17-24 vuotiaista nuorista jopa 75% ei halua jutella naapurilleen
Itse olen vanhempi ja olen tässä asiassa nuorison kelkassa mukana. Kohtelias pitää aina olla, mutta itse en ainakaan näe mitään syytä sille että minä alkaisin omaa elämääni perkamaan jonkun naapurin kanssa. Olkaa rehellisiä ja miettikää että jos te muuttaisitte pois nykyisestä asunnostanne, niin kuinka monen naapurin kanssa te jatkaisitte yhteydenpitoa? Tai kuinka monen naapurin kanssa te menette viettämään vapaa-aikaanne ylipäätään minnekkään? Eli minkä takia niille pitää silloin selittää koko oma elämä ja kaikki menot ja esittää jotain perhettä? Toki tässä tullaan ihmisen psykologiseen tarpeeseen turvata oma selviytyminen rakentamalla tietynlaisen kommuunin omasta ympäristöstään, mutta me emme kumminkaan elä enää elämää, jossa tämä olisi tarpeellista. Nuorempana kun tuli muutettua enemmän niin aina löyty taloyhtiöstä joku kuka tuli utelemaan samantien että kenes poikii? Muistan jo silloin kun inhosin tuota kysymystä yli kaiken, ihanku se kenenkään asia olisi kenen miehiä tässä ollaan, mutta taas tullaan siihen evolutionääriseen selviytymiskeinoon että ihmiset pyrkivät kontroloimaan ja hallitsemaan omaa ympäristöään ja sen tapahtumia yli kaiken esim nyt vaikka uuden asukkaan saapumista "omaan" yhteisöön. Kerran asuin taloyhtiössä jossa oli eläkkeellä oleva mies joka oli siis myös taloyhtiön pj ja hän aina istuskeli ulkona ja jokainen asukas vuoronperään hänelle ilmoitti omia menemisiään ja tulemisiaan. Silloin jo mietin että mikä saa ihmisen kertomaan periaatteessa koko arkensa toiminnan ventovieraalle naapurille, sehän voisi olla kuka vaan kuorensa takana ja ihminen paljastaisi itsestään kaiken hänelle.
Kommentit (13)
Jossain pitää asua. Se ei kuitenkaan tarkoita haluaisin tutustua naapureihin.
Varmaan aika moni suomalainen yhtyy tohon
en minäkään juttule tuonikäisille. teinitytöt haisee ja pojilla seisoo silmät päässä kun juovat sitä energialitkua.
Toisen naapurin paskarakki haukkuu päivät pitkät, toinen mieslapsi huutaa videopeleille. Miksi haluaisin jutella heille? Tai toki voisin jutella, mutta sitten itselleni tulisi todennäköisesti syyte laittomasta uhkauksesta, kunnianloukkauksesta yms.
Tuon ikäisiltä (naisilta) tuntuu muutenkin puuttuvan ihan perus käytöstavat. Ei edes tervehditä naapuria vaan painellaan ohi seiniä tuijotellen. En minäkään tykkää lätistä turhia naapureiden kanssa, mutta tervehtiä sentään voisi.
tervehtimisestä se utelu alkaa sitten pikku pyynnöt sitten isommat pitäisi jopa kuskailla kauppaan apteekkiin tietenkin korvauksetta sinullahan on auto kaksi kertaa käynyt noin en enää tervehdi kuin seinä naapureita jos ovat n ihmisiä. kiva seurata riitoja mitä tämä tupakka ehdotus tua tullessaan näin kansa jaetaan saadaan jopa nyrkein tappelemaan. venäjä vähän vihjaisi ja suomen terveys kiihkoilijat menivät lankaan kohta on kaikilla paha olla.
En kyllä kertoisi mitään itsestäni. Parempi olla tutustumatta.
Naapurit ovat uteliaita. Ei kannata edes moikata.
En tunne naapureita sen tarkemmin, mutta tervehdin ja vaihdan pari sanaa esim. säästä, jos osutaan samaan aikaan hissiin. Paljon kivempaa kuin seistä tuppisuuna.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Suomessa minkään ikäluokan ihmiset välitä naapureistaan?
? kaipaan sitä Rintamäkeläiset ja Reinikainen aikaa.. Jollain lailla se oli hyvä ja mukava.
Pian ovat ovesi takana, jos tuttavalliseksi erehtyy.
Onhan näitä pitkin seiniä valuvia limoja ja varpaisiinsa ulkona tuijottavia ahdistuneita ihan luvattoman paljon.
Mutta nuppiviat ova nykyään niin yleisiä, etta normaali ihminen alkaa olla se outo.
Ei kai Suomessa minkään ikäluokan ihmiset välitä naapureistaan?