Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuilla keplottelu

Vierailija
08.06.2007 |

Pakko kirjoittaa jonnekin kun ärsyttää... Ystäväni äitiysloma loppui juuri, ja hän ilmoittautui työttömäksi, jolloin alkaa saada ansiosidonnaista päivärahaa. On päättänyt hoitaa lastaan kotona ainakin parivuotiaaksi, eikä siis ole aikomustakaan mennä töihin. Sanoi, että kun lapsi on reilun vuoden, hän etsii muutamana päivänä viikossa tehtävää työtä jolloin saa soviteltua päivärahaa ja ilmeisesti myös kotihoidontukea? Hänen tulonsa ovat siis yli tonnin kuussa (melkein 1500?) hänen hoitaessaan lastaan kotona. Itse olen kotihidontuella josta jää hikiset 400 euroa käteen. Ilmankos ystäväni sanookin että ei meillä ole tiukkaa rahasta, kun mies on töissä ja itselläkin on melkoiset tulot.

Jos ystäväni saa toisen lapsen, sama keplottelu jatkuu. Mielestäni on vaan todella väärin että tällainen on mahdollista Suomessa. Muut veronmaksajat maksavat ystävälleni käypää palkkaa siitä että tämä hoitaa lastaan kotona, kun monet muut joutuvat pärjäämään pelkällä kotihoidontuella. On se niin väärin!

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ansiosidonnaiset maksetaan pääosin verovaroista. Vain pieni osa tulee (liittojen) työttömyyskassoilta.

Vierailija
102/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaate EI OLE se, että jokainen saa jokaisen valtiolle tilittämänsä pennin takaisin.

Periaate ON se, että tulonsiirroilla siirretään tuloja hyvätuloisilta huonotuloisille, ja taataan näin perustoimeentulo kaikille kansalaisille.

Eli on erittäin virheellistä logiikkaa huijata systeemiä sillä perusteella, että niin ja niin monta vuotta olen veroja maksanut ja nyt minulla on oikeus hinnalla mllä hyvänsä saada pennoseni takaisin.

Tämä ketju on avannut silmäni sille, kuinka paatuneita loisia erittäin suuri joukko tämän palstan väestä on. Olen oikeasti surullinen jokaisen apua todella tarvitsevan puolesta, joutuvat pyörimään byrokratian hampaissa juuri teidänlaisten huijarien vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut jätettiin vakinaistamatta raskauteni takia, joten vanhempainvapaan jälkeen olin todella hyvällä omallatunnolla työttömänä kotona hoitamassa lapsiani. Mieluummin olisin tosin ottanut sen vakkariduunin! Työttömyyden aikana hain kyllä aktiivisesti töitä ja nyt olenkin jo vakityöpaikassa.

Vierailija
104/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalisesti arveluttavaa työttömyyskorvauksen nostaminen on vain, jos ei ole tarkoituskaan hakeutua töihin. Yhteiskunnassa syrjitään naisia niin paljon määräaikaisilla työsopimuksilla, joten on ihan oikeutettua, että pätkätyöläinen voi edes jostain hyötyä!

Vierailija
105/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee todennäköisesti maksamaan veroja palkastaan lopunikänsä. Olen varma, että tavallinen tallaaja maksaa enemmän elämänsä aikana veroa, kuin käyttää palveluja, joihin hänellä olisi oikeus...Aika lapsellista ja typerää kadehtia työtöntä ;D

Vierailija
106/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI SE OLLE TUILLA KEPLOTTELUA ETTÄ HÄN SAA ANSIOSIDONNAISTA! Voi äly hoi sua. Hän ei tee mitän väärin. Kyllä olet tyhmä. Pelkkä kade toiselle vaan olet.

Vierailija
107/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse jo kolmannella työttömyyskurssilla ja yleinen mielipide on, että töihin ei paljon kannata mennä, jos on kerran työttömäksi päässyt. Minulle taitaa tältä kurssilta poikia työpaikka, mutta olenkin jo kyllästynyt kotonaolemiseen.

Vierailija
108/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä saat työttömyyskorvausta, vaikka miehesi on töissä. Ei ne liity toisiinsa.

Mun tuttu hoitaa lapsia kotona, nostaa työttömyyskorvausta ja on sanonut suoraan, että tekee niin, koska saa paremman rahan + on sellaisella alalla ettei töitä VARMASTI tarjota. Mies tienaa yli 90 000 vuodessa!!

Harmittaa etten itse vielä ekan lapsen kanssa ollut ehtinyt valmistua, vaan olin opsikelija, joten en voinut nostaa työttöm. korvausta. Nyt aion valmistua, lapsi syntyy syksyllä. Ja varmasti ilmoittaudun minäkin työttömäksi, kun äitiysvapaa loppuu! Onneksi on sellainen ala, että olisi lottovoitto sekin, jos työtä tarjottaisiin ;) Sen verran ketuttaa, kun tyyppi, jonka mies tienaa melk. 100 000 vuodessa nostaa työttömyyskorvausta aikomatta mennä töihin...

Vierailija
109/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon puolison tulot ei vaikuta.

Jos ei ole liiton jäsen (kuten ap ei ole), on peruspäivärahan varassa ja siihen vaikuttavat puolison tulot. Jos niitä on, ei sitä saa.

Vierailija
110/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksumpaa olis tosin ollut hankkia ne jo opiskeluaikana. Taloudellisesti siinä tietysti on pari vuotta tiukilla, mäkin tein ennen äitiyslomaa maisterin koulutusta vastaavaa työtä, vaikken ollut edes kandi (ja etenkin vielä nopeammin kuin muut opinnoissani). Kolme viikkoa kuussa töissä ei kuitenkaan tuonut suurta korotusta äitiyspäivärahaan.

Olen ajatellut tän asian niin, että valmistuttuani saan todennäköisemmin vakipaikan, kun lapset on jo hankittuna. Ei tarvi sitten tehdä pätkää pätkän perään, kun työnantajat odottelee, et millonkohan se lisääntyy.

Tällä palstalla on kyllä poikkeuksellisen tyhmiä ja itsekkäitä ihmisiä. Säälittää, että kutsutaan tyhmiksi suoraselkäisiä ihmisiä, jotka ei pelkästään aja omaa etuaan. Maksan mielelläni tulevaisuudessa veroja, mutta haluaisin, että hyödyn saisivat ne, jotka apua todella tarvitsevat, ei tällaiset verenimijät, mitä täältäkin löytyy ihan liikaa! Hyi!

Vierailija
111/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran hoitavat lapsensa kotona.

Vierailija
112/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten lapset.

Nythän ap roikkuu vielä vuosikausia minimituloilla ja ekan lapsen jälkeen ei takuulla saa kunnon työpaikkaa, koska kaikki odottavat, että hankkii kuitenkin toisen.

Sitten menee vielä pari vuotta hukkaan siihen, että kukaan ei kuitenkaan halua pienten lasten äitiä.

Minusta ap on oikein tyyppiesimerkki teoriamaisterista, jolla ei ole lainkaan katuviisautta.

Vierailija
113/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos ei ole liiton jäsen (kuten ap ei ole), on peruspäivärahan varassa ja siihen vaikuttavat puolison tulot. Jos niitä on, ei sitä saa.

tuen saamiseen liiton jäsenyys, vai pitääkö erikseen (?) liittyä johonkin työttömyyskassaan? Olen ollut liiton jäsen jo aika opintojen alkuvaiheestam eli 7 vuotta tulee täyteen. Pitääkö olla jossain kassassa LISÄKSI että saa ansiosidonnaista?

Vierailija
114/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi vaan, että on vakituinen työpaikka eli en voi jäädä työttömyyspäivärahoille irtisanoutumatta ja sehän se vasta hölmöä olisikin. No oikeasti ei harmita, kun on työpaikka jonne palata suoraan hoitovapaalta.

Muutaman tunnen, joka noin tekee ja good fot them - liitosn jäseninä täysi oikeus niitä rahoja nostella, ei ole multa pois.

Vierailija
115/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta työttömyyskorvauksen saa tienestien perusteella, joten jos niitä ei ole, ei se päivärahakaan kaksinen ole, vähän yli 20 euroa päivä eli satanen viikossa.

Akateeminen ala.

Vierailija
116/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvinnut lasten kanssa minimipäivärahoilla elellä vaan oli kunnollinen korvaus kotiinjäämisestä ja kyllä, vakituinen työpaikka unelma-ammatista on odottamassa jahka hoitovapaani päättyy.

Kyllä se oli luksusta jäädä ansiosidonnaiselle päivärahalla verrattuna minimipäivärahaan, opiskeluaikana oli ihan tarpeeksi tiukkaa jotta olisi siihen syssyyn vielä lapsia tehty kärvistelemään...

Vierailija
117/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saa liiton päivärähaa? 10kk töissä ennen työttömyyttä, kahden vuoden aikana.

Vierailija:

Vierailija:

tuen saamiseen liiton jäsenyys, vai pitääkö erikseen (?) liittyä johonkin työttömyyskassaan? Olen ollut liiton jäsen jo aika opintojen alkuvaiheestam eli 7 vuotta tulee täyteen. Pitääkö olla jossain kassassa LISÄKSI että saa ansiosidonnaista?

Vierailija
118/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiäidit sitten saa sitä ansiosidonnaista??

Vierailija
119/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on liiton ja työttömyyskassan jäsen ja töissä ennen äitiyslomaa, saa tietenkin ansiosidonnaista, jos on työtön.

Vierailija
120/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos on liiton ja työttömyyskassan jäsen ja töissä ennen äitiyslomaa, saa tietenkin ansiosidonnaista, jos on työtön.

Jos saa toisenki lapsen perään. Lasketaanko työssäolo ekaa lasta edeltävältä ajalta, vaikka olisi kulunut jo useita vuosia edellisestä työssäkäynnistä?

Tietääkö joku AKAVASTA. Kuulun AEK:hon, kuulunko myös kassaan? Saanko ansiosidonnaista jos jään työttömäksi (olen ollut osa-aikatyössä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi