Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juomisen jälkeinen masennus...Onko tuttu juttu?

Vierailija
23.07.2012 |

Nykyään AINA juomisen jälkeen alkaa masentamaan aivan valtavasti...Nyt pe-la yönä tuli pitkästä aikaa oltua viihteellä, ja ihan kiva ilta oli, mutta koko loppu viikonloppu, ja tämä päivä mennyt todella alakuloisena, kaikki ahdistaa, ei huvittaisi poistua neljän seinän sisältä mihinkään ja tekisi mieli vaan itkeä.

Tälläistä kestää aina muutama päivä, kunnes hiukan helpottaa... Senpä takia ei usein teekään mieli "viihteelle".

- Onko muilla vastaavaa?

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tryptofaanipitoiset ruoka-aineet voi helpottaa oireita, kun se on serotoniinin esiaste. Ehkä siinä myös osasyy krapulassa/laskuhumalassa tulevaan juustonhimoon. Itse söin yhdessä vaiheessa myös 5-HTP:ta (5-Hydroksitryptofaani) ja huomasin sen auttavan masennusoireisiin. Aivokemiaa, mutta henkinen morkkis on sitten asia erikseen.

Vierailija
42/158 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisi mieli vain ryhtyä samantien absolutistiksi. Ei tällainen olotila ole mistään kotoisin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lopetti kokonaan alkonkäytön vuosia sitten tuon takia, että jo parista kaljasta saattoi mennä aivokemia niin sekaisin että oli monta päivää saamaton ja masentunut.

Vierailija
44/158 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osalla ihmisistä alkoholi laskee aivojen serotoniinipitoisuutta, josta johtuu masentuminen juomisen jälkeen. Kannattaa pitää päiväkirjaa juomisen ja masennuksen yhteydestä. Usein toistuvat kaavamaisesti, alkavat tiettynä päivänä juomisesta ja loppuvat tietyn ajan päästä.

Vierailija
45/158 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirvee morkkis ja masennus liittyen omaan käytökseen ja olemattomiin mokiin - vaikka olisin ollut vain pikkuhiprakassa niin menee ainakin viikko tehtyjä mokia muistellessa.

Absolutismia mäkin olen harkinnut.

Vierailija
46/158 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirvee morkkis ja masennus liittyen omaan käytökseen ja olemattomiin mokiin - vaikka olisin ollut vain pikkuhiprakassa niin menee ainakin viikko tehtyjä mokia muistellessa.

Absolutismia mäkin olen harkinnut.

Nimenomaan tuo, että omassa päässään pienetkin humalassa tapahtuneet mokat paisuvat todella suuriksi. Jään myös kelailemaan miten olen mahdollisesti(?) onnistunut nolaamaan itseäni ihmisten silmissä humalakäyttäytymiselläni. Ei tee pahemmin mieli näyttäytyä ihmisten ilmoilla.

Välillä olen näiden tuntemuksien takia saanut paniikkikohtauksiakin.

Yleensä noin viikon päästä nämä tunteet ovat jo helpottaneet (sitä odotellessa!)... Mutta onko se yhden illan huvi tämän olon arvoinen? - EI?

Vierailija
47/158 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osalla ihmisistä alkoholi laskee aivojen serotoniinipitoisuutta, josta johtuu masentuminen juomisen jälkeen. Kannattaa pitää päiväkirjaa juomisen ja masennuksen yhteydestä. Usein toistuvat kaavamaisesti, alkavat tiettynä päivänä juomisesta ja loppuvat tietyn ajan päästä.

Joo, no on kyllä aivan selkeästi huomattavissa. Heti seuraavana päivänä juomisesta alkaa, ja kestää yleensä noin viikon verran.

Tässä juuri pohdin, että jos tapanani olisi juhlia alkoholin kera joka viikonloppu, niin silloinhan todennäköisesti olisin jatkuvasti ahdistunut! :O

Vierailija
48/158 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistöllä kestää saada aivojen mielihyvävälittäjäaineiden pitoisuus uudelleen normaalille tasolle. Siksi mm. masennuspotilaiden ei missään nimessä pitäisi juoda- Alkoholi polttaa pois kaiken sen hyvän olon, jota yritetään nostattaa esim. liikkumisella ja lääkityksellä.

Vierailija
49/158 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuota alkoi ilmetä noin 10 vuotta sitten (nyt ikää 36), aikaa myöten masennusoireet ovat pahentuneet.

Olen sen verran netistä etsinyt tietoa, että liittyy ilmeisesti aivojen välittäjäaine serotoniinin vajaukseen humalatilan jälkeen.

Eipä kovin paljoa humalatila kiinnosta, silloin kun on pari päivää masennusta tiedossa. Se ahdistus kun tulee siihen krapulan lisäksi, niin olo on ihan järkyttävä.

Vierailija
50/158 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on hieman alle 40-v mies, joka lähtee viihteelle lähes joka viikonloppu kunhan on töistänsä vapaalla. Siinä mielessä juntti henkilö kyseessä ettei osaa juoda kuin kahdella vaihteella: joko ei ollenkaan tai sitten diskoon ja helvetisti viinaa pilkkuun asti. Hän viettää kaikki krapulapäivät peiton alla ahdistuneena aivan mielettömän huonon olon seurana..ja nuo krapulat kestävät aivan koko päivän.

mullakin oli aikaisemmin pahoja krapuloita,mutta sitten oli vain pakko alkaa hillitä juomista ja alkaa juoda kerralla vähemmän. On toiminut sillä tavalla ettei krapulat enää ole sellaisia kuin aikanaan ruotsinlaivalla :) valitettavasti olen saanut noiden päänsärkypahoinvointikrapuloiden tilalle tuon ahdistuneisuuden tunteen joka on todella voimakas. Pahinta kaikessa on se, että sekin ahdistaa jos jätän illanviettoja tms. väliin koska en halua juoda (siis sellaisia illanviettoja missä kaikki juovat). Alkoholi on valitettavan läsnä sosiaalisissa kuvioissa.

Vierailija
51/158 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman asian takia lopetin alkoholinkäytön kokonaan. Ollut jo monta vuotta ilman, syynä hirveä, pitkään jatkuva ahdistus alkoholin käytön jälkeen. Ei ole sen arvoista!

Vierailija
52/158 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on tuttu ilmiö! Omituisinta on, että 20-28 vuotiaana pystyin juomaan humalahakuisesti monta kertaa viikossa ilman ahdistusta tai masennusta, mutta nyt kolmikymppisenä huomattavasti alkoholinkäyttöä vähennettyäni (kerran pari kuussa) on seuraavien päivien olot aivan tuskaa..ja tuntuu että näin iän mukana pahenee vain kerta kerralla. Miten on mahdollista että n. 6 alkoliannosta aiheuttaa monen päivän ahdistuksen? ja mitkä tekijät tähän vaikuttavat kun tuntuu olevan niin henkilökohtaista..

Eilen tuli oltua viihteellä, mentyä ajoissa nukkumaan ja tänään päänsäryn lisäksi olen itkenyt ilman syytä todella monta kertaa ja mieli on tosi alakuloinen. Miesparka, joka tästä joutuu kärsimään, valitettavasti häneen kohdistuu mun ahdistuksen purkaminen ja täysin ilman syytä, en vaan MAHDA itselleni mitään! Onko oikeasti ainoa apu lopettaa juominen kokonaan ja saada tylsän mummon maine kaveripiirissä ? Ehkä hieman karrikoiden..mutta ystäväni eivät vain ymmärrä miksi en lähde heidän kanssaan mielelläni baariin. Tuskin kukaan ymmärtää mitä tää on jos ei itse samasta kärsi. M

Vierailija
53/158 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta tärkeä aihe!

Ensinnäkin on harmillista, että netistä on vaikea löytää asiantuntevaa tietoa tästä aiheesta. Varmaan juuri siksi tämä keskusteluketju on lähtenyt liikkeelle. Alan verkkosivuilla kerrotaan alkoholin ongelmakäyttäjistä ja siitä, miten alkoholi pahentaa masennusta. On kuitenkin nähdäkseni eri asiasta kyse, kun kohtuukäyttäjällä yksi juopottelukerta laukaisee monta päivää kestävän ahdistuksen.

Oma tarinani on aika samanlainen kuin muilla. Olen nyt vähän päälle 30-vuotias, ja juuri kolmenkympin kieppeillä huomasin, että railakas baari-ilta johti usein henkisesti huonoon oloon. Nykyään käytän alkoholia aika vähän (0-1 kertaa viikossa). Jos joskus juon itseni humalaan, niin varsinainen krapulapäivä menee siedettävissä, jopa hilpeissä merkeissä. Mutta pari päivää juomisen jälkeen synkistely alkaa: on vaikea ilahtua asioista, arjen huolet paisuvat kohtuuttomiin mittasuhteisiin, eikä sosiaalinen kontakti juuri kiinnosta. 

En ole lääketieteen ammattilainen. Kaivelin joskus asiasta tietoa, ja luin että alkoholi vaikuttaa serotoniinitasapainoon, niin kuin joku tuolla sanoikin. Ainakin minulla kostea ilta tietää myös univaikeuksia. Se on ihan loogista, koska serotoniini vaikuttaa mielialan ohella myös unirytmiin.

Onkohan sitten niin, että iän karttuessa hormonitasapaino ei palaudu niin jouhevasti kuin nuorempana. Huononeeko tilanne tästä vielä? Jos vedän viisikymppisenä pilkkuun asti, niin menetänkö jo järkeni? :)

Harmittaa kyllä hieman, että en voi lähteä noin vaan kavereiden kanssa ulos ja katsoa että "mihin ilta kuljettaa". Nautin kyllä vieläkin humalatilan tuomasta euforiasta. Nykyään sitä tulee vaan välteltyä, koska tiedossa oleva lasku on niin mojova. 

Minusta tästä aiheesta olisi hyvä olla lisätietoa. Olo helpottuu vähän kun tajuaa, että alakuloisuus korjaantuu muutamassa päivässä. Monesti on tullut jälkikäteen ihmeteltyä sitä, miten saattoikin olla aivan maailmanlopun tunnelmissa pienistä asioista. Tosin pahimmassa tapauksessa jokuhan voi korjailla ankeutta samalla aineella mikä sen aiheutti. Siitä ei varmasti ole pitkä matka ihan kunnon alkoholismiin.

Vierailija
54/158 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä jo vanhaketju, mutta pakko laittaa tänne oma kokemus.

Eilen meillä oli kaveriporukalla sellainen kivan kostea ilta, tai no eilen ainakin siltä tuntui, mutta nyt on vaan koko päivän tuntunut pahalta. Ensinnäkin en normaalisti juo juuri yhtään, ja jos juon otan suunnilleen vain pari kaljaa. Nyt join kuitenkin aivan liian paljon, ja nyt jälkeenpäin nolottaa ihan kauheasti omat pienetkin "törttöilyt" humalapäissään....yleensä olen se ihminen joka katsoo tuomitsevasti känniläisiä. Koko päivän olen tässä miettinyt absolutistiksi ryhtymistä, koska en enää ikinä halua samaa olotilaa. Ja lisättäköön vielä, että ikää on vasta 19 vuotta....

Vierailija
55/158 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa mitään muita krapulaoireita, mutta seuraavana päivänä tuntee samanlaisia ikäviä fiiliksiä kuin sairastaessani masennusta. Ei mitään epätoivon syövereitä mutta levottomuutta, alakuloisuutta, melankoliaa ja huolta kyllä.

Vierailija
56/158 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, syy lopettamiseeni. En enää kestänyt niitä masennuksia.

Vierailija
57/158 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin juoda yhden alkoholiannoksen, jo kahdesta iskee tajuton ahdistus. Humalasta vähintään viikon alakulo, pahimmillaan mietin itsemurhaa. Siispä olin viimeksi humalassa 2011, 40-vuotiaana.

Vierailija
58/158 |
02.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu minulla! Alkoholin nauttimisesta seuraavana päivänä on hirveän masentunut, tekee vain mieli itkeä ja rypeä itsesäälissä vaikka ei olisi edellisenä iltana edes tehnyt mitään sellaista mistä olisi aihetta morkkikseen. Tätä olotilaa kestää 1-2 päivää ja pienelläkin määrällä alkoholia on tällainen vaikutus vaikka muita krapulaoireita ei tulisikaan. Ilmeisesti minulla on jokin serotoniinijuttu taustalla, kun on muutenkin taipumusta masennukseen. En halua tieten tahtoen pahentaa oloa, joten olen lopettanut alkoholin käytön lähes kokonaan.

Vierailija
59/158 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oma ratkaisu tähän.

Mä kanssa lopetin alkoholinkäytön lähes kokonaan noin 5v sitten ollessani 35v. En vaan henkisesti kestänyt sitä seuraavan päivän henkistä tuskatilaa. Ne oli tosi rankkoja, ahdisti, masensi, pelotti. Vaikka mitään ei ollut tapahtunut.

Mä kuitenkin olen nyttemmin halunnut aina silloin tällöin käydä ulkona. Nyt olen kesällä käynyt 2 kertaa ja alkuvuodesta juhlin synntäreitä yhtenä iltana. Niinpä hain lääkärsitä rauhoittavaa (diapam 5mg) ian muusta syystä. Sain sitä 30kpl. Niitä on nyt sitten kulunut tänä vuonna 3tablettia. Otan sellaisen juhlimisen jälkeisenä aamuna ja buranan perään. Menee nirmaalisti se päivä sitten ja yhden päivän nuo ahdistusoireet vaan kestääkin.

Joku leimaa mut nyt sekakäyttäjäksi ja pelottelee lääkekoukulla. Tällä menolla tuo lääkepaketti kestää 5vuotta. Alkoholia otan ehkä 6 annosta illan aikana. Tai joskus varmaan 8.

Mun mielestä voisi olla ihan reilusti vaan joku darrapilleri. Puolet buranaa ja pieni määrä jotain rauhoittavaa. Olisko se nyt niin kamalaa sellainen.

Vierailija
60/158 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi tyhjentää aivojen serotoniinivarastot joten ihmekö tuo. Onko tää jo vastattu? En jaksa lukea koko ketjua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi