Mitä oireita teillä aiheuttanut kysta munasarjassa?
Itselläni todettu 5 cm halkaisijalta kysta, ensiviikolla lisätutkimuksiin.
Kommentit (50)
Itselläni todettiin toisen raskauden aikana kaksi halkaisijaltaan viiden cm:n kystaa. Oireina oli vähän alavatsakipua. Hävisivät itsekseen muutamassa kuukaudessa.
Itselläni on löydetty usein ns. toiminnallisia kystia munasarjasta, jotka ovat max. kamanmunan kokoisia. Ne häviävät yleensä itsestään ajan kanssa. Kerran on löydetty suklaakysta, täynnä vanhaa verta oleva 10x10cm möykky. Se leikattiin heti pois, koska revetessään se on hengenvaarallinen.
oli puhjennut kysta. En siis itse ollut siitä mitenkään tietoinen.
Jotain alavatsakipuja oli ollut silloin tällöin, mutta en tiedä ovatko johtuneet kystasta vai ummetuksesta tai ovulaatioista.
Mä menin mahakipujen takia ultraan ja siellä todettiin 3cm kysta sekä raskaus, rv 6+4. Kysta aiheutti ihan hirveitä maha- , sekä myös selkäkipuja ja ei voi juosta kun sattuu tärinä mahaan ja yhdyntä tekee kipeää, ei voi nauttia siitä oikein enää ennenkun kysta häviää. Ultrannut lääkäri yksityisellä totes vain että paranee itsestään, ettei sille tarvi nyt tehdä mitään..
Pelottaa kyllä, että mitähän se tekee alkiolle ja kuinka kovat kivut sitten tulee jos/kun kysta itsekseen joskus puhkee tai katoaa.. en tiedä mitä odotettavissa ja kauanko teillä muilla ton kokoiset kystat on kestäny?
Näitä ei kyllä toivoisi pahimmalle vihamiehellekään..
Mulla todettiin kuukausi sitten 12cm kysta vasemmassa munasarjassa, oikeassa ei kystaa. Kiireellisenä leikkauspyyntöä ja kaksi viikkoa myöhemmin ultrattiin uudestaan ja kysta oli kasvanut 2cm eli oli 14cm ja oikeaan munasarjaan oli ilmestynyt myöskin 4cm kysta. Leikkaus tehdään avona viikon kuluttua ja poistetaan vasen munasarja samalla. Oikean saan luultavasti pitää. Oireina olivat alamaha kipu, yhdyntäkivut ja sen jälkeinen verenvuoto. Maha on myös turvonnut ja normaalia kovemman tuntoinen. Alaselkäänkin ajoittain sattuu. Onneksi pääsee näistä kivuista ja oireista eroon!
Mulla tuli kysta vas. munasarjaan hormonikierukasta. Ensin oli pikkuvikaa, kipua, turvotusta, ummetusta. Viimein koski koko ajan, liikkuminen oli mahdotonta :( samaan aikaan oli kylläkin kohtutulehdus. Heti kun kierukka poistettiin alkoi helpottaa jo ihan parissa päivässä! Sen jälkeen lasta yritetty yli vuosi, en tajunnutkaan että kierukka ehkäisee vuoden-parin sijaan loppuelämän :'(
Kysta siis ultran mukaan kadonnut itsekseen.
Löydettiin vahingossa ei ollut mitään oireita, poistetaan ehkä loppuvuodesta.Ainut oire on etten oo raskautunut enään taitaa sotkea hormonitoimintaa.
Itelläni löytyi oikeasta munasarjasta 5cm halkaisijaltaan. Alko sattua vaan niin paljon että oli pakko mennä terveyskeskukseen gynelle. Tuossa tuli sitten kutsu sairaalaan lisätutkimuksiin postin mukana parin viikon päästä käynnin jälkeen.
Tiedän vaan että liikunnasta esim. juoksemisesta se tulee tosi kipeeks. Odotan siis sitä sairaala käyntiä ensi kuussa. Toisaalta leikkaus pelottaa. Ja se päätetäänkö se vain jättää olemaan eikä leikatakaan. Kystat kun voivat itselläänkin parantua.
"en tajunnutkaan että kierukka ehkäisee vuoden-parin sijaan loppuelämän :'("
Siis nyt en ymmärtänyt.. Kierukka ei ehkäise enään sen jälkeen kun se on poistettu kohdusta.
Mulla alkoi aivan hirveät mahakivut kuin salama kirkkaalta taivaalta. Pari päivää ravasin lääkärissä ja kävin Kaiken maailman tutkimuksissa, Umpparia epäilivät pitkään.Lopuksi passittivat gynelle kun ei muuta keksitty ja kaikki Iabrakokeet olivat negatiivisia. Gyne ultrasi ja löysi vasemmassa munasarjasta 8cm vertavuotavan kiertyneen ja kuonoon menossa olevan kystan. Lähdin siitä suoraan sairaalaan ja pääsi leikkaukseen noin 6 tunnin sisällä. Vasen munasarjaja kestäpoistettiin tähystysleikkauksessa. Kyseen epäiltiin tulleen hormoni kierukan seurauksena. sen jälkeen olen saanut normaalit kuukautiset ja synnyttänyt kaksi tervettä lasta . oikea munasarja Ultrataan joka kolmas vuosi mitään ei ole ainakaan vielä löytynyt. Hormoonikierukkaa eivät laita ennen kuin on lapsiluku täynnä muuta rajoitusta tai haittaa siitä ei ole ollut minulle. Joten tsenppiä AP:Ile ;)
Apua, onkohan mulla kysta. Synnytin 5kk sitten. Paino nousi 3kg 3 päivässä, alaselkää särki toisinaan. Nyt se paino on ja pysyy, vaikka oon kuukauden laihduttanut. Lisäksi tuntuu pahalta maata sängyssä oikealla kyljellä, ei jotenkin saa oltua. Luulin että oon vaan lihonut ja huono patja tms, mutta patja uusittiin ja kolotus jatkuu.
Voiko 15 vuotiaalla olla kysta. Kuukautiset olleet kaksi vuotta ja aina melko kivuliaat. Nyt ylimääräistä vuotoa ja kipua oikealla alavstsassa sekä liikkuessa pääsääntöisesti kipua. Lääkärissä käytiin ja ei ainakaan umppari oo tulehtunut.
Minulla puhkesi kysta eilen, nesteet sisuksissa, kipu oli jotain järkyttävää, itkien ambulanssin kyydillä sairalaan. Tutkimuksia tehtiin 2h ja niiden jälkeen lähetettiin kotiin kera kipulääkkeiden, käskettii takas jos kipu pahenee, olisin utelias tietää että kuin kaun tätä kipua joutuu kestämään.
Vaikka vastaankin noin kuukauden päästä niin voi hyvin olla. Itselläni oli 11vuotiaana!
Huolestunut äiti kirjoitti:
Voiko 15 vuotiaalla olla kysta. Kuukautiset olleet kaksi vuotta ja aina melko kivuliaat. Nyt ylimääräistä vuotoa ja kipua oikealla alavstsassa sekä liikkuessa pääsääntöisesti kipua. Lääkärissä käytiin ja ei ainakaan umppari oo tulehtunut.
Vaikka vastaankin noin kuukauden päästä niin voi hyvin olla. Itselläni oli 11vuotiaana!
Kannattaa tarkkailla vatsaa. Itseltäni poistettu kohtu, munasarjat, kohdunkaula, unpisuoli. Kystinen kasvain kohdussa, halkaisija 20cm, nestettä sisällä Yli 4 litraa nestettä. Ei kannata kuukausi tolkulla ihmetellä, miksi vatsa turpoaa muodottomaksi
Huolestunut äiti kirjoitti:
Itselläni ensimmäinen kysta jo 13 vuotiaana... Järkyttävät vatsakivut oikealla alavatsassa ja gynellä ultratessa huomattiin kysta!
ja siis ihan tajuttomat kivut. Ambulanssiakin soittelin.