Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matalasti koulutetut imettävät lyhyemmän aikaa ja antavat lapselle velliä

Vierailija
15.10.2008 |

mihin ihmeeseen sitä velliä tarvitaan? Ensin imetetään se, mitä imetetään ja sitten maidon ohella annetaan lapselle oikeaa ruokaa, soseita tai puuroa.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En imettänyt, koska lääkitys esti sen. Olen lisäksi nuori, hyihyi. Ja vielä pahempaa: olen jättänyt koulut kesken :O. Ai niin, velliä annoin kanssa. Silti: en lue Seiskaa, katso telkkaria, elä miehen siivellä, juo kaljaa tai mitään muutakaan alkoholipitoista ja harrastan mm. naistutkimuksen lisäksi japanin kielen opiskelua.

Että se niistä yleistyksistä...

Vierailija
82/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei kukaan niitä pääse lapsilleen antamaan! Perustetaan liike 'vellit pois kaupoista' - akateemiset äidit vaatii ry.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2005…

Mutta näin siis yleisesti ottaen, yksilötasolla voi luonnollisesti olla niin tai näin.

Vierailija
84/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysimetin 6kk ja vuoden ikään asti tytön lähes ainoo juoma oli rintamaito. On saanut elämänsä aikana korviketta n. 10 purkillista ja sitäkin ekan kerran 10kk ikäisenä. Rintamaitoon tehdyn vellin juonnin tyttö alotti 7kk ikäisenä, ja sitä joi parin kuukauden ajan, kunnes alkoi syömään paremmin puuroa.

t: 22-vuotiaana lapsensa saanut merkonomi (eikä edes yo)

Vierailija
85/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi kaukana ollaan suosituksista. Ja toi d-vitamiinijuttukin oli aika paha.

Vierailija
86/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan kotona niin kauan kun voidaan.

Vierailija
87/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

epävarma ravinnonlähde vaan kaikkein parasta ravintoa myös keskokselle.

Tuo juuri erottaa koulutetun ja kouluttamattoman ihmisen ajattelun. Koulutettu (akateeminen) perehtyy itse asiaan ja tekee omat päätöksensä kyseenalaistaen jopa lääkärin puheet. Kouluttamaton uskoo sokeasti mitä sanotaan.

T: Kahden keskosen äiti, joka on täysimettänyt kumpaakin vastoin lääkärin ohjeita. ja kumpikin on kasvaneet normaalisti (lääkärinkin mukaan).

Vierailija
88/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan! Enpä olisi uskonut, että noin huono on tilanne :(

Tosin sai sitä itsekin kuulla jatkuvasti, että tosiaanko sulla riittää maito (häh?? miksi ei riittäisi?) ja siis VIELÄKÖ sä imetät (näitä tuli jo kun vauva tyyliin 4 kk)...

Vierailija
89/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukausina diabetekselle. Ei myöskään kehitä purukalustoa yhtä hyvin kuin esim. puuro.

Vierailija
90/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velliä kouluikään asti?????

Vierailija
91/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekaisin... 10 tarkoitti tuon yhdenkin vastauksen jollekin toiselle mutta samapa tuo ;)

Vierailija
92/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama, antaako keitettyjä perunoita vai ranskiksia. Tai mitä väliä, juoko lapsi janoonsa vettä vai mehua vai limua, kunhan jano sammuu.

Mitä väliä sillä on, kunhan lapsella on maha täynnä.

T: White trash -mamma

sama kait se on onko se maitoa ja leipää ja maitoa tai puuroa mitä antaa tai velliä???

Ja hienoa toi ajatus, että korkeakoulussa opetetaan että vellit on 'turhia' ruokia ja soseet ja puuro oikeaa ruokaa ;-)) NAURAA TÄÄLLÄ AAMUN PARHAAT NAURUT!

Vierailija
93/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tohtorishenkilö, mutta ymmärrättehän että on velliä ja on velliä. Eli teollisuuden muka-välttämätöntä vauvojen velliä, ja sitten on sitä velliä joka on löysempää kuin puuro, mutta periaatteessa sama asia. Kyllähän se käy hyvin vaikka aikuisenkin ravinnoksi. Tosin itse syön mieluummin puuron puurona, mutta eihän vellissä sinänsä mitään vikaa ole. Voihan ruoankin syödä patana tai keittona!

Vierailija
94/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et sitten tullut ajatelleeksi et jos vauva painaa syntyessään 4,5 kg ja äidillä on joku perussairaus niin eipä siinä taida olla väliä mikä oot ammatiltasi.... Ja sitä paitsi ura ihmiset ovat vähän niin kuin peukalo keskellä kämmentä kun lapsia pitäis kasvattaa iik mitä mä teen kun lapsi kiukuttelee-tyyliin.......

Vierailija
95/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka kauan imetin, annoinko velliä, käytinkö kestovaippoja tai minkä ikäisenä lapsi meni ensimmäisen kerran yökylään tai päivähoitoon...

Vierailija
96/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen akateeminen ja noudatin nykyisiä suosituksia täysin: imetin täysin 6 kk ja sitten pikku hiljaa kiinteitä, imetän edelleen osittain, lapsi 9kk. Lapsen kasvu on ollut tasaista ja hyvää: ei liian pieni, mutta ei mikään superpallokaan.

Itse noudatin suosituksia, siksi, että tutkimukset osoittavat tuon rytmin olevan lapsen terveyden kannalta kaikkein positiivisin. En siksi, että terveydenhoitajat näin sanoivat (jotka muuten myös ovat kuitenkin vain amk-koulutettuja -ja kaikella rakkaudella: eivät todellakaan aina nitä laatikon terävimpiä veitsiä, mitä tulee tiedon soveltamiseen käytännössä ja syy-seuraussuhteiden päättelemisessä..).

Ei päde kaikkiin, mutta voisin sanoa, että niin vain lähipiirissä ainakin useimmiten akateemisesti koulutettu nainen (iästä riippumatta) imettää pitempään, tarjoaa lapsilleen ravintorikkaampaa ja monipuolisempaa ruokaa kuin alemmin koulutetut sisarensa. Olisiko sitten enemmän koulutetuilla pitempi pinna? Ei se imettäminen minullakaan aina helppoa ole ollut ja on vaatinut vaivaa ja järjestelyjä, että esim juhlat jne sujuvat, mutta olen tuon kaiken työn tehnyt iloiten siitä, että edistän näin lapseni terveyttä.

Ja vielä sille, joka kommentoit akateemisten perheiden lasten päivähoitoaikoja.. Lieneeköhän nyt noin.. Vuorotyöläisten lapset joutuvat olemaan joskus jopa öitä päiväkodissa. Minulla ja miehelläni on molemmilla joustava työaika ja kun ensimmäinen lapsemme kolmen vanhana meni päivähoitoon, niin pystyimme järjestämään hänelle hyvin lyhyet hoitopäivät toisen mennessä aikaisin töihin ja toisen sitten ollessa vähän pitempään. Näin saimme illasta enemmän yhteistä aikaa kun lapsen ei tarvitse nousta niin aikaisin ylös. Nyt tietenkin hän on kotona minun ja vauvan kanssa.

Sitten vielä: akateemisesti kouluttautuneet lihoavat raskausaikana vähemmän :-D Tiedän, että tämä suututtaa monet, mutta myös ylipaino liittyy alempaan koulutukseen. Itse liikun lastenkin kanssa kovasti ja syömme monipuolista luomu- ja kasvisruokaa vähärasvaisten lihatuotteiden kera. Rasvoina pehmeät rasvat.

Kaiken kaikkiaan paremmin koulutetuilla on parempi terveys, kyllähän se alkaa jo vauvaiästä tämä elintapojen opettelu..

nimim. mielellään mallikas äiti

Vierailija
97/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tartte mitään sokeripillimehuja litkiä, kun velli maistuu.

Itse olen sairaanhoitaja (AMK) ja täysimetin 8kk. Sen jälkeen lapsi joi korviketta ja satunnaisesti velliä. Nyt vielä kaksivuotiaanakin velli maistuu välipalana=)

Vierailija
98/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä olet malli esimerkki äidistä joka on akateeminen, ja joka kokee siksi olevansa paaaaaljon parempi ihminen. myös lapsesi tulevat mielestäsi todennäköisesti olemaan paljon parempia kuin ikä toverinsa. kun se totuus sitten joskus valkenee ja lapsestasi tulee vaikka opettajalta jokin negatiivinen kommentti (esim. on kiusannut jotain) hyökkäät kouluun ja puhut ja puhut kunnes lapsesta saat tehtyä uhrin ja näinn ollen vaadit hänelle entistä enemmän huomiota.

kaltaisillesi ihmisille toivon todella jonkin kokemuksen joka osoittaa että ette ole yhtään parempia!

Vierailija
99/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma alle 2-kiloisena syntynyt esimerkiksi pystyi juomaan aluksi vain pullosta (keskostutilla). Ei kylläkään saanut korviketta missään vaiheessa vaan äidinmaitoa pelkästään, mutta tiedän hyvin, että läheskään kaikilla keskosten äideillä ei tule rintamaitoa niin paljon, että sitä saisi lypsettyä tarpeeksi. Sekin on epävarmaa oppiiko lapsi ollenkaan enää rinnalle, jos on monta viikkoa juonut pelkästään pullosta tai saanut maidot nenä-mahaletkulla.

epävarma ravinnonlähde vaan kaikkein parasta ravintoa myös keskokselle.

Tuo juuri erottaa koulutetun ja kouluttamattoman ihmisen ajattelun. Koulutettu (akateeminen) perehtyy itse asiaan ja tekee omat päätöksensä kyseenalaistaen jopa lääkärin puheet. Kouluttamaton uskoo sokeasti mitä sanotaan.

T: Kahden keskosen äiti, joka on täysimettänyt kumpaakin vastoin lääkärin ohjeita. ja kumpikin on kasvaneet normaalisti (lääkärinkin mukaan).

Vierailija
100/117 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.. Koulutukseltani olen erityisopettaja -nyt vain siirtynyt koulun puolelta hetkeksi tutkimustehtäviin opetusmateriaalin tekemiseksi. Uskon huomaavani itsekin jos lapsellani ilmenee erityispiirteitä ja tiedän kyllä miten yhteistyöllä koulun kanssa lapsen oppimisvaikeuksia helpotetaan. Toista on ne rähjäävät kiellän-kaikki-ongelmat-meillä-kotona-vanhemmat, jotka valitettavasti ovat sangen usein alemmin koulutettuja.. Että näin taas. Yritäpä keksiä joku muu argumentti. Naurin suuresti tästä debatista :-D

Nimim. edelleen oikein mallikelpoiset elintavat Vierailija - 15.10.2008 10:17 (ID 840315)

sinä olet malli esimerkki äidistä joka on akateeminen, ja joka kokee siksi olevansa paaaaaljon parempi ihminen. myös lapsesi tulevat mielestäsi todennäköisesti olemaan paljon parempia kuin ikä toverinsa. kun se totuus sitten joskus valkenee ja lapsestasi tulee vaikka opettajalta jokin negatiivinen kommentti (esim. on kiusannut jotain) hyökkäät kouluun ja puhut ja puhut kunnes lapsesta saat tehtyä uhrin ja näinn ollen vaadit hänelle entistä enemmän huomiota.

kaltaisillesi ihmisille toivon todella jonkin kokemuksen joka osoittaa että ette ole yhtään parempia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä