Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juomisen jälkeinen masennus...Onko tuttu juttu?

Vierailija
23.07.2012 |

Nykyään AINA juomisen jälkeen alkaa masentamaan aivan valtavasti...Nyt pe-la yönä tuli pitkästä aikaa oltua viihteellä, ja ihan kiva ilta oli, mutta koko loppu viikonloppu, ja tämä päivä mennyt todella alakuloisena, kaikki ahdistaa, ei huvittaisi poistua neljän seinän sisältä mihinkään ja tekisi mieli vaan itkeä.

Tälläistä kestää aina muutama päivä, kunnes hiukan helpottaa... Senpä takia ei usein teekään mieli "viihteelle".

- Onko muilla vastaavaa?

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:lla oppii kaikkea uutta! En ole tällaisesta kuullutkaan. 

Sen kyllä olen itsestäni huomannut, että alan itkemään herkemmin, esimerkiksi miehen vanhoja tyttöystäviä.... siis sellaisia kymmenen vuoden takaisia. Onko tämä sitä ahdistusta, mistä te puhutte?  

Vierailija
22/158 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun en käytä, mutta onko normaalia itkeä miehen ikivanhoja heiloja? En usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu mullakin. 1-2 viinilasista hirveä morkkis. 8 vuoteen en ole koskenut mihinkään alkohooliin eikä yhtään ikävä sitä. 

Vierailija
24/158 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo sanoi, alkoholin käyttö alentaa aivojen serotoniinipitoisuutta muutamaksi päiväksi esim.bileillan jälkeen. Masennushan on aivokemiallinen sairaus, jossa aivojen välittäjäaineiden (mm.serotoniini, dopamiini) pitoisuus laskee huomattavasti alle normaalin. Jotkut reagoivat voimakkaammin alkoholiin ja iän mukana taipumus kasvaa. Kun aivokemia on kuitenkin muuten tasapainossa, nousee krapulapäivän jälkeen serotoniinitasot normaaleiksi muutamassa päivässä. Jos elämässä on haasteita, kannattaa alkoholin käyttö jättää ainakin hetkeksi kokonaan pois, koska stressi ja alkoholi saattavat altistaa masennukselle. Masentuneen ihmisen tulisi jättää alkoholi kokonaan pois. Viikonloppuna käytetty runsas alkoholi vaikuttaa lievemmin n.viikon ja seuraavana  viikonloppuna nautittu taas uudelleen eli ylläpitää lievää masennusta ja pahentaa sitä. Valitettavan usein ihmiset "itsehoitaa" itseään muutamalla tai useammalla lasillisella ja huono kierre on valmis. Krapulamasennusta ja alakuloa voi hieman helpottaa hyvällä ruokavaliolla ja extra vitamiineilla. Esim. Banaanin on todettu nostavan serotoniinitasoa seksuklaan :) Katsokaan lisää netistä.

terv: sairaanhoitaja

Vierailija
25/158 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nro 40 jatkaa.. Siis piti sanoa, että banaanin on todettu nostavan serotoniinitasoa kuten suklaankin ! Eikä seksuklaan...:) I-padin "korjaus" eikä freudilainen lipsahdus..:D

Vierailija
26/158 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

seliseli, lopettakaa sit se ryyppääminen, ai niin mutta eihän se alkoholisteilta käykään niin helposti, joten jatkakaa vain ryyppäämistä, kyllä se loppuu viimeistään sitten kun maksa sanoo poks. Vituttaa nämä jotka aina "ryhtyvät absolutisteiksi" seuraavana päivänä juomisen jälkeen. Sanokaa sama vaikka puolen vuoden juomatta olemisen jälkeen niin on jotain pohjaa noissa stooreissa.

T: 5 vuotta ilman alkoholia. KOKONAAN ilman alkoholia.

Vierailija
27/158 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon ahdistavan olotilan takia jätin alkoholin kokonaan pois 6kk sitten. Paras ajanjakso vuosiin! En ole tarvinnut alkoa mihinkään enkä koe että olisin jäänyt paitsi mistään. Ulkona käyn, baareissakin, mutta limulinjalla. Olen 40v-nainen.

Vierailija
28/158 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 14:55"]seliseli, lopettakaa sit se ryyppääminen, ai niin mutta eihän se alkoholisteilta käykään niin helposti, joten jatkakaa vain ryyppäämistä, kyllä se loppuu viimeistään sitten kun maksa sanoo poks. Vituttaa nämä jotka aina "ryhtyvät absolutisteiksi" seuraavana päivänä juomisen jälkeen. Sanokaa sama vaikka puolen vuoden juomatta olemisen jälkeen niin on jotain pohjaa noissa stooreissa.

T: 5 vuotta ilman alkoholia. KOKONAAN ilman alkoholia.

[/quote]

Nyt kyllä kiinnostaa, kuinka olet päätynyt tähän vanhaan ketjuun. Mitä googlettelit ja miksi?

Miksi sua vituttaa muiden puheet alkoholiin liittyen?

Itsekin olen ollut useamman vuoden täysin ilman alkoholia. Ei mulle muiden juominen - tai juomattomuus, tai siitä puhuminen - aiheuta minkäänlaisia tunteita. Alkoholi itsessään ei mua enää kiinnosta. Lopetin juomisen juuri tuon ahdistuksen vuoksi.

Mutta tosiaan, kerros miksi koet tämän asian niin voimakkaana ja miksi nostit tämän vanhan ketjun?

Vierailija
29/158 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuttua. Mielestäni eri asia kuin ns. morkkis. Morkkis on pelkoa siitä, että on mokaillut ja syyllisyydentunnetta joko todellisesta tai kuvitellusta mokailusta, juomisesta yms. Juomisen jälkeinen masennus johtuu taas täysin alkoholin vaikutuksesta välittäjäaineisiin (varmasti morkkiskin johtuu osittain tästä), eikä juurikaan riipu juodusta määrästä eikä lainkaan illan hauskuudesta/ mokailemattomuudesta.

Itselläni tulee masennus jos juon humalaan, 1-2 annosta ei vaikuta samalla tavalla. Tunne on hyvin samanlainen kuin ollessani oikeasti masentunut, mikä on saanut epäilemään olinko masentunut ainoastaan juomisen takia. Vaikka koin juovani, koska olin masentunut. Toisaalta masennusoireet eivät helpottaneet sairaalahoidossakaan, siellä ei tietenkään saanut alkoholia. Että eiköhän siinä ollut muustakin kyse. Kunpa silti joku olisi pistänyt hikitreenaamaan ja jättämään juomisen, olisin voinut saada pari vuotta normaalia elämää tilalle....

Masennuksen sekä vahvojen krapulaoireiden takia olen jättänyt juomisen aika vähälle. Muutaman kerran vuodessa juon enemmän, silloin tällöin muutaman annoksen ja kuukausitasolla sen 1-2 annosta kerralla. Näillä selviän suuremmitta oireitta, vaikka eihän se humalaan asti juominen koskaan niin tarpeellista olisi :)

Vierailija
30/158 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut masentunut, ja humalaa seuraavan päivän alakulo, lohduttomuus ja ahdistus on aivan samanlaista kuin masennuksen sekaisin saama aivokemiaolo.

Vierailija
31/158 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tuntuvat monet miettivän. Tllaisessa blogissa näköjään puretaan ihan samaa asiaa.

http://potilastarina.com

Vierailija
32/158 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla, mutta kärsinkin paniikkihäiriöstä. Aivotoiminta menee ihan sekaisin pariksi viikoksi yhden juomiskerran jälkeen, että kaikki tuntuu masentavalta, enkä pysty ajattelemaan "täysillä" asioita.

Vierailija
33/158 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta ah niin ajankohtaista asiaa! Hyvä huomata etten ole ainoa kellä näitä tulee. Nautin alkoholia nykyään vain muutaman kerran vuodessa (sosiaaliset tilanteet joskus) mutta edelleen saatan toisinaan ihmetellä että "miksi mua nyt näin masentaa" ja sitten muistaa että viikko sitten tuli nautittua yksi annos kun ei muka voinut kieltäytyäkään. Se tulee tosi pienestä eikä vaadi krapulaa tullakseen. Absolutismi kutsuu milloin vaan koska ei tuota jaksa enää käydä läpi, itsesääliä, toivottumuutta ja lopun tunteita, vaikka ohihan se lopulta menee. Tai on ainakin ennen mennyt... (ikää 39v, ilmiö tullut selväksi n.34v)

Vierailija
34/158 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiasta keskustellut oman psykologini kanssa, ja hän sanoi että on tapauskohtaista tämä. Alkoholi tutkitusti pahentaa paniikki- ja ahdistusoireita, mutta masennukseen vaikutus on yksilöllistä. Itse olen lääkinnyt masennustani alkoholilla satunnaisesti, ja olo paranee huomattavasti. Jos menee överiksi, seuraavana aamuna on moraalinen krapula asiasta ja masennun siitä, että annoin itseni juoda niin paljon. Muuten en masennukseen ole huomannut vaikutuksia.

Riippuu siis paljon henkilöstä. Psykologini sanoi jotenkin niin, että yleensä pitäisi sanoa että ei saa juoda, jos on masentunut, mutta jos satunnainen juominen itseasiassa kohentaa olotilaa, eikä siitä seuraa masennuksen pahentamista, hän ei ala aikuiselle ihmiselle sanomaan että älä juo. Alkoholistit onkin sitten asia erikseen.

Vierailija
35/158 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, muutkin ovat huomanneet saman kuin minä.

Juominen, vaikka muutama annos, saa minulle ahdistusoireita. Ennen kärsin ahdistushäiriöstä, lievistä paniikkioireista ja todella pahasta pms:stä. Kaikki oireet ovat pois kun olen ollut juomatta. En ennenkään harrastanut ryyppämistä vaan pari annosta muutamia kertoja viikossa.

Vierailija
36/158 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sillä juomisella itsellään on merkitystä, Suomessa alkoholi on tabu, sillä on pirun leima ja se kuka sitä juo, on pahin mahdollinen yhteiskunnan syntisäkki, alkoholistipuli, joten ei ihme, että masentaa.

Ota asennemuutos, äläkä välitä yleisestä kukkahattu-Räsäsen mielipiteestä.

Et ole alkoholisti, etkä huono ihminen vaikka sitä viiniä silloin tällöin juot! :)

Vierailija
37/158 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 09:44"]

Tuskin sillä juomisella itsellään on merkitystä, Suomessa alkoholi on tabu, sillä on pirun leima ja se kuka sitä juo, on pahin mahdollinen yhteiskunnan syntisäkki, alkoholistipuli, joten ei ihme, että masentaa.

Ota asennemuutos, äläkä välitä yleisestä kukkahattu-Räsäsen mielipiteestä.

Et ole alkoholisti, etkä huono ihminen vaikka sitä viiniä silloin tällöin juot! :)

[/quote]

Päin vastoin, alkoholismia piilotellaan ja juoppojen mokia korjaillaan työpaikoilla kaikessa hiljaisuudessa.

Vierailija
38/158 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoholi Suomessa ole tabu, se on normi. Jos poikkeat normista -- vaikka edellämainittujen syiden vuoksi, ja tiedät olevasi vähemmistössä, kyllä riittää selittelemistä, eikä sua uskota. Joisin mieluusti, mutta se ei mulle sovi. Piste. Juo kelle sopii!

Vierailija
39/158 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut. Mutta toisaalta en muista milloin olisin ollut tuntuvasti humalassa, siitä on varmaan parikymmentä vuotta aikaa. Ei tarkoita mitään absolutisimia, hyvässä seurassa, keikalla tms saattaa hyvinkin mennä vajaa viinipullo, mutta pitkähkön ajan kuluessa ja siten ettei ala varsinaisesti humalalta tuntumaan. Minulle humala on tarkoittanut pitkään aina pahaa oloa ja päänsärkyä, mikä rajoittaa tahtia ihan luonnostaan. Ehkä suojelee myös seuraavan päivän alakulolta kun tila pysyy aina tolkullisena?

Surullista kun vaihtoehdot juomiselle ovat täällä useimmiten täysi känni tai absolutismi. Ellei puhuta sitten tästä sievistelevästä "ystävien kanssa hyvää viiniä ruuan kanssa" osastosta, jossa kaikki juhliminen leimataan moukkamaiseksi. Itse tykkään siis juhlia muutaman lasin voimin, mutta vastustan jyrkästi nollauskännikulttuuria, joka on tosi surullinen ilmiö skandinaviassa.

Vierailija
40/158 |
02.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuttua. Päin vastoin. Olen aina tosi virkeä ja puuhakas seuraavana päivänä. -N19

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi