Tuilla keplottelu
Pakko kirjoittaa jonnekin kun ärsyttää... Ystäväni äitiysloma loppui juuri, ja hän ilmoittautui työttömäksi, jolloin alkaa saada ansiosidonnaista päivärahaa. On päättänyt hoitaa lastaan kotona ainakin parivuotiaaksi, eikä siis ole aikomustakaan mennä töihin. Sanoi, että kun lapsi on reilun vuoden, hän etsii muutamana päivänä viikossa tehtävää työtä jolloin saa soviteltua päivärahaa ja ilmeisesti myös kotihoidontukea? Hänen tulonsa ovat siis yli tonnin kuussa (melkein 1500?) hänen hoitaessaan lastaan kotona. Itse olen kotihidontuella josta jää hikiset 400 euroa käteen. Ilmankos ystäväni sanookin että ei meillä ole tiukkaa rahasta, kun mies on töissä ja itselläkin on melkoiset tulot.
Jos ystäväni saa toisen lapsen, sama keplottelu jatkuu. Mielestäni on vaan todella väärin että tällainen on mahdollista Suomessa. Muut veronmaksajat maksavat ystävälleni käypää palkkaa siitä että tämä hoitaa lastaan kotona, kun monet muut joutuvat pärjäämään pelkällä kotihoidontuella. On se niin väärin!
Kommentit (127)
lapsi on niin pieni, ettei ole edes hyväkään viedä häntä 5krt/vkk hoitoon, sulla on harvinaisen fiksu ystävä, joka osaa ja tietää keinot toimia perheensä parhaaksi. Ottaisit mallia ap, etkä haukkuis av:llä.
Miksei tästä puhuta enemmän, että joillain on mahdollisuus ansaita pitkälle toista tonnia tekemättä mitään? Olen kateellinen, kyllä, mutta en itse kyllä moiseen ryhtyisi. t. ap
Kuulutko yleensä mihinkään liittoon?
jos jään nyt työttömäksi. Olen maksanut 20 vuotta liiton jäsenmaksuja, nyt työpaikalla on yt-neuvottelut. Tasan olen kotona lasten kanssa niin pitkään kuin pystyn.
Ottaa vaan päähän, kun toinen lapsi haluttaisiin korkeintaan 3 vuoden ikäerolla, ja joudun luultavasti taas minimirahalle ja sitten kotihoidontuelle. Onneksi voin tehdä töitä myös kotoa käsin jonkun verran, joten ei tarvitse tuilla keplotella. t. ap
nostaa ansiosidonnaista? Miks ihmeessä muuten maksamme jäsenmaksua?
Taidat ap olla aika tietämätön.
Minä hankin työpaikan jo opiskeluaikana, liityin liittoon 2. opintovuonna ja hankin lapset vasta kun oli hyvät tulot.
jos ei oikeasti ole työtön vaan hoitaa lastaan kotona? Voisinhan minäkin ilmoittautua työttömäksi työkkäriin ja valehdella että vaikka naapuri hoitaa lastamme, ja nostaa sekä tyttömyyskorvausta että kotihoidontukea. Onhan minulla siihen oikeus kun en ole töissä (vaikkei ole aikomustakaan mennäkään) ! T. ap
Vierailija:
nostaa ansiosidonnaista? Miks ihmeessä muuten maksamme jäsenmaksua?
Taidat ap olla aika tietämätön.
KYllä pitäisi aikamoiset jäsenmaksut olla että niillä makseltaisiin yli tonnin ansiosidonnaisia ihmisille. Eli väärin on todellakin, ja moraalitonta! t. ap
Minä maksan tietyn prosentin vuotuisista tuloistani eli tänäkin vuonna tähän mennessä olen maksanut jo 540 euroa.
Ei sitä lapsen hoitajaa edes kysellä, koska kotihoidontuen saamiseen riittää, että lapsi ei ole kunnallisessa hoitopaikassa.
Tosin jos miehelläsi on tuloja, et saa silti työttömyyspäivärahaa, saat vain työhönjoutumisuhan niskaasi, koska jos sulla ei ole kunnon työkokemusta, sinut voidaan passittaa mihin vaan töihin.
ei saa täysimääräisenä päällekkäin, vaan jälkimmäinen vähennetään edellisestä.
jos maksat n. 1000 euroa vuodessa liiton jäsenmaksua... väärin on ap:n kuvaama tilanne vaikka mitä miettisitte. Näinhän se on että rikkaat sen kun rikastuu ja köyhät köytyy... onneksi edes minimiäitiysrahaan on tulossa korotus vuoden 2009 alussa.
Esim jäsenmaksustani 353¿/vuosi työttömyyskassan osuus on noin kuutisenkymppiä.
Vierailija:
Minä maksan tietyn prosentin vuotuisista tuloistani eli tänäkin vuonna tähän mennessä olen maksanut jo 540 euroa.
Hän on kotona, koska on työtön ja hoitaa samalla lapsen. Hänhän voisi viedä lapsen myös päivähoitoon, vaikka itse kotona onkin.
Ap menee itse töihin, niin ei tarvitse kadehtia toisia, työtä tehneitä ja tekeviä ihmisiä. Niin makaa kuin petaa, joten nauti siitä minimipäivärahastani.
ja mm. minun etujeni ajamiseen.
Ja sen liiton tehtävistä yksi on turvata jäsentensä toimeentulo työttömyyden tullessa.
Tavallisille ihmisillehän ei makseta yhtäaikaa tyttmyyskorvausta ja kotihoidontukea, koska ei voi yhtäaikaa etsiä töitä ja hoitaa lasta kotona. JA ystävälläni ei siis ole aikomustakaan mennä töihin. t. ap
vaan ne menee liittojen kassoista ja ystävälläsi on oikeus toimia noin, tosin hänelle tulee karenssi jos kieltäytyy tarjotuista töistä.
itseasiassa vähemmän hän nyt elää tuilla kuin ollessaan kotihoidontuella, jonka valtio maksaa.
Taidat vaan ap olla kateellinen paska.