Kamalaa, päiväkodinjohtaja sai minut puhelimessa itkemään :-(
Tämmöistä. Soitin päiväkodin johtajalle ihan vain kysyäksen hoitomaksuista. Kerroin meidän perheen tilanteen, eli esikoinen aloittaa hoidon nyt vajaa kaksivuotiaana ensi viikolla. Jään äitiys-lomalle 13.11, ja ajattelin varmuuden vuoksi pitää hoitopaika osa-aikaisena sen jälkeen. Tämä ihan vain siksi, että meille tulee talvilapsi (la 19.12) ja mikäli silloin esimerkiksi pakastaa 2 viikkoa putkeen kovasti, olisi esikoinenin jumissa kotona ilman mahdollisuuksia päästä ulos saatikka nähdä kavereita. Ajattelin tosiaan ihan vaan, että pääsisi kerran tai pari viikossa tarhassa käymään, ettei kiintymyssuhde kavereihin ja hoitajiin katkeaisi.
Yhtäkkiä tämä johtaja kysyi lapsen ikää, ja vastattuani sanoi " ai hän on niin pieni vielä" . Kysyin, että mitäs tuo tarkoitti? Hän siihen, että " niin no, ajattelin vaan, että toivottavasti lapsesi ei sitten tunne itesään hylätyksi kun JOUTUU tarhaan, vaikka uusi lapsi on kotona äidin kanssa" . Meinasin KUOLLA!! Tietenkin lapsi menisi tarhaan vain, jos ITSE HALUAA!! En minä tässä itselleni mitään ihmeen iisipäiviä yritä järjestelyllä kalastella, vaan ihan vaan ajattelin toiselta kannalta: ehkä lapsi kokee rangaistuksena ennemminkin sen, että kun pikkusisarus syntyy, sitten hän ei enää pääsekään mihinkään ja äitikin vaan imettää eikä tule edes leikkimään ulos.
Laitoin tämän tilityksen jo taaperopuolellekin, mutta pistetään tännekin, kun on enemmän kävijöitä...
Johtaja sitten totesi (tämän itku kurkussa selitettyäni) kylmällä äänellä, että " niin, meillähän on vielä TOISTAISEKSI tämä subjektiivinen päivähoito-oikeus, joten on ihan oma asianne, miten toimitte" . Eli vihjasi mielestäni kuitenkin ihan suoraan, että laiska äiti, joka ei jaksa hoitaa kahta lasta kotona.
Taidanpa perua ajatukseni ja solmia päivähoidon sittenkin vain siihen saakka, kun jään äitiyslomalle. Yritän sitten löytää lapselle muita virikkeitä. En halua, että kaikki päiväkodissa ajattelevat, että siitä hyvästä että lapseni on siellä ehkä 7 päivää kuussa, olen huono ja itsekäs äiti.
Itkettää vieläkin! Tällaista tämä raskaus on, vaikka kai pitäisi jättää tuo tulkinta omaan arvoonsa... Kun todellakin ihan käsi sydämella ajattelin VAIN lastani! Itse hoitaisin mielelläni molemmat kyllä kotona.
Kommentit (168)
vaikka ovat olleet kotona.
Mutta hoidettuani itse lapset kotona, olen päätynyt ajatukseen, että hullu töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Aatelkaa nyt minua. Minä hullu tein 4 lasta ja hoisin heidät kotona. Tein ruoat ja pyykkäsin ja ulkoilutin ja luin itse sadut ja askartelin ja opeteltiin kirjaimia ja lukemaan ja kaikkea mahdollista muuta.
Kuinka paljon helpommalla olisin päässyt kun olisin aina pannut äitiysloman loputtua isomman hoitoon. Siellä olis ollut sapuskat valmiina ja tehty kaikki se, minkä minä hullu itse tein. Olisin saanut levätä kotona vauvan kanssa ja nauttia monta vuotta rauhallisesta elämästä.
Nyt kun olen palannut työelämään, olen tajunnut sen, että hullu töitä tekee...
Olisin vain kylmästi lepäillyt ne 8 vuotta, mitkä olin kotiäitinä.
Vierailija:
Lapsi ei pääse osallistumaan projekteihin ym. toimintoihin kokonaisvaltaisesti, vaan saan osan jostain jutusta jolloin koko toiminta on pedagogisesti ajateltuna hyvin sirpalemaista eikä näin ollen kannattavaa. Myöskään kunnon kaverisuhteita ei pääse muodostumaan, jos lapsi noin harvoin käy tarhassa (tosin ei niitä 2-vuotiaalla muodostu kuitenkaan). Järkevintä olisi viedä 3krt/vko kokopäiväisesti hoitoon tai sitten pitää kokonaan kotona. Sanon tämän omasta ammattinäkemyksestäni. Kuulostaa kieltämättä ihanteelliselta, että lapsen ei tarvitsisi olla hoidossa kuin muutamana päivänä kuussa, mutta oikeasti siitä ei ole hyötyä. Enemmän haittaa, kun tosiaan on kunnallekin kallista! Jos ap haluat lapsellesi parina päivänä viikossa hoitoa, hae kunnallista kerhopaikkaa (pääsee jo kaksivuotiaasta joissain kunnissa) tai keksitte itse pariksi viikoksi leikkitoiminnan jossain muualla kuin kotona.
Joskus joustavat hieman, mutta 2-vuotiasta eivät kyllä ota.
Vierailija:
Hoitopaikkoja on monissa paikoissa liian vähän tarvitsijoihin nähden. Kun teillä ei kuitenkaan mikään pakottava tarve ole lasta hoitoon saada, niin mikset pitäisi häntä kotona? On varmaan kerhoja tms. mihin voisit esikoisen viedä? Avoimia päiväkoteja, seurakunnan toimintaa, leikkipuisto tms, mikä nyt teistä tuntuu parhaimmalta.
Ystäväni (Työssä käyvä) raahaa lastaan nyt kauas hoitoon, kun omalta alueelta ei paikkaa löydy. Hänellä ei ole käytössään autoa, joten matkoihin menee melkoisesti aikaa. Häneltä ei sympatiaa löydy muutamaa äitiä kohtaan, jotka satunnaisesti käyttävät lastaan päiväkodissa...
156 jatkaa.
siis tämä hullu töitä tekee tuli siitä mieleen kun kaverini teki 5 lasta. On opettaja ammatiltaan. Eli sai vauvan, panis edellisen hoitoon, sai uuden, pani edellisen hoitoon jne...
Soiteltiin kerran ja hän kehui, että kuinka kiva on taas levätä kotona vauvan kanssa. Että ei ole opettajan hommiakaan tarvinnut vuosiin tehdä kun on aina jäänyt äitiyslomalle.
Ihmettelin sitä sille, että mikäs systeemi se sellainen on, että eikös sulla ole 5 lapsen kanssa aikaste paljon hommaa.
Nauroi hereästi mulle, että ei toki kun ovat menneet päiväkotiin aina heti äitiysloman loputtua ennen kuin seuraava on syntynyt.
Välissä hänen ei kuulemma tarvinnut käydä töissä kun haki heti saikkua äitiysloman loputtua seuraavaan äitiyslomaan. Sai sen ajan lepäillä kotona aina yksin ennen kuin uusi syntyi.
Nyt kun väsyneenä pyöritän perhettä ja töitä, ajattelen monesti, että olis pitänyt tehdä sama. Hullu väsytin kotiäitivuosina itseni ja hoisin kaikki kotona.
Mikään kunta ei järjestä niitä paikkoja enempää kuin on lapsia, vaan päiväkoteja suljetaan ja henkilökuntaa vähennetään heti jos edes näyttää siltä että lasten määrä vähenee.
Luulisi päiväkotien henkilökunnan haluavan lapsia hoitoon ihan oman työllisyytensä takia. Ainoa, joka päivähoitolasten suurestä määrästä oikeasti kärsii, on veronmaksaja.
Vierailija:
Tottakai lapsi vie paikan joltain toiselta lapselta. Todella moni vanhempi joutuu järjestellä töihin menoaan sillä perusteella, ettei päivähoitopaikkoja yksinkertaisesti ole.
Minä olen ainakin itsestäni ylpeä, että olen hoitanut omat lapseni (ruokkinut, pessyt, pukenut, riisunut, lukenut, askarrellut, keinuttanut, kyydittänyt, opettanut potalle ja pöntölle, opettanut kirjaimia, piirtämistä, nukuttanut, imettänyt ym ym.). Lapsia 3 kpl 2 vuoden välein. Toki olin välillä väsynyt ja vihainen ja valitin mutta se aika menee niin nopeasti! Nyt kun nuorimmainen on kohta poissa vaipoista, muistelen jo haikeana sitä vauva-aikaa kaikkine valvomisineen ja korvatulehduksineen. Minusta tuo muutama lapsille " uhrattu" kotiäitysvuosi oli todella antoisaa aikaa!
päiväkotiin jossa kolme hoitajaa yrittää kaitsea 4 lasta per pää!
Tiedättekö minkä verran yksi päiväkotipaikka maksaa kunnalle? Sitä maksua ei todellakaan edes maksimi-päivähoitomaksulla kateta!
On moniakin tilanteita,missä tekis mieli sanoa vanhemmille että herätys! Mutta ei niin vaan pysty tekemään:
Ja ainakin mulle päiväkodinjohtaja sanoi aiheesta heti mielipiteensä! Olen siis hoitanut pitkään kotona ja hän sitä kiitteli.
lapsiin tai vanhempiin liittyvä juttu,mutta asiallinen ja ammattitaitonen pitää aina olla -166-
ai sano ihan mielipiteensä ja kiittteli!Voi kauheaa
sitä ei hyväksy hänen esimiehensä, näin ei saa toimia. itsekkin olet tehnyt väärin, kun olet selitellyt. päivähoitooikeus on ja sitä ei tarvitse selitellä.
itse tekisin kirjallisen valituksen ja veisin sen eteenpäin päiväkodin johtajan esimiehelle.
älkää kuvitelko, että päiväkodin johtaja on suurin pamppu. hänelläkin on johtaja.
olemme suullisesti valittaneet päiväkodista ja kyllä päiväkoti hiljeni sen jälkeen.
älä anna kohdella itseäsi huonosti ja päiväkodin toiminnan vastaisesti.
olen itse hyvin tiukka äiti, koska meillä kuntoutuksessa kehitysvammainen lapsi päiväkodissa. kerran jouduin pyytämään lakipykäliä pöytään ja soitto tuli kotiin, että homma hoidossa ja älä hermostu.
meillä esikoinen tekee pitkää päivää, sekoaa vapaista ja meidän lomat on yhtä helvettiä, siksi joutuu olemaan paljon päiväkodissa. se ei ole lapsen etu, mutta hänen aivonsa eivät pysty vapaita viettämään ilman toistuvia agressiivisiä kohtauksia.
johtaja saa sanoa mielipiteensä, jos sitä häneltä kysytään, muutoin ei.
johtajalla ei ole oikeutta loukata sinua.
teidän perheen tilanteeseen en ota kantaa.
En minä sanonut, että se oli kauheaa. Sanoin, että ekassa puhelussa kertoi selkeästi mielipiteensä. Eipä se minua haitannut, eikä ratkaisuihini vaikuttanut. Mutta en suinkaan usko, että olen ainoa, jolle mielipiteensä on sanonut.
167
Vierailija:
sitä ei hyväksy hänen esimiehensä, näin ei saa toimia. itsekkin olet tehnyt väärin, kun olet selitellyt. päivähoitooikeus on ja sitä ei tarvitse selitellä.
itse tekisin kirjallisen valituksen ja veisin sen eteenpäin päiväkodin johtajan esimiehelle.
älkää kuvitelko, että päiväkodin johtaja on suurin pamppu. hänelläkin on johtaja.
olemme suullisesti valittaneet päiväkodista ja kyllä päiväkoti hiljeni sen jälkeen.
älä anna kohdella itseäsi huonosti ja päiväkodin toiminnan vastaisesti.
olen itse hyvin tiukka äiti, koska meillä kuntoutuksessa kehitysvammainen lapsi päiväkodissa. kerran jouduin pyytämään lakipykäliä pöytään ja soitto tuli kotiin, että homma hoidossa ja älä hermostu.
meillä esikoinen tekee pitkää päivää, sekoaa vapaista ja meidän lomat on yhtä helvettiä, siksi joutuu olemaan paljon päiväkodissa. se ei ole lapsen etu, mutta hänen aivonsa eivät pysty vapaita viettämään ilman toistuvia agressiivisiä kohtauksia.
johtaja saa sanoa mielipiteensä, jos sitä häneltä kysytään, muutoin ei.
johtajalla ei ole oikeutta loukata sinua.
teidän perheen tilanteeseen en ota kantaa.
Minullekin sanottiin, että hienoa kun joku edes on hoitanut lapsensa kotona. Että näkee lapsista, että ovat saaneet hyvän kotihoidon.
En edes lukenut vastauksia viestiin, mutta oma ensimmäinen reaktioni on tämä. 2-vuotias on niin pieni vielä, että ei hän todellakaan kaipaa mitään kavereita tai virikkeitä kodin normaalien virikkeiden lisäksi.
Onneksi sentään on sellaisia päiväkodin johtavia, jotka tämänkin uskaltavat sanoa ääneen vaikka nyt tulisikin jollekin äidille paha mieli. Vaikka lastentarhanopettajien liitto puolustaa subjektiivista päivähoito-oikeutta niin kyllä kaikki tuntemani lastentarhan opettajat ovat vakaasti sitä mieltä, että on haitaksi, jos lapsi menee päivähoitoon äidin jäädessä vauvan kanssa kotiin. (siis noin pienen lapsen ollessa kyseessä) Lisäksi he pitävät erittäin pahana sitä, että viedään paikka joltain tarvitsevalta ja vaikeuttavat heidän resurssoimistaan kun ei tiedetä milloin tämä vauvan äiti haluaa esikoistaan tarhaan tuoda.
kun väestöennusteiden mukaan lapset vähenevät vanhoilta alueilta.
Vierailija:
161 kuule kyllä niitä lapsia on jonoksi asti päiväkoteihin tulemassa. Ei pelkoa lakkautuksista, todellakaan.
Helppohan se on sanoa sillonn et on oikeus-Mikä oikeus?
Vierailija: