Mitä paremmin lapsista on Suomessa pidetty huolta, sitä enemmän on tullut mt-ongelmia
Ennen lapsista ei pidetty hyvää huolta, mutta oli kuitenkin vähemmän mt-ongelmia.
Kommentit (127)
se että nykyään puututaan ja esim.nepsy ongelmia autetaan on hyvä on hyvä että vanhemoien alkoholi ongelmiin puuttuu viranomaiset-
mutta,mielestäni olisi parempi jos koulussa kannustettaisiin ja luettaisiin oikeita kirjoja enemmän jotta aivot saisi kasvurauhaa netistä pois koska lasten aivot ei kestä jatkuvaa tieto tulvaa. olisi hyvä jos talous asioita ja kodin siivousta ja ruuanlaittoa opettettaisiin edelleen peruskoulun kotitaloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä ongelmia oli ja pahoja, mutta niitä ei tunnistettu. Täälläkin on ollut pitkä ketju 70-luvulla syntyneiden vanhemmista ja käy hyvin ilmi, kuinka 1930-50-luvulla syntyneillä on monilla melkoisia ongelmia kiintymyssuhteen, empatian ja itsensä kanssa, mutta he itse eivät sitä edes tajua. 1990-luvulla itsemurhat olivat vielä maailman korkeinta tasoa ja liiallinen alkoholinkäyttö oli vakioaihe musiikin sanoituksissa.
On niitä mielenterveysongelmia ollut, mutta niitä vaan ei ole hoidettu.
Höpön höpön. Sadan vuoden takaa on tilastoja koululaisista eikä nykyisen kaltaista itkuisten ja ahdistuneiden tyttöjen kaltaista massahysteriaa ole ollut edes sota-aikana!
Minkä sadan vuoden takaisen "tilaston" ajattelet olevan vertailukelpoinen tämän nykyisen tilaston kanssa?
Ihan poliisin tilastot raaoista pahoinpitelyistä ja murhista, mummo. Ne ovat vähentyneet sadassa vuodessa suunnattomasti.
Ei pidä paikkaansa. Maailma on vaarallisempi kuin koskaan aikaisemmin ja meidän on huolehdittava jälkikasvustamme kovemmin kuin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole paremmasta huolenpidosta vaan vanhempien puuttumisesta sekä takertumisesta lapseen. Ennen lapset olivat kavereiden kanssa ulkona ilman että jonkun äiti fseuraa perässä. Annettiin sitä mahdollisuutta itsenäistyä, kun nykyään pyritään kasvattamaan lasikuvun alla.
Ennen kun lapsi mokasi tuli rangaistus. Kun opettajalta tuli reissuviohkoon merkintä perseilystä, ei kysytty mitä se opettaja teki tai kuka on syypää vaan kysyttyyin mitä sä teit että näin kävi. Vanhemmat epäilivät lastensa puheita eivätkä uskoneet kaikkea paskaa mitä suollettiin.
Päästäisitkö sinä nykypäivänä pikkulapsen itsekseen ulos? Tai vähän isompaakaan ilta-aikaan? Kyllä edelleen koululaiset kulkevat kavereidensa kanssa, mutta en minä ainakaan luota ympäristöön niin paljon, että antaisin vaan mennä miten huvittaa. Haluan tietää missä lapseni menee ja kenen kanssa. Onko se sinusta väärin?
Ja kyllä meiltä löytyy rajat ja kuri, kuten lähes jokaisessa tuntemassani lapsiperheessä. Perseilystä ei toki enää revitä hiustuppoja päästä tai vedetä vyöllä kankuille niin kuin omassa lapsuudessa sekopääisän toimesta.
Huomaatko että suojelet lastasi kaikelta mitä maailmassa on. Estät hänen liikkumista ja olemista. On ok seurata missä lapsi menee, mutta senkin suhteen on hyvä käyttää sitä järkeä. Seurattiinko sinua non stop nuorena vai annettiinko edes se mahdollisuus näyttää että osaa olla. Kotiintuloajat olivat ennenkin ja niitähän noudatettiin, koska arestissa ei ollut kovin mukavaa olla. Jos pelkäät että jotain tapahtuu, et koskaan pysty antamaan toisen aikuistua.
Rangaisuksesta sekä sanan kyseenalaistamisesta puhuessa näet vain psykopaattisen hakkaamisen, tietääkseni en sellaista ainakaan itse koskaan kokenut eli keinoja on muitakin.
Sinä et tiedä nykymaailmasta yhtään mitään. Lapsilta vaaditaan todella paljon heti tarhaikäisestä lähtien ja siksi vanhemmat auttavat kaikin mahdollisin keinoin. Maailma ympärillä on väklivaltaisempi kuin koskaan ennen ja ihmiset ovat todella sekaisin. Vanhempien on suojeltava lastaan koko ajan ja kaikissa tilanteissa.
Kuka vanhempi EI usko omaa lastaan vaan syyllistää? Kyllä lapsi kertoo jo on jotain itse tehnyt.
Ei kaikilla ole yhtä hyviä kykyjä vanhemmuuteen.
Kyvyttömät vanhemmat ovat ne äänekkäimmät pätijät. Huutavat muille kovempia rangaistuksia, syyttävät muita omista ongelmistaan jne. Tälläkin palstalla näkyy kaksi hyvin erilaista käsitystä vanhemmuudesta.
Sinä siis olet se joka ei välitä lapsistaan. Hakkaatko lapsiasi kun olet kännissä? Älä koskaan hauku minun vanhemmuutta. Minä pidän lapsistani huolta 24/7 ja he uskaltavat kertoa kaiken mitä on tapahtunut suoraan minulle. Se on luottamusta. Se on vanhemmuutta.
Sinulla on aika nuoret lapset?
Minäkin toimin noin ja luulin noin, kunnes he tuli teini-ikään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä ongelmia oli ja pahoja, mutta niitä ei tunnistettu. Täälläkin on ollut pitkä ketju 70-luvulla syntyneiden vanhemmista ja käy hyvin ilmi, kuinka 1930-50-luvulla syntyneillä on monilla melkoisia ongelmia kiintymyssuhteen, empatian ja itsensä kanssa, mutta he itse eivät sitä edes tajua. 1990-luvulla itsemurhat olivat vielä maailman korkeinta tasoa ja liiallinen alkoholinkäyttö oli vakioaihe musiikin sanoituksissa.
Höpön höpön. Sadan vuoden takaa on tilastoja koululaisista eikä nykyisen kaltaista itkuisten ja ahdistuneiden tyttöjen kaltaista massahysteriaa ole ollut edes sota-aikana!
Minkä sadan vuoden takaisen "tilaston" ajattelet olevan vertailukelpoinen tämän nykyisen tilaston kanssa?
Ihan poliisin tilastot raaoista pahoinpitelyistä ja murhista, mummo. Ne ovat vähentyneet sadassa vuodessa suunnattomasti.
Ei pidä paikkaansa. Maailma on vaarallisempi kuin koskaan aikaisemmin ja meidän on huolehdittava jälkikasvustamme kovemmin kuin aikaisemmin.
Millä lailla maailma on vaarallisempi?
- eri
Maailma vaikuttaa vaarallisemmalta nykyään kun kaikesta uutisoidaan. Livenä tulee puhelimeen niin valtionmedista kuin eri somekanavilta. Aikaisemmin ei ysin uutisissa nyt kaikesta näistä kerrottu.
Kaikki saatanan kukkahatut taas yhdessä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Maailma vaikuttaa vaarallisemmalta nykyään kun kaikesta uutisoidaan. Livenä tulee puhelimeen niin valtionmedista kuin eri somekanavilta. Aikaisemmin ei ysin uutisissa nyt kaikesta näistä kerrottu.
70-luvulla Vietnamin sota oli joka ikinen päivä pääuutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Päihteitä, väkivaltaa, sotia, raiskauksia, kidnappauksia/katoamisia. Kaikkia todella paljon enemmän ku minun lapsuudessa. Haluatko enää olla suojelematta sun lasta?
Vierailija kirjoitti:
Jos mietin omaa kaveripiiriäni ysärillä niin aika monella oli jotain mt-ongelmia.
Monta oiretta mihin nykyisin osattaisiin hakea apua.
Siinä menee ikä, henki js terveys, jos apua hakee. T: Antti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta ja meillä ukraina. Uutisoinnin määrä vaan nykyään on aivan omaa luokkaansa. 70-luvulla aamulehdessä sekä iltauutisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä maailmasta sinä puhut mutta tässä on faktaa ihan Suomesta:
1. Suomi ei ole koskaan ollut niin turvallinen maa kuin tänään. Jos vertailukohdaksi otetaan 1980- ja 1990-luvut, tilastojen viesti on selvä: riski kuolla liikenneonnettomuudessa, väkivaltarikoksen uhrina, työtapaturmassa tai muussa vastaavassa on nyt selvästi alempi. Jopa itsemurhat ovat vähentyneet merkittävästi.
2. KotimaaSuomi on maailman yhdeksänneksi turvallisin maa, kertoo tuore Global Peace Index -vertailu. Vertailun ykkösenä oli tänäkin vuonna Islanti, joka on dominoinut listaa jo 19 vuotta.
Suomi petrasi sijoitustaan yhdellä sijalla viime vuodesta. Vertailussa otetaan huomioon sisäiset ja ulkoiset konfliktit, yhteiskunnan turvallisuus yleensä sekä militarisoituminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mietin omaa kaveripiiriäni ysärillä niin aika monella oli jotain mt-ongelmia.
Monta oiretta mihin nykyisin osattaisiin hakea apua.90-luvulla mt-ongelmiksi katsottiin lähinnä psykoosit ja vastaavat. Masennukset ja vastaavat käsitettiin laiskuudeksi ja heikkoudeksi ja niitä oireita mieluummin salattiin. Mitään adhd-tyyppistä oireilua kukaan ei edes mieltänyt muuksi kuin yksinkertaisuudeksi ja persoonasta johtuvaksi rasittavuudeksi. Kaikki lähti samalle rimalle vaikka olisi mitä oireita ollut. Helpotuksia tai armoa ei jaettu.
Mitään psykoosia ei ole olemassakaan. Se on valtion järjestämä tila. T: Antti Laine
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole paremmasta huolenpidosta vaan vanhempien puuttumisesta sekä takertumisesta lapseen. Ennen lapset olivat kavereiden kanssa ulkona ilman että jonkun äiti fseuraa perässä. Annettiin sitä mahdollisuutta itsenäistyä, kun nykyään pyritään kasvattamaan lasikuvun alla.
Ennen kun lapsi mokasi tuli rangaistus. Kun opettajalta tuli reissuviohkoon merkintä perseilystä, ei kysytty mitä se opettaja teki tai kuka on syypää vaan kysyttyyin mitä sä teit että näin kävi. Vanhemmat epäilivät lastensa puheita eivätkä uskoneet kaikkea paskaa mitä suollettiin.
Päästäisitkö sinä nykypäivänä pikkulapsen itsekseen ulos? Tai vähän isompaakaan ilta-aikaan? Kyllä edelleen koululaiset kulkevat kavereidensa kanssa, mutta en minä ainakaan luota ympäristöön niin paljon, että antaisin vaan mennä miten huvittaa. Haluan tietää missä lapseni menee ja kenen kanssa. Onko se sinusta väärin?
Ja kyllä meiltä löytyy rajat ja kuri, kuten lähes jokaisessa tuntemassani lapsiperheessä. Perseilystä ei toki enää revitä hiustuppoja päästä tai vedetä vyöllä kankuille niin kuin omassa lapsuudessa sekopääisän toimesta.
Huomaatko että suojelet lastasi kaikelta mitä maailmassa on. Estät hänen liikkumista ja olemista. On ok seurata missä lapsi menee, mutta senkin suhteen on hyvä käyttää sitä järkeä. Seurattiinko sinua non stop nuorena vai annettiinko edes se mahdollisuus näyttää että osaa olla. Kotiintuloajat olivat ennenkin ja niitähän noudatettiin, koska arestissa ei ollut kovin mukavaa olla. Jos pelkäät että jotain tapahtuu, et koskaan pysty antamaan toisen aikuistua.
Rangaisuksesta sekä sanan kyseenalaistamisesta puhuessa näet vain psykopaattisen hakkaamisen, tietääkseni en sellaista ainakaan itse koskaan kokenut eli keinoja on muitakin.
Sinä et tiedä nykymaailmasta yhtään mitään. Lapsilta vaaditaan todella paljon heti tarhaikäisestä lähtien ja siksi vanhemmat auttavat kaikin mahdollisin keinoin. Maailma ympärillä on väklivaltaisempi kuin koskaan ennen ja ihmiset ovat todella sekaisin. Vanhempien on suojeltava lastaan koko ajan ja kaikissa tilanteissa.
Kuka vanhempi EI usko omaa lastaan vaan syyllistää? Kyllä lapsi kertoo jo on jotain itse tehnyt.
Kyvyttömät vanhemmat ovat ne äänekkäimmät pätijät. Huutavat muille kovempia rangaistuksia, syyttävät muita omista ongelmistaan jne. Tälläkin palstalla näkyy kaksi hyvin erilaista käsitystä vanhemmuudesta.
Sinä siis olet se joka ei välitä lapsistaan. Hakkaatko lapsiasi kun olet kännissä? Älä koskaan hauku minun vanhemmuutta. Minä pidän lapsistani huolta 24/7 ja he uskaltavat kertoa kaiken mitä on tapahtunut suoraan minulle. Se on luottamusta. Se on vanhemmuutta.
Siis luovutit. Teini ikäisten kanssa pitää olla kovana ja heitä vasta pitääkin suojella. Ovat paljon enemmän houkutuksille alttiina. Haloo nyt! He eivät varmaan enää uskalla edes sulle kertoa mitä ovat kokeneet ja mitä heille on tehty koska etä välittäisi tai syyttäisit heti heitä.
Klikkijournalismi tekee sen että meidän silmille tulee nyt isosti väkivaltarikosuutiset. Aiemmin ne oli sanomalehdessä pienenä mainintana sivun laidassa. Tällä laajuudella kuin jopa yle kirjoittaa kirjoitti vain Hymy ja Alibi.
Vierailija kirjoitti:
Huumeiden käyttö on kasvanut räjähdysmäisesti 1990-luvun lamasta lähtien. Tämäkin heijastaa juuri sitä, että huonovointisuus on lisääntynyt ihmisten keskuudessa.
Tapetaan huumekauppiaat. Tiedetään keitä ne ovat. T:Antti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin ja kuulit siitä jotain iltaisin? et vaarmaankaan kokoaikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Päihteitä, väkivaltaa, sotia, raiskauksia, kidnappauksia/katoamisia. Kaikkia todella paljon enemmän ku minun lapsuudessa. Haluatko enää olla suojelematta sun lasta?
1. Suomalaisnuorten päihteiden käyttö on vähentynyt
Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisista noin neljännes on raittiita ja yhä harvempi juo itsensä humalaan.
2. Esimerkiksi henkirikokset ovat vähentyneet merkittävästi 1990-luvulta lähtien. Myös lasten ja nuorten kokema väkivalta on pitkällä aikavälillä laskenut,
3. Raiskausten määrä ol noussut ainoastaan lain muutoksen takia, nykyäön peniksen kuvan lähettäminen on seksuaalista väkivaltaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luovutit. Teini ikäisten kanssa pitää olla kovana ja heitä vasta pitääkin suojella. Ovat paljon enemmän houkutuksille alttiina. Haloo nyt! He eivät varmaan enää uskalla edes sulle kertoa mitä ovat kokeneet ja mitä heille on tehty koska etä välittäisi tai syyttäisit heti heitä.
Ottiko osumaa? Kyllä se elämä vielä sinullekin opettaa, ettet voi kontrolloida kaikkea vaikka kuinka haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saatanan kukkahatut taas yhdessä ketjussa.
Jep. Popparit tulille ja olut kouraan. Tää on hyvää viihdettä.
Mikä ihme se on, ihmiskunta degeroituu paremman terveydenhuollon vuoksi, lapset saadaan aiempaa myöhemmin jolloin sikiölle jo monia riskitekijöitä, eikä sitä luonnollista heikoimpien yksilöiden karsintaa tapahdu, ja nämä myös jatkavat sukuaan aikanaan, käytännössä käänteinen lajivalinta jos vertaa johonkin kasvinjalostukseen missä haetaan parempia lajiominaisuuksia. Näkee nykyään jo väestötasolla miten ylipainoista yleisesti, ei se ole fysiologisesti tervettä.