Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuilla keplottelu

Vierailija
08.06.2007 |

Pakko kirjoittaa jonnekin kun ärsyttää... Ystäväni äitiysloma loppui juuri, ja hän ilmoittautui työttömäksi, jolloin alkaa saada ansiosidonnaista päivärahaa. On päättänyt hoitaa lastaan kotona ainakin parivuotiaaksi, eikä siis ole aikomustakaan mennä töihin. Sanoi, että kun lapsi on reilun vuoden, hän etsii muutamana päivänä viikossa tehtävää työtä jolloin saa soviteltua päivärahaa ja ilmeisesti myös kotihoidontukea? Hänen tulonsa ovat siis yli tonnin kuussa (melkein 1500?) hänen hoitaessaan lastaan kotona. Itse olen kotihidontuella josta jää hikiset 400 euroa käteen. Ilmankos ystäväni sanookin että ei meillä ole tiukkaa rahasta, kun mies on töissä ja itselläkin on melkoiset tulot.

Jos ystäväni saa toisen lapsen, sama keplottelu jatkuu. Mielestäni on vaan todella väärin että tällainen on mahdollista Suomessa. Muut veronmaksajat maksavat ystävälleni käypää palkkaa siitä että tämä hoitaa lastaan kotona, kun monet muut joutuvat pärjäämään pelkällä kotihoidontuella. On se niin väärin!

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2001 ja sen jälkeen aloitin opinnot, jolloin tein osa-aikatöitä ansaiten vaan n. 700 eur/kk. Se ei riitä minimirahan nostoon. Että äläpä sinä tule minulle kertomaan kuka olen ja mitä olen tehnyt, kun itse et asioista mitään tiedä. t. ap

Vierailija
82/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon maksanut työttömyyskassaan vuosia, mutta en voi heittäytyä työttömäksi. Ala on sellainen, että saisin työn muutamassa viikossa... Vähintäänkin keikkaa pitäis työkkäri mut tekemään.

Ei oo reiluu ei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuulua liittoon, jos ei käytä niitä etuuksia hyväkseen???

Ja ap:n ystävä EI tee mitään väärää, hän on työkkärin kirjoilla ja saa karenssin jos ei ota tarjottua työtä vastaan ja HUOM!! hoitaa lapsensa itse eikä vie hoitoon ja " loisi" päivät himassa niiden suuuurien rahasummien kanssa...joten voiko joku viisas todella selittää mikä tässä jutussa muka kusee???

Vierailija
84/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi et ilmoittaudu itsekin työttömäksi?

Vierailija:

Olen ollut ennen opintojani ja opintojeni aikana työelämässä yhteensä monta vuotta. Raskausaikana tosin en, koska koin tärkeäksi tehdä opintoja eteenpäin. Tämä nyt ei tähän kuitenkaan liity. t. ap

Silloinhan saat sinäkin päivärahan. Se on kuules ihan jokaisen oma valinta jääkö kotihoidontuelle vai ilmoittautuuko työttömäksi. Mistäs tiedät jos ystäväsi etsii koko ajan jotain pikku työtä tai odottaa jonnekin kurssille pääsyä? Kaikkiin töihin tai kurssille ei todellakaan pääse, ellei ole ilmottautunut työttömäksi! Ystäväsi ei vaan ole kertonut tätä sinulle, ettet seläntakana repostelisi ja vatvoisi hänen asioitaan.

Sulle ei kuulu yhtään minkään vertaa miksi ystäväsi on kotona, hoitaako hän lapsia vai ei, nostaako kotihoidontukea vai onko työtön! Jokainen pitäköön huolta omista asioistaan ja omista lapsistaan. Mene sinäkin nyt niiden murujesi luokse ja lähde vaikka ulos haukkamaan happea.

t: yksi joka on kotihoidontuella ja KÄY SILTI VAKITUISESTI TÖISSÄ! Vituttaako?

Vierailija
85/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on niin, että jos ihmiselle tarjotaan työpaikkaa, niin se joko otetaan vastaan, tai työttömyystuet katkeaa.

Työttömän ei todellakaan ole pakko valehdella että lapset on naapurilla tai mammalla hoidossa, tms. Lapset voi ihan rauhassa hoitaa kotona vaikka onkin työttömänä, sillä kunta on velvollinen järjestämään lapsille hoitopaikan maksimissaan kahdessa viikossa, jos hoidon tarve johtuu vanhemman työllistymisestä.

Yhteiskunnan tuki se kotihoidontukikin muuten on. Jos et tahdo loisia, mene töihin, sillä kotihoidontuella ollessasi loisit siinä missä ystäväsikin ;)

Itse olen ollut nyt kuukauden työttömänä (sitä ennen äitiyslomalla), lapset kotona, mutta lähetän ainakin pari hakemusta per viikko, haen jokaista paikkaa joka vastaa koulutustani edes jotenkuten. Parille kurssille olen hakenut, ne tosin alkaa syksyllä vasta. Olen ollut muutamassa työhaastattelussa, jne, eli haen ihan oikeasti töitä. Mutta en ole kertonut työhakemuksien lähettämisestä ja haastatteluissa käymisistä kaikille tutuilleni. Pitäisi varmaan pistää lapset hoitoon, etteivät puolitutut luule minun loisivan :p Kun tärppää, menen samantien töihin, ja lapset hoitoon. En ole tiennytkään, että lapset pitäisi lykätä jo työnhakuaikana hoitoon... ?

Vierailija
86/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni mies on kirjoilla muualla, jotta äiti saa yhteiskunnalta kaikki mahdolliset tuet ja yksinhuoltajakorotukset.

Lisäksi tuttuni käy lähes säännöllisesti töissä, mutta palkat ottaa aina pimeästi (ko. alalla helppoa ja yleistä). Lapset tällöin hoidossa sukulaisella/tutulla.

Miehen firma maksaa tutulleni " palkkaa" , joka menee suoraan takaisin miehen tilille. Palkka siis vain sen vuoksi, että eläkerahat kertyy. Palkasta maksettava vero on vain pieni osa siitä hyödystä, mitä pariskunta saa erilaisina tukina ja pimeiden hommien verosäästönä.

Ennen äitiyslomaakin tuttuni oli mukamas miehensä firmassa töissä, että äippäraha olisi mahd. iso. Tässäkin laskivat, että tuleva hyöty on isompi kuin huijauspalkasta menevä vero.

Vierailija
87/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai niin olen ainakin käsittänyt asian olevan. Ja miksi teidän pitää olla noin aggressiivisia ja teilaavia sävyltänne? Kyllähän kaikki nyt tietävät että ystäväni ei tee oikein. Lainaan hänen sanojaan: ' Joudunkohan nyt töihin?' ' Toivottavasti en saa työhönosoitusta, koska sitten joudun karenssille' . ' Voi kun tämä työttömänä olo nnistuisi vielä ainakin vuoden' . Että näin. t. ap

Vierailija
88/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus mitä pösilöitä täällä liikkuu... Täytyisi nyt oikeasti hakeutua parempaan seuraan, joten tämän jälkeen taidan poistua AV:lta ikuisesti.

Ei ole ihme että viralliset tuet ei nouse, vanhusten hoitoon ei löydy rahaa jne... Katsokaas kun sitä rahaa ei oikeasti paineta tyhjästä. Edes valtio.

Ei itselle tulisi mieleenkään olla kateellinen siitä että joku saa työttömyyskorvausta vaikka ei töitä hae, olen vihainen ja se on ihan eri asia. Käytän omalla työlläni ansaitsemat rahani hyvällä omalla tunnolla mihin haluan, mutta haluan myös vaikuttaa että joku saamarin luuseri ei käytä minunkin maksamiani veromarkkoja oman kaljansa ostamiseen. Juuri siksi että hoidan oman talouteni fiksusti ja haluaisin että valtion/kunnan talous hoidettaisiin myös, pitäisi olla keino lopettaa tuet niiltä jotka niitä vain keplottelee.

AP ei todellakaan ole varmasti kateellinen, vaan fiksu ihminen, joka opettaa myös lapsilleen rehellistä ja oikeudenmukaista tapaa toimia. Kaikki ne jotka opettaa lapsilleen tukien kanssa venkoilun, niin sittenhän näette kun olette itse vanhoja, mitä niistä lapsistanne on kasvanut. Perinnönkärkkyjiä! Älkää tulko sitten valittamaan...

Arvostan myöskin lastenhoidon korkealle, olenhan itsekin hoitovapaalla parhaillaan, mutta säästin työssäollessani jotta pärjään jonkin aikaa vain kotihoidontuella. En mitenkään arvosta sitä että joku huijaamalla itsensä elättää lasta hoitaessaan. Rehellisten kun on pakko mennä töihin...Tuo AP:n kaveri tuskin on saanut minimipäivärahaa, jos kerran saa ansiosionnaista työttömyysrahaa, olisi säästänyt niistä.

t. se joka on kotihoidontuella

ps. En ole eläissäni muuten nostanut lanttiakaan työttömyyskorvausta, aina olen töitä löytänyt ja olen edelleen sitä mieltä että pääkaupunkiseudulta nuorehko ihminen niitä saa (ja on saanut viimeiset 25 vuotta) jos vaan haluaa. Työttömyyskassaan maksan muutaman kympin vuodessa, koska jonain päivänä saatan törmätä ikärasismiin.

Vierailija:

huh, huh kun näitä AP: n juttuja lukee. Voiko ihminen enää kateellisempi olla? Sinultako se on pois jos jollakin perheellä menee taloudellisesti paremmin?

Eipä tarvitse ihmetellä, miksi kotona tehtävä työ on niin aliarvostettua, koska naiset ovat niin kateellisia toisilleen. Minä kyllä arvostan AP: n ystävää siitä, että todellakin haluaa hoitaa lapsensa itse. Minimiäitiyspäiväraha ja kotihoidontuki ovat niin olemattomat, että niillä ei todellakaan saa kaikkea tarvitsemaansa hankittua lapsille.

Keskittyisitte kateelliset miettimään sitä, millä keinoin nämä tuet saataisiin suuremmiksi. Tosi asiahan on, että töitä ei kaikille riitä, vaikka haluja olisikin.

Vierailija
89/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi saada yhtäaikaa, koska työtä ei voi muka täysiaikaisesti hakea jos hoitaa lapsia kotona. Kukahan sitä oikeasti käyttää tuntia paria enemmän päivässä siihen hakemusten lähettelyyn. Kaikkien ei vaan ole mahdollista tehdä niin kuin ystäväni, vaikka haluaisivatkin.

Vierailija
90/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän vaan on sanonut asioitaan utelevalle ja rahapulmiaan ruikuttavalle ap:lle kiusallaan, ettei ole aikomustakaan mennä töihin...

Niin minäkin olen sanonut parille uteliaalle tutulle. Oikeasti haen töitä koko ajan, ja olen jo saanut opiskelupaikan syksyksi, menen opiskelemaan jos ei löydy työpaikkaa ennen sitä.

Kaikille nyt lienee jo aika selvää, että ap on sitä tyyppiä, joita kiinnostaa ja kismittää ihan kauheasti toisten asiat. Ei siis ihme, jos joku hieman haluaa näpäyttää häntä sanomalla jotain, minkä tietää ärsyttävän häntä todella.

Vierailija
91/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuttuni mies on kirjoilla muualla, jotta äiti saa yhteiskunnalta kaikki mahdolliset tuet ja yksinhuoltajakorotukset.

Lisäksi tuttuni käy lähes säännöllisesti töissä, mutta palkat ottaa aina pimeästi (ko. alalla helppoa ja yleistä). Lapset tällöin hoidossa sukulaisella/tutulla.

Miehen firma maksaa tutulleni " palkkaa" , joka menee suoraan takaisin miehen tilille. Palkka siis vain sen vuoksi, että eläkerahat kertyy. Palkasta maksettava vero on vain pieni osa siitä hyödystä, mitä pariskunta saa erilaisina tukina ja pimeiden hommien verosäästönä.

Ennen äitiyslomaakin tuttuni oli mukamas miehensä firmassa töissä, että äippäraha olisi mahd. iso. Tässäkin laskivat, että tuleva hyöty on isompi kuin huijauspalkasta menevä vero.

Ja kun kerran olet noin tarkasti perillä heidän keinotteluistaan ja noin katkera, niin ilmianna toki heidät?

Asiat ei hei oikeasti ole niin miten sanotaan! Mekin mun raskausaikana kun odotin meidän 3. lasta niin heitettiin tutuille vitsinä että " ukko potkaistaan pihalle" että saan 3:n lapsen yh:na kaikki mahdolliset tuet eikä tarvii itse maksaa sikakallista vuokraa. No, eipä tietenkään tehty niin mutta kas kummaa kun kelalta tuli 2 selvityspyyntöä VAIKKA EI OLTU EDES HAETTU MITÄÄN TUKIA!!! Molempia pyysivät anteeksi, oli kuulema " tapahtunut virhe" ??? Että tämmöistä.

Vierailija
92/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tätä samaa asiaa vatvonut? varo ettei sun mielenterveytesi mene, kun noin tuntuu olevan paha paikka sinulle ja miksi ihmeessä et sano ystävällesi suoraan mitä olet mieltä vai etkö uskalla??

En ole ikinä tälle palstalle kirjottanut kenestäkään ystävästäni ja jauhanut paskaa hänen selkänsä takana, koska ihan oikeasti uskallan sanoa asiat suoraan päin naamaa ja tiedän ystävyytemme sen kestävän.

Vierailija
93/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyyliin ' ei meillä ole pulaa rahasta' ja ' aion ilmoittautua työttömäksi koska saan paljon paremmat tulot siten' . Tunnen ystäväni lapsuudesta asti ja tiedän faktana, että hän ei töitä hae. Hänkin tietää minun asioistani enemmän kun kukaan muu ystäväni. t. ap

Vierailija
94/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en omista sinunkaltaistasi " ystävää" , joka ruotii asioitani selkäni takana noinkin laajasti.

Vierailija
95/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ystävä keskustelisi asiasta ystävän kanssa kasvotusten!!! Mutta ei sulla ole pokkaa siihen, mielummin rutiset täällä. Kaksinaamaisuuden huippu.

Vierailija:

tyyliin ' ei meillä ole pulaa rahasta' ja ' aion ilmoittautua työttömäksi koska saan paljon paremmat tulot siten' . Tunnen ystäväni lapsuudesta asti ja tiedän faktana, että hän ei töitä hae. Hänkin tietää minun asioistani enemmän kun kukaan muu ystäväni. t. ap

Vierailija
96/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauraa partaansa ja hymähtelee kun saa av:laisista kannattajia moraalittomalle toiminnalleen.

Vierailija
97/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän oli lopputulos?

Vierailija
98/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta siis ystävälläsi ei olisi oikeutta lain hänelle suomiin etuuksiin? Ei ystäväsi ole niitä lakeja laatinut eikä tee mitään väärää että niitä noudattaa eli ilmoittautuu työttömäksi ja samalla hoitaa lasta kotona. ottaahan hän kuitenkin sen riskin että työtä tai kurssia osoitetaan. Tällöin on sitten järjestettävä hoito lapselle.

Itse aikoinani ennen vakituista työpaikkaa tein ihan samoin. Hullu olisi ottanut pelkän kotihoidontuen kun sai sekä sen että ansiosidonnaisen. Niin silloin 90-luvun alussa tuo vielä oli mahdollista.

Nyt kun olen hoitovapaalla vakituisesta työpaikasta ei muita vaihtoehtoja ole kuin kotihoidontuki.

Vierailija
99/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen ei kuulu olla yhteiskunnan elätettävänä, paitsi poikkeustapauksissa, joihin ei tahallinen työttömyys kuulu! Aikuisen kuuluu kustantaa lasten koulumenoja, päivähoitoa, terveydenhuoltoa, teitä ja muita yhteiskunnan tärkeitä tehtäviä

Vierailija
100/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannanpa minäkin korteni kekoon ja tunnustan, että olen ollut jo pitkään kotona hyvällä ansiosidonnaisella (jota ei siis makseta verorahoista, vaan kassasta, johon olen vuosia maksanut jäsenmaksuni).

Eikä tee moraalisesti tiukkaakaan, koska koen, että ei tämä yhteiskuntakaan minua (ja muita nuoria naisia kohtaan) kovin moraalisesti toimi.

Ennen raskautta tein vuosia samaa työtä samassa firmassa, mutta iän ja sukupuolen takia aina määräaikaisia pätkiä (siitä puhumattakaan, miten naisia muuten ko. firmassa kohdeltiin - mutta se on jo toinen juttu). Kun tulin raskaaksi, työsopimustani ei enää uusittu. Lienee turha mainitakaan, että ei näille määräaikaisuuksille koskaan mitään laillista perustetta ollut, samoija duuneja siellä tekee joku tänäkin päivänä. Ilmoittauduin siis työttömäksi ja jäin ansiosidonnaiselle.

Jonkin aikaa hain aktiivisesti töitä, mutta totesin sen täysin turhaksi raskaana ollessani. JOpa työvoimatoimistosta sanoivat, että nauti raskaudestasi ja palataan asiaan kun vanhempainvapaa loppuu. Näin tein. En olisi halunnutkaan heti töihin vanhempainvapaan loputtua, mutta ilmoittauduin kuitenkin työttömäksi senkin takia, että alani työpaikat ovat sen verran tiukassa, että jos sellainen kohdalle osuisi, menisin kuitenkin. Rahalla oli myös iso merkitys.

Kuluneen kahden vuoden aikana työkkäristä ei ole tarjottu mitään muuta kuin cv:n kirjoituskurssia palkattomine työharjoittelupaikkoineen. Itse olen muutaman haastattelun itselleni järjestänyt, mutta en toistaiseksi työllistynyt. Kohta ansiosidonnainen loppuu, joten jään suosiolla hoitovapaalle, kunnes löydän töitä. Minimityöttömyyskorvauksen takia en aio työkkärissä enää juosta, nykyisen tulotason takia kylläkin.

Tähän ansiosidonnaisella oloon minulla ei olisi ollut mahdollsuutta, jos a) edellinen työnantajani ei olisi väärinkäyttänyt määräaikaisuksia sukupuoleni takia tai b) jos 50 km säteellä (en asu pääkaupunkiseudulla, mutta en maallakaan) olisi yksikin järkevä alaa vastaava (olen ekonomi) työpaikka, johon työkkäri olisi voinut minut osoittaa.

Mikäli tämä yhteiskunta haluaa edelleenkin kouluttaa myös nuoret naiset (jotka ovat tulevia äitejä), mutta silti ei anneta mahdollisuuksia työelämässä, niin kiitos minä hoidan lapseni oikein mielelläni kotona hyvällä korvauksella. Enkä jaksa tästä potea huonoa omaatuntoa pätkääkään. SYmpatiani ovat kyllä niiden puolella, jotka joutuvat kotihoidontuella kituuttamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän