Onko tavallistakin, että 4-vuotias osaa lukea?
Kommentit (753)
Jos kerran voi olla pk:ssa ja/tai eskarissa, niin varmasti myös koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa, että minäkään en ihan usko näitä tarinoita sujuvasti lukevista 3-4 vuotiaista. Asumme ns. "hyvällä alueella" ja eskarikeskusteluissa on käynyt ilmi, että tyttömme eskariryhmän lapsista 2-3 osaa oikeasti lukea. Tämän lisäksi jokusella on jonkinlainen haju lukemisesta, vaikka varsinaisesti eivät vielä luekaan. Toki lapset helpostikin oppivat ulkoa tunnistamaan sanoja, mutta se ei todellakaan ole sama kuin lukemaan oppiminen.
Varmasti on olemassa 4-vuotiaita, jotka osaavat lukea, mutta tuskin niitä nyt sentään mitenkään kovin paljon on. Päiväkodissa juttelin hoitajien kanssa joskus aiheesta ja he eivät koskaan olleet tavanneet oikeasti lukevaa neljävuotiasta. Näitä vanhempien mielestä taitavasti lukevia nelivuotiaita sitten kyllä löytyi, mutta he lähinnä tunnistivat tuttuja sanoja ulkomuistista. Kyllä meidän nelivuotiaskin tunnistaa lukuisia sanoja tekstistä ja osaa kirjoittaakin niitä, mutta ei hän silti oikeasti osaa lukea.
Meillä kolme poikaa luki ihan sanan varsinaisessa merkityksessä 4-vuotiaina. Ihan minkä tahansa tekstin laittoi eteen. Ei siis mitään ulkoa opittuja sanoja ja omaa nimeä. Lyhyitä sanoja osattiin jo aiemmin ja kirjaimet 2-vuotiaana.
Vanhin oppi hauskasti päivää aiemmin kirjoittamaan. Kirjoitti siis meille kirjeitä tyyliin "Mikä on sinun lempieläimesi, minun on koira" ja laittoi monta kirjettä (näin vierestä, ettei ollut mitään mallia edessä vaan tyhjille papereille kirjoitteli), vaikka ei osannut lukea. Sitten seuraavana päivänä hoksasi myös lukemisen.
Osasivat myös laskea plus- ja miinuslaskuja sekä helppoja jako- ja kertolaskuja. Hyvä koulumenestys heillä on, mihin liittynee se, että heille luettiin paljon kirjoja. Siitä kiinnostus itse lukemiseenkin varmaan lähti.
Olen ensimmäiseltä ammatiltani lastentarhanopettaja ja nykyisin vuosia toiminut eritysopettajana. Päiväkodista en muista kuin pari lasta jotka pienempien ryhmässä lukivat. Eskarissa sitten oli usein jo useampi lukija. Koululuokasta yleensä osaa lukea n.1/3 - 1/2, riippuen mikä lasketaan lukemiseksi. Harva lukee vielä sujuvasti mutta aika moni jo hahmottaa helppoja sanoja kuten ”auto”. Ykkösluokan keväälläkään ei todellakaan kaikki lue sujuvasti vaan osa todella hitaasti. Tietysti vaihtelee vuosittain, joillekin luokille sattuu taitavampia lukijoita. Huomattavaa kuitenkin on että kakkosluokalla eroa näiden välillä ketkä oppivat aikaisin lukemaan tai ketkä oppivat koulussa lukemaan, ei ole. Ainoastaan ne erottuvat kenellä siinä oli huomattavia ongelmia jo alussa.
Monessa viestissä sanotaan että ”meillä luettiin paljon kirjoja, varmaan siksi lapsi oppi jo 3-vuotiaana lukemaan” ikäänkuin se lukeminen takaisi aikaisin lukemaan oppimisen. Meilläkin luettiin paljon kirjoja ja silti lapset oppivat lukemaan vasta eskari-iässä. Eivätkä harrasta lukemista nyt teini-iässä ollenkaan. Minä opin lukemaan vasta 1.luokan keväällä mutta olen todella kova lukemaan, samoin oikeinkirjoitus- ja äidinkielentaitoni ovat silti hyviä. Tuo myöhäinen oppiminen ei siis kielinyt mistään vaikeuksista. Ja minullekin luettiin lapsena todella paljon. Ja se että tunnistaa kirjaimia on vielä kaukana lukemisesta.
Kyllä aika moni osaa ennen eskaria jo lukea.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika moni osaa ennen eskaria jo lukea.
Täällä on kuitenkin useampi opettaja jo kertonut että koulutulokkaista lukee vajaa puolet. Siitä on varmasti olemassa tutkimustietoakin. Eskareista ei näin ollen lue senkään vertaa ikäluokasta, puhumattakaan 4-vuotiaista. Arvioisin että maksimissaan 5% 4-vuotiaista osaa lukea.
Harvinaista siinä mielessä että vanhemmat eivät viitsi tai jaksa opettaa lastaan. Lapsille kyllä kykenee opettamaan temppuja.
Ei vaadi kamalasti aikaa opettaa lasta lukemaan. Kirjaimet oppii nopeasti ja iltaisin parisen tuntia hauskaa lukemista ja yksinkertaista tavaamista.
Se on tempun opettaminen ja ei kamalasti vaadi vanhemmiltakaan.
Ainoastaan aikaa.
Lukemaan oppineet ovat saaneet vanhemmilta laadukasta aikaa. Sen voi sanoa.
Suurin osa ei osaa, mutta ei se mitenkään harvinaista tai merkki ihmelapsesta ole.
Itse luin nelivuotiaana, taisin oppia isosiskoni Aapista tavaillessa. Kouluun mennessä olin jo lueskellut romaaneja kodin kirjahyllystä, no en kaikkea tietysti tajunnut. Olen koko ikäni ollut kova lukemaan 3li kiinnostuksella on ollut osuutta asiaan. Muistan että luokallani oli toinenkin lukea osannut, ja me pelasimme tai teimme jotain muuta toisten opetellessa. Ainahan näitä on varmasti ollut.
Lapseni taas ei lukenut ennen koulua, ja häntä ei lukeminen ole yhtään kiinnostanut. Siitä tosin tykkäsi kovasti kun hänelle luettiin.
Itse luin nelivuotiaana, taisin oppia isosiskoni Aapista tavaillessa. Kouluun mennessä olin jo lueskellut romaaneja kodin kirjahyllystä, no en kaikkea tietysti tajunnut. Olen koko ikäni ollut kova lukemaan 3li kiinnostuksella on ollut osuutta asiaan. Muistan että luokallani oli toinenkin lukea osannut, ja me pelasimme tai teimme jotain muuta toisten opetellessa. Ainahan näitä on varmasti ollut.
Lapseni taas ei lukenut ennen koulua, ja häntä ei lukeminen ole yhtään kiinnostanut. Siitä tosin tykkäsi kovasti kun hänelle luettiin.
Esikoinen, nyt jo aikuinen, luki ja kirjoitti 4-v.,kuten isänsä lapsena.
Mä opin lukemaan ja kirjoittamaan 3-vuotiaana, ja kyllä ainakin eskarissa moni osasi kirjoittaa, joten varmaan nekin oppineet nelivuotiaana lukemaan.
Mä tykkäsin kirjoittaa itse "kirjoja" ja lehtiä eri aiheista. Joskus katson hieman myöhempiä legolan sanomat -tuotoksiani ala-asteajoilta ja naureskelen sille, kuinka hyvin ne onnistuvat jäljittelemään aitoa uutista mutta ovat vähän kömpelön realistisia, ei mitään poliittisia korrektiuksia, koska silloin luulin, että lehdessä sanotaan totuus. :D Siellä oli mm. Uutinen paikallisesta lotosta, jonka kehitimme sisarusten kera: "Arvonnassa jokainen legoukko saa yhden käärön, ja se, jonka käärössä lukee s, pääsee seuraavalle kierrokselle. Viimeinen ukko voittaa rahaa perheelleen. Usein voittaja on sama perhe, koska osallistujien määrä ratkaisee."
Ei ole olemassa tutkimuksia siitä, mikä on varhain lukemaan oppineiden lasten vanhempien koulutustaso. Jos on, niin hyvä "alkuope", laitapa tietoa lähdeviitteistä.
Mutta siitä on kyllä vahvaa näyttöä, että ellei vanhempia lukeminen kiinnosta, ei se kiinnosta lapsiakaan.
En opettanut lapsiani lukemaan, mutta toki kirjainpalikoilla leikittiin ja heille luettiin satuja syntymästä lähtien. Esikoinen, joka oli fyysisesti ikäisiään jäljessä keskosuuden takia, oppi lukemaan nelivuotiaana ihan itsekseen. Hämmästytti meidät kertomalla, mitä television tekstityksessä lukee ja Hesaria ylösalaisin, koska vanhempi istui aamuisin pöydässä vastakkaisella puolella sitä lukemassa. Kuopus oppi viiden vanhana, hänellä oli vähän muut kiinnostuksen kohteet muutenkin.
Myöhästä. Nykynuoret oppivat 2-3v iässä.
Minulle äiti luki Akuankkaa osoittaen sormella missä mennään. Opin siitä lukemaan, en muista minkä ikäisenä. Petyin suuresti ensimmäisellä luokalla koulussa, kun opettaja oli todennut, etten osannut lukea kouluun tullessani. Opettajan käsitys johtui siitä, etten osannut ta-va-ta - koulussa kun piti lukea tee-aa-TA-vee-uu-tee-VUT-tee-aa-ii-än-TAIN enkä tuollaista osannut, vaan muodostin sanan suoraan.
Olen jostain kuullut, että nykylapsista n. puolet lukisi ainakin auttavasti kouluun mennessään (ja siis puolet ei sitten ollenkaan)
Tätä taustaa vasten 4-vuotiaan lukeminen ei olisi kovin yleistä, muttei tavatontakaan. Omat lapseni oppivat molemmat lukemaan nelivuotiaina, en pidä sitä sinällään poikkeuksellisena. Ehkä erikoisempana pidin sitä, että kuinka "hyvin" esikoinen oppi lukemaan n. 5-vuotiaana. Siis kun luki ääneen, pystyi eläytymään mukana jne. Kertoi tietysti jotain muustakin, mutta ilmeisesti oli oppinut "valokuvaus"-lukemisen jo silloin.
Ja ihan tavallisia "tyhmiä" teinejä niistä tuli.
Nuorin lapsistani oppi lukemaan 3,5v, muut 4 v. Pärjäävät koulussa hyvin. Molemmat vanhemmat olemme akateemisia ja kirja annettu lapsen käteen heti kun joku käsissä pysyy. En usko, että lapseni ovat mitenkään poikkeuksellisen älykkäitä, mutta harjaantuvat, kun kotona kirjoja paljon ja näkevät vanhemmilta lukemisen ilon mallin.
Jännä kun täällä moni 4-vuotiaan lukemaan opettanut tulee lällättelemään, että olettepa tee muut huonoja/laiskoja kun ette viitsi opettaa lastanne lukemaan, että kyllä jokainen lukemaan oppii jo tuossa iässä kun vaan opettaa!
Mä kun itse olisin vaan silleen, että vau onpa mulla fiksu ja muita edellä oleva lapsi tässä asiassa!
Niin me vanhemmat vaan ollaan erilaisia. Toiset mieluummin haukkuu muita vanhempia kuin ylistää omaa lastaan :) aika näyttää milloin oma 3-vuotiaani kiinnostuu. Luetaan joka päivä varmaan 10 kirjaa, mutta en vielä osaa sanoa yhtään onko "edellä" tällaisessa asiassa.
Suomessa aloitetaan koulunkäynti aivan liian myöhään. Pitäisi olla jo 5-vuotiaana.