Sain pomoltani sähköpostin, että haisen - taas!
En tiedä muistaako joku, mutta viime keväänä täällä ihmettelin pomoni viestiä minusta lähtevästä epämiellyttävästä hajusta. Päivien pähkäilyjen jälkeen hajun syyksi selvisi työssäkäyttämäni kengät, joihin oli tuttavani kissa pissannut. No nyt sain pomoltani taas viestin, että hajustani on hänelle huomautettu, että "tiedoksi". Alkaa jo rassaamaan tämä jatkuva hajun kyttäys. :(
Kommentit (212)
1. varaa aikatyöterveydenhuoltoon selvittämään hajun lähde
2. ilmoita asiasta esimiehellesi että aiot menetellä näin
3. jos mitään hajua ei löydy, ilmoita tästä esimiehellesi ja sano että mikäli "anonyymejä" valituksia vielä tulee, aiot ottaa yhteyttä työpaikkasi nimettyyn häirintää ja epäasiallista käytöstä valvovaan henkilöön + luottamusmieheen.
4. Tee selväksi että pidät asiaa ihan vakavana ja keskustelisit siitä mieluiten päin naamaa jotta asia selviäisi ja mahdolliset hajuhaitat lakkaisivat, mutta että jos nimetön vihjailu jatkuu, tulet viemään asiaa eteenpäin työpaikkakiusaamisena. Kysyitkö pomoltasi mitä mieltä hän itse on, haisetko?
Ei kukaan oikeasti ole noin avuton, jos hänelle kerrotaan, että hän haisee.
P.S. Näin untakin tästä haisulista muka. Oli tumma polkkatukka ja ihan nätti nainen muka, harrasti teatteria. Hehee. Kaikenlaisia unia sitä pitää tuijottaa. :D
No aika avuttomaksi tässä kyllä kieltämättä itsensä tuntee kun ei suoranaista syytä ole hajulleen onnistunut löytämään. Provo-epäilyjä on ollut ennenkin. Kukaan ei pakota ketään uskomaan mitään. Voi kun olisikin vain provosta kyse :(
Toin koko työvaatekaapin sisällön kotiin viikonlopuksi ja olisi tarkoitus käydä vaatteet ja tavarat läpi yksitellen tänään tai huomenna. Taisivat työkaverit luulla, että otin lopputilin kun koko kaappi tyhjeni kerralla.
Keväällä kävin jo työterveyshuollossa edellisen ilmoituksen johdosta, eikä silloin ilmennyt MITÄÄN erikoista hajua. Siksi en ole vielä ollut sinnepäin yhteydessä tällä kertaa. Ja tottakai olen itseni puunannut joka päivä erityisen tarkasti ilmoituksen saatuani. Ja ei tietääkseni ole mt-ongelmista kärsiviä työtovereita. Siinä nyt muutamia vastauksia esilllä olleisiin kysymyksiin. Kaapin sisältö on ainoa mitä ei ole vielä käyty läpi.
ap
Minulla on nimittäin sellainen ongelma. Voin viettää kolme päivää kaivamalla ojaa ja jättämällä kaikki pesut väliin enkä ala haista. Mutta odotas kun pidän yläasteella 2 oppituntia niin kamala pistävä lemu ilmestyy kainaloihin. Olen viettänyt 40 vuotta täysin ilman dödöä mutta kun aloitin opettajan sijaisena niin oli pakko ottaa vahvimmat urheilutökötit käyttöön.
Äidilläni on sama ominaisuus, hänen ei tarvi kun hermostua vaikka kylään lähdöstä niin haju on kamala. Onneksi minulla ei ole yhtä herkässä ;)
Montako ihmistä työpaikallasi on?
Ikäsi?
Jos ei ole kovin monta niin ole aloitteellinen palaveriin ja pistä kissa pöydälle.
Jos olet vaihdevuosissa voi olla että erität kitkeriä hajuja kainaloista tai alapäästäsi.
Luulen ettei pomo ole iljennyt sanoa että haiset vanhalle virtsalle.
Jos ilmianto on aiheeton kyseessä on kiusanteko ja työsuojelupiiriin voi tehdä ilmoituksen kiusaamisesta.
tapaushan on aivan selvä. kertomasi mukaan et käy joka päivä suihkussa. Syy on siinä. Turha etsiä syitä hometaloista tms, kun syy on noin päivänselvä. Minkään valtakunnan kainaloidenpyyhkäisy ja ja pienet wc-pesut ovat yhtä tyhjän kanssa, kokosuihkuun päivittäin ja kaikki vaatteet joka päivä pesuun.
pakko käydä suihkussa joka päivä, pari kolme kertaa viikossa plus strategisten paikkojen (sukuelimet, kainalot, kenties jalat) peseminen päivittäin riittää. Tiedän, että rasvaaminen auttaa ihoon (herravarjele, että minulla voiteita onkin), mutta ei ole hajuongelmaa.
että ap suhtautuu asiaan hienosti. Toivottavasti saat pian tarkempaa selvitystä tilanteeseen ja saat hajuja lievennettyä :-) Itselläni on kroonisena vaivana pahanhajuinen hengitys. Siihen ei ole löytynyt syytä, eikä siis hoitoakaan. Suun hygieniasta huolehdin liiankin hyvin ja pastilleja/purkkaa tulee syötyä pitkin päivää. Itselleni asia on kovin arka ja välillä tilanne jopa hieman masentaa. Kuitenkin yritän asiaa sitten suhteuttaa syöpään, diabetekseen tms., ja olen toisaalta tyytyväinen että olen muuten terve. Jos joku tulisi minulle huomauttamaan tästä vaivasta, niin murtuisin varmasti. Toivottavasti ympärilläni siis on aina ymmärtäväisiä ja kohteliaita työkavereita. Onneksi minulla on ihana mies ja ihanat lapset jotka rakastavat haisuli äitiä!
Et ole kuitenkaan vieläkään maininnut, oletko pyytänyt jotain ulkopuolista tällä kertaa nuuhkaisemaan (ja se oma perhe ei siis käy)? Esimerkiksi hyvä ystävä, jolle voi asiasta puhua.
Jos ulkopuolinenkaan henkilö ei mitään hajua huomaa, on asia selvää kiusaamista.
Nyt olen töissä, ilmeisen haisevana sitten taas kun en keksinyt mikä haisee, vaikka pähkäilin koko illan mikä voisi olla. :(
ap
Pyydä kommenttia suoraan työtovereiltasi. Ainahan voi olla että edellinen "löyhkäilysi" on jäänyt elämään ja pomo luuli että haiset taas, vaikka olikin jo vanha juttu. Toi on muuten totta että omalle hajulleen voi tulla "immuuniksi". Tärkeää on selvittää ensin että haisetko oikeasti? Mille haiset? Mistä se voi johtua? Miten voit korjata asian? On meinaan pomollakin varmaan aika korkea kynnys ottaa tällainen puheeksi. Itse en tiedä miten käsittelisin asian. En nyt ehkä sähköpostilla kuitenkaan, koska arvostan henkilökohtaista kontaktia.
Homeen (tai ylipäänsä kosteusongelmien) haju on usein sellainen, ettei sitä itse tunnista. Mutta auta armias, kun olet kerran sen oppinut tunnistamaan, myöhemmin riittää, kun haistat sitä noin yhden molekyylin ilmasta! Ja se haju on todella ärsyttävä, ei varsinaisesti paha mutta ärsyttävä. HOmeen haju tarttuu kaikkiin kankaisiin ja myös hiuksiin. Olisiko teillä vaikka kellarikomeroa, jossa pidät joitakin vaatteita?
ja työvaatteet säilytän edelleenkin töissä. En tiedä miten kehtaan ottaa hajuasian töissä puheeksi. Nolottaa jo muutenkin ihan kamalasti. Mieluummin yritän itse selvittää ja hoitaa asian kuntoon.
ap
Nyt olen töissä, ilmeisen haisevana sitten taas kun en keksinyt mikä haisee, vaikka pähkäilin koko illan mikä voisi olla. :(
ap
Heidän kotonaan haisee myös, kaikki lapset haisee. Vaikka kuinka peseytyvät, niin haisevat.
Se haju on HOME!
Mä pari kertaa olen erehtynyt lainaamaan sieltä jotain, ne haisee meillä ihan hirveelle.
Tätä hajua ei ystävä haista, tietää kyllä, että heillä saattaisi olla homevaurio, mutta sen mies ei usko.
Karseeta,mutta sitä hajua ei itse tunne.
tosiaan uudet kengät on, eikä kissat takuulla ole päässeet lähellekään uusia kenkiä.
ap
Joidenkin ihmisten hiki haisee vaan kamalan pahalle. Itsehän ihminen ei haista omaa "ominaistuoksuaan" ollenkaan, joten et voi sitä itse huomata. Käytkö suihkussa päivittäin? Vaihdathan KAIKKI vaatteet päivittäin?
saatava jonkun muun mielipide asiaan. Kysy koltakin kaveriltasi, haiseeko teidän kotona, tai onko sinun ominais-hajusi jotenkin voimakas.
Minulla myös kokemusta ex-työkaverista joka haisi todella vahvasti homeelta, ja kommentteja tuli jopa asiakkailta, joiden kanssa hän oli tekemisissä. Vaikeaa oli infota asiakkaista, että "Kyllä tämä rouva X huolehtii hyvin hygieenistaan, mutta heillä on kosteus-ongelmia tms. kotona, josta haju johtuu".
Joten veikkaan myös hajun syyksi koti-oloja.
itseensä, joten ehkä hänkin on sitä mieltä että haiset. Edellinen.