Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuilla keplottelu

Vierailija
08.06.2007 |

Pakko kirjoittaa jonnekin kun ärsyttää... Ystäväni äitiysloma loppui juuri, ja hän ilmoittautui työttömäksi, jolloin alkaa saada ansiosidonnaista päivärahaa. On päättänyt hoitaa lastaan kotona ainakin parivuotiaaksi, eikä siis ole aikomustakaan mennä töihin. Sanoi, että kun lapsi on reilun vuoden, hän etsii muutamana päivänä viikossa tehtävää työtä jolloin saa soviteltua päivärahaa ja ilmeisesti myös kotihoidontukea? Hänen tulonsa ovat siis yli tonnin kuussa (melkein 1500?) hänen hoitaessaan lastaan kotona. Itse olen kotihidontuella josta jää hikiset 400 euroa käteen. Ilmankos ystäväni sanookin että ei meillä ole tiukkaa rahasta, kun mies on töissä ja itselläkin on melkoiset tulot.

Jos ystäväni saa toisen lapsen, sama keplottelu jatkuu. Mielestäni on vaan todella väärin että tällainen on mahdollista Suomessa. Muut veronmaksajat maksavat ystävälleni käypää palkkaa siitä että tämä hoitaa lastaan kotona, kun monet muut joutuvat pärjäämään pelkällä kotihoidontuella. On se niin väärin!

Kommentit (127)

Vierailija
121/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän liitosta sanoivat, että jos nyt jään työttömäksi, työttömyysturvani lasketaa esikoista edeltävältä ajalta.

132

Vierailija
122/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minua oikeasti uhkaa työttömyys, koska työnantaja irtisanoo väkeä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

liiton jäsenmaksuilla? Suurin osa menee kyllä ihan valtion verotuloista. Jäsenmaksuilla hoidellaan edunvalvonta ja esim. liiton lakimiehen palvelut yms.

Jos ei kuulu liittoon, ei saa senttiäkään työttömyyskorvausta, vaikka olisi oikeasti työtön, jos on avio- tai avoliitossa ja puolisolla on tuloja. hän kun on elatusvelvollinen. Minusta tämä on väärin jos mikä.

Siksipä itse olenkin OAJ:n jäsen, vaikka liitto muuten ei ole tehnyt mitään minua hyödyttävää. Ja jäsenmaksut on aika korkeat. Olen saanut muutamalta viikolta kesällä korvausta, koska henkilö, jonka sijaisuutta hoidan, katkaisee hoitovapaansa kesän ajaksi ja työnantaja ei maksa palkkaa molemmille.

Liittoon ei ole kenelläkään pakko kuulua. Jos aikoo saada tuloihin suhteutettua työttömyyspäivärahaa niin pitää kuulua työttömyyskassaan. Liitosta ei mitään rahoja maksella, sieltä voi saada apua esim. lakiasioissa ym. mutta päivärahaa sieltä ei kenellekään makseta. Ne on työttömyyskassat jotka niitä maksaa ja kassaan kuuluminen ei vaadi liittoon kuulumista. Näin on näppylät!

Vierailija
124/127 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hommasin sellaisen palkkatodistuksen että ansiosidonnainen olikin todella hyvä! Pärjäsin sillä summalla mainiosti!

Vierailija
125/127 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoidontukea ja työttömyysturvaa voi saada samaan aikaan vain siihen summaan saakka, mikä olisi maksimimäärä työttömyysturvaa.

Jos nostaa lastenhoidontuen, ei työttömyysturvaa voi enää saada täyttä määrää, vaan lastenhoidontuen osuus on vähennetty siitä, joten hiukan nyt ajattelua kehiin.

Vierailija
126/127 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvä juttu lapsen kannalta. Kyllä lapsia kannattaakin hoitaa kotona pitkään eikä viedä vuoden ikäisenä hoitoon 9-10 h päivässä. Tietysti se on hyvä jos niin on mahdollisuus tehdä.

Vierailija
127/127 |
22.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työttömyyskassasta mitään rahaa saa, jos työkkäri ei anna puoltavaa lausuntoa. Siihen taas tarvii olla kokoaikatyönhakija. Ja kotihoidontuki taas vaikuttaa päivärahan suuruuteen

Kotihoidon tuen vaikutus työttömyysetuuteen

Jos saat työttömyysetuutta, siitä vähennetään sinun tai puolisosi saama kotihoidon tuki. Jos toinen vanhemmista saa kotihoidon tukea ja itse hoitaa lasta ja toinen on kokonaan työtön, kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä työttömyysetuudesta. Työttömyysetuutta maksava taho tutkii kotihoidon tuen vaikutuksen työttömyysetuuteen. Selvitä asia tarkemmin omasta työttömyyskassasta tai Kelasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi