Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä oireita teillä aiheuttanut kysta munasarjassa?

19.10.2008 |

Itselläni todettu 5 cm halkaisijalta kysta, ensiviikolla lisätutkimuksiin.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

häipyikin sitten omia aikojaan pois.

Vierailija
2/50 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todettiin tuulimunan yhteydessä jonka jälkeen söin vuoden verran muistaakseni keltarauhashormoonia että poistuisi. Eipä näin tapahtunut joten poistettiin tähystyksessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika iso n. 5x9x11cm. Leikattiin, sisällä kasvoi karvoja.

Vierailija
4/50 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla suklaakysta syntyi sen muutaman kuukauden aikana 5 vuotta sitten, jolloin kokeilin olla ilman pillereitä. Kaikki meni muuten yllättävän ok, menkat alkoi tulla säännöllisesti heti lopettamisen jälkeen ja muutenkin oli mukavaa. Mutta ne kuukautiskivut! Ensimmäiset tunnit makasin selälläni ja odotin että äidin antama supervahva särkylääke alkaisi vaikuttaa. Sitten menin lääkäriin ja gyne totesi kystarakkulan.

Hoitona minulla on edelleen ehkäisyvalmiste, nyt rengas, jota käytän niin että pidän niitä kolme putkeen eli yhteensä yhdeksän viikkoa, jonka jälkeen pidän tauon ja tyhjennysvuoto tulee. Eli kun ei tule vuotoa, ei tule rakkuloitakaan. Ja se kystakin on nyt hävinnyt. Viimeksi gynellä käydessäni sain ohjeen jatkaa ehkäisyä niin kauan kuin haluan yrittää lasta, muuten kysta uusiutuu herkästi, ja voi aiheuttaa lapsettomuutta.

Vierailija
5/50 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti ennenkuin kivuille löytyi selitys: kysta munasarjassa. Ensin diagnosoitiin mm. ummetukseksi :O ja kärvistelin tuskissani monta päivää turhaan Duphalaccia nauttien :( :/ :) :D

Vierailija
6/50 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oireita ennen kun sitten puhkesi. Viisi lasta synnyttäneenä vannon kautta kiven ja kannon ettei yksikään synnytys ole sellaista kipua aiheuttanut mitä aiheutti kystan puhkeaminen.

Vierailija
7/50 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten se hellitti, ja toisessa ultrassa havaittiin, että kysta oli hävinnyt...

Vierailija
8/50 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kysta vasemmassa munasarjassa. Kipua kuitenkin enemmän oikealla jossa tuntuu myös n. 3 cm patti munasarjan kohdalla. Yksityinen gyne ei maininnut mitään olevan oikeassa munasarjassa, laittoi vain lähetteen keskussairaalaan jatkotutkimuksiin. Nyt huolestuttaa että mitä sieltä löytyy... :(

Vierailija
9/50 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni leikattiin yli 30cm kokoinen kysta. Peitti koko vatsan. Oikeasta munasarjasta peräisin. Nestettä kystaan oli kertynyt 9 (!!) litraa. Oireita ei ollut ennen kuin loppuvaiheessa.

Reilun parin kuukauden ajan koski selkään hillittömästi ja vatsa alkoi turpoamaan valtavasti. Vatsa oli pinkeä kuin raskaana viimeisillään olisi ollut. Jotain pientä oiretta toki ollut aiemminkin jo, koska olihan kasvain siellä ehtinyt kasvamaan suht kauan. En vaan aluksi osannut kiinnittää huomiota, koska ajattelin, että maha muuten pyöreä mahdollisen lihomisen/turvotuksen jne vuoksi (turvotus alkuun vähäistä). Painetta tuntui alavatsalla myös urheillessa toisinaan. Selkäkivunkin liitin aluksi muihin vanhoihin vaivoihin.

Normi ultrassa todettiin kasvain kun menin kauhistelemaan vatsaani lääkärille. Myöhemmin gynellä vielä sisäultrassa tarkemmin päästiin tutkimaan sekä verikokeet jne tsekattiin mahd syöpäepäilyjen takia. Silloin vasta sain kuulla, että vesikasvain kyseessä.

Leikkaukseen pääsi parin viikon sisään gynestä.

(Koko prosessi kesti reilun kuukauden ekasta lääkärikäynnistä leikkaukseen)

10 kiloa katosi painoa leikkauspöydälle sekä toinen munasarja. Vasen munasarja oli terve.

Vierailija
10/50 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

n.5cm löydettäessä, kasvoi kovaa ja leikattiin yähystyksellä 2kk päästä. lähti osa toisesta munasarjasta.

Vierailija
11/50 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauheat mahakivut, luultiin umpisuolentulehdukseksi. Mutta gynellä todettiin revenneeksi kystaksi. parantui itsestään.

Vierailija
12/50 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauheat mahakivut, luultiin umpisuolentulehdukseksi. Mutta gynellä todettiin revenneeksi kystaksi. parantui itsestään.

Vierailija
13/50 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha- ja selkäkipuja, mutta en osannut ensin niitä kystiin yhdistää. Sitten kun maha alkoi selvästi pullottaa ulospäin ja sain vatsan läpi liikuteltua möykkyä, menin gynelle. Siellä todettiin 12-senttinen kysta, joka kasvoi vajaassa kuukaudessa 25-senttiseksi, kiertyi ja meni kuolioon. Kipu oli järkyttävä. Leikkauksessa lähti molemmat munasarjat, kohtu ja umpisuoli ja jokunen kilo painoa.

Vierailija
14/50 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjottelempa nyt omaa tarinaa vähän. Mä olen 25 vuotias ja elän loppuiän ilman vasenta munasarjaa. Mulla kipu alkoi ekan kerran tän vuoden toukokuussa. En pystyny olemaan missään asennossa ilman kipua. En osaa ees sanoin kuvata sitä kipua. Mä itkin ja makasin vaan kyljellään sängyssä, heittelehtien asennosta toiseen.. Jääpussia kipukohtaan, kipulääkettä mikä ei auttanu mitään. En voinu välillä edes syödä kun oksensin kaiken, oksensin niin monta kertaa et ruoka tuli pois.

Lopulta multa löydettiin 4.1 litranen kysta joka oli torsiossa ja kuoliossa vasemman munasarjan ympärillä. Se leikattiin leikkaamalla mun maha auki, mulla on 15cm arpi. Olin kuukauden sairaslomalla ja vaikka mulla ei olekkaan seuraamuksia jäänyt, en oo toipunu henkisesti. Pelkään myös että mitä jos oikeallekkin puolelle tulee kysta ja menetän sen toisenkin munasarjan. Niin monella naisella on kystia, mutta en toivos sellasta kokemusta koskaan kellekkään.

Mut leikattiin 20.7.

Vierailija
15/50 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leikattiin iso kysta + toinen munasarja v.1996, olin tuolloin 16-vuotias. Vatsani oli turvoksissa, olin kuin olisin ollut n.3 kk:lla raskaana. Kysta oli ns. nestekysta, nestettä oli sisällä n. 3 litraa. Tämän jälkeen käytin pillereitä n. 7 vuotta, syynä myös kystien ehkäisy. Tulin heti raskaaksi, kun jätin pillerit ja sain kaksospojat v.2005 eli yhdelläkin munasarjalla on pärjännyt. Nyt olen 33-vuotias ja vatsan ultraääntä minulla ei ole kuvattu pariin vuoteen, mikä taitaa olla kohtalokasta, koska nyt minulla on paino lisääntynyt yhtäkkiä n.4 kg, tukala olla ja vatsa on pinkeä, kuin olisin raskaana. Ajattelin ensin, että turvotus johtuu helteistä, raskaustestikin on tehty (negatiivinen), mutta nyt sain ulta-ajan, jossa selvitetään toisen munasarjan tilanne. Toivon todella, että tämä epämääräinen turvotus johtuu jostain muusta, vaikka ruoka-aineallergiasta, tuli vaan deja-vu -tunne. Minulla on ollut poikien syntymän jälkeen käytössä vähän aikaa pillerit ja jo usean vuoden ajan kierukka. Ehkä pillerit olisivat olleet parempi vaihtoehto, kun ne ehkäisevät myös kystia. Toivottavasti saan pitää vielä toisen munasarjan.

Vierailija
16/50 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista omituista kiristystä munasarjan kohdalla. Havaittiin kylläkin muussa yhteydessä, hävisi itsestään seurantakäyntiin(muistaakseni 3kk) mennessä. Oli sellainen nestekysta.

Vierailija
17/50 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 04:32"]

Kirjottelempa nyt omaa tarinaa vähän. Mä olen 25 vuotias ja elän loppuiän ilman vasenta munasarjaa. Mulla kipu alkoi ekan kerran tän vuoden toukokuussa. En pystyny olemaan missään asennossa ilman kipua. En osaa ees sanoin kuvata sitä kipua. Mä itkin ja makasin vaan kyljellään sängyssä, heittelehtien asennosta toiseen.. Jääpussia kipukohtaan, kipulääkettä mikä ei auttanu mitään. En voinu välillä edes syödä kun oksensin kaiken, oksensin niin monta kertaa et ruoka tuli pois.

Lopulta multa löydettiin 4.1 litranen kysta joka oli torsiossa ja kuoliossa vasemman munasarjan ympärillä. Se leikattiin leikkaamalla mun maha auki, mulla on 15cm arpi. Olin kuukauden sairaslomalla ja vaikka mulla ei olekkaan seuraamuksia jäänyt, en oo toipunu henkisesti. Pelkään myös että mitä jos oikeallekkin puolelle tulee kysta ja menetän sen toisenkin munasarjan. Niin monella naisella on kystia, mutta en toivos sellasta kokemusta koskaan kellekkään.

Mut leikattiin 20.7.

[/quote]

Oli pakko kirjoittaa vaikka tämä onkin vanha ketju.

Sinun tarinasi on aivan kun omasta elämästäni itselläni.

Reilu vuosi sitten alkoi vatsa kipu, aluksi kylläkin lievänä ajattelin että menkat varmaan kohta alkaa, mutta seuraavanä päivänä kivusta tuli aivan valta mikään asento ei tuntunut hyvältä, mikään ruoka ei oikein maittanut ja kaikki tuli ulos.

Ensimmäisestä päivystyksestä komennettiin koti kuntaan, siellä ei oikein tehty mitään ja lopulta käskettiin tulemaan uudestaan seuraavana päivä, illalla kuitenkin sain sitten lääkäristä lähetteen sairaalaan illan aikana kyllä kivut onneksi helpottivat.

seuraavana päivänä ultrassa ja gynekologin tutkimuksessa paljastui isoksi kystaksi/kasvaimeksi

Kuukauden sisällä pääsin onneksi leikkaukseen, ja iso möhkäle se olikin 20 cm iso ja rajalatuiseksi se lopulta paljastui. painoakin ja senttejä lähti mukavasti leikkauksen jälkeen, oli mukava huomata että ei sitä oikeasti olekaan ollut niin iso-kokoinen.

Ja kyllä siinä oli välillä vähän ihmeissään kun sai tietää että on kasvain, ei oikein tiennyt oliko vakavaa vai ei ja kun lopulta paljastui rajalatuiseksi olin siitäkin vähän että mitä tämä nyt tarkoittaa, olin leikkauksen jälkeen ajatellut että olisi hyvälaatuinen kun tähystys onnistui.

Mutta nyt on onneksi kaikki hyvin.

Vierailija
18/50 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään ripulia ollut oireena

Vierailija
19/50 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on maha sekasin päivittäin, mut mulla on monirakkulaiset munasarjat

Vierailija
20/50 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei minulla on jokunen kuukausis istten todettu vasemmassa munasarjassa aika isoksi kasvanut kysta joka on estänyt minulla raskaaksi tuloa. olen menossa helmikuussa laparoskopiaan eli kystan poistoleikkaukseen. ne ovat suurimmalla osalla naisista hyvänlaatuisia. ei syytä huoleen paitsi minulla on syytä huoleen kun olen mieheni kanssa haaveillut lapsesta jo useamman vuoden niin pelottaa etä tulenko kystan poitson jälkeenkään raskaaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi