnista täällä koulussa tosi hieno juttu" , ajatuksena että hänen lapsensa sitten joisi sen 3 mukia maitoa päivässä. No, luokalla nyt sattui olemaan yksi lapsi, joka ei tosiaankaan voinut juoda maitoa (oma lapseni) ja hänelle ei olisi ollut kauhean ihanaa, jos olisi kovasti mainostettu kuinka " maidonjuonti on niin kivaa, juodaan sitä kaikki" .... Vaan eipä tuollaista kait tule ajatelleeksi, jos omassa perheessä ei satu olemaan allergioita.



P.S.2: kaksi lapsistani on ollut jossain vaiheessa allergisia myös perunalle ja yksi heistä ei edelleenkään voi koivun siitepölyaikana syödä edes keitettyä perunaa...

Vierailija
4/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi peruna on terveellinen. Vanha peruna ei ole oikein muuta kuin tärkkelystä.



Siksi tarjoan enemmin täysjyväpastaa tai keittetyä parsaa summuuta lisukkeena.



Lapsille toki tarjoan vielä vähän perunaa, mutta itse yritän olla kokonaan sitä syömättä. Miksi sitä siis pitäisi syödä?

Vierailija
5/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä syödään kaikkia muita kasviksia paitsi ei perunaa. se ei maistu millekään ja on aika ravintoköyhää. hyvä liha, kala, kasvikset, täysjyvä pasta ja riisi ovat meidän perusruokaa. leivät leivon itse käyttäen runsaasti leseitä ja jyviä. joskus harvoin teen uuniperunoita ja vielä harvemmin valkosipuliperunoita. mutta sellaisenaa keitettynä, no way! ehkä jonkun poronkäristyksen kanssa mutta silloinkin pitää olla paljon sipulia ja muusiksi tehtynä.



meidän lapsi ei tykkää perunasta koska on tottunut kotona paljon parempaan. minkäs sille voi.

Vierailija
6/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi peruna vastaa siis sokerikuormaltaan viittä sokeripalaa.



Ravitsemussuosituksien mukaan peruna on edelleen suositeltava ruoka-aine, koska sitä syödään Suomessa lähes aina osana ateriaa, jolloin muut aterian ainekset tasoittavat sen verensokeria kohottavaa vaikutusta. Tutkimustieto tästä aiheesta kuitenkin osoittaa päinvastaista. Aterian verensokerivaikutuksen voi päätellä noin 90 % tarkkuudella sen yksittäisten osien verensokerivaikutuksista eikä proteiinilla ja rasvalla ole siihen juurikaan vaikutusta.



Ruokavalion korkea sokerikuorma nostaa merkittävästi kakkostyypin diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien riskiä. Tämä saattaa antaa ajattelemisen aihetta perunan ystäville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ykkösjuttu 2.tyypin diabeteksen puhkeamiselle (räjähdysmäisesti nyt puhjennut aikuisilla ja lapsilla) kuin peruna.

Vierailija
8/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia ovat lohkoperunat, perunamuusi jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai valkoinen riisi ole mitenkään suositeltavaa ravintoa sekään. Kyllä peruna, varsinkin juuri kokonaisena keitetty kuoriperuna ihan hyvä lisuke on, kunhan sitäkään ei syö liikaa, vaan ainoastaan osana ateriaa.

Lohkoperunat, ransakikset ja muusi ovat huonoa ravintoa, mutta juuri siinä muodossa perunaa syödään, jos syödään lainkaan.

Koulussa oppilaat eivät millään söisi perunoita, koska eivät ole niihin tottuneet ja kuoriminen on vaivalloista.

Tarjotkaa mammat perunoita lapsillenne edes silloin tällöin. Eivät ne ole vaarallisia. Lasten olisi hyvä tottua syömään perunoitakin ja kuorimaan ne itse.

Vierailija
10/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään lihaa, maitotuotteita, täysjyvää ja kasviksia pääsääntöisesti. Perunaa keitän lapsille muutamia kertoja viikossa.



Makaronia ja riisiä on kanssa tosi harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 4x viikossa koska meistä aikuisista se on hyvää. 5-vuotiaamme kuitenkin aina nirsoilee perunan kanssa, vaikka on sitä ihan tarpeeksi saannut. Ei vain tykkää.

Vierailija
12/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rasvaa on vähän enemmän, mutta muuten? Meillä ainakin paistetaan uunissa kuorineen, siveltynä oliivioljyllä ja päällä yrttejä. Tai jos ei ravaa haluata käyttää niin laitetaan pelkkiä yrttejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen ihmetellyt miksi koulussa ei nykyään joudu kuorimaan perunoita itse lainkaan...

Vierailija
14/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pilkkoo kahteen, tai neljään osaan (lyhyempi kypsymisaika) ja margariinia päälle - nam!



Ja jos on superkiire, niin potut voi valmistaa mikrossa.



Käytämme myös paljon peruna-sipuli-sekotusta ja muitakin pakasteversioita, kuten puikuloita, röstejä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60-luvun alussa, ja meillä oli AINA keitettyä perunaa ja ruskeaa kastiketta. Ellei ollut keittoa tai puuroa, niin joka ikinen päivä sitä samaa..... :(



Sen takia keitetty peruna on ykkösinhokkini, eikä lapsenikaan sitä osaa syödä. Muusia, uuniperunoita yms. kyllä syödään, muttei keitettynä. No, muutama kerta vuodessa, kun tehdään karjalanpaistia tai stroganoffia, mutta siinä se onkin.



Eikä muuten lapseni juo maitoakaan, sillä hän ei pidä siitä, enkä pakota. Minut pakotettiin pienenä juomaan maitoa, enkä sitä kauhua halua pojalleni.



Vierailija
16/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan sitä perunaa vasta syötiinkin, eikä sitä 2. tyypin diabetesta niin paljoa ollut kuin nykyään.

Vierailija:


se ykkösjuttu 2.tyypin diabeteksen puhkeamiselle (räjähdysmäisesti nyt puhjennut aikuisilla ja lapsilla) kuin peruna.

Vierailija
17/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun keitetyt perunat olivat järkyttäviä; joko kovia kuin pingispallot tai jauhoisia kuin nyrkillinen vehnäjauhoja. Herkullista, eikö?

Miehellä on kuta kuinkin samat kokemukset.

Siksi meillä ei syödä keitettyjä perunoita. Uudet perunat ovat poikkeus.

Tumma/ruispasta ja tumma riisi maistuvatkin paremmille kuin perunat, joten tottahan sitä syö mieluummin maistuvampaa ruokaa.



Miksi perunaa pitäisi syödä? Siksi, että se on halpaa?

Vierailija
18/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian voitte kauhistella, kun he eivät edes tiedä miten ne kuoritaan :/

Vierailija
19/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vertaa esim. aasian kansoihin ja heidän ruokavalioonsa. eipä juhli sydän- ja veriusonitaudit tai diabetes siinä osassa maailmaa sairauksien listoilla...

Vierailija
20/45 |
07.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaitto on helppoa. Riisi- ja pastaruuista ei tykkää ollenkaan eikä perunaakaan saa jalostaa esim. paistamalla. Toinen varma suosikki ruokapöydässä on tomaatit ja kurkku. Aamuin illoin syödään puuroa.



Ruuan pitää olla mahdollisimman selkeää ja yksinkertaista. Esim. pitsa ei täytä näitä kriteereitä, joten sitä ei meidän tytön ruokalautasella näy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi