Juomisen jälkeinen masennus...Onko tuttu juttu?
Nykyään AINA juomisen jälkeen alkaa masentamaan aivan valtavasti...Nyt pe-la yönä tuli pitkästä aikaa oltua viihteellä, ja ihan kiva ilta oli, mutta koko loppu viikonloppu, ja tämä päivä mennyt todella alakuloisena, kaikki ahdistaa, ei huvittaisi poistua neljän seinän sisältä mihinkään ja tekisi mieli vaan itkeä.
Tälläistä kestää aina muutama päivä, kunnes hiukan helpottaa... Senpä takia ei usein teekään mieli "viihteelle".
- Onko muilla vastaavaa?
Kommentit (158)
Loivenna. Nii minäkin teen kunhan tästä selviän.
On erittäin tuttua. Ei alkoholia siis enää, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Elimistöllä kestää saada aivojen mielihyvävälittäjäaineiden pitoisuus uudelleen normaalille tasolle. Siksi mm. masennuspotilaiden ei missään nimessä pitäisi juoda- Alkoholi polttaa pois kaiken sen hyvän olon, jota yritetään nostattaa esim. liikkumisella ja lääkityksellä.
tämä
Huomasin nyt viimeaikoina olleeni ahdistunut järjettömistä asioista parin viikon ajan. Outoa kaipuuta menneisyyteen ihan ahdistukseen asti. Kaikki kuitenkin hyvin nykyään. Myöskään mikään ei ole kiinnostanut tosissaan vähään aikaan. Vatsassa vaan sellanen ahdistava tunne aina mikä ehkä hieman helppaa iltaa kohden. Tajusin että olen tissutellut nyt pari kolme kaljaa ehkä joka toinen ilta, välillä joka ilta sen pari viikkoa . Olin joskus kuukauden juomatta yhtään mitään kun kärsin olemattomasta ahdistuksesta ja murehdin kaikkea mahdollista turhaa. Huomasin pienienkin annosten tekevän hallaa aina seuraavana päivänä. Oireet loppuivat silloin. Nyt täytyy jättää pois vaikka hyvältä maistuukin iltapalan kera. Tykkään kokkailla iltaisin. Jos vaikka se ahdistus katoaisi.
Onpa mukava lukea näitä kommentteja ja huomata, etten oo ainoa jolla on tätä psyykkistä krapulaa. Oon nyt 33v ja tää on alkanu parin viime vuoden aikana. Aluks ei tapahtunu joka kerta, mutta nykyään on enemmän sääntö kun poikkeus, jos yhtään enempää nautin, kun yhden saunasiiderin. Eilen tuli vietettyä iltaa ystävien kanssa ja tänään on taas surullinen ja ahdistunu fiilis...millähän sitä serotoniinitasoa sais nostettua?
Mulla ei kyllä tätä tapahdu. Mutta johtunee siitä, että juon aterialla pari lasia viiniä. Enkä dokaa. Siitähän tulee tämä morkkiksena tunnettu olotila.
Serotoniiniteoria muuten on ihan soopaa.
Vierailija kirjoitti:
osalla ihmisistä alkoholi laskee aivojen serotoniinipitoisuutta, josta johtuu masentuminen juomisen jälkeen. Kannattaa pitää päiväkirjaa juomisen ja masennuksen yhteydestä. Usein toistuvat kaavamaisesti, alkavat tiettynä päivänä juomisesta ja loppuvat tietyn ajan päästä.
Joo, no on kyllä aivan selkeästi huomattavissa. Heti seuraavana päivänä juomisesta alkaa, ja kestää yleensä noin viikon verran.
Tässä juuri pohdin, että jos tapanani olisi juhlia alkoholin kera joka viikonloppu, niin silloinhan todennäköisesti olisin jatkuvasti ahdistunut! :O
Runsas alkoholikäyttö aiheuttaa masennusta juuri tuosta syystä - ei siis vain niin, että joisi masennukseen. Kannattaa oikeasti tiedostaa ja miettiä alkoholikäyttöään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kyllä tätä tapahdu. Mutta johtunee siitä, että juon aterialla pari lasia viiniä. Enkä dokaa. Siitähän tulee tämä morkkiksena tunnettu olotila.
Et usko alkoholin vaikuttavan mielihyvään? Miten tuo mielihyvän tunne välittyy aivoihin? Olisiko välittäjäaineiden kautta, dopamiinin ja serotoniinin? Kysypä joltain neurofysiologilta, voi kertoa sinulle kuinka tarkasti nämä systeemit jo nykyään tunnetaan, ei uskon asia.
On mutta se ei johdu juomisesta vaan siitä, että en koskaan saa pillua. Selvinpäin ihan sama efekti ilman krapulaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et usko alkoholin vaikuttavan mielihyvään? Miten tuo mielihyvän tunne välittyy aivoihin? Olisiko välittäjäaineiden kautta, dopamiinin ja serotoniinin? Kysypä joltain neurofysiologilta, voi kertoa sinulle kuinka tarkasti nämä systeemit jo nykyään tunnetaan, ei uskon asia.
Viittaan lähinnä ssri-lääkkeisiin, jotka ovat suuri huijaus. Eipä silti, kyllä parista lasista viiniä tulee hyvä mieli. 😊 Välimeren maissakin asuu iloista kansaa. Suomalaisten masennus johtuu monesta eri asiasta. Mutta jos liikaa juot, seuraa morkkis, se on selvä. Mutta et voi väittää että jos nauttii pari lasia viiniä, masentuu, tai että masentuneet juo liikaa. Tunnen masentuneita absolutisteja parikin. Mutta aina on helppo yksinkertaistaa, yleistää ja ennen kaikkea SYYLLISTÄÄ. Olet masentunut = juot liikaa
Voi voi miten on helppoa.
Emppu kirjoitti:
Onpa mukava lukea näitä kommentteja ja huomata, etten oo ainoa jolla on tätä psyykkistä krapulaa. Oon nyt 33v ja tää on alkanu parin viime vuoden aikana. Aluks ei tapahtunu joka kerta, mutta nykyään on enemmän sääntö kun poikkeus, jos yhtään enempää nautin, kun yhden saunasiiderin. Eilen tuli vietettyä iltaa ystävien kanssa ja tänään on taas surullinen ja ahdistunu fiilis...millähän sitä serotoniinitasoa sais nostettua?
Liikunta on yksi hyvä keino,vaikka vain reipasta kävelyä jossain mukavassa ympäristössä (puistossa, metsäpolulla). Aika monet ystävistäni ovat huomanneet noita oireita (tai niiden vahvistumisen) juuri iän myötä, itse lopetin kokonaan alkoholin käytön (korkea verenpaine ja yritän laihduttaa, tuhia kaloreita ja aika pienet säännölliset annokset tuntuvat nostavan verenpainetta), mies on vähentänyt käyttöä hyvin paljon, vain muutaman kerran vuodessa paria lasia enempää, ehkä kerran kuussa se lasikaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittaan lähinnä ssri-lääkkeisiin, jotka ovat suuri huijaus. Eipä silti, kyllä parista lasista viiniä tulee hyvä mieli. 😊 Välimeren maissakin asuu iloista kansaa. Suomalaisten masennus johtuu monesta eri asiasta. Mutta jos liikaa juot, seuraa morkkis, se on selvä. Mutta et voi väittää että jos nauttii pari lasia viiniä, masentuu, tai että masentuneet juo liikaa. Tunnen masentuneita absolutisteja parikin. Mutta aina on helppo yksinkertaistaa, yleistää ja ennen kaikkea SYYLLISTÄÄ. Olet masentunut = juot liikaa
Voi voi miten on helppoa.
E
Syyllistämisestä ei ole kyse, ainoastaan syy-seuraussuhteiden ymmärtämisestä. Pari lasia silloin tällöin ei varmasti aiheuta aivokemiassa muutoksia, mutta säännöllinen, runsaahko käyttö sen sijaan aiheuttaa. Täälläkin monia ihmisiä jotka sen käytännössä havainneet, havaittu myös tieteellisissä tutkimuksissa. Usein se syyn etsiminen liikaan alkoholinkäyttöön on lähtenyt mielenterveyden ongelmista, masennuksesta. Nykyään tajutaan, että runsas käyttö huonontaa unen laatua, väsyttää ja aiheuttaa masennusta. Siksi alkoholinkäytön lopettaminen tai rrunsas vähentäminen olisi hyvä tapa alkaa parantaa omaa masennustaan - voi kokeilla riittääkö se, silloin ei niitä ssri-lääkkeiden sopivuutta tarvitsisi kokeillakaan.
Ei tee oikein mieli juoda nykyään, koska neljä päivää kännien jälkeen menee niin alakuloisena. Ei tunnu yksien kännien arvoisilta.
Yhdessä ohjelmassa käsiteltiin nuorten ihmisten aivokemiaa ja sitä miten päihteiden käyttö alkaa siitä viikonloppukäytöstä.
Kun viikonloppuna vetää kännit, tai jotain muuta, aivoilla kestää se 5 päivää saada välitysaineet tasapainoon aivoissa. Sen vuoksi perjantaisin olo tuntuu niin kivalta, energiseltäkin ja että haluisi tehdä jotain. Ei siis johdu ainoastaan siitä, että jess-perjantai, vaan ihan siitä että aivot on normaali olotilassa ja on positiivinen olo.
Sellainen olo siis, joka on perjantaina, kuuluisi olla ihmisellä luonnostaan melkein koko ajan.
Kun vetää viikonloppusin, niin viikko meneekin siinä toipuessa ja elämä alkaa näyttää koko ajan paskemmalta.
Pitemmän käytön jälkeen aivoilla kestää pitempään toipua. Viisi päivää ei enää riitäkään.
Ihan samanlaisia tunteita minullakin, levoton olo, ahdistus ja unettomuus seuraavat hauskaa juhlailtaa. 😕
Joo sama juttu täällä. 32 täytän ja oon harventanut kovempaa juomista kun jo pienistäkin määristä voi tulla krapula. Saatan olla herkkä alkoholille. Jos on tulossa yökerhoiltoja niin yritän etukäteen rajata eri tavoin. Nyt olin kaverin bileissä mut en tiennyt et myös holilliset bileet + olin väsynyt. Oli hauskaa mut tuli myös törttöiltyä vähän, yleensä oon niin tarkka siitä, millaisen kuvan annan muille, sitten ihan kännissähän voi tulla tyyliin mitä vain. Kai se pitää vain hyväksyä ettei oo täydellinen ja jos mä käytän holia niin silloin tällöin noita tulee. Mut tarkkailen kyllä alkoholin käyttöö ja yritän keksiä muuta tekemistä. Monesti saatan jättää menemättä paikkoihin mis juodaan jos ei jaksa. Tsemiä kaikille!
Kiitos AP:lle avauksesta, vaikka vanha ketju onkin, tämä on mulle erittäin ajankohtainen asia juuri nyt.
Aiemmin alkoholi ai aiheuttadut darraa kummempaa, mutta ikääntyessäni kävi toisin. Mutta tajusin sen vasta nyt lukiessani tätä. Sairastuin masennukseen pari vuotta sitten, luonnollisesti sain lääkityksen. Olin vähän kauhuissani, ja oli tiedossa viikon päästä isot kosteat juhlat, ja sitten kysyin, että viko ottaa yhtään alkoa, kun on juhlat tulossa. Lääkäri lohdutti, että ei haittaa jos vähän ottaa, opettele olemaan itsellesi armollisempi...
Sillä seurauksella, että ahdistusta aloin paikkaamaan alkoholilla sitten ihan säännöllisesti...
Nyt lopetin viikko sitten ja pientä ilon tunnetta alkaa olemaan elämässä. TOivottavasti näin tosiaan on ja fiilis paranee!
Muistaakseni lääkäriluennoilla psykiatri sanoi että alkoholi on depressogeeninen, eli masennusta aiheuttava kun sitä nautitaan yli 2 annosta! Laskee elimistön serotoniinitasoja.. Alkon hupi on siis todellakin hetkellinen