Matalasti koulutetut imettävät lyhyemmän aikaa ja antavat lapselle velliä
mihin ihmeeseen sitä velliä tarvitaan? Ensin imetetään se, mitä imetetään ja sitten maidon ohella annetaan lapselle oikeaa ruokaa, soseita tai puuroa.
Kommentit (117)
sinne koulunpenkille itsekin 42! Koulutuksen voi hankkia itse kukin, niin ei enää tarvitse kadehtia :D
Minulla on ylempi korkeakoulututkinto. Minulla ei ole mitään syytä epäillä lääkäriä hänen toimialaansa kuuluvissa asioissa ja jos on, niin konsultoin toista lääkäriä, enkä suinkaan internetiä. En väheksy netistä löytyvää tietoa, mutta en todellakaan lähde niiden pohjalta kyseenalaistamaan lääketieteen ammattilaisen arvioita.
epävarma ravinnonlähde vaan kaikkein parasta ravintoa myös keskokselle.
Tuo juuri erottaa koulutetun ja kouluttamattoman ihmisen ajattelun. Koulutettu (akateeminen) perehtyy itse asiaan ja tekee omat päätöksensä kyseenalaistaen jopa lääkärin puheet. Kouluttamaton uskoo sokeasti mitä sanotaan.
T: Kahden keskosen äiti, joka on täysimettänyt kumpaakin vastoin lääkärin ohjeita. ja kumpikin on kasvaneet normaalisti (lääkärinkin mukaan).
Onhan se selvää, ettei kauhalla voi vaata jos on lusikalla annettu..
ja imetin omaa lastani 1.5 vuotta.
niin monesti päivisin annan välipalaksi velliä, varsinkin jos pitäisi lähteä johonkin, eikä ehdi istua tuntia syöttämässä... Ja joskus iltaisin, kun tyttö on tosi väsynyt, ei suostu syömään puuroa, silloin myös velliä kehiin!
Kasvaakohan mun tytöstä nyt joku psykopaatti-diabeetikko joka ei osaa aikuisenakaan pureskella ruokaansa...
joilla pitkän imetyksen /kestovaippailun/ kantoliinailun tai ihan minkä tahansa vauvavalinnan taustalla on se, että pitää päteä. Joskus toissijaisesta asiasta tehdään elämän tarkoitus, koska elämässä on niin vähän muuta sisältöä. Usein nämä fanaatikot ovat myös niitä alemmin koulutettuja.
On viisautta nähdä asioiden tärkeysjärjestys ja pystä miettimään omien ratkaisujensa taustat.
korviketta eivät tainneet maistaa kun korkeintaan kerran ja velliä eivät saaneet kertaakaan.En usko että korkeasti koulutettu ihminen imettä yhtään sen enempää kun matalemmin koulutettu. Itse vaan täysillä yritin imettää ja onnistuin vaikka kakkosen kanssa oli hieman hankalempaa jopa.täytyyhän sen eteen nähdä vaivaa.ei siis onnistu ihan siitä vaan.Ne äidit joita tiedän ketkä eivät ole imettäneet ovat sekä että:korkeasti koulutettuja ja matalasti koulutettuja.
eikä tuollaista erottelua voi tehdä kuten ap väittää..Sen olen tosin huomannut, että vellien ostaminen on ruvennut vähenemään, joten lienee ihmisten puhe asiasta yleistynyt..
miehen palkka ei riitä ja äitikin joutuu töihin.
Velli on helppo ja halpa, siksi sitä suositaan.
ilmeisesti joillekin ei ole mitään väliä sillä, mitä suositellaan, vaan pakko on tehdä mitä oma oikku sanoo.
Luultavasti asia on aivan päin vastoin. Eihän ne korkeasti koulutetut ehdi kotona olemaan.
En ole korkeasti koulutettu ja imetin kolmea lasta yhteensä 5 vuotta.
Lisäksi lapseni eivät ole hoidossa päiväkodissa, vaan hoidan heitä keväät ja talvet kotona. Kesäisin/syksyisin käyn töissä, jolloin lapset ovat kotona isän kanssa (4p/viikko). Ja isovanhempien hoidossa (2p/viikko) ne päivät, kun olemme molemmat töissä.
"Mitä korkeampi vanhempien koulutustaso ja äidin ikä, sitä pitempään imetys kesti ja sitä myöhemmin lisäruokinta aloitettiin. "
Lähde: Kansanterveyslaitos, linkki:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2005…
Ja fiksu ihminen (kouluttamaton tai koulutettu) tajuaa eroan yleisen ja yksittäisen välillä. Vaikka KESKIMÄÄRIN koulutetut imettävät pidempään, yksittäisen äidin imettämisestä se ei kerro mitään.
Taas vaan revitään joku linkki jostain, että voidaan itse vaikuttaa pätevämmältä...
Ai miten liittyy tuo linkki tähän keskusteluun..? Voi luoja.. Välillä sitä toivoo, että pitempi koulutus olisi lakisääteistä, niin että voitaisiin taata edes keskinkertainen sisälukutaito ja sivistystaso kansalaisille.
Parasta on juuri tuo, että usein alemman koulutuksen saaneet ihmiset eivät ole kykeneviä hankkimaan tietoa luotettavista lähteistä, vaan mielipiteet rakennetaan omalle kokemukselle ja netistä löydettyyn mutu-tietoon. Tosin, eihän heillä usein kielitaito edes riittäisi lukemaan englannin kielisiä julkaisuja. Ai niin! Ei heillä ole edes pääsyä suurimpaan osaan niistä! Oh-hoh. Mistähän johtuu.. Jospa jättäisitte ajattelun viisaammille ja tyytyisitte noudattamaan asiantuntijoiden laatimia suosituksia..
Taas vaan revitään joku linkki jostain, että voidaan itse vaikuttaa pätevämmältä...
Luepa nyt vaikka ensin ap:n kirjoitus ja koko ketju, ja kerro sitten käsittelikö se vain ja ainoastaan vellejä?
Miksei korkeasti koulutettu ehdi olemaan kotona..? En ymmärrä mihin tämä pohjataan. Jos esim. on opettaja niin on varmasti keskimääräistä enemmän kotona kuin joku vuorotyötä tekevä hoitsu tai yksityisyrittäjä kampaaja.. (joiden työoloja en muuten kadehdi sitten yhtään!).
Luultavasti asia on aivan päin vastoin. Eihän ne korkeasti koulutetut ehdi kotona olemaan.
En ole korkeasti koulutettu ja imetin kolmea lasta yhteensä 5 vuotta.
Lisäksi lapseni eivät ole hoidossa päiväkodissa, vaan hoidan heitä keväät ja talvet kotona. Kesäisin/syksyisin käyn töissä, jolloin lapset ovat kotona isän kanssa (4p/viikko). Ja isovanhempien hoidossa (2p/viikko) ne päivät, kun olemme molemmat töissä.
42:sta. Itse olen ihan samaa mieltä kuin 39, ja myös akateemisesti koulutettu. En käsitä mitä pahaa on siinä, että haluaa huolehtia omasta ja lapsensa terveydestä! Eikä tuossa mitään sellaista ollut että "minä olen parempi", vaan fakta on että monet koulutetut toimivat enemmän terveyssuositusten mukaisesti. Ja kyllä korkeasti koulutetullakin voi olla takanaan rankkoja koettelemuksia. Ei esimerkiksi minun elämäni ole ollut kovinkaan auvoista alkoholi- ja mielenterveysongelmaisen perheen itsekin paljon sairastelleena lapsena.