Matalasti koulutetut imettävät lyhyemmän aikaa ja antavat lapselle velliä
mihin ihmeeseen sitä velliä tarvitaan? Ensin imetetään se, mitä imetetään ja sitten maidon ohella annetaan lapselle oikeaa ruokaa, soseita tai puuroa.
Kommentit (117)
Siis ilmeisesti osa ihmisistä puhuu niistä velleistä jotka ovat kuten maustettuja korvikkeita (valmiina tetroissa esim. porkkana) ja jotkut ihan vaan viljavellistä? Itse en ole viljaa antanut ennen 6kk mutta täytyy myöntää että porkkanaa ja perunaa on maistateltu hiukan aikaisemmin. Olen siis imettänyt lisäksi. Ja olen aikaisemminkin tätä kysynyt täällä eli: mikä niissä kaupan valmiissa velleissä on niin hyvää että niitä annetaan? Miksi ei voi muusata perunaa tai porkkanaa ja laittaa korviketta tai äidinmaitoa sekaan? Itse kerran maistoin sellaista valmista porkkanavelliä ja se oli aivan järkyttävän pahaa!!! Koska en itsekään voisi syödä mitään noin pahaa niin en todellakaan antaisi sitä vauvalleni.
että aiheen esittely on älytön.
Toki varhaislapsuuden ravitsemuksella on merkitystä, mutta tällä tavalla ei kannusteta kaltaisiani kouluttamattomia ja köyhiä lähiömammoja ruokkimaan lapsiaan yhtään sen terveellisemmin kuin ennenkään. Eli tarkoitus on vain irvailla.
101
kun olin juuri kauhistellut tuttavaa, joka iloisesti antoi viljavelliä 3kk:n ikäiselle.
En muistanut, että aihetta on oikeasti tutkittukin, tein vain oletuksen oman tuttavapiirini perusteella ja kokeilin kepillä jäätä.
Täällä harvoin tartutaan asiallisiin kirjoituksiin, mutta ilmeisesti pikaisesti ja provosoiden tehty aloitus saa aikaan hyvääkin keskustelua.
Voisin toki kirjoittaa kannustavan aloituksen siitä, miten imettäminen kannattaa ja maito riittää lapselle hyvinkin ruoaksi - ja saatanpa sen joskus tehdäkin.
ap
että korkeastikoulutetut ja uraohjukset ovat niitä huonoimpia kasvattajia.
lapsilla kokoajan vaihtuvat hoitajat kun vanhemmat ovat töisä ja työmatkoilla.
lapset tottuvat vaan tavaroihin.millä vanhemmat hyvittelevät poissaolojaan.
oikeasta vanhemmuudesta ei tietoakaan.
nim.läheltä seurannut
pihviä ja muusia jo heti synnytyslaitoksella.jooko.
taas näitä älyvapaiden idioottien ajatuksia täällä.
huoh.
heille epäterveellistä ruokaa ja irvailemalla sitten esim. täällä: lällällää syötinkin tänään ranskalaisia vauvalleni. Tätä logiikkaa en ymmärrä, ethän silloin vahingoita näitä "akateemisia" vaan lastasi.
että aiheen esittely on älytön.
Toki varhaislapsuuden ravitsemuksella on merkitystä, mutta tällä tavalla ei kannusteta kaltaisiani kouluttamattomia ja köyhiä lähiömammoja ruokkimaan lapsiaan yhtään sen terveellisemmin kuin ennenkään. Eli tarkoitus on vain irvailla.
101
FL, lapsi ei ollut täysimetyksellä ollenkaan vaan sai myös korviketta heti syntymästään lähtien.
Ja velliäkin syötettiin.
FL, lapsi ei ollut täysimetyksellä ollenkaan vaan sai myös korviketta heti syntymästään lähtien.
Ja velliäkin syötettiin.
teolliset vellit on turhia, kaikki sen tietää. mutta on oikeasti ihan sama, tekeekö sen puolivuotiaan vauvan puuron samantien velliksi, jos se on tuttipullosta helpompi syöttää.
mutta maitoa ei meikäläisen tisseistä tule edes lääkkeiden avulla niin että täysimettämään pystyisin... 3 kk osittaisimetystä, siinä tämän akateemisen äidin imetyssaldo (kaikkien kolmen lapsen kanssa). Ja kyllä meidän lapset on saaneet myös velliä...
saaneet laitokselta lähtien korviketta, ja 4 kk iästä alkaen lisäsi velliä iltaisin. Miksi velliä: siinä on enemmän kuituja kuin tuttelissa/äidinmaidossa, joten vaikka kaloripitoisuus ei ole kovin paljon suurempi, pitää velli pidempään nälän (vrt. ravintosuositukset).
Muuten meidän perheen kasvatus menee päin persettä (vaikka tilastojen mukaan meillä kahden vanhemman akateem. perheellä pitäisi mennä hyvin), joten älkää nyt viitsikö takertua tällaiseen pikkuasiaan. Joku imettää, toinen ei, imetys ei tee kenestäkään hyvää/huonoa vanhempaa.
Kyse on siitä, että kun paljon tutkitaan löytyy erilaisia yhteyksiä asioiden välillä, MUTTA niiden yhteisvaikutuksia on hyvin vaikea tutkia. Esim. äiti imettää 1v, mutta samaan aikaan peheessä on erilaisia ristiriitoja -> lapsuusiän masennus. Kumpi on syy?
lastenlääkäri määräsi osastolla oleville kaksosilleni maissivelliä iltaisin kun kaksoset olivat neljän viikon ikäisiä.
että te fiksuiksi itseänne nimittävät korkeasti koulutetut ihmiset olette sitten kuitenkin niin typeriä,että sorrutte moiseen älyvapaaseen yleistämiseen.
Minä olen nuori,pienituloinen,entinen ongelmanuori,alkoholistiperheen lapsi(tosin varakkaan semmoisen),pelkän peruskoulun loppuun suorittanut 2 lapsen äiti.
Olen myöskin 3 vuotta ollut täysin savuton ja raitis (vanhin lapseni täytti juuri 2),olen ensimmäistä kertaa aikuisiällä poissa työelämästä nyt hoitovapaalla/äitiyslomalla,elän yhdessä lasteni isän kanssa (by the way sama isukki molemmilla),täysimetin esikoisen 5 kk:n ikään,osittaista imetystä 1v 2kk:n ikään asti.Esikoinen ei ole ikinä syönyt A)velliä B)korviketta C)äidinmaitoakaan muualta kuin suoraan tissistä.Kuopus on vasta 5 viikkoa vanha,mutten usko tämänkään lapsukaisen ikinä korvikkeisiin/velleihin tutustuvan,jollei itselleni käy jotain miksen pystyisi häntä imettämään.Ensi kerran en itse hoitanut esikoista,kun olin kuopusta synnyttämässä,olen ollut hänen kanssaan siis 24/7 alusta asti..karjun kyllä lapselleni paikasta riippumatta,jos on tarvis,ja tulen teistä jeesustelijoista huolimatta näin myös tulevaisuudessa tekemään tarpeen vaatiessa,koska vaadin etenkin yleisillä paikoilla että lapseni osaavat käyttäytyä kunnolla.Jostain kumman syystä tuolla kaupungilla vastaan tulevat huonotapaiset kauhukakarat ovat näiden Burberryyn pukeutuvien mammojen pikku kullanmuruja.Äitien kiillotettuun ulkokuoreen kun ei omien tenavien käytökseen puuttuminen sovi millään muotoa.Eli se niistä yleistyksistä..
t:ilmeisesti siis toinen "white-trash" mama,ja voitte uskoa ylpeä sellainen
Mitä on velli? Nestemäistä puuroa vai mitä?
niin korjaus.Siis USEIN ovat ne kauhukakarat tietyn tyyppisten mammojen jälkikasvua,ei suinkaan AINA.En siis itse halua yleistää kärjistetysti asioita,mutta nopeasti kirjoittaessa välistä saattaa joskus jäädä joitain olennaisia sanoja :)
Ja kyllä ei,karjuminen julkisilla paikoilla ei myöskään ole kunnon käytöstä,mutta mieluummin se,kuin että tenavani kampittelisivat rollaattori-mummoja kaupungilla ;) Tosin ei 2-vuotiaani tätä vielä harrasta,mutta esim.turhan huuto kurkku suorana esim.namihyllyllä on meillä täysin kiellettyä käytöstä,ja jos näin sattuisi tapahtumaan,niin vaikka ääntä korottamalla lapseni laittaisin hiljentymään.
t:120
Eipä anna aihetta enempään kommentointiin :)
sama kait se on onko se maitoa ja leipää ja maitoa tai puuroa mitä antaa tai velliä???
Ja hienoa toi ajatus, että korkeakoulussa opetetaan että vellit on 'turhia' ruokia ja soseet ja puuro oikeaa ruokaa ;-)) NAURAA TÄÄLLÄ AAMUN PARHAAT NAURUT!
mielestäsi ovat "älyttömiä", eikä varhaislapsuuden ravitsemuksella juurikaan ole merkitystä? Ok.