Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tupakointikielto!

02.10.2026 |

En ymmärrä tätä tupakoitsioiden vainoa. Ensin haluttiin kieltää parvekkeella polttelu. Nyt valitetaan jo kun pihalla poltetaan. Mikään eioo hyvä. Kertokaa nyt perkele missä saa polttaa niin, että joku ei siitä mieltään pahota. Ihminen se on tupakoitsiakin ja sillä on oikeus polttaa. Ei pitäis muitten napaa kaivella. Alkaa tosissaan ärsyttää kun tahallaan tehdään muiden elämä vaikeaksi. Ja ei, lopettaminen eioo vaihtoehto. Jokaisen joka haluaa polttaa on saatava niin tehdä. 

Kommentit (151)

Vierailija
101/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minulla oli korvatulehduskierre lapsena. Vanhemmat pössyteli sätkiä sisällä.

Tuskin johtui tupakasta! Kun minulla oli lapsena korva kipeänä, (tupakoimaton) äitini puhalsi (tupakoivan) isäni tupakasta savua korvaan ja äkkiä pumpuli päälle. Kummasti se auttoi korvakipuun!

Tupakalla (nikotiinilla) on myös hyviä terveysvaikutuksia mm. Parkinsonin tautiin, Alzhaimeriin ja Cronin tautiin...

Tupakoivat ihmiset kuolee ennenaikaisesti niin ei ne kerkiä sairastua parkinsoniin tai alzheimeriin.

Vierailija
102/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset jaksaa meuhkata siitä, miten tupakoitsijat maksaa terveys/sairausmenoina yhteiskunnalle, mutta suljetaan silmät siltä miten paljon ylipaino, kansantaudit, alkoholismi maksaa. On pelkästään naurettavaa kuunneltavaa kun joku ylipainoinen lyllertää kertomaan tupakan vaikutuksista vaikka on itse pelkkä kävelevä sydänkohtaus.

Ihmiset unohtaa myös sen, että tupakanSAVU ja tupakanHAJU on kaksi eri asiaa; se haju ei ketään tapa sen enempää kuin ne pyykinpesuaineet, hajuvedet ja ruuankäryt mitä kerrostaloissa saa haistella. 

Tämä laki on tehty niin vauhdilla ettei siinä ole ajateltu loppuun asti; nyt niitäkin joita parveketupakointi ei haitannut, alkaa haittaamaan kun pihoilla ja kulkureiteillä haisee tupakka. Käytävässä haisee kun joku on juuri tullut tupakalta. Katujen varsilla on asukkaita tupakalla ja ohikulkijat häiriintyy. Öisin alkaa ovien ja hissien kolinat kun ihmiset käy ulkona tupakalla. Nämä huomattu nyt jo meidän talossa. Ennen en edes huomannut ketkä ja kuinka moni ja milloin tupakoi. Joskus joku naapurin tupakanlemahdus saattoi tulla ja mennä, mutta ei ne parvekkeelle tullut jäämään.

Unohdetaan myös kuinka paljon rahaa valtio kerää tupakkaverona. Olisi kiva nähdä tilasto vero vs tupakoitsijoiden sairauskulut/"säästyneet" eläkkeet ja kaupatkin saavat osansa tupakan myynnistä, mikä näkyy veroissa. Luulen, että vero jää plussalle.

Kolikolla on todellakin kaksi puolta, nyt haitat ovat pahempia kuin mitä parvekkeella tupakointi aiheuttaa. Ei ole ajateltu seurauksia.

(en siis itse edes polta mutta:)Sitten kun Suomi on saatu joskus savuttomaksi, huomataan todennäköisesti muutaman vuoden sisään että ollaan taas syvemmällä kusessa. Valtavia määriä veroja jää saamatta(kuten myös bensasta) tosin näitä saanteja siirretään varmaan esim. karkkeihin ja sähköön. Eikä tässä kaikki. 

Ihmiskäiset elävät taas vähän pitempään, mutta ongelma on siinä, etteivät välttämättä ole terveempiä. Eli maksetaan vähemmän veroja-eletään vanhemmiksi-enemmän kansalaisia tarvitsee palveluja: ympärivuorokautinen hoiva, kuntoutus, lääkkeet, lääkäri, leikkaukset, hoidot entistä pidempään. Ei hyvältä kuulosta. Ja kun systeemi ei meinaa kestää edes nyt, miten se kestää kun määrä ja aika tuplaantuvat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain myötä osaketalossa vuokralla asuva tupakoitsija voi nyt nauttia vain niistä sauhuista, jotka tulevat osakkeenomistajien parvekkeilta. Itse hän ei kuitenkaan saa polttaa, ettei aiheuta naapureilleen savuhaittoja.

😂 Voiko siis pöllömpää lakia olla.

Mä olen tästä niin samaa mieltä! Tulen nyt saamaan perinnönjaossa kerrostalokaksion, jossa tällä hetkellä vuokralaiset. He eivät siis saa tupakoida enää parvekkeella. Jos minä päätän muuttaa siihen asuntoon, niin minä saan. Todennäköisesti nuo vuokralaiset eivät tupakoi enkä tupakoi minäkään, mutta vähän hassua, että tuo parvekkeella tupakoiminen riippuu siitä, kuka asunnossa asuu. 

Vierailija
104/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoijille pitäisi järjestää tupakan käyttöhuoneet, joita olisi esim. yksi per kaupunki ja kaikkialla muualla tupakointi kiellettäisiin.

Ihan tupakka huoneet olis hyviä. Kunhan niitä olis riittävästi. Hienosti sisustettuja huoneita joissa myös sikariporras ja piippukansa viihtyisi. Siihen vielä pyöreä sohva ja vesipiippu keskelle huonetta! Aiettä mikä nautinto ja sosiaalinen tilanne savuttelu voisi ollakkaan.

105/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoijille pitäisi järjestää tupakan käyttöhuoneet, joita olisi esim. yksi per kaupunki ja kaikkialla muualla tupakointi kiellettäisiin.

Ihan tupakka huoneet olis hyviä. Kunhan niitä olis riittävästi. Hienosti sisustettuja huoneita joissa myös sikariporras ja piippukansa viihtyisi. Siihen vielä pyöreä sohva ja vesipiippu keskelle huonetta! Aiettä mikä nautinto ja sosiaalinen tilanne savuttelu voisi ollakkaan.

Käteen vielä lasi hyvää viskiä ja pari stripparia eteen tanssimaan. Kyllä kansa viihtyis.

Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain myötä osaketalossa vuokralla asuva tupakoitsija voi nyt nauttia vain niistä sauhuista, jotka tulevat osakkeenomistajien parvekkeilta. Itse hän ei kuitenkaan saa polttaa, ettei aiheuta naapureilleen savuhaittoja.

Mä olen tästä niin samaa mieltä! Tulen nyt saamaan perinnönjaossa kerrostalokaksion, jossa tällä hetkellä vuokralaiset. He eivät siis saa tupakoida enää parvekkeella. Jos minä päätän muuttaa siihen asuntoon, niin minä saan. Todennäköisesti nuo vuokralaiset eivät tupakoi enkä tupakoi minäkään, mutta vähän hassua, että tuo parvekkeella tupakoiminen riippuu siitä, kuka asunnossa asuu. 

Vielä tuli tästä mieleen, että jos vuokralaiset olisivat mun tuttujani ja kävisin heillä kyläilemässä, niin minä saisin tupakoida siinä parvekkeella, mutta he eivät (ellen sitten tekisi uutta vuokrasopimusta, jossa salllisin heidän tupakoinnin). Mietin myös sitäkin,  että kun nuo vuokralaiset lähestyvät jo yhdeksääkymppiä ja tuskin enää kovin montaa vuotta ko asunnossa asuvat, niin entä, jos annan jonkun tutun asua siinä siten, että ei tehdä mitään mitään vuokrasopimusta eikä hän maksa mulle vuokraakaan (maksaisi ehkä suoraan vaan yhtiövastikkeet), niin ilmeisesti hänkin saisi tupakoida parvekkeella. Tuo tupakointikieltohan liittyy vain asuinhuoneiston vuokrauksesta annettuun lakiin.

Vierailija
107/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi pitäisi kieltää lailla ja sitä ennen nostaa askin hinta 50€. Tupakoinut 25 vuotta mutta nyt kuukauden aikana mennyt 2-3 röökii viikossa. Kohta loppuu sekin. Tupakointi kielto ollut taloyhtiössä vuoden pari mutta en ole rampannut ulkona polttamassa vaan aloin tupakoimaan vessassa missä hyvä ilmanvaihto. Kukaan ei ole vielä valittanut että jossain haisee rööki. Win! 😁 

Vierailija
108/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja perustuslaillisia ongelmia ei kuulemma ollut tässä, kun lakia kyhättiin. Olen kyllä eri mieltä. Eriarvoisuus loistaa niin, että silmiin sattuu. 

-Yhdenvertaisuus lain edessä: Viranomaisten ja tuomioistuinten on kohdeltava kaikkia samanlaisissa tapauksissa samalla tavalla, ja laeilla ei saa luoda mielivaltaisia eroja ihmisten välille.

Vierailija
109/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi pitäisi kieltää lailla ja sitä ennen nostaa askin hinta 50€. Tupakoinut 25 vuotta mutta nyt kuukauden aikana mennyt 2-3 röökii viikossa. Kohta loppuu sekin. Tupakointi kielto ollut taloyhtiössä vuoden pari mutta en ole rampannut ulkona polttamassa vaan aloin tupakoimaan vessassa missä hyvä ilmanvaihto. Kukaan ei ole vielä valittanut että jossain haisee rööki. Win! 😁 

"Tupakointi pitäisi kieltää lailla ja sitä ennen nostaa askin hinta 50€."

Ja trokarit kiittää! 

Vierailija
110/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi aiheuttaa enemmän syöpiä ja kuolemia ylipäänsä kuin tupakka, sen lisäksi rikoksia, väkivaltaa ym. sivutuotteita.

Silti siihen ei puututa ”terveyssyistä” kuten tupakointiin.

Kukaan kenelle maistuu alkoholi vähäisessäkään määrin, ei ole kauhean jäävi sanomaan toisten tupakoinnista mitään.

Rattijuopot ja juopuneiden väkivaltaiset sekoilut tai omat kaatumiset ja törppöilyt tappaa enemmän kuin naapurin hajuhaitta. Joka ei kyllä muuten normaalissa kerrostalossa toisten asuntojen pyykkeihin tartu. 

Valitetaan valittamisen ilosta, ei mistään muusta. Keskittykää omaan elämäänne ja  jotain syrjäistä omakotitaloa voi aina alkaa etsimään jos kaikki mahdollinen muiden tekeminen haittaa. Ei ole naapureiden vika jos valittajalla ei ole varaa kuin kerrostalon vuokrakämppään; se vaatii sopeutumista usein myös siltä tupakoitsijalta joka joutuu haistelemaan myös muiden hajuja rapussa ja kuuntelemaan ehkä naapureiden ei niin kivoja äänimaailmoja sekä katselemaan niitä hapannaamoja jotka nyt tulee otsat kurtussa nyrpistelemään pihalla seisovan tupakoitsijan ohi kulkiessaan.

Asumisrauha kuuluu myös tupakoitsijoille. Annatte itsestänne vain äärimmäisen yksinkertaisen ja typerän kuvan näillä jutuillanne, onneksi ei lähipiirissä tarvitse tollaisia kaikesta marisijoita kuunnella.

Vierailija
111/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tuli tästä mieleen, että jos vuokralaiset olisivat mun tuttujani ja kävisin heillä kyläilemässä, niin minä saisin tupakoida siinä parvekkeella, mutta he eivät (ellen sitten tekisi uutta vuokrasopimusta, jossa salllisin heidän tupakoinnin). Mietin myös sitäkin,  että kun nuo vuokralaiset lähestyvät jo yhdeksääkymppiä ja tuskin enää kovin montaa vuotta ko asunnossa asuvat, niin entä, jos annan jonkun tutun asua siinä siten, että ei tehdä mitään mitään vuokrasopimusta eikä hän maksa mulle vuokraakaan (maksaisi ehkä suoraan vaan yhtiövastikkeet), niin ilmeisesti hänkin saisi tupakoida parvekkeella. Tuo tupakointikieltohan liittyy vain asuinhuoneiston vuokrauksesta annettuun lakiin.

Asunnon omistaja eli vuokranantaja voi antaa luvan vuokralaiselleen tupakoida asunnossa/sen parvekkeella.

Vierailija
112/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu: Tupakoitsija itse kustantaa muiden tupakoitsikoiden kanssa sellaisen tilan, jossa tupakointi on mahdollista. 

Eli vuokraatte maapläntin, hankitte sille rakennusluvan, mahdollisesti muutakin (kaavoitus tms.) ja rakennutatte siihen kopin, joka ohjaa ja suodattaa haitallisen savun ja hajun pois muiden ihmisten luota.

Helpommalla pääsette kun ostatte jonkun purkukuntoisen röttelön jostain tienlaidasta. Eiköhän noita parilla tonnilla saa. Siellä sitten sauhuttelette.

Vierailija
113/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja perustuslaillisia ongelmia ei kuulemma ollut tässä, kun lakia kyhättiin. Olen kyllä eri mieltä. Eriarvoisuus loistaa niin, että silmiin sattuu. 

-Yhdenvertaisuus lain edessä: Viranomaisten ja tuomioistuinten on kohdeltava kaikkia samanlaisissa tapauksissa samalla tavalla, ja laeilla ei saa luoda mielivaltaisia eroja ihmisten välille.

Tarvitseeko tätä lakia edes noudattaa, kun se on vastoin perustuslakia?

Vierailija
114/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla jälkeenjäänyt.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon omistaja eli vuokranantaja voi antaa luvan vuokralaiselleen tupakoida asunnossa/sen parvekkeella.

Tiedän tuon, mutta ekassa skenaariossanihan mä voisin itse tuprutella vuokralaisteni parvekkeella, mutta  ilman lupaani he eivät. Jälkimmäisessä skenaariossa taas asunnossani asuva ei olisi lain mukaan vuokralainen (koska ei olisi vuokrasopimusta eivätkä he maksaisi vuokraa), joten mun lupaani ei edes tarvittaisi. 

Vierailija
116/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla jälkeenjäänyt.

Perustele. 
-ei ap 

Vierailija
117/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on taloyhtiössä virallinen tupakointikielto. Poltan silti n. tunnin välein parvekkeella. 😂

Ei kukaan pysty sitä todistamaan että juuri minä poltin, kun parvekkeelle ei ole suoraa näköetäisyyttä. 😏

Vierailija
118/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte tupakoitsijat käyttää järkeä ai niin ei ole kun se savu tuhonut keuhkojen lisäksi aivotoiminnan. 

Vierailija
119/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan syssyyn voisi kieltää voimakkaat tuoksut ja pahanhajuiset ruoat!!

Niin vois ja naapurit kiittää samoin kannabiksen löyhkä joka on tuhat kertaa pahempi kuin tupakan haju.

Vierailija
120/151 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli paremmin. Kun katsoo vanhoja suomalaisia elokuvia (ykköskanavalta näkyy päivisin, ja Yle Areenalta) niin poltellaan tupakkia kaikkialla, eikä kukaan valita. Ennen tosiaan oli paremmin, ei ollut kaikista asioista valittavia lumihiutaleita.

Ennen ei myöskään tiedetty tupakoinnin haittapuolista sitä, mitä tänä päivänä tiedetään.

Joskus Historia lehdestä luvin, että tupakonnin haitoista tiedettiin jo aika nopeastikin kun tupakoinnin suosio räjähti ensimmäisen maailmansodan jälkeen. M34