Tuilla keplottelu
Pakko kirjoittaa jonnekin kun ärsyttää... Ystäväni äitiysloma loppui juuri, ja hän ilmoittautui työttömäksi, jolloin alkaa saada ansiosidonnaista päivärahaa. On päättänyt hoitaa lastaan kotona ainakin parivuotiaaksi, eikä siis ole aikomustakaan mennä töihin. Sanoi, että kun lapsi on reilun vuoden, hän etsii muutamana päivänä viikossa tehtävää työtä jolloin saa soviteltua päivärahaa ja ilmeisesti myös kotihoidontukea? Hänen tulonsa ovat siis yli tonnin kuussa (melkein 1500?) hänen hoitaessaan lastaan kotona. Itse olen kotihidontuella josta jää hikiset 400 euroa käteen. Ilmankos ystäväni sanookin että ei meillä ole tiukkaa rahasta, kun mies on töissä ja itselläkin on melkoiset tulot.
Jos ystäväni saa toisen lapsen, sama keplottelu jatkuu. Mielestäni on vaan todella väärin että tällainen on mahdollista Suomessa. Muut veronmaksajat maksavat ystävälleni käypää palkkaa siitä että tämä hoitaa lastaan kotona, kun monet muut joutuvat pärjäämään pelkällä kotihoidontuella. On se niin väärin!
Kommentit (127)
Enköhän kuitenkin maksa opiskeluni yhteiskunnalle suht lyhyessä ajassa takaisin kinhan työelämään lähden. Sitäpaitsi kumpi maksaa enemmän yhteiskunnalle, kotihoidontukea nauttiva kotiäiti vai ansiosidonnaista nauttiva kotiääiti, jonka työttömyystuki on n. nelinkertainen verrattuna kotihoidontukeen? Ajatteleppa jos kaikki tekisivät niin kuin ystäväni, tulisi aika kalliiksi yhteiskunnalle! t. ap
Jos sulla on huonosti työkokemusta ja sekin kuuden vuoden takaa, et välttämättä pääse koskaan alan töihin tai jos pääset, nekin on kehnopalkkaisia kuten aiemmat työsi.
Sen sijaan se tuttavasi joka on siellä työttömyystuella on kuitenkin koko ajan selvillä alan työpaikoista, koska hänelle niitä tarjotaan ja hän käy koulutuksessa yms.
Jaa-a, että kumpikohan käy loppujen lopuksi kalliimmaksi...
Äiti joka on hoitanut itsensä työelämään omalle alalle ja liittoon asti, nostaa sieltä työttömyysrahaa ja pysyy ajan tasalla alastaan vai äiti, joka ei edes koskaan hoida itseään työmarkkinoille ennen kuin putoaa niiltä pois kuudeksi vuodeksi putkeen. Hmm...
euroa, ero ei ole " nelinkertainen" ....
Alan ymmärtää miksi olet tuossa jamassa kuin olet...
Kylläpä kaukaa piti hakea tuo " järkeily" ap:n mollaamiseksi. Naurattaa kuinka epätoivoisesti pitää yrittää puolustella huijareita.
Kotoa käsin. Eli voin ylläpitää ammattitaitoani ja hakea töitä ihan kotonaollessanikin jonkin veran. Ja viimeistään opettajan töitä saan kun töihin haluan, jos en sitten muuta. t. ap
Olen sanonut mm. että reilun tonnin ja pitkälle yli tonnin. Veikkaisin, että ansiopäiväraha hänellä on n. 1200-1500 euroa/kk, eli sehän on pahimmillaan jopa viisinkertainen kotihoidontukeen verrattuna! t. ap
ja lapsenikin ovat vielä päivähoidossa päivät. Olenko ap:n mielestä huijari?
Tosin katselen kyllä työpaikkoja aktiivisesti, lähettelen hakemuksia...ja vihdoinkin sain puolen vuoden pestin (työvoimatoimiston avustuksella, kerrankin).
Ilmeisesti ap:n ystävän pitäisi laittaa lapset päivähoitoon niin ei olisi ap:n mukaan huijari, vai mitä?
P.s. Minä olen kyllä koko ansiosidonnaisen ajan tehnyt enemmän ja rankempaa työtä kuin varsinaisessa työssäni...säästänyt yhden kirvesmiehen vuoden palkan ;) eli rakentanut kotia perheelleni.
Ja ansiosidonnaisen päivärahan olen kyllä maksanut kokonaisuudessa ihan itse, nimittäin työssä ole aikana maksoin kyllä kuukaudessa jo pelkästäään veroja enemmän kuin nyt saan ansiosidonnaista.
Niin sen pitäisikin mennä ja niin tukia tulisikin käyttää, mutta ei sitä mihinkään kansantajuisiin lehdyköihin kirjoiteta. Oma moka jos omaa parastaan ei tajua ja kituuttaa.
Hän hoitaa lastaan kotona ja ikäänkuin käyttää ansiosidonnaista korvauksena tästä. Hän ei halua töihin eikä laittaa lastaan hoitoon, vaan hoitaa lapsensa kotona. Ja saada kunnolla rahaa. Aika ahne tyyppi ja tällainen on Suomessa vielä mahsollista, huh huh.
On täysin eri asia jos oikeasti etsii sitä työtä ja haluaa työllistyä.
Onkohan hän ottanut huomioon sitä, että työvoimatoimisto voi passittaa hänet työllisyyttä edistävälle kurssille tai ihan oikeasti tarjota hänelle töitä? Jos niistä kieltäytyy, joutuu karenssiin ja tulot loppuvat. Mihinkäs se Jesse-Juulia sitten työnnetään, kun äidille käy käsky töihin.
että saan rakentaa perheelleni kotia ;). Ansaitusti tuo raha tulee. Itse tienattu joka euro.
Miten ap ei ymmärrä, että on oleellinen ero sillä, että on kotona vapaaehtoisesti kotihoidontuella ja saa työttömyyskorvausta tai ansiosidonnaista ja on koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä, tarvittaessa.
Onko ystäväsi saanut työhönosoituksia työkkäristä? Jos ei, hänen alallaan ei luultavasti ole kauheasti vapaita työpaikkoja ja hän voi ihan hyvällä mielin hoitaa lapsia kotonaan.
Tosin kun hän pitää niitä lapsia siellä kotona eikä ole hoitopaikkaa tiedossa voi sitten työpaikan saatuaan olla hoitopaikan kanssa ongelmia tai työstä kieltäydyttyään karenssia tulee
mutta kaverini on kieltäytynyt. SIis ei työhönosoituksia vaan ilmoituksia haettavana olevista työpaikoista. Ei ole mikään ihan ihme jos työhönosoituskin tulisi, tosin epäilen kyllä vahvasti. t. ap
Sittenhän ystävälläsi olisi asiat loistavasti eikä mikään estä häntä tekemästä niin kuin tekee.
saat kostaa ja itsellesi hyvän mielen, tosin en nyt tiedä mistä sen käräyttäisit mut etköhän sinä fiksuna tyttönä jotain keksi.
huh, huh kun näitä AP: n juttuja lukee. Voiko ihminen enää kateellisempi olla? Sinultako se on pois jos jollakin perheellä menee taloudellisesti paremmin?
Eipä tarvitse ihmetellä, miksi kotona tehtävä työ on niin aliarvostettua, koska naiset ovat niin kateellisia toisilleen. Minä kyllä arvostan AP: n ystävää siitä, että todellakin haluaa hoitaa lapsensa itse. Minimiäitiyspäiväraha ja kotihoidontuki ovat niin olemattomat, että niillä ei todellakaan saa kaikkea tarvitsemaansa hankittua lapsille.
Keskittyisitte kateelliset miettimään sitä, millä keinoin nämä tuet saataisiin suuremmiksi. Tosi asiahan on, että töitä ei kaikille riitä, vaikka haluja olisikin.
En nyt kuitenkaan niin sikamainen ole että ystävääni lähtisin ' käräyttämään' mistään. Taidanpa vaan seuraavan lapsen kohdalla hankkia itselleni vähän paremman äitiysrahan :) t. ap
Onneksi löytyi myös hengenheimolaisia eikä vaan moraalittomia pellejä niinkuin niin monet teistä. Kun itsellä on asiat hyvin, on kaikki hyvin, eikö niin? t. ap
vitsit rasittaa ap:n kaltaiset ääliömäiset vinkujat, jotka ei osaa hoitaa asioitaan kuntoon ja sitten vielä kehtaavat olla kateellisia järkevämmille ihmisille.
Ystävä ei huijaa, jos kaikki menee lakien ja pykälien mukaan. Ihan sama, kun ap ilmoittaisi ettei aio ottaa vastaan lapsilisiä, kun nyt vaan tuntuu, ettei halua valtiota rahastaa lapsillaan. Jos ystöävä on oikeutettu ansiosidonnaiseen niin miksi helkutissa hän jättäisi sen nostamatta?? Siksi ettei sulla harmittaisi?
Vierailija:
Olen ollut ennen opintojani ja opintojeni aikana työelämässä yhteensä monta vuotta. Raskausaikana tosin en, koska koin tärkeäksi tehdä opintoja eteenpäin. Tämä nyt ei tähän kuitenkaan liity. t. ap
Jos kysyttäis joukolta TYÖSSÄKÄYVIÄ ihmisiä, olisivat taatusti ap:n ystävän keplottelua vastaan!!
Mutta av:n loismammat, joilla rikkaat miehet, puolustelevat!!
Moraalitonta sakkia koko porukka! Ja huomaa kyllä, ettette ole kovin isoja verorahoja joutuneet maksamaan.. se nimittäin vituttaa hyvistä tuloista maksaa hemmetinmoiset verot.. Ja sitten on näitä loisia, jotka käyttävät tukia väärin vain saadakseen enemmän rahaa!!
Tietysti ystäväsi pitäisi olla kotihoidontuella tai työttömyyskorvauksella, mutta silloin on haettava töitä.. Oltava työmarkkinoiden käytettävissä!!
Täytyy tosiaan vaan toivoa, että ap:n ystävä saa käskyn johonkin kurssille tai soitetaan töihin.. Ja eipä pääsiskään lähtemään ja lävähtäis karenssit!! Tosin eipä siinä hätää.. silloin saa sen normaalin kotihoidontuen.. Tosin.. Myös tukien väärinkäytös on petos!!
Joten liitto voi nostaa oikeusjutun petoksesta kun tuollainen väärinkäytös selviää!!
Ei huijaa.
Itse olet yhteiskunnan varoilla opiskellut maisteriksi, muttet silti ole työelämässä täyspainoisesti vuosikausiin, vaan hoitovapailla kuusikin vuotta putkeen. Sinuakin voidaan syyttää yhtä hyvin huijariksi.