Matalasti koulutetut imettävät lyhyemmän aikaa ja antavat lapselle velliä
mihin ihmeeseen sitä velliä tarvitaan? Ensin imetetään se, mitä imetetään ja sitten maidon ohella annetaan lapselle oikeaa ruokaa, soseita tai puuroa.
Kommentit (117)
Voisikohan olla niin, että saatavilla ei ole informaatiota ja tietoutta, joka puhuisi alemmin koulutettujen "kieltä". Eli suurimmaksi osaksi nämä eivät osaa tulkita miten oppaissa on annettu ohjeistusta ja missä määrin tätä on turvallista soveltaa.. Voisi olla selitys siihen, miksi monet heistä eivät noudata terveellisiä ruokailutottumuksia.. Tuskin kukaan tahallaan itseään tai lasta riskeeraa vääränlaisella ravinnolla??!!
Mutta sun oma tyyli valistaa toisia on suoraan sanottuna ihana hanurista!
82 taitaa tykätä pepuista :-)
25/47 ei väittänyt lääkärin sanoneen korvikemaidon olevan rintamaitoa PAREMPI vaihtoehto, vaan tässä nimenomaisessa tapauksessa yhtä hyvä.
Sori vaan, minä luotan enemmän lääkäriin kuin nettiin. Olen korkeakoulutettu ja sen vuoksi lähdekriittinen. Asiantuntijoiden suositukset ovat yleisiä, ja niitä on toki syytä noudattaa, mutta erityisissä yksittäistapauksissa on järkevintä uskoa lääkäriä. Ihme ettei tätä kaikki koulutetut tajua...
ruokintamenetelmä ja että pienikokoiselle vauvalle olisi syytä antaa korviketta. Tietysti, jos imuote on niin huono esim keskosuuden takia, niin tuttipullo voi olla tarpeen (silloinkin voi pumpata maitoa).
Ikävä kyllä lääkäri ei aina ole oikeassa, kuten ei esim. opettajakaan edes hänen alansa asioissa. Ihmeellistä, ettet tätä korkeakoulutettuna tajua. Jos lääkäri väittää jotain muuta ravintoa rintamaitoa paremmaksi, hän on todellakin erittäin väärässä. Sääli, ettet imettänyt väärän informaation takia.
Suomessa taitaa erot olla nk. ylä- ja alaluokan välillä kuitenkin melko pienet.. Esim. Saksassa, Englannissa tai Yhdysvalloissa on näkyvissä paljon kauempana toisistaan olevat ääripäät.. Samaa kelan kotihoidontukea täällä saa niin vähän kuin korkeastikin koulutetut. Mitä sitä tyhjästä riitelemään. Ruokaa saa kuitenkin jokainen vauva. Hävetkää: köyhissä maissa itkee tälläkin hetkellä krokotiilinkyyneleitä monta pikkuista lasta kun nälkä kalvaa luita ja ytimiä.
Millähän lailla imetys liittyy velliin ylipäätään? Olen itse täysimettänyt molemmat lapseni puolivuotiaaksi ja muun ruuan ohella imetys on jatkunut 1,5 vuoden ikään saakka. Sitten ovat saaneet soseita, puuroa, velliä ja muuta vaihtelevaisesti makunsa mukaan. Velli on hyvää, ihan yhtä hyvää kuin puurokin. Juu ja en todellakaan ole korkeasti koulutettu, mutta imettämään olen kyllä kyennyt silti...
riisivellistä ja mannavellistä enemmän kuin vaikka kaurapuurosta ;-)) niin saavat sit sitä toisinaan. Siinähän on maitoa ja vähemmen vain jyviä kuin vastaavassa puurossa. siksi siis annan velliä vaikka kouluikään.
ei se ole sama kuin ruisleipä ja ranskanleipä tai keitetyt perunat tai ranskis
sama, antaako keitettyjä perunoita vai ranskiksia. Tai mitä väliä, juoko lapsi janoonsa vettä vai mehua vai limua, kunhan jano sammuu.
Mitä väliä sillä on, kunhan lapsella on maha täynnä.
T: White trash -mamma
että joku oli leuhkinut, kuinka hänen vauvansa nukkuu jo 3kk vanhana yöt, kun vauvaan tankataan illalla kunnon velliannos. Eihän siinä ole mitään pahaa, että joku keittää löysempää puuroa (=velliä), mutta on erikoista, että jo tosi pienille vauvoille annetaan "maustettua korviketta" tuttipullosta, jotta saataisiin pitkät unet.
on todennäköisesti antanut turhaan lehmänmaitoa lapselleen.
parempi vaihtoehto olettaen, että maitoa tulee. Nyt voisit sitten esittää niitä lähteitä, muitakin kuin jonkun puoskarin sanomiset.
Toinen lääkäri oli väärässä suositellessaan vauvalle rautalisää. En antanut ja hemoglobiini on ollut normaali. Jotenkin säälittävää, että joku luulee lääkärien olevan jumalia.
joo, näin olen kyllä havainnut omassa tuttavapiirissä. Uskomatonta että osa vielä käyttää velliä... Itse täysimeytin 6kk, sitten vielä osittaisimetin 12 kk ikään saakka ja koulutus on ylempi korkeakoulututkinto. ;)
Ei siis löysää puuroa. Pakkohan puuro on alkuun löysäksi tehdäkin.
"nettiin". Jotenkin huvittava kommentti. Ihan kuin netti olisi joku yksittäinen väärän tiedon välittäjä. Täytyy sanoa, etten noin heikolla lähdekritiikkitaidoilla varustettua ihmistä ole tavannutkaan, joka ei yhtään osaa erotella sitä luotettavaa tai vähemmän luotettavaa aineistoa. Ihan kuin käsiteltävästä asiasta ei lötyisi kymmeniä ellei satoja ihan lääkärien kirjoittamia artikkeleita, nee vimahdollisesti jopa kokonaisia aihetta käsitteleviä väitöskirjoja. Lisäksi esim KTL:n yms. sivuilta löytynee luotettavaa tietoa aiheesta jne...
Ihan hassu olet.
kirjan mukaan suomalaisvauvoista täysimetetään 6kk asti vain 3%! On aika hurjan pieni luku verrattuna siihen mitä ap aloituksessaan tarkoitti.
Itse täysimetin fanaattisesti 6kk mutta kaksi edellistä eivät rintaa paljoa syöneet, saivat lypsettyä rintamaitoa 9,5kk asti sekä korviketta sairaalasta lähtien.
Ja imettäisin vauvaani vaikka vuoden ikään saakka jos se vain olisi ravitsemuksellisesti ok.
mihin ihmeeseen sitä velliä tarvitaan? Ensin imetetään se, mitä imetetään ja sitten maidon ohella annetaan lapselle oikeaa ruokaa, soseita tai puuroa.
Ainoat loppuun asti suorittamani koulu on peruskoulu. Lapseni maistoi velliä ensimmäisen ekrran yli 3-vuotiaana mennessään päiväkotiin ja imetin häntä hyvin pitkään.
ensimmäistäkään perustelua vellin syöttämiselle ei tullut.
Mä voin myöntää virheeni, mutta sä et ilmeisesti sitä voi tehdä? sinänsä mulle sama, mutta fiksua susta ei saa enää tekemälläkään. Ja se on ihan sun oman käyttäytymisen takia. Sorry, mutta mä vedin tän 6-0 kotiin päin.Asiallisella käyttäytymisellä saa pikkasen enemmän, kuin asiattomalla, se koskee ihan joka asiaa. Ihmeellistä että "aikuista" ihmistä pitää sivistää näin selvistä asioita?
Ainoat loppuun asti suorittamani koulu on peruskoulu. Lapseni maistoi velliä ensimmäisen ekrran yli 3-vuotiaana mennessään päiväkotiin ja imetin häntä hyvin pitkään.
Mutta sun oma tyyli valistaa toisia on suoraan sanottuna ihana hanurista! Sulla on todellakin jotain kommunikointi ongelmia, koska ensimmäisenä sä hyökkäät ja rupeat nimittelemään. Jos haluat asioita selventää, tee se silloin fiksusti.
Mä voin myöntää virheeni, mutta sä et ilmeisesti sitä voi tehdä? sinänsä mulle sama, mutta fiksua susta ei saa enää tekemälläkään. Ja se on ihan sun oman käyttäytymisen takia. Sorry, mutta mä vedin tän 6-0 kotiin päin.
Asiallisella käyttäytymisellä saa pikkasen enemmän, kuin asiattomalla, se koskee ihan joka asiaa. Ihmeellistä että "aikuista" ihmistä pitää sivistää näin selvistä asioita?