Tuilla keplottelu
Pakko kirjoittaa jonnekin kun ärsyttää... Ystäväni äitiysloma loppui juuri, ja hän ilmoittautui työttömäksi, jolloin alkaa saada ansiosidonnaista päivärahaa. On päättänyt hoitaa lastaan kotona ainakin parivuotiaaksi, eikä siis ole aikomustakaan mennä töihin. Sanoi, että kun lapsi on reilun vuoden, hän etsii muutamana päivänä viikossa tehtävää työtä jolloin saa soviteltua päivärahaa ja ilmeisesti myös kotihoidontukea? Hänen tulonsa ovat siis yli tonnin kuussa (melkein 1500?) hänen hoitaessaan lastaan kotona. Itse olen kotihidontuella josta jää hikiset 400 euroa käteen. Ilmankos ystäväni sanookin että ei meillä ole tiukkaa rahasta, kun mies on töissä ja itselläkin on melkoiset tulot.
Jos ystäväni saa toisen lapsen, sama keplottelu jatkuu. Mielestäni on vaan todella väärin että tällainen on mahdollista Suomessa. Muut veronmaksajat maksavat ystävälleni käypää palkkaa siitä että tämä hoitaa lastaan kotona, kun monet muut joutuvat pärjäämään pelkällä kotihoidontuella. On se niin väärin!
Kommentit (127)
Työmarkkinatukikin on aika paljon suurempi kuin kotihoidontuki. Se, että et saa ansiosidonnaista, on ihan oma mokasi.
Oikeastiko olet sitä mieltä, että koska SINÄ kituutat ensin minimiäitiysrahalla ja sitten kotihoidontuella, niin kaikkien muidenkin pitäisi tehdä niin?
Fiksut tekee töitä ennen äitiyslomaa, niin ei tarvitse kituuttaa minimillä, ja voi halutessaan sitten nostaa sitä ansiosidonnaistakin.
Kotihoidontukea ja työttömyyskorvauksia ei muuten käytännössä saa samaan aikaan. Paperilla saa, mutta toinen syö toista, eli summa on sama.
Vierailija:
Miksei mene päähäsi, että tarkoitan sitä, että ystäväni saa samasta työstä parempaa palkkaa kun minä. Molemmat hoidetaan lasta kotona päätyöksemme. Ystäväni nostaa ansiosidonnaista ja minä kotihoidontukea. Korostan vielä kerran, etttä ystävälläni EI OLE MINKÄÄNLAISTA AIKOMUSTA TÖIHIN. t. ap
koska sitähän ei saa, jos miehellä on tulot.
menemällä töihin. Hoida lasta päivät ja tee töitä illat ja yöt. Jo siivoamalla tai lehdenjakamisella minimipäiväraha suurenee.
Onneksi minun ei kuitenkaan tarvitse maisterin koulutuksellani jakaa lehtiä tms vaan voin tehdä jotain vähän parempipalkkaista työtä. t. ap
Hain välillä joitakin töitä, mutta en päässyt edes haastatteluun. Menin töihin sitten, kun löysin mieluisen työpaikan - tosin se oli osa-aikaista iltatyötä. Tienasin melkein saman, kuin kokopäivätyössä, kun lapset oli kotona ja sain kotihoidontukea. Kun en jaksanut enää olla päiviä kotona, hain lisäksi vielä päivätyötä. Enkä pode laisinkaan huonoa omatuntoa asiasta.
Kyllä kannattaa vähän etukäteen ajatella, miten asiansa järjestää, ettei tartte sitten tulla itkemään tänne köyhyyttään.
jos ei sinulla ole työkokemusta.
Ja jos sulla kerran on työkokemusta, miksi päivärahasi oli minimi...
Ja ansiot aikaisemminkin suht pienet kun opiskelin samalla melkein koko työssäolon ajan. t. ap
Miksei ole? Ei ole järjen häivääkään toimia niin kuin sinä olet toiminut.
mutta kotihoidontuen määrä vähennetään liitonrahasta ja maksetaan vain ylijäävä osa että ei sillä isoa voittoa pysty tekemään!!!!
mutta kyllä näyttää siltä, että ap on kateellinen, että joku osaa hoitaa raha-asiansa paremmin kuin hän.
Itse olen myös ollut kotihoidontuella ja säästän liitonpäiväni tulevaa varten, jos en pääse heti töihin. En silti kadehdi niitä, jotka tekevät toisin.
Täällä on taas joukko jotain täysin kouluttamattomia ja anteeksi vaan ihan tyhmiä AV-mammoja! Kun ei maksa veroja ei korpee vaikka joku käyttääkin tukiviidakkoa tahallaan väärin. Kenen rahoja ne veromarkat on, meidän jotka niitä maksaa ! Työttömyystuki on oiekasti tarkoitettu henkilölle, joka etsii töitä ja on valmis vastaanottamaan työpaikan heti kun sellaisen saa.
Vuosikymmenet jo korkeita veroja maksaneena mua sapettaa myös kaikki luuserit, jotka ei edes halua töihin. Kaveri on jo pari vuotta keplotellut työttömyysrahalla ja kesäksi irtisanoi lasten hoitopaikatkin, ettei tarvii maksaa sitäkään vähää. Mutta kappas kepponen, nyt yllättäen työvoimatoimisto tarjosi töitä ja iskikin karenssi kun ei voi mennä sinne töihin. Lapsia kun ei niin vaan saakaan hoitoon. Ja nyt itkee kun ei olekaan lomarahaa. Ei työvoimatoimisto juuri töitä tarjoa ellei itse ole aktiivinen. Tuokin kaveri asuu pääkaupunkiseudulla ja kun ei ole mitään ammattia, niin siivoojan töitä ja teollisuudessa olisi kyllä ylenpalttisesti työtä tarjolla. On vielä alle 30 v, joten ikäkään ei olisi rasite. Tämä on nyt eka karenssi parin vuoden työttömyysuran aikana, joten kyllä keplottelijat onnistuu.
t. itsekin kuuliainen hoitovapaalainen pelkällä kotihoidontuella (työpaikka on joten ei voi edes ilmoittautua työttömäksi)
Minun mielestäni työtön on vain silloin, kun oikeasti hakee työtä, jolla elättää perheensä. Kaverisi toimii moraalittomasti.
Itselleni todellakin olisi kriisi, jos joutuisin työttömäksi (vaikka ansiosidonnaista saisinkin) ja se, että joku kevytmielisesti kikkailee tällä asialla on uskomatonta puhumattakaan siitä, että tuhlaa tarpeettomasti liiton ja kanssaliittolaistensa rahoja.
Tällasessa seurassako täällä pyöritään? Valtaosa ketjun vastaajista haukkuu ap:ta kateelliseksi, vaikka todellisuudessa ap on niitä hyvin harvoja joilla oikeasti on omatunto paikallaan tässä ketjussa! Tällaisia ketjuja kun lukee niin tekisi mieli purkaa koko " hyvinvointiyhteiskunta" ja pistää nämä huijarit todella selkä seinää vasten miettimään asioitaan. Kai siellä seassa joku todella tukea tarvitsevakin on onneksi, pidetään systeemiä yllä heitä varten..
Menkää itseenne ja miettikää todella onko nuo tuet teitä varten! En ikuna kuuna päivänä kehtaisi nostaa työttömyyskorvausta mikäli en hakisi töitä. En koskaan!!
Kasvattakaa lapsennekin vielä yhteiskunnan loisiksi, siitä on sitten hyvä ponnistaa.
tuskin on kyse omastatunnostasi. olet vain kateellinen. tuttavasi tekee aivan oikein, kun ottaa rahan sieltä mistä sen saa.
ei tarvitse olla aktiivinen työnhakija, mutta työstä ei saa kieltäytyä.
omat asiasi olet järjestänyt huonosti.
äippärahaan on kaksi vaihtoehtoa, kun sitä hakee. myös jos on saanut työttömyyskorvausta, niin senkin mukaan voi nykyään hakea äippärahaa.
ajattele minä en saa mitään työttömyyskorvausta, koska mieheni on töissä ja meillä kaksi lasta. mieheni elättää siis keskipalkalla meidät kaikki. en todellakaan jaksa kyylätä muiden asioita.
t. ei katkera äippä
Parin kuukauden työnhakujakson mieluummin rahoitamme pienillä säästöillämme kuin lähdemme luukulle. Sairasta tämä nykymeno näiden tukien kanssa. Kysykää isovanhemmiltanne missä tilanteessa on soveliasta lähteä kassan tai sossun luukulle..
Tekisipä oikeistohallitus jotain joka poistaisi nämä kaikki huijarit sieltä masujonosta.
mennä töihin. Voihan olla, että töitä löytyy nopeastikin (kuten tuttavalleni kävi vastaavassa tilanteessa), ja ansiosidonnaisen nauttiminen jää lyhytaikaiseksi. Toivottavasti työvoimatoimistot ovat aktiivisia, jos vain paikkakunnalla on töitä tarjolla. Aikuisten ihmisten pitäisi tietysti kantaa kortensa kekoon oman ja yhteiskunnan hyvinvoinnin eteen, eikä taktikoida tuilla. Ansiosidonnaisesta päivärahasta työttömyyskassat rahoittavat vain pienen osan, valtio suurimman osan.
Työttömyystuki niille, jotka oikeasti sitä tarvitsevat koska oikeasti etsivät työtä.
Ei hän eikä kukaan muukaan samassa tilanteessa oleva ole niitä sääntöjä laatinut.
paremmin perillä asioista...