Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuilla keplottelu

Vierailija
08.06.2007 |

Pakko kirjoittaa jonnekin kun ärsyttää... Ystäväni äitiysloma loppui juuri, ja hän ilmoittautui työttömäksi, jolloin alkaa saada ansiosidonnaista päivärahaa. On päättänyt hoitaa lastaan kotona ainakin parivuotiaaksi, eikä siis ole aikomustakaan mennä töihin. Sanoi, että kun lapsi on reilun vuoden, hän etsii muutamana päivänä viikossa tehtävää työtä jolloin saa soviteltua päivärahaa ja ilmeisesti myös kotihoidontukea? Hänen tulonsa ovat siis yli tonnin kuussa (melkein 1500?) hänen hoitaessaan lastaan kotona. Itse olen kotihidontuella josta jää hikiset 400 euroa käteen. Ilmankos ystäväni sanookin että ei meillä ole tiukkaa rahasta, kun mies on töissä ja itselläkin on melkoiset tulot.

Jos ystäväni saa toisen lapsen, sama keplottelu jatkuu. Mielestäni on vaan todella väärin että tällainen on mahdollista Suomessa. Muut veronmaksajat maksavat ystävälleni käypää palkkaa siitä että tämä hoitaa lastaan kotona, kun monet muut joutuvat pärjäämään pelkällä kotihoidontuella. On se niin väärin!

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen syö toista.

Se että oma äitiyspäivärahasi on minimi, on ihan oma mokasi. Oikeasti.

Vierailija
22/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotihoidontuki vähennetään päivärahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kotihoidontuki pitäisi olla kaikille sama, eikä niin, että toinen nostelee parinkin vuoden ajan yli tonnin ansiosidonnaista kun muut elelee sillä vajaalla 300 eurolla kuussa. t. ap

Vierailija
24/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä nyt eri kunnissa on erilaisia kuntalisiä.

Sen saa kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Sen lisäksi saa tienata ihan niin paljon kuin sielu sietää. Minäkin olen tehnyt ihan täyttä tienestiä koko ajan.

Vierailija
25/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi ei saa kodinhoitotukea, koska hän saa ansiosidonnaista päivärahaa. Hän on työtön, ei kodinhoitotuella. Kaksi eri asiaa!

Vierailija
26/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on työtön, huijausta se on vasta siinä vaiheessa jos ystäväsi tekee töitä mutta nostaa silti työttömuuskorvausta. Ansiosidonnaisen saaminen on hänen omaa ansiotaan, toisilla kun on sen verran järkeä että liittyvän liittoon ajoissa (ja hommaavat työpaikan ennen lastensaantia). Ap, koita hoitaa omat asiasi kuntoon äläkä paru täällä jos joku hoitaa omat asiansa hienosti!

Tässä maassa on paljon ihmisiä jotka nostavat työttömyyskorvausta mutta eivät periaatteessa ole työttömiä jos ap:n määritelmä pitää paikkansa. Ihminen on työtön jos hänellä ei ole töitä, ja silloin on oikeus työttömyyskorvaukseen. Piste.

Ärsyttää niin p*rkleesi ap:n kaltaiset katkeroituneen pösilöt jotka sotkevat ja pilaavat omat asiansa ja nostavat metelin kun muut eivät niin tee. Huku omaan katkeruuteesi, ap!

Vierailija
27/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mene päähäsi, että tarkoitan sitä, että ystäväni saa samasta työstä parempaa palkkaa kun minä. Molemmat hoidetaan lasta kotona päätyöksemme. Ystäväni nostaa ansiosidonnaista ja minä kotihoidontukea. Korostan vielä kerran, etttä ystävälläni EI OLE MINKÄÄNLAISTA AIKOMUSTA TÖIHIN. t. ap

Vierailija
28/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivisesti. Jos istuu perseellään tyytyväisenä eikä ole edes halukas töihin, on työttömyyskorvauksen nostaminen huijausta. piste.

Vierailija
29/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

liiton jäsenmaksuilla? Suurin osa menee kyllä ihan valtion verotuloista. Jäsenmaksuilla hoidellaan edunvalvonta ja esim. liiton lakimiehen palvelut yms.

Jos ei kuulu liittoon, ei saa senttiäkään työttömyyskorvausta, vaikka olisi oikeasti työtön, jos on avio- tai avoliitossa ja puolisolla on tuloja. hän kun on elatusvelvollinen. Minusta tämä on väärin jos mikä.

Siksipä itse olenkin OAJ:n jäsen, vaikka liitto muuten ei ole tehnyt mitään minua hyödyttävää. Ja jäsenmaksut on aika korkeat. Olen saanut muutamalta viikolta kesällä korvausta, koska henkilö, jonka sijaisuutta hoidan, katkaisee hoitovapaansa kesän ajaksi ja työnantaja ei maksa palkkaa molemmille.

Vierailija
30/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväsi saa samasta työstä enemmän rahaa koska hän on hoitanut asiansa mallikkaasti, sinä et. Ihan samalla tavalla sinä voisit vinkua että sait vain minimiäitiyspäivärahan ja ystäväsi enemmän, sekin oli ihan vain OMA VIKASI. Ilmottaudu itse työttömäksi ja lopeta se ruikutus. Ihan sama onko ystävälläsi tarkoitus mennä töihin vai ei, karenssi napsahtaa jos hän kieltäytyy töistä. Oikeasti, koita hankkiutua eroon katkeruudestasi.

Vierailija
31/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi teen oman alan töitä oman firman kautta ja tienaan hyvin. Vieläpä kahta lasta, että saan jopa sen noin 50 euron sisaruslisän - halkea kateuteesi.

Ei se kotiäidin työ ole mikään " työnkuva" , josta kaikille pitää maksaa samalla tavoin. Ei se ole ammatti. Tietäisit, jos olisit ollut työelämässä.

Kotihoidontukea saa, kun lapsi/lapset ei vie kunnallista hoitopaikkaa/paikkoja. Piste. Ei se ota kantaa siihen, mitä sen lisäksi tekee tai on tekemättä.

Eikö sitä saa, jos saa työttömyyskorvausta. Tuttavasi ei siis edes saa sitä. En käsitä mitä riehut!

Vierailija
32/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ennen opintojani ja opintojeni aikana työelämässä yhteensä monta vuotta. Raskausaikana tosin en, koska koin tärkeäksi tehdä opintoja eteenpäin. Tämä nyt ei tähän kuitenkaan liity. t. ap

Vierailija
33/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on aikanaan ollut ansiotyössä ja maksanut liiton maksuja, joten on nyt oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan. Itse olet ilmeisesti jäänyt äitiyslomalle ja hoitovapaalle ilman aiempaa työhistoriaa, joten siten olet oikeutettu tuohon minimiäitiysrahaan ja hoitotukeen.

Aina on ihmisiä, jotka kadehtivat sitä, mitä heillä ei ole tai kapinoivat asioita vastaan, joille löytyy ihan looginen selitys ja kateushan se vie kalatkin vedestä;)

Vierailija
34/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö ap kuitenkin sen, ettei kaverisi voi kieltäytyä töistä menettämättä ansiosidonnaistaan?

En itse ole koskaan saanut kodinhoidontukea tai kodinhoitotukea (oikeasti, who cares), koska äitiysloman jälkeen minut lomautettiin. Olin onnellinen, koska sain ansiosidonnaista päivärahaa ja sain jäädä kotiin hoitamaan lasta. Sopi siihen tilanteeseen silloin oikein hyvin. Kun lapsi oli 1.5-vuotias, minulle tarjottiin mielenkiintoista työtä ja otin työpaikan.

Ansiosidonnaista ei saa, jos ei ole tarkoitustakaan mennä töihin.

Vierailija
35/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samoin kuin kokonaan työtön. Niitä päiviä, jolloin on työssä, ei lasketa työttömyyspäiviksi, tietenkään, joten maksukausi pitenee sen mukaan, minkä verran on töissä. Korvausta maksetaan siis siihen asti, kun 500 päivää työttömänä on täynnä.

Vierailija
36/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ottaa vaan päähän, kun toinen lapsi haluttaisiin korkeintaan 3 vuoden ikäerolla, ja joudun luultavasti taas minimirahalle ja sitten kotihoidontuelle.

Minkä takia täällä pitää valittaa jos itse on poistunut työelämästä ennen lapsen saantia (kuka on niin tyhmä!?), ja joutuu elämään minimipäivärahoilla? Ap, koita tajuta että koko tilanne on oma vikasi. Ystäväsi on maksanut liiton jäsenmaksuja ja on oikeutettu ansiosidonnaiseen.

Jos olet sitä mieltä että työttömän pitää aktiivisesti hakea töitä jotta olisi oikeutettu työttömyyskorvaukseen, miksi riehut ystäväsi tilanteesta, hän sentään hoitaa lapsia kotona. Tämä maa on pullolllaan ihmisiä jotka eivät aktiivisesti hae töitä vaikka nostavat työkkäristä rahaa.

Vierailija
37/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei siinä kodinhoitamisesta makseta - ei kodinhoidontukea, ei kodinhoitotukea.

Se on kotihoidontuki, sitä maksetaan lapsen kotihoidosta.

Vierailija
38/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aivan sama, miksi sitä rahaa kutsutaan, joka mulla menee kuukaudessa kampaajalle ja kynsien hoitoon. En ole koskaan saanut sitä enkä tule koskaan saamaankaan, joten murehtikaa te nyt vaan sitä kirjoitusmuotoa.

Vierailija
39/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän tapauksia että aviopari on eronnut, ja mies hakenut asuntoa ja vaimo kaikkea tukea kelalta ja sossusta, kuitenkin asuvat onnellisesti yhdessä tehden pimeesti töitä. ja se saatu asunto on tietty vuokrattu kallimmalla hinnalla.. et silleen!

Vierailija
40/127 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vain hyvä muistaa myös kynsiä viilatessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi