Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tavallistakin, että 4-vuotias osaa lukea?

Vierailija
21.02.2012 |

Onko jotain tilastoja asiasta?

Kommentit (753)

Vierailija
721/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista on.

Vierailija
722/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat molemmat lapset oppivat lukemaan 4-vuotiaina. En pitänyt sitä kovin poikkeuksellisena, mutta se oli, että lukutaito kehittyi molemmilla todella nopeasti kahdessa vuodessa. Tytär luki 6-vuotiaana romaaneja (Vihrenvaaran Anna) ja poika osasi samanikäisenä lukea sujuvasti ääneen eläytyen, eli osasi "valokuvata" lauseen ennen kuin sanoi sen ääneen.

Ja ihan tavallisia "tyhmiä" teinejä tuli molemmista. Olen silti ylpeä, mutta en tuosta lukutaidosta....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmekymppinen nainen ja itse opin lukemaan 5-vuotiaana. Muistan että ekaluokka oli itselleni pettymys, koska melkein kaikki muut paria poikaa lukuunottamatta vasta opettelivat lukemista tavaamisen avulla. Ainoa asia mitä tavutuksesta itse hyödyin, oli se että opin miten kirjoittaessa sanat tavutetaan jos piti vaihtaa riviä kesken sanan.

Omalla luokallani oli kaksi poikaa (nykyään heidät olisi ymmärretty lukihäiriöisiksi ja tuettu, silloin ei pahemmin tuettu, lähetettiin vain pari kertaa viikossa erityisopettajalle) jotka eivät vielä 6. luokallakaan osanneet kunnolla lukea.

Samanlaisia kokemuksia ja muistikuvia 1. ja vielä 2. luokastakin. Turhauttavaa ja jotenkin tuli ulkopuolinen olo lukea ja tehdä aina omia tehtäviä jossain nurkassa. Aluksi yksin, ja tätä kesti monta kuukautta. Sitten sinne "lukevien nurkkaan" tuli pikkuhiljaa muitakin.

Opin lukemaan  alle 4-vuotiaana. Isoveli tavutti Aku Ankkoja ja opetti kirjaimet. Eipä siinä muuta tarvittu. Oma into lukemiseen oli hirmuinen, ja kirjastokortti hankittiin samantien. Kaikki Asterixit, Tintit ja Lucky Luket oli pakko saada lukea heti.

Kirjoista ensimmäisenä muistan nuo "Kolme etsivää"-kirjat. 

Enkä ole mitenkään erikoisen älykäs tai lahjakas, muuten kuin ehkä kuvaamataidossa. Lukeminen tuottaa edelleenkin suurta mielihyvää. 

Mielestäni tämä hyvin nuorena lukemisen oppiminen on niin yksilöllinen juttu, että sen pitää lähteä omasta halusta ja siihen ei saa ainakaan painostaa.

Vierailija
724/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovinkaan tavallista. Itseasiassa suuri osa lapsista oppii lukemaan koulussa. 

Vierailija
725/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni oppi lukemaan 4-vuotiaana. Ihan itsekseen oppi, halusi kai olla yhtä hyvä kuin me vanhemmat sisarukset :D Sai sitten päiväkodissa lukea toisille lapsille, kun ei muut vielä osanneet. 

Vierailija
726/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on viisi lasta ja kaikki osasivat lukea jo 4 -vuotiaana, kaksi lapsista jo 3 -vuotiaana!

Vierailija
727/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ettei eskaria ole käynyt. Kyllä ne eskariopet sitten siellä eskarissa huomaa, kuka lukee sujuvasti...

Ei meiltä ole koskaan sitä yksikään ope kysynyt eikä ole mainostettukaan. Mun viidestä lapsesta esikoinen oppi lukemaan 3-vuotiaana, muut 4-vuotiaana. Minulle lukutaito on sitä, että lapsi lukee, esim. juuri tv-ohjelmat sanomalehdestä, tekstitykset televisiosta, pelien ohjeet, tuoteselosteet jne. Mitä muutakaan lukutaito voi olla? Ja miten opettajat tietävät vanhempien koulutukset? Sitäkään meiltä ei ole koskaan kysytty.

Tieto kulkee sitten nivelpalaverissa tai vastaavassa alkuopettajalle. Ei niitä vanhemmilta kysellä...

Meillä on vain yksi lapsi (kuopus) käynyt eskarin. Mutta ei sielläkään kysytty, milloin lapsi on oppinut lukemaan.

Oma lapsi oppii lukemaan 5 vuotiaana ja eivät kyllä tainneet eskarissa huomata, että osasi. Kovasti kehuivat vaan kun hienosti osaa kirjaimet.

Vierailija
728/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 4-vuotiaana, vieläpä opettamatta. Onkin ainoa asia millä voi kehua.

Vierailija
729/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin lukemaan 4- vuotiaana, veljeni juuri kolme täytettyään. Ei meistä kuitenkaan mitään erityisiä missään kohtaa tullut.

Vierailija
730/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsistani oppi jopa vähä alle neljävuotiaana. Myös laski käsittämättömiä laskutoimituksia 4-vuotiaana. Hän on edelleen yli kymmenen vuotta myöhemmin lahjakas koulussa kaikissa aineissa eli jotain tavallisesta poikkeavaa on.

Vierailija
731/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheenjäsenistä 100 % lukenut nelivuotiaana ja muutenkin tämä taito tuntuu kulkevan suvussa. Sen sijaan kukaan suvusta ei oikein osaa laulaa tai piirtää.

Vierailija
732/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä perheenjäsenistä 100 % lukenut nelivuotiaana ja muutenkin tämä taito tuntuu kulkevan suvussa. Sen sijaan kukaan suvusta ei oikein osaa laulaa tai piirtää.

Minulla on myös tämä aikaisin lukemisen taito, ja itse henkilökohtaisesti olen lumoutuneempi aikaisin laulamisen taidosta, jonka lapsemme ovat perineet toiselta vanhemmaltaan.

Vierailija
733/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin nelivuotiaana lukemaan. Oman tyttäreni lukemaan oppimista pidättelin tarkoituksella. En halunnut että hänellä on koulussa tylsää ja halusin että hän saa onnistumisen elämyksiä isompana - ja että saa oppia asiat omassa tahdissa, arvokkaana itsenään. En ole ikinä kilpaillut hänen kauttaan.

Tyttärestä kasvoi innokas lukija ja kirjafriikki. Jotkut asiat näköjään periytyvät vaikka yrittäisi himmailla 😄

Vierailija
734/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tavallista jos tuntee kirjaimet.

Vierailija
735/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ettei eskaria ole käynyt. Kyllä ne eskariopet sitten siellä eskarissa huomaa, kuka lukee sujuvasti...

Ei meiltä ole koskaan sitä yksikään ope kysynyt eikä ole mainostettukaan. Mun viidestä lapsesta esikoinen oppi lukemaan 3-vuotiaana, muut 4-vuotiaana. Minulle lukutaito on sitä, että lapsi lukee, esim. juuri tv-ohjelmat sanomalehdestä, tekstitykset televisiosta, pelien ohjeet, tuoteselosteet jne. Mitä muutakaan lukutaito voi olla? Ja miten opettajat tietävät vanhempien koulutukset? Sitäkään meiltä ei ole koskaan kysytty.

Tieto kulkee sitten nivelpalaverissa tai vastaavassa alkuopettajalle. Ei niitä vanhemmilta kysellä...

Meillä on vain yksi lapsi (kuopus) käynyt eskarin. Mutta ei sielläkään kysytty, milloin lapsi on oppinut lukemaan.

Oma lapsi oppii lukemaan 5 vuotiaana ja eivät kyllä tainneet eskarissa huomata, että osasi. Kovasti kehuivat vaan kun hienosti osaa kirjaimet.

Taitaa ne päiväkodin ja eskarin tädit huomata, mutta pitävät matalaa profiilia asian suhteen etteivät ruokkisi perheiden lapsia stressaavaa kilpailullisuutta.

Vierailija
736/753 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan ihmeellistä. Opin itse lukemaan, juuri kun täytin 3-vuotta ja mun vanhemmat on sanoneet että ei he sitä mitenkään erikoisena pitäneet. Liekö sitten heidän tuttavien lapsissa ollut muitakin jotka oppi nuorena.

Vierailija
737/753 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opin lukemaan kolme vuotiaana. Vanhemmat tilasivat Ville Vallattoman silloin. Koulussa oli eka luokka hohhoijaa, kun muut ei osanneet lukea. Osasin kirjoittaa tikkukirjaimin niin opettaja pisti harjoittelemaan kaunoa .Ihan tavallinen ihminen minusta silti tuli eikä ydinfyysikko.

Vierailija
738/753 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tavallista. Voin kertoa että myöhemminkin oppii lukemaan ja niitä älliä tulee jos ontullakseen. 

Vierailija
739/753 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntee myös numerot ja osaa laskea noin 30:een.

Mikä siinä tökkii sen jälkeen, kun samalla logiikalla menee koko ajan?

Vierailija
740/753 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskontyttö tunnisti äitinsä nimen joululahjapaketista 2-vuotiaana. Myöhemmin oppi varsinaisesti lukemaan kun vanhempansa lukivat sille Aku Ankkoja ja eskarissa opetti sitten muita lapsia lukemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä