Mieheni tarjosi kahvit naiskurssikaverilleen, mitä olette mieltä?
Eli mieheni oli toisessa kaupungissa kurssilla päiväseltään. Hän oli kurssilla tavannut naisen, jolle oli tarjonnut lentoasemalla kahvin ennen lennon lähtemistä. Paljastui siitä, että löysin hänen lompakostaan kuitin, jolla oli ostettu kahvi ja latte ja miehethän nyt ei yleensä lattea juo, joten arvasin heti, että kyse on naisesta. Mieheni kertoi kyllä heti naisen nimen ja myönsi tarjonneensa lentoa odotellessa kahvia. Olenko liaan tiukkapipoinen kun minun mielestäni täytyy olla kiinnostusta ilmassa, että lähtee tarjoilemaan kahvia kolmen päivän tuttavuudelle. Kurssipäiviä on siis yhteensä ollut kolme. Nyt ollaan miehen kanssa riidoissa..
Kommentit (160)
Varmuuden vuoksi kuitenkin käyttäydyin korostetusti siten, että viestitin ettei minua kiinnosta ja olen varattu. Mitäpä muuta tuollaisessa tilanteessa voi tehdä. (Varmaan joku ehdottaa, että ois pitänyt karata ravintolasta ;D) Yritin viimeiseen asti maksaa omaa osuuttani ruoista, tosin viinit ja kuoharit olisin antanut hänen maksaa, koska hän ne tilasi minulta kysymättä pöytään. Illallisen jälkeen pahoittelin väsymystä ja halusin mennä suoraan hotellilleni. Mielestäni käyttäydyin vastuullisesti, oikein ja kohteliaasti. En voi tietää, mutta se mahdollisuus oli, että hän olisi halunnut jotain muuta. Ilmeisesti itsekin tiedostin sen mahdollisuuden käytökseni huomioonottaen.
Ap:n miehen kahvi on hiukan eri asia! Mäkin saattaisin tarjota jollekin kurssikaverille kahvin, vaikka oltaisiin tunnettu alle päivä. Oon varmaan tarjonnutkin.
eikä työkaverista, jonka on tuntenut kauan.
Eli tuli todistetuksi, että tarjoaminen ei ollut pyyteetöntä. Vaikka onkin eri mittasuhteen asia kuin kahvi.
Edelleenkin totean, että latte ei ole " kahvi" . Siis jos mies itse ottaa tavallisen kahvin, niin eikö se nainen voi laittaa maitoa siihen tavalliseen kahviin..?! Jokainen vaimo/tyttöystävä tietää varmaan omasta miehestään millainen käytös on hänelle tavallista, mikä ei. Eli jos on tällainen maailmoja syleilevä tyyppi, joka tarjoaa kaikille (miehille ja naisille) mitä vain milloin vain, niin ok. Mutta esim. minun mieheni voisi hyvin tarjota ne tavalliset kahvit tai teet. Latten tarjoaminen (kun itse ottaa kahvin) on jo esittämistä. Siis hänen kohdallaan..!
Tai kutsuu toisen kahville, sitten odottaa, mitä tämä tilaa ja sitten tarjoaa, jos tilasi tavallisen kahvin ja sitten ei tarjoa, jos tilasi latten? Entä teen kanssa; pussiteen saa tarjota, mutta haudutettua ei?
Vierailija:
Mutta esim. minun mieheni voisi hyvin tarjota ne tavalliset kahvit tai teet. Latten tarjoaminen (kun itse ottaa kahvin) on jo esittämistä. Siis hänen kohdallaan..!
Eli ehkä sinun miehesi voisi olla tuosta vähän mustasukkainen. Mutta kun itse olet rehellinen, niin tietenkin se mustasukkaisuus on ohimenevää ja miehesi on ihan hyvillä mielin.
Nyt on kyse siitä, mitä asiasta olisi mahtanut tuumata sen illallisen tarjonneen miehen puoliso!!! Siis jos hänelle oli sellainen. Jos ei, niin ei ongelmaa.
nainen edellä tilaisi latten, cappucinon, whatever, niin mieheni (joka itse tässä tapauksessa olisi tilaamassa kahvin) ei varmaan edes sanoisi, että " Minä tarjoan." Tämä ei johdu siitä, että hän olisi pihi tai mitään muuta. Mutta jos tarjoaa vieraammalle naiselle ns. kalliimman ostoksen kuin mitä itse ottaa, sen voisi ajatella sellaiseksi tarjoamiseksi, mikä ei ole sitä tavallista " normitarjoamista" ... heh heh. Kyse on siis siitä, mitä ihminen ajatteleen toisen ihmisen ajattelevan. Eli minäkään en tarjoa ystävälleni sisäfilettä, jos itse olen ottamassa talon salaatin. Siis noin rutiinisti. Jos tarjoaa jotain " isompaa" siinä on yleensä joku motiivi (olisikin vaikka synttärit).
Ei tarvitse ymmärtää jos ei halua. Me ihmiset ollaan erilaisia. Kaikenlainen tarjoaminen on joillekin varmaan ihan luonteenomaista, mutta toiset on vähän tarkempia vaikka sitten rahoista tai välittämistään " viesteistä" . Ja jos tuntee puolisonsa, tietää miten hän normaalisti toimii!
Sitäpä ei voi tietää, en minä etkä etenkään sinä.
Vierailija:
Edelleenkin totean, että latte ei ole " kahvi" . Siis jos mies itse ottaa tavallisen kahvin, niin eikö se nainen voi laittaa maitoa siihen tavalliseen kahviin..?! Jokainen vaimo/tyttöystävä tietää varmaan omasta miehestään millainen käytös on hänelle tavallista, mikä ei. Eli jos on tällainen maailmoja syleilevä tyyppi, joka tarjoaa kaikille (miehille ja naisille) mitä vain milloin vain, niin ok. Mutta esim. minun mieheni voisi hyvin tarjota ne tavalliset kahvit tai teet. Latten tarjoaminen (kun itse ottaa kahvin) on jo esittämistä. Siis hänen kohdallaan..!
Latte ei ole kahvi? Minä juon vain lattea, en " tavallista kahvia" . Eikä latte ole todellakaan sama kuin maito tavallisessa kahvissa.
No en minäkään sen puoleen, kun olen teenjuoja. Hmmm... mulle kelpaa vain tietynlainen haudutettu tee, joten voihan olla ettei kurssikaveri tykkää muusta kuin lattesta.
Todennäköisesti ap on luvannut tarjota kahvit ja kaveri on ottanut latten (eikö se oo kahvi?). Olisi kyllä ollut epäkohteliasta siinä vaiheessa sanoa, että enpä maksakaan, kun latten otit.
Minusta illallinen + viestittely sen jälkeen viittaa muuhun, mutta en toki ole mikään selvännäkijä. Kyse oli käsittääkseni siitä, että tuontyyppyiseen toimintaan on yleensä joku motiivi. Ehkä ap:n mies ei yrittänytkään mielistellä ko. naista vaan halusi vaan viestittää, että rahaa on ja hevosella pääsee..! hah hah
Mä ainakin olisin ylpeä miehestäni, joka tajuaa tarjota keskustelukumppanilleen kahvit, tarjoaa autokyytiä, jos siitä ei ole mitään vaivaa, avaa ovia jne. Ei toki tarkoitus ole rahoittaa koko maailmaa, mutta pieni kohteliaisuus asioissa jotka ovat ilmaisia ei maks mitään. En olisi mustasukkainen.
Se siis liittyi tähän _minun_ tapaukseen ja mielestäni myös se on voinut olla tarjoamisen motiivina. Sähköpostilla kuulumisten kysely on ihan normaalia tänä päivänä. Meillä ei tosiaan olla niin mustasukkaisia, etteikö voisi muiden kanssa viestitellä ihan vaan vaikka niitä näitä... Mutta tätä on varmaan vaikea selittää sellaiselle, joka ei siedä tällaisia kontakteja puolisolleen :(
Tarkoitin sitä, että vaikka itsekin ehkä preferoin lattea tavallisen kahvin + maidon sijaan, en kehtaisi tilata sitä, jos joku vieraampi ihminen olisi tarjoamassa. Ja tämä vain siksi, että se on vähän kalliimpaa. Minusta se vain on noloa tilata kalliimpaa, kuin mitä se tarjoaja itse ottaa. Ja tämä on minun häveliäisyyttäni kaikissa tarjoamistilanteissa. Jos esim. isoäitini tarjoaa lounaan ulkona, en kehtaa tilata sitä kaikkein kalleinta pihviä. Minusta se on oikeastaan hyvää käytöstä.
Tänhän täytyy olla vitsi, että vängätään kahvien eroja!
Ja toi samalla oman " hienoutensa" esille.
OMG! Onneks ei oo veistä tässä lähettyvillä, muuten saattaisin viiltää valtimoni auki. Onnea vaan teille - elämänne taitaa olla nautittavaa... Antakaa edes vähän tilaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HERRAJUMALA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija:
Tarkoitin sitä, että vaikka itsekin ehkä preferoin lattea tavallisen kahvin + maidon sijaan, en kehtaisi tilata sitä, jos joku vieraampi ihminen olisi tarjoamassa. Ja tämä vain siksi, että se on vähän kalliimpaa. Minusta se vain on noloa tilata kalliimpaa, kuin mitä se tarjoaja itse ottaa. Ja tämä on minun häveliäisyyttäni kaikissa tarjoamistilanteissa. Jos esim. isoäitini tarjoaa lounaan ulkona, en kehtaa tilata sitä kaikkein kalleinta pihviä. Minusta se on oikeastaan hyvää käytöstä.
No, minä taasen en joisi tavallista kahvia maidon kera - joten jos miehesi olisi tarjoamassa, ottaisin sitten vaikka lasin vettä ;-).
Kannattaa huomioida, että esim. lentokentällä (alkuper tapauksessa) tod. näköisesti on ollut automaatti, jossa on ollut nappula lattelle. Samoin meillä töissä on automaatti, josta saa " capuccinoa" sun muita, mutta ei muistaakseni ihan " tavallista" kahvia (tosin en juo noista mitään).
Iso häly yhdestä lattesta...
Me asumme satojen kilometrien päässä toisistamme eikä ollut tiedossa, että tapaisimme toiste?!?!?!?
Ei puhuta sadoista euroista, mutta siitä, että koska latte on kalliimpi kuin tavallinen kahvi, kuinka tavallista on tilata vieraalle ihmiselle ns. erikoiskahvi ja itse ottaa sumppi pahvimukissa, JOS ei halua ainakin vähän miellyttää tätä toista ihmistä.
Kyse on vivahteista. Minusta tätä on hauska analysoida! Ja olen samaa mieltä kuin tuo yksi ed. kirjoittaja, että itse en kehtaisi tilata kalliimpaa kuin tarjoaja. Jos haluaisin mieluummin latten, mutta toinen itsepintaisesti haluaa tarjota, tilaisin sen tavallisen kahvin ja ostaisin lattea joku toinen kerta ;)
tarjoaminen ei rinnastu näihin.