- - - Kesänuput 6.10 - 12.10 - - -
Kommentit (63)
Nyt on seinät valmiit =). Enää lattian laitto ja voimme nauttia uudesta, tyylikkäästä kodista. =)=)
Ai ihanaa kun sain viime yönä nukuttua hyvin. Neiti heräs klo 4 syömään, sain siis nukkua melkein 6 tuntia yhteen kyytiin. Syötön jälkeen nukuttiin vielä seitsemään. Oltiin miun äidillä yötä kun mies maalas noita olkkarin seiniä. Nukuin kovalla patjalla ja hitsi kun se teki hyvää selälle. Yleensä kun imetän omassa sängyssä kyljelleen, niin selkä on ihan tosi kipeä aamulla. Nyt ei ollut.
Jaahas, nyt vauva heräs aamu-unilta. Kyllä oli ihanaa tulla kotiin kun on hienot seinät ja mies oli kiitettävästi siivonnut jälkensäkin. Pyykkiralli lähti käyntiin, alkoi kori taas pursuta.
Tytteli-83 ja neiti 4,5kk
Ollaan palattu lomareissulta ja Espanjassa oli kivaa: lämmintä, isovanhemmat apuna ja lapset (etenkin esikoinen) nauttivat. Minä myös nautin 6 lisäkäsiparista. Pääsin jopa pelaamaan kerran ja lenkille rantaan monta kertaa :D Nyt jaksaa arkea taas ja seuraavaa lomaa odotellessa!
Lueskelin pikaisesti pinoa läpi, uutta en löytänyt vielä tälle viikolle! Kovasti on unet puhuttaneet, täälläkin on ollut vähän levottomampaa, mutta katsotaan, mihin suuntaan muuttuu, kun palattiin kotiin ja toisaalta sitten on maisteltu luumua.
Kiinteistä oli ainakin kixnixnix kysellyt. Meillä on nyt siis viitenä päivänä maisteltu luumua allergologin kehotuksesta. Eli kävimme lääkärissä, kun poika oli pantannut kakkaa viikon ja lastenlääkäri suositteli ehdottomasti jo kiinteiden aloitusta, mutta pyysi vielä konsultoimaan omaa allergialääkäriämme. Tämä totesi saman ja kehotti nyt myös korvikkeen aloitukseen. Tilanne on ollut sellainen, että ensimmäinen kakanpanttaus kesti 10 päivää, toinen 7 päivää. Molemmat lääkärit sanoivat meille, että ummetus liittyy allergioihin ja nyt ilmeisesti oma tiukka dieettini vaikuttaa maidon koostumukseen niin, että se ei tue aineenvaihduntaa riittävästi. Kuituja ei ilmeisesti ole tarpeeksi tai jotain... En tiedä, onko näin, enkä ole näiden suositusten jälkeen ehtinyt etsiä lisätietoja asiasta, mutta kun kaksi lääkäriä sanoo näin, niin eihän se voi ihan puppuakaan olla, eihän? Molemmat myös sanoivat, että minun itseni pitäisi nyt unohtaa kaikki imetyssuositukset, kun lapset ovat aina yksilöitä. No niinhän se on, nyt vaan yhtäkkiä imetys tuntuu niin helpolta!!! Ja kun poika ei ole nälkäänsä itkenyt.
Allergologi suositteli ensialkuun luumua, sitten ruusunmarjaa ja sen jälkeen yksitellen viikon välein uusia ruokalajeja. Ei kehottanut välttämään alkuun mitään (paitsi tietysti jo allergeeneiksi todetut ja mahdollisesti ristiin allergisoivat jättämään myöhemmälle).
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! MITEN MUUTEN PÄÄKAUPUNKISEUTULAISTEN TAPAAMINEN, onko mitään aktiviiteettia sen suhteen jo sovittu?
Tonttu 08 ja poika 24/6
...vaikka viikko vaihtuikin jo. Ehkä huomenna sitten uusi kasa.
Taas hulahtanut montaa päivää ohi ihan huomaamatta. Viime viikko meni sairastaessa ja viikonloppu muuten vaan juostessa kaiken maailman asioilla. Tämäkin viikko on jotenkin ihmeen kiireinen, lauantaina pitäisi sonnustautua koiranäyttelyynkin eikä tällä hetkellä vähempää voisi kiinnostaa...huoku
Kiinteistä ja nukkumisista:
Monetko päiväunet teillä muilla nukutaan? Meidän neiti Insomnia nukkuu kahdet päiväunet, aamupäivisin puolisen tuntia ja iltapäivällä puolesta tunnista jopa kahteen tuntiin! Ihan käsittämättömän vähän. viime viikko tosiaan meni niin että melkein joka päivä torkkui vana kahdet minitirsat, puolisen tuntia kerrallaan ja yhtenä päivänä sitten kunnon pitkät unet (yli kaksi tuntia!) iltapäivällä. Vaikka meillä uniongelmaisia onkin olleet nuo muutkin lapset niin kyllä ainakin nuo muut ovat selkeästi TARVINNEET enemmän unta. Tämä kaveri se senkun vaan tyytyväisenä möllöttää eikä väsymyksestä tietoakaan.
Öisin syö keskimäärin kahden tunnin välein, ei onneksi pahemmin mekasta - syö ja nukahtaa aika pian uudelleen.
Meillä ainakaan ei yhdelläkään lapsella ole kiinteitten ruokien aloitus vaikuttanut millään tavalla yöuniin! Eli tämänkään kanssa en kiirettä pidä vaan imetän sen 6kk ennen kuin aletaan maistelemaan soseita. Varmaankin parsalla tai kesäkurpitsalla aloitetaan, tai jollain hedelmällä. Katsotaan sitten kun tulee ajankohtaiseksi.
Minäkään en ole yhtään perillä mikä on tilanne pk-seudun tapaamisissa. Onko jo jotain sovittua? Tottahan teidän nyt täytyy vähän vanhempaa harakkaakin sinne kahvittelemaan saada joten minä ainakin näin ikäloppuna tulen mielelläni mukaan :D
Nyt saunottamaan tuota pikkuterroristia ja valmitauduttava iltatoimiin.
nappula ja NeitiLäskiposki 4kk1vko
Tonttu: Meille allergialääkäri kehotti aloittamaan ensin riisihiutaleella, josta voi tehdä puuroa tai velliä, tätä 1-2 viikoa. SItten luumu tai bataatti. Sitten kesäkurpitsaa ja ruusunmarjaa ja viimeisenä pottu ja porkkana. Kakan panttaus on ehdottomasti allergian merkki, meillä neiti teki yhden kakan kahden viikon aikana nannia juodessa. Mä en ainakaan olis voinu millään imettää ja välttää kaikenmaailman ruoka-aineita etenkin kun ei tiedä mitä olis pitänyt välttää, aika hyvin kun olet tähän ast jaksanut! Itsellä tyssäs siihen 2kk ikään. Meillä ei tytölle passanut edes almiron, nutramigenillä mennään ja juo noin 7dl vuorokaudessa. Kiinteät aloitan kunhan tämä antibioottikuuri on ohi, kovasti tyttö katselee ruokia kun syön ja aukaisee suunsa innoissaan lusikalle (jossa on rela tippoja :))
Nappula: meillä neiti nukkuu tunnin aamulla, kaks tuntia päivällä ja n. pari tuntia iltapäivällä, olen laskenut, että 4-6 tuntia nukkuu päiväunia, yöunet n 10-11h.
nukuttaaaaaaaaaaaaaa
Kix ja neeti 4kk ja 1päivä
Meillä on ollut vieraita viikon verran, tänään lähtivät ja perjantaina tulee lisää. Lisäksi oltiin koko poppoo lauantaina suomi-koulun jälkeen grillijuhlissa (kivaa, sääkin suosi ja lapset nauttivat seurasta, niinkuin aikuisetkin hyvän ruoan ja juoman lisäksi;)) Sunnuntaina olin vanhemman tytön ja pikkuneidin kanssa hieman suuremman luokan 5-vuotissynttäreillä. Lapsia oli ihan hirmuinen liuta, ja aikuisiakin. Pelle teki ilmapalloja ja viihdytti lapsia, samoin leikittäjiä oli muutama tekemässä maalauksia ja kilpailuja vetämässä. Hauskaa kyllä oli, mutta meille ei kyllä ihan tuon kokoluokan synttäreitä taida tulla...
Mä olen helisemässä tuon kiinteiden aloituksen suhteen. En oikein tiedä millä pitäis alottaa. Olen yrittänyt sanakirjan kanssa tavata kaupan lastenruokahyllyä, enkä ole tullut hullua hurskaammaksi. Riisiä vai maissia, perunaa vai bataattia, millä sitä aloittaisi. Ja aloittaako jollain riisimössöllä illalla, vai perunalla aamulla. Vellejä täältä ei taida löytyä.
Nappula: meillä päiväunet vaihtelee hirmuisesti, riippuu siitä, ollaanko menossa vai kotona. Jos ollaan kotona, nukkuu usein puolisen tuntia aamulla, sitten puolenpäivän maissa muutaman tunnin, iltapäivällä ehkä tunnin ja illalla puolisen tuntia. 4-5 tuntia siis, ja yöunille käy n. klo 20, heräilee (riippuen vienkö lapset vai viekö mies) klo n. klo 7. Useimmiten päiväunet menee siihen, että ajetaan kuskaamassa toisia, jolloin nukkuu kun ajetaan, ja herää kun pysähdytään. Aamuisin ei kovin kauaa jaksa olla hereillä.
Aika sekava teksti, kuten taitaa olla mun päänikin. Olen ollut tosi väsynyt. Torstaina alotettiin vauvamuskari isompien päiväkodilla. Oli kivaa, mutta kun se loppu, ja nappasin isommat mukaani, niin päästiin päiväkodin portille (n. 15m ulos ovelta) kun huomasin, että olin unohtanut totaalisesti vauvan päiväkodin eteiseen!!!! Kauhea paniikki iski! Tuttu äiti tuli mua vastaan ja nauroi kysyessään, unohtuiko jotain! Ajatelkaa, jos olisin unohtanut pienen vaikka metroon! Apua, mä tarviin lisää unta tai enemmän käsiä! Unohdin kokonaan, kun toinen kiltisti istui kopassaan, ja isommat riehui samalla kun puin niitä ja keräsin reppuihin kamoja. Hohhoijaa!!
Että tällasta, palaillaan!
Selma
Mua flunssa on vaivannut edelleen, lisäpiirteenä huono ja etova olo. Tänä iltana piti käydä jo vähän happihyppelyllä, rupes seinät kaatuun päälle kun on ollut nelisen päivää sisätiloissa, yhden kerran kaupassa pikaiseen autolla vaan poikennu.Mies on hoitanut vaunuttelun vauvan kanssa.
Näyttäs nyt paranevan nuo yöt; johan sitä tiheää syömistä kestikin sen 2 kuukautta. Nyt syö n.3 kertaa 11-12 tunnin aikana. Tosin siinä on vielä muutakin ähinää yön aikana.. (Varsinkin aamupuolella) Mutta kuitenkin, tissiä ei edes huoli joka kätinään vaikka väsyneenä sitä yritänkin ;)
nyt on sitten useampana aamuna/yöllä rinnat olleet JÄRKYTTÄVÄN täynnä, kun syöminen on vähentynyt yli puolella.
Ehkä tämä tästä taas muuttuu, mutta hehkutanpa nyt edes hetken kun on aihetta :)
Ja mikä kivointa, olen muutamana iltana saanut ukkelin nukutettua omaan sänkyyn pelkästään silittelemällä. Kun tähän asti on menty tissitainnutuksella. Äskenkin kun tuolla sängyssä äkisi kesken uniensa, riitti kun kävi vähän poskesta silitämässä niin nukahti uudestaan. Mukavaa, ettei ole ihan niin kiinni tississä kuin luulin!
Päiväunista: Meillä vaihtelee, joskus nukkuu vain 4-5 puolen tunnin pätkää (eli yhteensä n.2h), mutta esim. tänään 2,5 tuntia vaunuissa ulkona, sitten 1/2 h sisällä ja iltasella vielä 1,5 tuntia. Näyttää pikkuhiljaa kallistuvan siihen, että nukkuu ainakin yhet pitemmät päivässä, mutta ei oikein selkeää linjaa ole kuitenkaan vielä. Yöunet on tosiaan sen 11-12 tuntia,
Tänään on ollu hankala kakkauspäivä. Useaan otteeseen on vääntänyt "muovailuvahaa" vaippaansa, kamalan kovalla tuntuu olevan! Hirveällä ähinällä saa aina pienen nokareen työnnettyä. Luumua olen antanut mutta kaippa sitten liian vähän kun ei ole vaikutusta. Vettäkin annoin eilen ekaa kertaa - toivon että se pistäis vähän vauhtia kakkaushommaan. Taidan rueta antamaan jokapäiväisesti. Sitä joi muutaman tipan jopa tuttipullosta, ihme ja kumma! ;) Lusikasta otti kuitenkin kaikista parhaiten.
Perunan jätän nyt pois hetkeksi, se on syypäänä tuohon kakkausvaivaan. Ainakin itse keitetyn.
Tulee sekavaa tekstiä, sori, kiirehdin jo nukkuun mielessäni.
Miehen pistin muuten ostaan vaippoja päivällä, ja se rontti toi HOUSUVAIPPOJA. poika painaa n.7,5kg ja ne oli 4-kokoa eli 7-11kg. Mitenhän ne pitää yöllä, tuntuu että pyörivät jalassa... Taidan käydä ite huomenna ostaan 3-kokoa ja ihan niitä teipillisiä, vähän turhan aikasta mun mielestä housuvaipoille ;) Mieshän oli tietenkin innossaan helppokäyttöisyydestä...
Nyt nukkuun!
Sakariini ja vähän köhivä nukku-ukko 4,5kk
Huomenta
Selma: Huh, mullakin on tullut vieläkin visioita, et lapsi jää Lontoon metroon kun ne ovet menee niin nopeesti kiinni, mun hidas äitipuoli jäi kerran metrosta pois Hyde park Cornerissa kun mä, mun isä ja vauva jatkettiin matkaa. Pikkasen oli paniikkia silloin kun ei osaa englantia, mut onneks tajus hypätä seuraavaan metroon ja jäädä pois oikealla pysäkillä (Oltiin menossa Harrodsille). Mulla oli aina just tälläsia painajaisia, et lapsi jää pois kyydistä tai menee metroon ilman äitiä, olen kerran nähnyt kun nainen paiskautui seinään kun käsi jäi metron oven väliin.... Poika meni kerran Stockkan hulluilla päivillä hissiin ilman mua (joku mummo tunki välistä) ja kuulin vaan hissikuilussa kun huusi äitiä ja mä juoksin kuin hullu 3 kerrosta alakertaan tungoksessa ja sieltä se pikkukundi onneks löytyi itkien keltapaitasen myyjän kans selittämässä äidin nimee.... mut jos suuren kaupungin metroon jäis laps niin tuskin koskaan enää lasta näkis (kylmiä väreitä).
Taas karkas tää juttu käsistä... :D
Niin, tuo peruna alotus on aika mystistä, kai sitä suositellaan kun on tällänen "kansallisruoka" täällä ja on halpaa ja kaikki osaa potun keittää. Mut totuushan on se, että potussa ei paljon mitään hyvää ole, tärkkelystä on ja toki pitää nälän pois, mut allergisten ja herkkävatsaisten kannalta on pahin mahdollinen ruoka. Suosittelen Selma sitä riisiä ja bataattia! Bataattiin voi sit lisätä pikkasen pottua joskus. Tai miksipä ei pottuakin eka ruokasi, jos suostuu syömään ja vatsa on hyvä. :)
Meillä on mennyt kyllä ihan hulinaksi tää omassa sängyssä nukkuminen. Kipeenä tyttö ei asetu omaan sänkyyn ja kun on koko elämänsä lähes kipeenä ollut (maha tai korvat) niin vieressä pn mötköttänyt ja hankala saada enää omaan sänkyyn. Tytöllä on ihan kamala yskä ja eilen asettui omaan sänkyyn mut yski kokoajan ja joka yskäyksellä tutti lensi suusta ja luovutin puolelta öin ja otin viereen, siinä nukkui makeesti kerran syömään heräten. Kai me taas koetetaan omassa sängyssä nukkumista kun se flunssa on parantunut. Kolmas päivä antibiooteilla ja muutosta ei ole tapahtunut, tai no ehkä ei huuda korvia. Vihreää ripaskaa lentää 5 kertaa päivässä kun vatsa on herkkä antibiootille.
Mut nyt suihkuun ja uuden päivän alotukseen! Mukavaa päivää kaikille,
erittäin väsynyt nainen (molemmat lapset siis heräs klo 6!!!!!!!!!!!!)
Kiva lukea teidän juttuja ja kuulla että muilaakin on vauvoja, jotka syövät yöllä 2h välein... Välillä jos on hyvä yö nukutaan jopa kaksi kolmen tunnin pätkää! Eilen kun olin neuvolan vauvakerhossa, siellä tuntui siltä että monet puhuivat että aloittivat kiinteät ja/tai korvikkeen antamisen koska yöunet lyhentyi 3 tunnin pätkiin ja päivälläkin oltiin tissillä 2 h välein! Kai ajatus on ollut se että eivät ole jaksaneet syöttää niin usein tai ovat ajatelleet että rintamaito ei riitä. Minä ainakin imetän päivällä aika usein 1,5h välein ja tosiaan yöllä se kolemn tunnin väli on jo pitkä. Ja vauvan kasoileuasta ja paksuista reisistä päätelleen ei ole ainakaan liian vähälle ruualle jäänyt.
Meillä vauva nukkuu yleensä kolmet päiväunet. Kahdet pienet tirsat ja yhdet pidemmät n. 2-3 tuntia. Eilinen tosin meni kokonaan ilman pitkiä unia, mutta nukkui sittne neljät pikkutirsat. Ja yleensä tosiaan aamupäikkäreille on kovin kiirus. Kumma juttu että aamulla väsähtää niin nopeaan kun on juuri nukkunut yöunet... Illalla sitten voi olla pidenpäänkin hereillä.
pk-seudun tapaamisesta ei taida olla sovittuna mitään. Kaikki vaan ovat tulossa, jos joku toinen järjestää :) Mä olen nyt ainakin niin lahopää ettei tule mieleen mitään paikkaa minne olisi järkevää änkeä esim. kahville useiden vauvanvaunujen kanssa. Cafe esplanadissa on ihanat ja ennen kaikkea ihanan isot kaikki leivonnaiset. Kuola vain valuu kun vain ajattelenkin. Pitäisi taas päästä sinne herkuttelemaan. Se paikka kyllä menee aika tukkoon jos sinne vie enemmän kuin yhdet vaunut kerrallaan...
sroigh ja vauva (ja me yhä edelleen kutsutaan vauvaa vain vauvaksi....=)
Jatketaas nyt tähän kun muutkin..
Meillähän siis 3kk neuvolasta ihan itse suosittelivat että saan/ voin/ olisi hyvä aloittaa kiinteät. On meilläkin kunnon makkarat, mutta muuten mitat pienet, ehkäpä siksi? Hyvin on kyllä mennyt kun mistään ei ole tullut oireita, niin en sitten ole niin varovainenkaan enää ollut. Maissilla aloitin, sitten porkkana-peruna joka ei kelvannut, sitten päärynä (nam!), kasvissose, luumu, persikka (ei tykkää). Porkkana ja peruna pelkästään ei oikein tosiaan iske, mutta kun sekoittaa maissia mukaan niin sitten kelpaa. Kasvissose on suosikkia.
Mies syötti luumua puoli purkillista seuraavana päivänä, kun itse olin ehtinyt antaa sitä vasta pari pientä lusikallista!! Säikähdin mutta ei siitäkään mitään vaivaa tullut, kuin kahdet ISOT löysät kakkat vain :) Tykkää kyllä luumusta kovasti. Banaania olen kanssa antanut pikkuisen, mutta nuo määrät on silti vielä aika pieniä niin ei viitsi kovin montaa purkkia avata ettei ehdi pilaantua.
Meeri on kyllä tosi iloinen vauva, nauraa herkästi ja hymyilee alituiseen. Ainoastaan iltaisin niitä kätinöitä tulee nukkumaan mennessä jonkin verran. Nyt se yrittää sitteristä päästä ylös, saa itsensä punnattua tosi pystyyn jo!
Eilen illalla suuttui kun annettiin banaaniriisipuuroa vähän, eikä ilmeisesti halunnut sitä enää kasvissoseen jälkeen, alkoi oikein kirkumaan kun mies koitti vielä yhtä lusikallista antaa :) Toisaalta eilen suuttui myös siitä kun annoin hedelmähyvettä liian vähän, oikein itku pääsi kun vien purkin pois :D
Hampaita ei vielä tunnu, mutta ikenissä on semmoiset kummankin alaetuhampaan malliset kohoumat sivulla (ikenen yläpinta on vielä ihan tasainen ja pehmeä).
Meeri myös ottaa kaikki tavarat heti käteen mitä sille antaa ja pitää niitä ja heiluttelee helistimiäkin. Mutta yrittää laittaa kaiken suuhun, kohta sitten menee hermo kun ei osukaan/ tai ei mahdu ja sitten pudottaa ja alkaa kiukutella :) Maitopullon osaa myös itse ottaa pois suusta, mutta ei saa takaisin suuhun. Nyrkki, yleisimmin etusormi ja peukalo ovat melkein jatkuvasti suussa. Onneksi ei pelkkä peukalo niin ei niin saa imua päälle.
Imetin aamulla parit hörpyt, 3 päivää sitten pumppasin illalla 40ml. Vielä sitä maitoa siis rinnoissa pieni määrä on. Ei yritäkään tulehtua eikä maitoa valu, mutta vähän on, ei ole kokonaan loppunut. Mietin aamulla että olikohan se maito vanhaa mitä tyttö nyt suostui imemään, kun on 3vrk tuossa tississä muhinut :)
Niin ja meilläkin siis heräiltiin viikko sitten 1-2 tunnin välein, lisääntynyt syöttö ja banaaniriisipuuro venytti välit 3 tuntiin. Nukkumaan 8-10 välillä, eka herätys nukkumaanmenosta riippuen 11-12 maissa, seuraavat herätykset 2-4 välillä ja sitten 6-8 välillä, ja 9-10 välillä herää kokonaan.
Tällä viikolla pitäisi tulla tieto pääsinkö töihin.
Alcatraz ja Meeri viikkoa vaille 4kk
Sroigh: tosta korvikkeen/kiinteiden aloituksesta ja yöunien lyhenemisestä piti vaan sanoa että meillähän Lexa on tosiaan syönyt melkein alusta asti korviketta ja myös nukkunut yöt hyvin (4h-> putkeen ja koko yö yhdellä tai kahdella syönnillä), mutta päivät alkoi mennä pelkäksi pullotteluksi kun nälkä iski välillä jopa monta kertaa tunnissa =/ eli kiinteitä aloittelin päiväsyöntivälien pidentämiseksi (nyt jo menee helposti kolmekin tuntia ilman pulloa tai muuta sapuskaa vaikka syökin pieniä annoksia:), yöt menee edelleen yhtä kivasti. Nyt jo monta yötä putkeen syönyt vain kerran ennen aamukuutta ja toisen kerran puol seiskan ja kasin välillä, jonka jälkeen jatketaan vielä molemmat unia helposti yheksään asti =)
Toi on muuten aika jännää miten toiset tissivauvat tosiaan viihtyy rinnalla jatkuvasti (ts. on nälkä usein), kun esim. pari tuttua täysimetyksellä olevaa vauvelia (n.4kk ja 5kk) syö päivällä 3-4 tunnin välein ja nukkuu yötkin 8-12h putkeen! Ja kovasta kasvusta päätellen maitoa kyllä tulee ihan riittävästi :D
Itse nostan kyllä hattua jos/kun (täys)imetys onnistuu, varsinkin kun itsellä se jäi niin lyhyeksi. En kuitenkaan ymmärrä enää yli vuosikkaiden imetystä (mahdollisesti jo puhuvien ja itse tissille kävelevien), varsinkaan julkisilla paikoilla kun silloin sitä rintaa ei ole enää "pakko" saada.
Niinpäniin, kyllähän tapaamiseen olisi kovasti tulossa ihmisiä jos vaan joku järkkäisi =D Niin se taitaa aina mennä.. Meille sopisi parhaiten tiistai, torstai tai perjantai ja kellonajalla ei ole niin väliä, kun eipä Leolla ole vielä mitään tarkkaa ruoka- ja unirytmiä, vaan koisii ja syö kun siltä tuntuu ja nukkuu hyvin myös metelissä :)
Olin viime viikolla siellä Flamingon coffee housessa (vai olikos se waynes coffee tai mikä lie!?:), kuitenkin se mikä on heti siinä ylhäällä kun mennään kolmoskerrokseen niin siellä tuntui ainaskin olevan aika hyvin tilaa rattaille (oiskohan meitä ollut silloin joku 5-6 vaunullista ihmistä paikalla ja tilaa oli useammillekin), et se vois ainakin olla ihan kokeilemisen arvoinen paikka jos vaan ihmiset pääsee sinne helposti tulemaan?! Kulkeeko esim. Helsingistä sinne mitään bussia vai pitääkö mennä aina Tikurilan kautta?! En nyt yhtään muista että mistä päin porukka oli??! Me tullaan Sipoosta, mutta auto on käytössä niin paikalla ei ole niin väliä.
Tai jos Helsinki ois kaikille helpompi tulla niin siellä asuvat tietää varmaan kertoa hyviä paikkoja :)
Jaahas, pikku pomo taitaa heräillä aamupäivänokosilta ja pyykkikonekin pysähtyi äsken (miten ihmeessä useamman lapsen perheissä saadaan ihmisille puhdasta vaatetta päälle, kun tuntuu että nytkin on jo melkeinpä päivittäin kone pyörimässä (tai jos harvemmin niin sitten monta kertaa päivässä) ja aina jossain kulmalla ainakin pyykkiä kuivumassa ;D)
Miten muuten noi vanhat viestit siirretään uuteen aloitukseen??! *tyhmä* =D Kun en ole edes ikinä aloittanut täällä uutta keskustelua niin on jäänyt vähän epäselväksi...
Meille käy hyvin tuo Flamingo, mutta myös keskusta tai Espoon paikat. Tuo Flamingohan kuulosti hyvältä! Meille käy parhaiten ma,ti tai ke.
Pitäisikö vaan lyödä paikka- ja päivämääräehdotus esiin ja listautua, ketkä pääsevät paikalle?
Tonttu
Unohtui kysästä, että onkos teillä muilla vakuutuksia vauvoille tai onko tarkoitus ottaa jossain vaiheessa? Jäi vain mietityttämään, kun laitoin hakemuksen jo suunnilleen kuukausi takaperin sisään ja eilen sitten tuli yhtiöstä kirje missä sanottiin että "terveysselvityksen pohjalta saatujen tietojen perusteella juttu siirtyy jonkun isomman herran käsiteltäväksi". Outoa tässä on mielestäni se, että Leo on ollut terve alusta asti (ainoastaan sairaalassa oli vuorokauden sen sinivalolampun alla keltaisuuden vuoksi, mutta se oli ainakin kätilöiden mukaan normaalia), edes flunssaa ei ole ollut?! Eli missä vika? Myös raskaus meni alusta loppuun paremmin kuin hyvin, ilman ongelmia.
Soitin aamulla vakuutusyhtiöön, ja yllätysyllätys, sieltähän ei osattu sanoa asiaan juuta eikä jaata, "koska asia on siirtynyt meiltä muualle". Sanoi, että ehkä mahdollisesti päätöksen pitkittyminen voi johtua siitä että Leo syntyi sen päivää vaille 3 vkoa etuajassa (eli ehti kuitenkin "täysiaikaiseksi") tai että oli syntyessään karvan verran alle 3kg. Miksi ihmeessä tällasista ehdoista ei sitten puhuta missään etukäteen?!! Tuskinpa meillä kuitenkaan on ainoa näilä viikoilla tai kilomäärillä syntynyt vauva =/
Jotenkin vain alkaa tuntumaan, että ne pitkittää tahallaan päätöstä että jos se poika vaikka ehtis saada nyt sen lentsun, koravtulehduksen tms., että sen varjolla voidaan sitten evätä nenääjanoi-taudit pois korvauksen piiristä =( En kyllä maksa (yli?) 400 euroa tyhjästä, kun varmasti tiedän että poika on terve kuin pukki!
me ei tyhmät otettu vakuutusta, olis pitänyt ottaa se mikä otetaan raskausaikana. Nyt olis kipeesti tullut tarpeen, mut enää ei ole mitään järkeä ottaa kun ei korvaa näitä maitoallergia hommia ja luulen et nää korvatulehduksetkin on aika pitkälle ollut siitä allergiasta johtuvaa, tai niin luulee siis lääkäri.. Esikoisellakaan ei ollut vakuutusta kun sitä ei ilmaisen terveydehuollon ja lääkkeiden Englannissa tarvittu ja en oikein tiedä miksei sit tälle kuitenkaan otettu kun tiesin millanen tää Suomen tk systeemi on, omasta pussista vein poikaa yksityisille kun terveyskeskuksissa ei osattu mitään sanoa kun poika vaan oksensi ja laihtui ja valitti karvaista suuta (refluksi) Onneks esim vauvan allergialääkäri on niin ihana, et useimmat asiat sovitaan ihan puhelimessa, ei tarvi siis erikseen sinne viedä vaan lääkäri uskoo mun sanaan ja laittaa reseptiä apteekkiin ja lausuntoa kelalle.
Evian, kyllä ne kuulemma tosi tarkkaan tutkii kaiken, esim kaveri jolla oli niskapoimuturvotusta vauvalla ja siitä aiheutuvat kromosomitutkimukset ja ylimääräset rakenneultrat myöhästyttivät päätöstä kuukausilla.
Paljon teillä vauvat juo korviketta vuorokaudessa? Meidän neiti on 2kk ajan juonut aina aivan saman määrän, siis sen 100-120ml/ 6 kertaa vuorokaudessa, joskus jopa vähemmän (ainakin noiden korvatulehduksien aikana). Mitään muuta evästä ei mene ja ihmettelen kun se määrä ei kasva, mut tyttö kasvaa kilo per kk vauhdilla yhä :D. Toki hyvä, että kasvaa, mut ihmettelen vaan... Musta meidän neiti on ihan 5-6kk vauvan kokoisen näköinen... Meillä mennään päivällä 4h syöttövälein ja yöllä ekan pätkän nukkuu n.5-6h ja sit 4h.
Kix edelleen :)
Enpä ole tänne kirjoitellut Sointun syntymän jälkeen. Luen kyllä juttunne lähes viikottain.
Sointu on aivan ihana vauva, hymyileväinen ja suht helppo tapaus. Päiväunet kyllä on aika nirkosia mutta ei sitä jaksa enää stressata pienistä.
Vauvanvaateholistiksi olen myös joutunut, meillä kun tämä on neljäs lapsi ja ainoa tyttö. Kauhea määrä vaatetta on jo kertynyt kokoon 86cm asti. Netissäkin surfffailen vain lastenvaatenettiputiikeissa, suomalaisissa ja ulkolaisissa. Alkaa mennä ihan pimeeksi.... :D Mutta kyllä on ihania vaatteita tytöille, en ole ennen edes tajunnut.
Eka hammas oli puhjennut tänään. Pieni kulma näkyy. Erityisen kärttyinen ei kyllä ole ollut.
Sunnuntaina annoin lusikallisen porkkanasosetta mutta en sen jälkeen. Ollaan täysimetyksellä. Vanhemmilla lapsilla oli vielä 4 kk täysimetyssuositus ja ekaa kertaa siis tämä 6 kk. Aion kyllä tuota porkkanaa maistatella. On sopivan makeaa ja kuitenkin vihannesta.
Meillä mies jaksaa olla vauvan kanssa vaikka kuinka ( no mikäs ollessa kun on niin hyväntuulinen) mutta isompien lasta taas ei juurikaan. Harmittaa kyllä kun ovat vielä poikia ja isin seura olis tarpeen. Onko kellään muulla käynyt näin?
Kakkaamisesta tontulle sen verran että lääkärien auktoriteetti on minun kohdalla murtunut jo ajat sitten. Valitettavasti. Varsinkin näissä imetysasioissa lääkärit on aika pihalla.
En sano juuta enkä jaata kiinteiden aloittamiseen sinänsä mutta se että vauva kakkaa 7-10 päivän välein ei kyllä ole imetetylla, hyvin kasvavalla vauvalla välttämättä oire yhtään mistään. Meillä Sointu on kakannut koko ikänsä ( 4 kk +1vko) 5-12 päivän välein. Varsinkin näillä isommilla vauvoilla se on ihan yhtä tavallista kuin kerran päivässä. Täysimetetyilla ei voi puhua muutenkaan oikein ummetuksesta. Ja meillä ei siis ole edes mitään ruokarajoituksia tai allergiaepäilyä. Tuota kakkaamisasiaa selvittelin aika paljon sen jälkeen kun Sointu oli syntynyt.
Nyt täytyy taas mennä, Sointu tahtoo nukkumaan....
Soilioili ja Sointu 4 kk 1vko+ muut ukkelit
On taas niin kiirettä pitänyt, etten ole tänne ehtinyt kirjoitella. Teidän juttuja lueskelen kyllä melkein päivittäin.
Aika samanmoista menoa on näköjään muissakin perheissä eli yöllä heräillään tunnin parin välein. Reino aloitti yöhulinat puolitoista viikkoa sitten eikä loppua näy. Oon yrittänyt vieroittaa rinnalle nukahtamisesta, jotta ei sen takia ainakaan heräilisi yöllä. Nyt on poika jo vähän sisäistänytkin sitä ja saatta yöllä päästää rinnasta irti ennen kuin nukahtaa. Mutta silti heräilee tunnin välein edelleen. Tosin kahtena iltana on jo nukahtanut itsekseen omaan sänkyyn ja tänään nukkui ekaa kertaa kahteen kuukauteen yli puolen tunnin päikkärit sisällä! Oon totuttanut hänet liian hyvään eli vienyt aina ulos päiväunille, nyt se sitten kostautuu...
Mä oon kans ymmärtänyt niin, että täysimetetyllä vauvalla monen päivän kakkatauko ei ole vielä ummetusta. Meilläkin tuossa parin kuukauden iässä oli muutaman kerran parinkin viikon kakkatauko, nyt onenää parin päivän lakkoja.
Maisteltiin bataattia ekaa kertaa lauantaina, ja aika hyvin se upposi. Vähän aikaa pyöritteli sosetta sussaan, kun ei tainnut tietää, mitä sillä pitäisi tehdä.
Nyt täytyy lähteä iltatoimille pojun kanssa.
Haissa ja Reino 3,5 kk
Me otettiin vauvalle vakuutus 2kk:den iässä. Käsittelyyn meni aikaa vajaa kuukausi. Yritettiin hakea sitä jo ennen syntymää, mutta kun oltiin viime tipassa liikenteessä ja halusivat raskauteen liittyen jotain selvityksiä, niin meni alle 3kk:den ennen laskettua aikaa ja sitten sitä ei enää saatukaan. Sitten saikin jännityksellä odotella 2kk:tta ettei vauvalle tulisi mitään, ettei niitä ehtoja tulisi. Oltiin jo sairaalassa mahataudin vuoksi kun vakuutuspaperit oli tullut kotiin, mutta onneksi vakuutus oli tullut voimaan siitä päivästä kun hakemuksen laitoin, joten saatiin yksityisellä käynnit ja sairaalamaksut takaisin omavastuuta lukuun ottamatta. Meillä on muillakin lapsilla vakuutus ja on kyllä ollut tarpeeseen, molemmilla on ollut korvatulehduksia ja putkitettu useampaan kertaan.
Korvikkeen määrästä. Meillä vauva juo korviketta 120-200ml kerralla, yhteensä vuorokaudessa tulee reilu 1000ml. Kiinteiden määrä on vielä niin pieni, ettei juuri ole vaikuttanut maitomääriin. Meillä on nyt maisteltu perunaa, porkkanaa ja persikkaa. Mistään ei ole tullut mitään oireita, ettei sopisi. Huomenna ajattelin antaa päärynää ja peruna-porkkanavelliäkin ostin kaappiin odottelemaan.
Nukkumisesta. Edelleen nukkuu suunnilleen samalla lailla miten on jo pitemmän aikaa. Aamupäivällä ½-1 h unia, puolen päivän maissa 3-4h ja illalla vielä ½-1 h unet. Ja illalla menee nukkumaan 9-10 maissa. Yhden kerran herää yöllä syömään noin 3 maissa ja siitä nukkuu 7-8.
Meillä on kyllä iloinen ja nauravainen tyttö : D Muutaman kerran on kääntynyt selältä mahallaan. Koko ajan lattialla ollessaan kääntyy kyljelleen, niin että jalat ja pylly on jo täysin kääntyneenä, mutta päätä ei joka kerta hoksaa nostaa mukaan. Tai sitten potkiin itseään niin, että pää kopsahtelee lattiaan kun tulee leikkimatosta yli. Kovasti seurailee isompien sisarusten touhuja ja suu on virneessä kun joku tulee lähemmäs katsomaan. Meillä kans sitterissä saa jo pungettua itseään melko ylös.
Pitää nyt lähteä laittelemaan iltapalaa isommille lapsille.
Tuikku ja tyttö kohta 4kk.
Vihdoin ehdin kirjoittaa. Kauheasti juttuja on tullut :)
Päiväunista: meidän poju on aina ollut tosi huono nukkumaan päivisin, olen joutunut nukuttamaan oikein nukuttamalla, ja itkun kanssa aina nukahti pariksikymmeneksi minuutiksi. Nyt nukkuu jo hieman paremmin, mutta yhteensä koko päivän aikana noin 2 tuntia, senkin puolen tunnin pätkissä. Harvoin nukkuu tunnin putkeen, joskus kerran kuussa pari kolme tuntia putkeen. Öisin taas on nukkunut aina tosi hyvin (kop-kop), yhdellä syötöllä ollaan menty jo kuukauden verran ja nyt on ollut pari satunnaista yötä ihan ilman syöttöjä :) Olipa, kuulkaa, pölmistynyt olo, kun nukuin ekan täyden yön läpi kuukausiin. Tosin meillä herätään sitten ihan virkeinä kuudelta aamulla.
Minä olisin myös tulossa pk-seudun tapaamiseen. Jos saa toivoa, olisi kiva, jos tapaaminen olisi Helsingin keskustassa tai Espoossa, minulla kun ei ole enää autoa käytössä. Keskustaan pääsen helposti. Mikäköhän paikka siellä olisi tarpeeksi iso?
Kix, olen ihmetellyt täsmälleen samaa korvikkeenmääräasiaa. Meidän poitsu on syönyt suunnilleen saman verran jo kuukauden ajan, ja silti kasvaa. En tajua, mistä se saa energiaa, kun syö viikko viikolta suunnilleen litran. On alkanut tosin kakata vain joka toinen päivä, en tiedä, onko elimistö vaan oppinut käyttämään sitä ruokaa paremmin hyödyksi.
Meilläkin poju on kovasti kiinnostunut aikuisten syömisistä. Katselee tarkkaan ja sitten alkaa matkia syömisliikkeitä suulla :)
Istumaan pitäisi nuoren miehen päästä, kovasti punkee istumaan sylissä, sitterissä ja kaukalossa. Ihan hassu poju, kun ei enää kelpaa olla missään vaaka-asennossa, aina täytyy tehdä vatsalihaksia ;)
Tietäisikö kukaan, miten nuo vauvan kehitysvaiheet oikein menevät? Meillä tuntuu siltä, että kaveri oppii jotain uutta, mutta sitten unohtaa sen taidon, kun opettelee jotain muuta. Esimerkiksi oppi jo kuukausi sitten kääntymään kyljelleen, mutta flunssan aikana unohti sen. Sitten alkoi yhtäkkiä juttelemaan tosi paljon. Nyt sitten on keskittynyt käsien käyttöön, eikä juttele enää niin paljon.
Nyt jos katsoisi Paon ja menisi nukkumaan.
Poltsi+poju perjantaina 4 kk
Meillä opittiin tänään hakkaamaan helistintä jotakin vasten niin että kolina käy :) loppupäivän ajan onkin sitten koittanut hakata mitä tahansa mitä on käteen annettu :D Näkee selvästi että yritystä on kovasti saada kädet toimimaan haluttuun tapaan, mutta tyttö turhautuu sitten todella nopeasti ja kitisee tosi söpön/ hassun kuuloisena, pettyneenä kun ei tahto mennyt läpi :)
Meeri on ainakin kuukauden ajan syönyt Nannia n. 600ml/ vrk. Määrä on minusta nyt vähän vähentynytkin kiinteiden myötä. Kakat on tulleet alusta asti vähintään kerran päivässä, viime viikkoihin asti on vähintään tullut kahdetkin.
Laitoinpa tänään ekan 62cm hupparipuvun päälle! Hihoja piti silti kääntää ja lahkeet on vähän pitkät, mutta kasvua tapahtuu hitaasti ja varmasti siis :)
Alcatraz
Laitetaanpa nyt tähän vanhaan pinoon kun en jaksa/osaa uuttakaan perustaa...
Meillä kans otettiin se hoitovakuutus jo raskaus-aikana. Yllättävän kauan siinä meni ennen kuin päätös tuli...Oiskohan ollu jopa reilu 1kk ellen väärin muista. Toistaiseksi ei oo kovin paljoa sille ollu tarvetta...Sillon syntyessä joutui viettämään vähän pitempään sairaalassa ku ensin teholla ja sitten tavallisella lasten osastolla- siitä tuli reilu 150e lasku. Sen lisäksi ollaanki vain yhden kerran käytetty yksityisellä lääkärissä. Mutta vaikka ei tarvetta niin tuliskaan niin onhan se hyvä olla olemassa! PItäähän autoistakin maksaa aivan älyttömästi vakuutus-maksuja, vaikka mitään kolareita ei sattuiskaan...
Meillä mennään edelleenkin täysimetyksellä ja tuntuis poika kuitenkin kasvavan ihan hyvin. Ei ainakaan oo mitenkään nälkää kärsineen näköinen eli kaksoisleukaa ja makkarareisiä löytyy meidänkin pojalta. Ollaan ruvettu pikku-hiljaa siirtymään 68cm vaatteisiin, vaikka osa niistä tuntuukin vähän väljiltä vielä. Mulla on kans menny melko paljon rahaa ton pojan vaatteisiin. Ittelle ei oo tullu juuri mitään hankittua...Aina vaan pojalle kattelen vaatetta ja muita tarvikkeita.
Meilläkin on kans hampaita "tehty" jo reilu 1kk ajan- kovasti kuultaa useampikin hammas ikenien läpi, mutta ei vaan oo puhjennu vielä. Toivottavasti ei nyt kauaa teetättäis...Vois ehkä yötkin alkaa sujua taas entiseen tapaan. Nykyään ovat välillä niin levottomia ku pitää viuhtoa puolelta toiselle. Tänäänkin aamulla herätttiin klo 6 jälkeen pojan ähinään. Oli punnannu ittensä ihan täysin poikittain sinne pinnasängyn päätyyn. Onneksi on reunapehmusteet pinnikses- muuten ois voinu tulla kolhuja raukan päähän...
Käsien motoriikka on mun mielestä melko hyvin hallussa ku molemmilla käsillä tarttuu ihan yhtä hyvin ja osaa viedä molemmat kätensä yhteen. Tuttikin menee jo melkein täysin suuhun asti, ei paljoa enää puutu ja yritys on ainakin monesti tosi kova. En kyllä tiedä minkä ikäisenä pitäs mikäkin asia tapahtua, mutta näin mutu-tuntumalla ajatellen tuntuis olevan ainakin ihan ikäkautensa tasalla.
Kakka-asioista vielä sen verran, että ittestä tuntuu hullulta että jonkun vauva ei kakkais vaikkapa viikkoon. Meillä tulee vähintään kerran päivässä ihan kunnon kakat ja yleensä kyllä enemmänkin. Mutta siis kertaakaan ei oo vielä sellasta päivää ollu etteikö ois kertaakaan kakannu- siis ihan kunnolla.
Joo taidanpa lähteä minäkin tästä nukkumattia tapaamaan- saapa nähdä kuinka pitkä tapaaminen siitä tällä kertaa tulee...Toivottavasti nyt ees muutaman tunnin pituinen :)
Suvi ja makkara-reisi 2pv vaille 4kk
..taidan tykätä tuosta taas- sanasta... :)