Mitä oireita teillä aiheuttanut kysta munasarjassa?
Itselläni todettu 5 cm halkaisijalta kysta, ensiviikolla lisätutkimuksiin.
Kommentit (50)
Ei aiheuttanut mitään ennenkuin repesi jolloin kivut olivat melkoiset ja leikkaussaliin päädyin.
Vierailija kirjoitti:
.
olen nyt 14v tyttö ja tänään ultrassa huomattiin noin 5 cm kysta. Gynelle lähete ja sinnekki kohta. Mutta. nyt on hirveä stressi ja pelottaa että tarviiko se leikata. Itselläni hirveä neula- ja sairaalakammo joten leikkauksesta en oikein pitäisi. :(
Itse olen 15 ja vasemmassa munasarjassa 5cm kysta. Huomattiin röngtenissä, kun menin sinne urheiluvamman takia. Sen jälkeen lähete gynelle ja sieltä varmistus. Vieläkin se siellä on, sillä ei aiheuta mitään kipua. Saattaa se olla kyllä lähtenytkin :/?
Vierailija kirjoitti:
On todella kiusallinen vaiva. Hormonitoimintani meni niin sekaisin, että synnytin viikon välein hyvin epämuodostuneita ja rumia sikiöitä ja voin jatkuvasti pahoin. Lisäksi kuukautiskiertoni oli täysin epäsäännöllinen ja vuoto oli niin runsasta, että verta saattoi tulla puolisen litraa kerralla. Todella kiusallinen vaiva. Kannattaa käydä hoidattamassa ajoissa!
Et synnyttänyt epämuodostuneita sikiöitä viikon välein. Viikossa ei kehity sikiötä vaan muutaman solun klimppi, joka on ehkä herneen kokoinen. Samanlaisia tai isompiakin tulee kuukautisten aikana.
Mutta toivottavasti tuli parempi olo kun pääsit antamaan viisi penniäsi tähän keskusteluun..
Kiinnostaisi kuulla onko kellään kysta uusiutunut. Mulla oli vuonna 2014 kuolioon mennyt kysta joka aiheutti hirveät kivut ja lopulta leikattiin, mutta oli tuskaiset kaksi päivää Nyt samanlaista kipua taas, ei tosin läheskään niin pahaa mutta mietin onko riski saada kystia joillain ihmisillä vaan suurempi..
AnnaS kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla onko kellään kysta uusiutunut. Mulla oli vuonna 2014 kuolioon mennyt kysta joka aiheutti hirveät kivut ja lopulta leikattiin, mutta oli tuskaiset kaksi päivää Nyt samanlaista kipua taas, ei tosin läheskään niin pahaa mutta mietin onko riski saada kystia joillain ihmisillä vaan suurempi..
Myöhässä vastaan mutta vastaan kuitenkin kun on tullut taas ajankohtaiseksi. Mulla on hyvin suurella todennäköisyydellä ollut diagnosoimaton kysta joskus muutama vuosi takaperin, oli pitkään kipua oikealla puolella ja sitten melkeinpä tunsin miten siellä jotain "repesi", jonka jälkeen oli todella voimakkaat ja kivuliaat kuukautiset. Kivut loppuivat siihen joten en ajatellut asiaa sen pidemmälle ennenkuin gyne mainitsi että kystia saattaa tulla mulle helposti koska on monirakkulaiset munasarjat.
Eilen kävin tutkimuksissa sterilisaatiota varten ja siinä yhteydessä löytyi taas oikealta puolelta n. 5 senttinen kysta. Näin jälkikäteen tuntuu taas vähän hassulta etten ole reagoinut sen tuottamaan särkyyn sen enempää, mutta olen aina selitellyt sen itselleni jotenkin muuten. Esim. juostessa kun on tuntunut pistävää kipua niin olen ajatellut vain olevani ihan rapakunnossa, tai muuten kun on särkenyt niin olen ajatellut sen olevan vatsavaivaa :'D Tuntuu että ainakin itsellä on näitä naiseuteen liittyviä kipuja niin paljon että ei vaan jaksa alkaa kaikkia erittelemään ja vatvomaan. Eilisen tutkimuksen jälkeen on sattunut tosi paljon, varmaan se kaikki ronkkiminen ja painelu ärsytti ja nyt hirvittää että se sieltä räjähtää. Lääkäri laittoi heti verikokeisiin joista katsotaan onko viitteitä että olisi pahanlaatuinen, jos ei niin parin kuukauden päästä kontrolli ja jos ei ole kadonnut mihinkään niin poistetaan sterilisaation yhteydessä.
Mulla on ollut maha enemmän tai vähemmän sekaisin jo 4 kk. Uloste löysää pari vuotta. Kysta oli pari vuotta sitten 4 cm halkaisijaltaan, nyt 7 cm ja hyvälaatuinen. Vihloo välillä. Olen alkanut epäillä, että ulosteen löysyys johtuu kystasta. Ruokapäiväkirjalla ei ole selvyyttä tullut, mikään ei auta. Yksi tuttu on kuollut munasarjasyöpään jonka oireena oli vain ripuli.
On todella kiusallinen vaiva. Hormonitoimintani meni niin sekaisin, että synnytin viikon välein hyvin epämuodostuneita ja rumia sikiöitä ja voin jatkuvasti pahoin. Lisäksi kuukautiskiertoni oli täysin epäsäännöllinen ja vuoto oli niin runsasta, että verta saattoi tulla puolisen litraa kerralla. Todella kiusallinen vaiva. Kannattaa käydä hoidattamassa ajoissa!