Onko tavallistakin, että 4-vuotias osaa lukea?
Kommentit (753)
Meillä poika oppi lukemaan 2-vuotiaana ja tyttö 4-vuotiaana.[/quote] Jepjep ja meillä vielä paremmin poika 1 v ja tyttö 3 v
Pääasia että osaa istua paikallaan jos pitää istua, pystyy kuuntelemaan mitä sanotaan, katsoo silmiin, osaa sanoa kiitos, ole hyvä, anteeksi, tervehtuä, osaa kädet pestä, kunhan nimen osaa kirjoittaa eskarissa ja kirjaimet tuntee. Eka luokalla varmaan jokainen osaa jo lukea.
Eiköhän tuo ole niin ,että vaikka lapsi nyt oppisikin lukemaan alle kouluikäisenä,ei sitä kannata kerskata tai verrata muihin.Eri ihmiset kehittyvät eri tahtiin,ja eri taitoja on jokaisella. Keskitytään paremminkin kasvattamaan niistä lapsista empaattisia,rehellisiä ja toiset huomioon ottavia ihmisiä.Sillä on varmaan paljon enemmän merkitystä kun kilpailulla kuka oppii lukemaan nuorimpana.
Meillähän tyttö oppi lukemaan jo 8 kk iässä, siis vatsassa. Hirveän vaikea oli kohdunkaulan läpi työntää hänelle luettavaa. Venäläiset klassikot kun ovat melkoisia tiiliskiviä.
Olen kolmekymppinen nainen ja itse opin lukemaan 5-vuotiaana. Muistan että ekaluokka oli itselleni pettymys, koska melkein kaikki muut paria poikaa lukuunottamatta vasta opettelivat lukemista tavaamisen avulla. Ainoa asia mitä tavutuksesta itse hyödyin, oli se että opin miten kirjoittaessa sanat tavutetaan jos piti vaihtaa riviä kesken sanan.
Omalla luokallani oli kaksi poikaa (nykyään heidät olisi ymmärretty lukihäiriöisiksi ja tuettu, silloin ei pahemmin tuettu, lähetettiin vain pari kertaa viikossa erityisopettajalle) jotka eivät vielä 6. luokallakaan osanneet kunnolla lukea.
Kaikkihan toivoo oman kullanmurun olevan jotenkin ihmeellinen ja sitten voisi ylpeillä, erottua lapsensa erityisyydellä.
Onhan se tietysti hienoa jos oma lapsi pärää jossain erityisen hyvin.
Jos perheessä on isompia sisaruksia, niin voi hyvinkin oppia. Meillä nuoremmat teki kaiken perässä matkien isompia kun on pieni ikäero.
Itse opetin aikoinaan pikkusiskoni lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
No poikalapset ei tuossa iässä osaa lukea mutta ei ole harvinaista,että tytöt osaa.
Mä olen huomannut täysin päinvastaista ja avustajana olen toiminut useassa luokassa.
Nykypojat osaavat lukea paremmin kuin tytöt ja yleensä aikaisemmin. Myös englantia oppivat paremmin. En tiedä johtuuko vaikka vain älylaitteista/pelaamisesta. Tätä olen miettinyt.
Ja siis tämä vain oma kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
Meillähän tyttö oppi lukemaan jo 8 kk iässä, siis vatsassa. Hirveän vaikea oli kohdunkaulan läpi työntää hänelle luettavaa. Venäläiset klassikot kun ovat melkoisia tiiliskiviä.
Seuraavassa raskaudessa pistä äänikirjat kehiin, niin oppii kuunnellen ne klassikot, ei tarvitse vaivautua oppia lukemaan.
Neljästä lapsestani noin puolet ovat lukeneet neljä vuotiaana.
Aivan tuiki tavallista. Meillä kaikki kolme osasivat.
Lahjakkaan lapsen erottaa siitä, ettei tarvii opettaa. Lukeminen ei merkkaa mitään. Noi osaa paljon muutakin ja heillä on sisäinen palo, jota pitää jarruttaa.
36 sivua surullista luettavaa siitä, kuin vanhempi toisensa jälkeen yrittää nokittaa aina edellisen. Ihmettelen, miten näin lahjakkailla lapsilla siunatussa maassa on sitten entistä enemmän väkivaltaa ja mt-ongelmia?
"Pieni osa lapsista oppii lukemaan 5-vuotiaana, harvat poikkeukset jo 4-vuotiaana. Noin 40 prosenttia lapsista oppii lukemaan esikoulussa ja monet koulussa ensimmäisen luokan syksyllä. Vaikka ensimmäisen luokan lopulla lukeminen olisi vielä alkutekijöissään, lapsella on mahdollisuus kehittyä täysin sujuvaksi lukijaksi."
Varmasti 99,9% lapsista, vaikka eivät 4-vuotiaana luekaan Dostojevskia, tulee kuitenkin lukutaitoisia lapsia.
Omista muksuista 3/5 luki 4- vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
36 sivua surullista luettavaa siitä, kuin vanhempi toisensa jälkeen yrittää nokittaa aina edellisen. Ihmettelen, miten näin lahjakkailla lapsilla siunatussa maassa on sitten entistä enemmän väkivaltaa ja mt-ongelmia?
"Pieni osa lapsista oppii lukemaan 5-vuotiaana, harvat poikkeukset jo 4-vuotiaana. Noin 40 prosenttia lapsista oppii lukemaan esikoulussa ja monet koulussa ensimmäisen luokan syksyllä. Vaikka ensimmäisen luokan lopulla lukeminen olisi vielä alkutekijöissään, lapsella on mahdollisuus kehittyä täysin sujuvaksi lukijaksi."
Varmasti 99,9% lapsista, vaikka eivät 4-vuotiaana luekaan Dostojevskia, tulee kuitenkin lukutaitoisia lapsia.
Ei yhtään surullista. Keskustelun avaus oli "että onko tavallista, että 4v osaa lukea". Ja tämän jälkeen aiheesta keskustellaan, koska tämä on keskustelupalsta. Ei tähän ketjuun vastaa juurikaan ne ihmiset kenen lapsi oppi lukemaan 7v, paitsi trollailemalla.
Ja ihmeen asiallisena on tämä ketju pysynyt. Mun mielestä on ainakin mielenkiintoista lukea, mitä näistä lapsista on tullut tai ovatko pärjänneet jne.
Ja kyllä mä luulen, että tähän ketjuun vastanneet ovat kuitenkin aika pieni otos meidän maasta ja marginaali-ryhmä (siis kenen lapsi lukenut jo 4v).
T: lapsi luki jo 3,5v, nyt ihan tavis yläkoululainen
Itse olisin halunnut oppia 4-5 vuotiaana. Mutta sain vain vastaukseksi. "kyllä sinä sitten koulussa opit." Eli jäi siihen.
Itse ainakin opettelin 2-vuotiaana lukemaan Hesaria katsellen. Puolessa vuodessa tajusin, että miksen voisi itsekin tuollaisia merkkejä kirjoitella.
Minulla esikoinen oli 4,5 ja kuopus 3v9kk kun oppivat lukemaan.
Itse olen ollut viisi.
Minulle kerrottiin neuvolassa että juuri neljän vuoden kieppeillä on herkkyskausi, ja on suht tavallista oppia juuri silloin lukemaan. Olin silti ihan helvetin ylpeä! :D
Epänormaalia on, itse luin venäläiset klassikot viikonloppuna 2vuotiaana terv.Paavo V.