Matalasti koulutetut imettävät lyhyemmän aikaa ja antavat lapselle velliä
mihin ihmeeseen sitä velliä tarvitaan? Ensin imetetään se, mitä imetetään ja sitten maidon ohella annetaan lapselle oikeaa ruokaa, soseita tai puuroa.
Kommentit (117)
sama kait se on onko se maitoa ja leipää ja maitoa tai puuroa mitä antaa tai velliä???
Ja hienoa toi ajatus, että korkeakoulussa opetetaan että vellit on 'turhia' ruokia ja soseet ja puuro oikeaa ruokaa ;-)) NAURAA TÄÄLLÄ AAMUN PARHAAT NAURUT!
Joo naapurin amis äiti juottaa vauvallensa korviketta ja varmaan myös velliä. Polttaa myös tupakkaa ja karjuu lapsillensa, isompi (3v) leikkii aina yksinään pihalla iltamyöhään. Minkäs teet, että jää juuri tuollainen kuva huonommin koulutetuista...kun se kerran pitää joidenkin kohdalla paikkansa.
mut kommentoin silti.
Olen AKATEEMINEN :) ja molempia lapsia imettänyt n 2kk ellen vähemmän. Velliä tosin eivät ole saaneet kun ovat niin pahasti allergisia enkä jaksanut keitellä niitä kun olivat maizenallekin allergisia ja porkkanalle...ja perunalle...ja kotimaisille viljoille... Mut kuka tästä jaksaa vielä jauhaa..................
En ole myöskään vienyt heitä virikehoitoon tai päivähoitoon sen takia, että oma ura menisi lasten edelle.
mä en imettänyt ollenkaan ja velliä ei lapseni ole syönyt!ja hyvin on kasvanut kahden vuoden ikään.että ei se VELLI mikään välttämätön ruoka ole...jA mikä ihmeen aihe tämä edes on????outooo.......
tälle pienemmälle olen antanut myös iltavelliä. Vaikka tiedän, että melkein sama asia se on kun antaisi PELKKÄÄ korviketta. Kumminkin se takaa paremmat unet.
Ja on mukava hetki ennen nukahtamista. Puurossyönti ei sitä selvästikkään ole. Vellin antaminen rauhoittaa pienen, toisin kuin puuron kanssa sählääminen virkistää. Velliä olen antanut nyt kuukauden
Ensimmäinen lapseni ei tarvinnut vellejä, eikä puuroja illalla. Tissi riitti
akateeminen... imetin 16 kk, mutta kauhistus sentään, annan tuolle vähän päälle 2 v:lle muksuvelliä (sitä, jossa on pilli) välillä evääksi. Säilyy niin kätevästi laukussa ja helppo syödä jos ollaan liikenteessä. Mielummin tuota kuin pillimehua! Ja pillimaito ei kelpaa...
Kyllä tiedetään että korkeammin koulutetut äidit imettävät keskimäärin pitempään kuin matalammin koulutetut. Keskimäärin - ei aina tietenkään.
Imetin esikoista 6,5 kk täysimetyksellä ja reilun vuoden ikään kokonaisuudessaa, velliä ei suostunut syömään ikinä. Kakkosta yritin imettää 2 kk ja sitten loppui, ei kyllä velliä syönyt hänkään... Eikä (amk) koulutukseni siinä välissä miksikään muuttunut :)
10kk-12kk pienet jotka tulevat hoitoon, ovat korkeasti koulutettujen vanhempien lapsia. Hoidossa ovat poikkeuksetta 10h/vrk. Lapsi ei ole heille ykkönen. Työttömän, opiskelijan ja kaupankassan lapset tulevat yleensä hoitoon vasta n. 3v ikäisenä. Hoitopäivätkin ovat n. 8h. Kyllä se kertoo vanhemmista jotain!
jos heillä on yksikin keskiarvosta poikkeava kokemus...
yhtään ketään väheksymättä, korkeasti koulutetut ehkäpä tekevät myös lapsensa myöhemmin joka taas mielestäni altistaa "olen aikuinen äiti ja teen kuten kirja käskee"-syndroomalle. näin ollen imetetään vaikka touhusta ei tulisi mitään, kun sen oman vauvelin vihdoin saa 38v:na (pois lue ihmiset jotka eivät ole aiemmin saaneet laste yrityksistä huolimatta) syliinsä, niin ei haittaa ollenkaan jos se syö 15min välein tissiä, kun onhan se luomua ja ah niin ihana äitiyden merkki
mut kommentoin silti.
Olen AKATEEMINEN :) ja molempia lapsia imettänyt n 2kk ellen vähemmän. Velliä tosin eivät ole saaneet kun ovat niin pahasti allergisia enkä jaksanut keitellä niitä kun olivat maizenallekin allergisia ja porkkanalle...ja perunalle...ja kotimaisille viljoille... Mut kuka tästä jaksaa vielä jauhaa..................
ja annan lapselleni velliä. mitä pahaa muka on vellissä?
ehkei ymmärrys riitä niin monimutkaiseen jos ei ole kouluttautunut ;)
Terv. 10
Mulla on AMK tutkinto ja olen täysimettänyt molempia lapsia 6kk ja osittain 1v asti. Velliä eikä korviketta ei ole kumpikaan saanut. Olen vaan ollut tyytyväinen kun olen voinut ruokkia lapsiani itse, eli maitoa on minulla riittänyt. Minusta imetys on ollut luonnollista ja tuntunut hyvältä. Se on kuitenkin sitä kaikkein parasta pienelle =).
myös korkeasti koulutettu voi saada lapsensa suht nuorena... Sain esikoisen 24-v ja kakkosen 27-v vaikka olen koulutettu. Ja imetin (pitkään) koska se oli paljon helpompaa kuin pullojen ja korvikkeiden kanssa sählääminen...olen sen verran laiska! Vaatihan imetys alkuun tietysti hieman opettelua, mutta niin uudet asiat aina...
10
Tai jonkun sortin koulutus?? XDD
Syyllistetään vaan kaikkia äitejä, jotka hyvästä tahdostaan huolimatta eivät ole onnistuneet suoriutumaan imetyksestä. Oma lapseni syntyi niin pienenä (ei, en polttanut raskausaikana), että maitoa oli saatava tietty määrä vuorokaudessa, ja rintamaito oli liian epävarma ravinnonlähde. Onneksi lääkäri totesi, että imetys ei ole olennaista, vaan olennaista on se, että vauva saa ravintoa ja kasvaa ja onneksi tajusin pysyä kaukana imetysfanaatikoista tuon herkän ajan.
(en lääkäri siis) ja juortan kanssa lapsille korviketta. Ja velliä on kaikki 5 saaneet ihan kouluikään asti. Eikä olleet vanhemmatkaan edes työläisiä minulla.
mutta akateemisista työkavereistani kukaan ei ole antanut lapsilleen velliä. Yksi lukee kyllä seiskaa, mutta sen miellän samalla tavoin alemman sosiaaliluokan jutuksi.